Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-12-2014, 05:59   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,894
Angry "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Som luftfartskunde skjønner jeg ikke helt hvor den karen vil hen. Jeg ser han vil skremme forbrukerne (og mange samt pressen tar nok veldig tak i dette) men hva er motivet hans?

Han nevner at det ikke nødvendigvis kan kobles til 2014s mange ulykker som jeg mener i seg selv er en spekulativ måte å uttale seg.
Det er vel svært få av ulykkene i 2014 som kan kobles til at piloter trenger høyere lønn og eller mer fri? Ingen av MH ulykkene kan så langt kobles til cost cut? De fleste andre ulykkene har vært i grisgrendte strøk hvor det rett og slett ikke er noen fokus på sikkerhet i det hele tatt?

Stemmer det at trenden har snudd? Flytrafikken øker vel kraftig år for år og ulykkene minker vel nesten i samme tempo? De fleste ulykkene er vel heller ikke med såkalte LCC selskap? Hvis det ikke stemmer at trenden har snudd såa synes jeg det er useriøst å gå ut slik.



http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...ra/a/23364043/

Quote:
Han kopler ikke den bekymringsfulle utviklingen direkte til noen av de store ulykkene som har skjedd i 2014, men fastslår at en utvikling er brutt.

– Trenden over mange år har vært at antallet ulykker har gått ned. Den blir trolig brutt i år etter en rekke større flyulykker. Det er noe en må regne med, men den positive trenden er ingen selvfølge, men en konsekvens av forebyggende sikkerhetsarbeid, sier Skatval.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 07:21   #2
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 264
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet??

Jeg reagerte på at VG brukte et bilde av AirAsia flyet som forsvant i denne reportasjen. Ingen vet årsaken til at det styrtet og om det har noe med dette temaet å gjøre.

Skatval er pilot i SAS, hvordan stiller hans arbeidsgiver seg til slike utspill i pressen? Han sier jo indirekte at bransjen kutter på sikkerheten, uten å nevne hvem dette gjelder.

Last edited by Gunnar90; 29-12-2014 at 10:25. Reason: skriveleif
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 09:42   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Det virker som han er ute etter å fremme egne interesser. I så fall svært upassende, for å si det forsiktig.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 09:55   #4
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,565
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Særdeles usmakelig artikkel. Skatval har helt klart en egen agenda her, og VG smører på med å illustrere artikkelen med bilde av AirAsia-flyet.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 10:02   #5
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Det er vel flere norske piloter fra flere selskaper som den siste tiden har brukt mye tid på å rope varsko iforhold til sikkerhet og arbeidsforhold. Uansett årsak til siste ulykken så er det litt usmakelig å bruke det for å fremme egen sak.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 10:28   #6
Griserøkter
Newcomer
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 26
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Synes man skal være forsiktig med å påstå at han bruker det i egen interesse. Tviler på at han har kontaktet VG. Det er nok heller motsatt. Skulle han ikke svare da kanskje??

Det er også ganske naivt å tro at det voldsomme prispresset som har vært i luftfarten de siste årene ikke påvirker sikkerheten. Det Skatval påpeker er at mens flyselskapene før hadde marginer ut over det myndighetspålagte, er disse nå i ferd med å bli skrapt bort. Det er konsekvensen hvis man vil være med på "rotteracet"
Griserøkter is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 10:48   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Det er jo mulig å la være å svare, fordi han vet at uttalelsen vil bli koblet til ulykken.

Ellers stusser jeg nesten enda mer hva enkelte kan få seg til å skrive i kommentarfeltet:

"Hans Christian Lund · Toppkommentator · Captain hos Scandinavian Airlines
Lars Jacob Christensen Tror ikke Oddmund treffer noe som helst her i livet stakkar...."

"Hans Christian Lund · Toppkommentator · Captain hos Scandinavian Airlines
Oddmund F. Riser Du vet virkelig hva du prater om! Stakkars tosk, for ikke å snakke om de som må leve med deg hver dag......uff og uff"
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 10:59   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,376
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Moderator

Fint om alle gjør sitt for og unngå at dette blir en ny SAS vs Norwegian eller lignende tråd. En rekke poster er fjernet

Neste som ødelegger julefreden her stenges tråden for
/moderator
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 11:42   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

NF Says
Aftenpostens mandagsutgave skriver at ising er en aktuell teori og baserer dette på NFs redegjørelse av fenomenet ising i luftfart, på avisens spørsmål. NF presiserer at en sammenkobling av ising og QZ8501 er Aftenpostens ansvar og uttrykker absolutt ikke NFs syn
ref Tryneboka
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 14:07   #10
wilhelm
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Så på NRK at Aftenpostens Pål Vegard Hagesæther også trakk inn arbeidsforhold og kontraktsansettelser i denne saken, selv om han påpekte at han ikke kunne si at dette var årsak til ulykken. Han prøver vel å promotere boken sin på bekostning av denne tragiske ulykken.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 14:23   #11
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,810
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Quote:
Originally Posted by wilhelm View Post
Så på NRK at Aftenpostens Pål Vegard Hagesæther også trakk inn arbeidsforhold og kontraktsansettelser i denne saken, selv om han påpekte at han ikke kunne si at dette var årsak til ulykken. Han prøver vel å promotere boken sin på bekostning av denne tragiske ulykken.

