![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På trods af, at vi skandinavien fortsat har en nogenlunde sund økonomi, så lider vores valutaer en hel del under den stigende USD og mange asiatiske valutaer som følger med op. Jeg ved i nordmænd er rige, men jeres norske krone har alligevel taget lidt af et nose dive på det seneste.
Jeg tænker, at dette kunne have nogle negative konsekvenser for efterspørgslen på ruter til USA og måske i mindre grad til Asien. DY kører jo med et relativt mere prisfølsomt produkt, og tænker, at de måske især kunne blive ramt. Oplever de mon nedgang og har I nogle tanker omkring dette? Last edited by EBGflyer; 17-01-2015 at 07:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå er det vel først og fremst USD som har styrket seg, og NOK svekket seg, så etterspørselen til Asia bør vel ikke merke dette så mye, ihvertfall fra Sverige og Danmark
Men det blir spennende og se hvordan etterspørselen til USA utvikler seg. Selv tror jeg arbeidsmarkedet er mer viktig enn valutakursen her, men at jeg tror veksten kanskje vil stoppe opp/ta en pause, men mindre etterspørselen fra USA ser et oppsving. Dog så frykter jeg overnervøse amerikanere ka skje har blitt litt mer skeptisk til Europa pga en og annen terroraksjon. Men det kan jo være at en "langhelg i New York" nå har blitt en vane, slik at man vil fortsette med det, selv om det nå har blitt vesentlig dyrere |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men mange af de asiatiske valutaer er også steget ret heftigt overfor ex. NOK. I løbet af de sidste 6 måneder er Thai Baht steget 16-17% overfor NOK. Samme med filippinske peso. Der er ikke helt så meget fokus på de asiatiske valutaer, men de følger ofte USD. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Merker godt at den norske kronen har svekket seg mot asiatiske valutaer. Er i Thailand nå, og man får rett over 4 baht for 1 norsk krone. Når jeg var her sist i desember 13 fikk man rett over 5 baht for kronen. En reduksjon på 20% på ca ett år. Prisnivået for øvrig har snarere gått opp enn ned. Merkelig at THB fortsatt er så sterk med tanke på den ustabile politiske situasjonen og det faktum at det er en viss nedgang i turistindustrien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg vet ikke om Norwegian har et mer prisfølsomt produkt enn andre. Erfaring fra tidligere nedgangstider viser at lavprisselskapene klarer seg bedre enn de tradisonelle selskapene. Selv var jeg på Barbados i julen, og det ble 20-25 prosent dyrere enn året før. Det stopper oss ikke fra å reise igjen, men vi velger kanskje et billigere hotell for å kompensere noe.
Her hjemme vil nok flyselskapene merke kronekursen også. Lav kronekurs er et resultat av lav oljepris. Oljeselskap og tilhørende bedrifter strammer inn. De vil reise mindre, og de vil reise billigere. Så får vi se hvor lenge dette varer da. Ekspertene er uenige, og en ting er sikkert: ingen vet.
![]() |
#7 |
critical mind
|
![]()
Jeg tror hovedproblemet for DY er ikke faktum at det blir litt dyrere for folk a ha en langhelg i New York. Det vil bli mindre som flyr, men trolig ikke dramatisk mindre. I Europa blir det trolig en langhelg mindre enn før, det vil DY merke sterkere siden ogsa SK satser tungre på typiske inbound markeds som BER, LON etc og tilbyr mange lave priser.
Det hva kommer a avgjøre hvordan 2015 for DY vil bli utviklingen i innenlandsmarked. Dette har ikke voksed saerlig i 2014 og med den lave oljepris, mindre investeringer etc vil den trolig krympe i 2015. Siden DY har mange splitter nye fly i eget bestilling og leasing sa vil det merkes stort i balansen, dersom NOK svekker seg markant mot US-Dollar. Dette vil kanskje ha potensialet å bremse opp DY sitt vekst litt i fremtida, rett og slett fordi de ikke lengre får flyene like billig som før og kostnader (i dollar) må komme i balansen med inntekter (hovedsaklig i NOK og EUR).
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa med setegebyr i M-klasse 10 EUR/20 EUR | Superhai | Reiseforum | 10 | 21-10-2013 13:21 |
Singapores intra-asiatiske 777 200 | SudCaravelle | Reiseforum | 9 | 08-07-2010 17:57 |
Veksle NOK til USD. Hva lønner seg? | hellbilly | Reiseforum | 15 | 26-02-2009 08:33 |