Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2014, 16:18   #1
LN-RJJ
*A-flyer
 
Join Date: Jun 2010
Location: Oslo
Posts: 80
Norge Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Ruten OSL-VDB (markedsført av Air Noway, operert av North Flying) blir trolig lagt ned, dersom regjeringen får gjennomslag for dette i statsbudsjettet for 2015.
Quote:
"15:11
Slutt for rutefly på Leirin

Rutetrafikken mellom Fagernes og Oslo blir avviklet dersom regjeringen får det som den vil. – Katastrofenyhet for reiselivet, sier Atle Hovi, direktør ved Beitostølen Resort."
http://www.nrk.no/nyheter/1.11900287
__________________
*****
LN-RJJ
*****

Last edited by Discus; 08-10-2014 at 17:43.
LN-RJJ is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 16:25   #2
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Hvor mange flyvninger og seter er dette snakk om pr uke, og ikke minst hvor mye subsidieres pr pax?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 16:32   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Det er vel 11 flyvninger per uke i hver retning, 2 ganger t/r paa hverdager og en t/r paa soendager, altsaa 22 ukentlige flyvninger. Litt googling tilsier at subsidier per sete ligger paa 4000-5000 kr. Jeg vet ikke hvilke positive ringvirkninger denne ruten har for Valdres, men at det er dyrt for staten er det vel lite tvil om.

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ei/a/10021992/
__________________
Upcoming flights:
JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 16:47   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Jeg leste at det i snitt var 3 passasjerer per avgang.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 16:54   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Katastrofenyhet for reiselivet??? Må være ekstremt få turister i Valdres om det er flyet de pleier å ta...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 16:58   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Her er omtalen i budsjettet:

Quote:
Avvikling av flyruten Fagernes-Oslo

Rutetrafikken på Fagernes lufthavn, Leirin, består i dag av flyruten Fagernes-Oslo, som staten kjøper. Det er to daglige ankomster/avganger på ukedager og en tur-retur avgang på søndager. Flyruten trafikkeres med et 19-seters fly operert av selskapet North Flying AS fram til 31. mars 2016. Antall rutepassasjerer i 2013 var 3 041.

Transportøkonomisk institutt har vurdert flyruten Fagernes-Oslo i rapporten «Forslag til anbudsopplegg for regionale flyruter i Sør-Norge». I rapporten som departementet mottok i juni 2014, går det fram at passasjerutviklingen har vært svakt fallende de siste 10 år. Belegget (målt i perioden april 2012 – mars 2013) var henholdsvis 14 pst. på Oslo-Fagernes og 17 pst. på Fagernes-Oslo. Dette tilsvarer gjennomsnittlig tre passasjerer pr. flyavgang.

Det årlige tilskuddet til statlig kjøp av flyruten er beregnet til 3 290 kr pr. enkeltreise. Transportøkonomisk institutt har også beregnet samfunnsøkonomiske generaliserte reisekostnader, der fly sammenlignes med bil. Disse beregningene viser at samfunnet får tilbake 1 øre pr. tilskuddskrone. Videre er Fagernes også vurdert ut fra tilgjengelighetskriterier på veg. Fagernes oppfyller her et akseptabelt nivå både når det gjelder tilgang til hovedstad og til by med regionsykehus. Transportøkonomisk institutt har ut fra dette anbefalt at flyruten Fagernes-Oslo legges ned.

Regjeringen vil følge den faglige anbefalingen og vil ikke videreføre statlig kjøp av flyruten Fagernes-Oslo etter at kontrakten utløper 31. mars 2016. Dette innebærer at flyruten Fagernes-Oslo ikke vil bli inkludert i anbudsopplegget for regionale flyruter i Sør-Norge som vil bli utlyst i 2015.

Når rutetrafikken på Fagernes avvikles, er det i utgangspunktet ikke naturlig at lufthavnen fortsatt skal være en del av det statlige nettverket. Avinors drift av lokale lufthavner av typen Fagernes lufthavn har vært begrunnet ut fra hensynet til å gi næringsliv og befolkning i området et flyrutetilbud. Samferdselsdepartementet vil derfor starte en prosess med å vurdere potensialet og framtida for Fagernes lufthavn i samarbeid med lokale myndigheter og næringsliv, herunder vurdere statens eierskap til lufthavnen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=769798
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 18:06   #7
Skyliner
ScanFlyer Blue
 
