Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 09-06-2008, 10:48   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default No frills vs. traditionelle flyselskaber

Her lige en lille historie fra den virkelige verden, som jeg oplevede her i weekenden, da mine forældre skulle rejse med Sterling mellem København og Aalborg:

Vi ankom til Københavns Lufthavn allerede omkring 5 kvarter før planlagt afgang og gik direkte til check-in automaterne i Terminal 1, hvorpå der er angivet at man kan check-in til Sterling.

Efter at have benyttet SAS' automater et utal af gange og været meget tilfreds med dette, så var dagens første kedelige overraskelse den meget lidt brugervenlige måde som Københavns Lufthavns automater er bygget op på. Først bliver du bedt om at scanne dit pas??? Her taler vi om en indenrigsafgang, som vi ikke behøver at have pas med på. Kan du ikke scanne pas, så kan du ikke komme videre i check-in. Heldigvis havde mine forældre medbragt deres pas alligevel og det lykkes os at scanne dem efter 4 forgæves forsøg, hvor automaten ikke kunne læse dem.

Herefter bliver man så bedt om at angive flynummer eller ankomstlufthavn for at finde reservationen. Dette lykkes ikke for automaten og vi får endnu en valgmulighed: Angiv navn eller reservationsnummer! Ved angivelse af reservationsnummer fandt automaten endeligt reservationen...

Hvor i alverden kan man ikke bare angive reservationsnummer med det samme uden at skulle kæmpe forgæves med pas, flynummer, ankomstlufthavn m.v.????

Da jeg så ville godkende check-in fik vi blot beskeden at check-in ikke kunne gennemføres på automaten og vi skulle henvende os i den alenlange kø, som Sterling efterhånden havde fået opbygget til afgangen - selvom der stadig var en time til afgang.

Sterling havde så åbenbart valgt, at passagererne skulle stå mest muligt i kø i den varme lufthavn igår - for de havde valgt et meget sindrigt system, hvor man først skulle stå i en kø for at få boardingkort - hvilket tog næsten en halv time. Herefter skulle man så påny stå i kø i den anden skranke for at få sit bagage-tag, som af en eller anden grund bar easyJet-logoer og blev håndteret, som havde det været en ukrainsk lufthavn i 70'erne. Handling-personalet stod med A4-ark, hvor de i hånden skrev passagerernes navne og klistrerede nummeret fra bagage-tag'en på????? Det må kunne gøre smartere....

Køerne voksede så meget at alle passagererne stod i vejen for SAS og Cimber Airs passagerer, der let og enkelt kunne foretage check-in i SAS' egne automater og gå direkte til gaten. SAS-personalet var også flere gange forbi Sterling-skranken for at bede deres passagerer stille sig til siden, så SAS' kunder kunne få plads til at check-in og gå til gaten.

Efter disse to køer og næsten 40 minutters ventetid, så blev passagererne sendt i en tredje kø ved bagage-drop. Her var der dog ingen personale til at åbne, da de to eneste der var på job for Sterling i Terminal 1 var travlt optaget af at udskrive boardingkort og manuelt håndtere bag-tags. Endnu et kvarters ventetid!!!!

"Heldigvis" var denne Sterling-afgang forsinket ligesom de fleste andre Sterling-afgange denne søndag - ellers var der mange der ikke havde nået flyet eller afgange var blevet forsinket af den langsommme check-in. I første omgang var forsinkelsen 30 min, som løbende blev udsat til ialt 1 time og 45 minutter. Uden at lavserviceselskabet på noget tidspunkt meddelte passagerne dette over højtalerne eller ved check-in. Samtidigt blev de passagerer der var så fornuftige at rejse med SAS eller Cimber Air meget præcist og venligt oplyst om de afgange, der var forsinket 5-10 minutter. Sterling-personalet var tavst!!!!

Endnu et eksempel på at du får hvad du betaler for - hvilket i dette tifælde ikke en gang er sandt, da billetterne med Sterling på ingen måde var billige.

Sterling har efterhånden udviklet sig til Nordens Ryanair og beviser gang på gang, at de ikke er interesseret i deres passagerer, men udelukkende i deres penge. Fair nok at tingene ikke altid går som planlagt - det har jeg oplevet masser af gange med andre selskaber også, men det mindste man kunne forlange var da en lidt smidegere check-in for slet ikke at tale om bare et minimum af information når man forsinker afgangen med næsten 2 timer.

Sterling har i øjeblikket store problemer med forsinkelser grundet mangel på fly og jeg vil indtil da på ingen måde opfordre nogen til at rejse med dette lavserviceselskab før Sterling har alle fly på plads. Det er direkte uproffessionelt at forsøge at opretholde en ruteplan, hvor man på forhånd godt ved at der dagligt vil stå hundredevis - for ikke at sige tusindvis af passagerer tilbage i terminalerne, der spilder deres tid på at vente.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 09-06-2008 at 11:00.
FlyHi is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kender du dine flyselskaber KHANSEN Småprat 25 05-02-2017 20:25
Praktik hos flyselskaber ValdaIsaksson Småprat 1 28-10-2012 06:22
Bandlyste flyselskaber i EU... sk931 Flyforum 9 27-04-2011 18:38
Hvor mange flyselskaber i verden FlyHi Flyforum 3 06-11-2008 14:16
BA vurderer no-frills på kortrutene CK Flyforum 3 07-02-2005 14:53


All times are GMT +2. The time now is 12:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.