w
Ufattelig kvalmende at noen prøver å profittere på dette.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 14:38   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,791
Default Re: "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Mulig de allerede er psotet,men her ligger vel noe i hvorfor trenden snur,

Quote:
Når det gælder luftfart, slår vi hjernen fra og køber kun billigt. Helst ultrabilligt
http://www.b.dk/kommentarer/naar-det...igt.-helst-ult

Så har vi den andre siden
Quote:
What Air Crash Investigations Didn't Tell You About QF32
https://www.linkedin.com/pulse/what-...-airbus-hughes
krølle is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 14:47   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Mulig de allerede er psotet,men her ligger vel noe i hvorfor trenden snur,
Hvilken trend er det som snur? Jeg har ikke sjekket ulykkesstatistikken, men fikk inntrykk fra en artikkel at det er færre ulykker i år enn tidligere.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 14:50   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: "Positiv trend brutt" flysikkerhet?

Quote:
Originally Posted by wilhelm View Post
Så på NRK at Aftenpostens Pål Vegard Hagesæther også trakk inn arbeidsforhold og kontraktsansettelser i denne saken, selv om han påpekte at han ikke kunne si at dette var årsak til ulykken. Han prøver vel å promotere boken sin på bekostning av denne tragiske ulykken.

w
Antar at det er det nærmeste NRK kommer en "ekspert" i romjula, det er kanskje å ta litt i....

Her der det han sa på NRK:

Quote:
Han forteller at Air Asia er et av de ledende lavprisselskapene i Asia.
(...) Hagesæther er bekymret på grunn av en del utviklingstrekk i luftfarten, særlig når det gjelder sikkerhet.

- Man har fått lengre arbeidsdager for pilotene. Det er færre faste ansettelser i bransjen, noe som kan gjøre piloter og kabinansatte mer utrygge i rollen. Man har også fått utflagging av selskaper og fly, noe som kan bidra til at kontrollmyndighetene mister oversikten over utviklingen, sier Hagesæther, som etterlyser sterkere reguleringer både i Norge og EU"

(c) AirbusTrond
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 14:50   #15
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,810
Default Re: "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvilken trend er det som snur? Jeg har ikke sjekket ulykkesstatistikken, men fikk inntrykk fra en artikkel at det er færre ulykker i år enn tidligere.
Færre ulykker ja, men de ulykkene som har vært, har vært mer dødligere enn tidligere, i alle fall det siste tiåret.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 15:02   #16
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Reagerte på det samme selv. Usmakelig å fremme egen sak ifm denne ulykken.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 15:17   #17
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Det er vel svært få av ulykkene i 2014 som kan kobles til at piloter trenger høyere lønn og eller mer fri?
Usakelig å snakke om lønn og mere fri. Har du lest artikkelen du selv linker til? Det er ikke det det er snakk om i det hele tatt.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 16:20   #18
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

For min del, så tror jeg heller at usikkerheten om arbeidsplassene i et selskap som i årevis har gått med underskudd, og vært avhengig av stadig tilførsel av kapital for å holde det gående - svirrer mere i hodet hos de ansatte enn "fryktkultur og
manglende rapportering" i konkurrerende selskaper.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 16:42   #19
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
For min del, så tror jeg heller at usikkerheten om arbeidsplassene i et selskap som i årevis har gått med underskudd, og vært avhengig av stadig tilførsel av kapital for å holde det gående - svirrer mere i hodet hos de ansatte enn "fryktkultur og
manglende rapportering" i konkurrerende selskaper.
Ja du sier noe....
Jeg synes det er trist at noen bruker en sak som dette for å fremme egen sak.
Ingen av de store ulykkene (2xMH, Air France, Air Asia, m.fl) hadde vært unngått med høyere lønn eller mer fri. Ei var de heller resultat av at flygere ikke klarte å konsentrere seg om jobben fordi de var kontraktsansatt.

Hilser en debatt om arbeidsvilkår velkommen ellers.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 17:16   #20
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: "Positiv trend brutt" for flysikkerheten?

Vennligst nevn et sted der det nevnes lønn i artikkelen. Arbeidstid blir nevnt som et eksempel i artikkelen. At økt tjeneste først til trøttere piloten er vel de fleste enige i?
Det er mange flere ting som inngår i det proaktive sikkerhetsarbeidet han snakker om og det gjelder ikke kunne flyvende personell.
Nå brukes mindre penger på trening av personal, både i lufta og på bakken. Alt skal helst være på minimum og ikke mere enn akkurat det som kreves. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng her mellom "lavprisselskap" og dårligere/lite trening. Tvert om er det flere av de som jobber godt på området og. Men trenden er at det kuttes på dette området. Hvorfor skal man bruke 60 timer i simulator når minimum er 38? Hvorfor skal man bruke to dager på CRM kurs når det holder med en CBT hjemme osv. osv.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 09:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 19:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.