Skyliner's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Hemsedal
Posts: 354
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Katastrofenyhet for reiselivet??? Må være ekstremt få turister i Valdres om det er flyet de pleier å ta...
Følg med litt a MountainDew før du slenger ut noko slik.
Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.
__________________
Mvh
Knut
Skyliner is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 18:17   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Quote:
Originally Posted by Skyliner View Post
Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.
Om flyruta blir lagt ned, neppe. Om flyplassen blir lagt ned - ja. Men kan jo kommunen eller næringslivet kjøpe seg en lite brukt flyplass billig.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 18:23   #9
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Quote:
Originally Posted by Skyliner View Post
Følg med litt a MountainDew før du slenger ut noko slik.
Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.
Nå får vi da se hvor mange fly dette faktisk blir, og hvor fulle de ender opp, før vi kan konstatere at katastrofen er et faktum! Er vel ikke engang sikkert det blir videreført i 2016..
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 18:48   #10
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Jeg leste at det i snitt var 3 passasjerer per avgang.
Det er da man ser det absurde med disse subsidiene.
Bra at noen er våkne nok til å fjerne dem.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 19:09   #11
Skyliner
ScanFlyer Blue
 
Skyliner's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Hemsedal
Posts: 354
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Om flyruta blir lagt ned, neppe. Om flyplassen blir lagt ned - ja. Men kan jo kommunen eller næringslivet kjøpe seg en lite brukt flyplass billig.
Får håpe på det beste for flyruta og flyplassen

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Nå får vi da se hvor mange fly dette faktisk blir, og hvor fulle de ender opp, før vi kan konstatere at katastrofen er et faktum! Er vel ikke engang sikkert det blir videreført i 2016..
Sitter du på opplysninger som gjer att du kan trekke dei konklusjonen, væra så negativ?
Syns ikkje det var så galt frå London i fjor vinter, og var bra med bestillingar ganske tidleg for denna sesongen høyrde eg frå England iallefall
Men du har jo rett att veit aldri korleis det blir i framtida.

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Det er da man ser det absurde med disse subsidiene.
Bra at noen er våkne nok til å fjerne dem.
"Tusen takk for din støtte" Sikkert noko som blir subsidiert og ikkje er lønnsomt i nærområdet ditt og......
Korleis kan han væra så sikker på att Cecilie sitter på rette opplysningar om det..
__________________
Mvh
Knut
Skyliner is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 19:22   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,588
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Quote:
Originally Posted by Skyliner View Post
Korleis kan han væra så sikker på att Cecilie sitter på rette opplysningar om det..
Avinors statistikk. I juni var det 247 passasjerer på 88 innenlands flybevegelser. Det skulle gi ca 2.8 passasjerer per flyvning ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 19:43   #13
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

[QUOTE=Skyliner;961701]Får håpe på det beste for flyruta og flyplassen
Sitter du på opplysninger som gjer att du kan trekke dei konklusjonen, væra så negativ?
Syns ikkje det var så galt frå London i fjor vinter, og var bra med bestillingar ganske tidleg for denna sesongen høyrde eg frå England iallefall
Men du har jo rett att veit aldri korleis det blir i framtida.[QUOTE]


Nå har jeg ikke konkludert, men Hovi har konkludert med at forslaget et en katastrofe for distriktet! Som jeg skriver, hvis så får man se hvor mange passasjerer disse charterene genererer og hvor mye det blir av det. Er behovet og pågangen stor, så ligger jo fortsatt flyplassen der.

Ser ikke hvorfor AS Norge skal finansiere transport for 3000pax til 10millioner kroner!
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 20:13   #14
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Quote:
Originally Posted by Skyliner View Post
Korleis kan han væra så sikker på att Cecilie sitter på rette opplysningar om det..
Jeg leste det "ett sted" tidligere i dag, og dette stedet var regjeringen.no som FlightDeck linket til i post #6
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 20:21   #15
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Altså, transportøkonomisk så er det jo ganske utrolig at denne ruten har vært aktiv. Et kjapt google maps søk sier at det tar 2 t 38 min å kjøre fra Oslo sentrum til Fagernes.

Fly Oslo-Fagernes:
Tog Oslo S-OSL: 20 min
Innsjekkingsprosedyrer, komme seg til gate: 20 min (for å ta litt i...?)
Flytid: 20 min (...?)
Ankomstprosedyrer: 10-15 min
Kjøre fra Leirin til Fagernes: 15 min
Totalt: ca 1 t 30 min

Disse subsidiene dekker da en forkortet reisetid på 68 minutter... Hjelpes.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 20:21   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Går helt fint å fly til Gardermoen og ta bussen derfra. Det de lokale gjør!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 21:10   #17
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Den statsstøtten som gies her er vel større en hele ommsetningen til Valdresekspressen. MAO kunne alle på Valdresekspressen kjørt gratis for disse pengene.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 21:47   #18
Skyliner
ScanFlyer Blue
 
Skyliner's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Hemsedal
Posts: 354
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Går helt fint å fly til Gardermoen og ta bussen derfra. Det de lokale gjør!
Så løysinga di er å sende alt å alle via Gardermoen/Oslo, legge ned alt som dere trur og som i deres øyne ikkje ser lønnsomt ut utanfor Oslo. Å knabbe mest mulig til dere på bekostning av distrikta.
__________________
Mvh
Knut
Skyliner is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 21:49   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,588
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Quote:
Originally Posted by Skyliner View Post
Så løysinga di er å sende alt å alle via Gardermoen/Oslo, legge ned alt som dere trur og som i deres øyne ikkje ser lønnsomt ut utanfor Oslo. Å knabbe mest mulig til dere på bekostning av distrikta.
68 minutters besparelse .. 3 pax per avgang .. 4000 i subsidier per sete.

Det får nå være måte på penger ut av vinduet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 21:53   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
Default Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det er vel 11 flyvninger per uke i hver retning, 2 ganger t/r paa hverdager og en t/r paa soendager, altsaa 22 ukentlige flyvninger. Litt googling tilsier at subsidier per sete ligger paa 4000-5000 kr. Jeg vet ikke hvilke positive ringvirkninger denne ruten har for Valdres, men at det er dyrt for staten er det vel lite tvil om.

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ei/a/10021992/
Det er kun hva som gis i direkte støtte, som strengt tatt er 3.290kr per passasjer. Det som ikke da er med er at flyplassen i seg selv går med dundrende underskudd, slik at reell subsidiering per passasjer er mange ganger høyere. Så dette er et pengesluk som man tydeligvis ser at det lokale faktisk ikke bruker

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Katastrofenyhet for reiselivet??? Må være ekstremt få turister i Valdres om det er flyet de pleier å ta...
Nja, som et er inne på så er det ikke den ruten turistene kommer med

Quote:
Originally Posted by Skyliner View Post
Følg med litt a MountainDew før du slenger ut noko slik.
Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.
Jo, men det var ikke så mange tusen det totalt er snakk om, og man ender opp med og subsidiere per turist såpass mye at det spørs om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dessuten, hvis dette innebærer nedleggelse, så er det ikke nødvendigvis at turiste forsvinner for det, da de faktisk kan fly til OSL
Vil det være negativt for reiseæringen: ja, selvsagt. Men man kan ikke komme her og kalle det en katastrofe. Så viktig er ikke de hånfullene med charterfly gjennom vintersesongen

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Om flyruta blir lagt ned, neppe. Om flyplassen blir lagt ned - ja. Men kan jo kommunen eller næringslivet kjøpe seg en lite brukt flyplass billig.
Flyplassen i seg selv er et tapssluk, og tviler på Nord-Aurdal verken ønsker eller kan overta dette

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Altså, transportøkonomisk så er det jo ganske utrolig at denne ruten har vært aktiv. Et kjapt google maps søk sier at det tar 2 t 38 min å kjøre fra Oslo sentrum til Fagernes.

Fly Oslo-Fagernes:
Tog Oslo S-OSL: 20 min
Innsjekkingsprosedyrer, komme seg til gate: 20 min (for å ta litt i...?)
Flytid: 20 min (...?)
Ankomstprosedyrer: 10-15 min
Kjøre fra Leirin til Fagernes: 15 min
Totalt: ca 1 t 30 min

Disse subsidiene dekker da en forkortet reisetid på 68 minutter... Hjelpes.
Det er faktisk enda værre, da man kan ikke budsjettere med så korte marginer, så bør i hvertfall beregne 45 minutters oppmøte tid på OSL, og flyturen tar 30. Man sitter riktignok i bilen 5 minutter etter man har landet, men det er klart det er ikke mye over halvtimen man sparer

For næringslivet i Valdres er det langt mer viktig at de nå har åpnet nesten hele den nye strekningen Fønhus-Bagn (gjennstår en liten tunnell som er klar til jul for det siste strekket), og at det i statsbudsjettet er foreslått og bruke 160 mnok på og komme igang anleggsarbeidet på den nye tunnellen opp bakkene fra Bagn til Aurdal, som vel er E16s dårligste strekning. Ja, selv at det nå er foreslått og bruke rundt en halv mrd på og komme videre med E16 gjennom Sandvika er viktigere
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa med non-stop KUL, tilbake til CGK, legger ned SGN -> Legges ned igjen Someone Flyforum 4 17-12-2015 11:23
Air France starter direkterute SVG-CDG -> Legges ned Okt 2015 Andre1980 Flyforum 53 16-06-2015 14:04
Oskarshamn Flygplats legges trolig ned Trdfly Flyforum 0 21-03-2014 22:38
Hypotetisk; Hva skjer med bonusreise om ruten legges ned? Fnate Reiseforum 13 17-07-2012 11:53
kveldsrute mellom Oslo og Alta legges ned på fredager. Nja Flyforum 0 13-11-2008 12:59


All times are GMT +2. The time now is 15:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.