Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-10-2014, 21:20   #1
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue

KLM Bilderapport fra MD-11 tur/retur Toronto i business class

For en helg! Full av flotte opplevelser til tross for situasjonen. I juni booket jeg denne reisen sammen med en konsertbillett. Skulle reise over 11000 km i løpet av tre dager for dennne konserten. Skuffelsen var derfor stor da jeg noen dager før avreise fikk beskjed om at sangeren hadde fått en alvorlig halsbetennelse og måtte utsette konserten.

Hadde ikke veldig lyst til å dra men hadde jo flybillettene, og skulle reise med en legende som er inne i sin sise fase - McDonnell Douglas MD-11. Alltid vært fascinert av den tredje motoren som er montert bakerst ved halefinnen. Litt av en skjønnhet! Så bestemte meg for å dra allikavel.

Det nærmet seg avreise og dagen før tok jeg billappen og kjøpte meg bil. Da kunne jeg kjøre alene inn til flyplassen. Lykkelig og klar for et lite eventyr kjørte jeg hjemmefra i tolvtiden torsdag 2. oktober. Beregnet god tid så jeg kunne få klemt inn litt spotting da dette var en nydelig høstdag og flyene tok av mot vest - perfekt!

Vakker Embraer 190 på vei mot Amsterdam. PH-EZZ

LN-RDV på vei mot Torp.

Denne lille søte skulle til Aberdeen. G-CMBG

Wizzzzz. HA-LWP.

Som sagt, en nydelig dag.

Her er den nye bilen min. Eh, vent litt...

Der ja!

Tysk militærfly. Lennart sa hvilket det var men har glemt det.. tysk i hvertfall.

Vueling med en A320 i dag. EC-LRA

02. oktober 2014, klokken 17:35
KLM Royal Dutch Airlines
KL1204 Stavanger (OSL) - Amsterdam (AMS)
Economy
Boeing 737-700

PH-BXN skulle ta meg til Amsterdam.

Nydelg utsikt fra sete 18F.

Deilig sandwich og jus til kveldmat. KLM sine sandwicher er faktisk gode, og denne var kjempegod.

Da har man kommet seg til Amsterdam. Hadde en natt på iBis Budget rett ved siden av flyplassen. 10 minutter med (gratis)shuttlebuss.

Senere kommer det viktige, men må jo begynne en plass.

Last edited by oskarflekkefjord; 07-10-2014 at 21:20. Reason: Wrong information
oskarflekkefjord is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 22:34   #2
roger
Rakettforskar

Default Re: Bilderapport fra MD-11 tur/retur Toronto i business class

Spennande! Eg reiste over nokre dager før deg, også med MD11 og i C pga oppgradering. Er spendt på vurderingane dine!
Old 07-10-2014, 23:03   #3
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Spennande! Eg reiste over nokre dager før deg, også med MD11 og i C pga oppgradering. Er spendt på vurderingane dine!
Synes du det var bra? For min del var det første gang i C og helt utrolig. Kjøpte oppgradering for litt over 1000-lappen.
Old 08-10-2014, 08:56   #4
jb1
ScanFlyer Rusty

God tur, fikk med meg en tur i denne. Det er en liten feil i rapporten. Det staar Stavanger (OSL), men ser ellers frem til fortsettelsen.
Old 08-10-2014, 10:25   #5
Futura
ScanFlyer Gold

Gratulere med dritkul bil. Ascona begynner jo å bli en skikkelig klassiker. Dumt at den bulka riskokeren kom i vegen for bildet fra den ene siden.

Ellers fine bilder. Gleder meg til en skikkelig tripp report fra en flytype jeg aldri fikk flydd
Futura is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 11:34   #6
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Takk for rapporten så langt, gleder meg til fortsettelsen fra the mighty MD11
Old 08-10-2014, 13:32   #7
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Gleder meg til fortsettelsen, ser frem til jeg skal fly trehuller for første gang 11. november med MD-11 farvelltur på AMS.

ph-bxn -800, ikke -700 om man skal pirke litt
RJon is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 15:52   #8
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue

Takk for korrigeringa, jb1.

Vel... Takker så mye, synd du har gått glipp av MD11. Du har fortsatt to uker igjen men tenker at de begynner å fylles opp.

Tusen takk MD-11! Med tanke på navnet ditt her har du vel flydd den noen ganger?

Takk og gratulerer med billett, RJon! Heldiggrisen, blir nok en flott dag på Schiphol. Ellers, takk for korrigeringa.

Fortsettelsen følger snart.
Old 08-10-2014, 16:49   #9
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue

Tidlig start 03. oktober, var på Schiphol halv seks om morgenen. Som jeg nevnte tidligere kjøpte jeg en billig oppgradering kvelden før. Systemet fanget opp betalingen men jeg fikk ikke tildelt sete. Ordnet seg lett og jeg fikk dessverre tildelt sete 6F. Litt skuffet sjekket jeg inn og vandret til loungen. Stor og oversiktlig lounge med god tilbud av mat og drikke. For meg handlet det om litt frukt, et glass med bobler og wifi.

Sjampis før klokken sju om morgenen er ikke verst.

Boarding 0830, avgang utsatt med 20 minutter til 0955. Ved siden av gaten vår sto en av de andre MD-11'ene - 'Audrey Hepburn'. Audrey ble født med reg. PH-KCE 01. oktober 1994 og ble levert til KLM en måned senere. Hun har vært hos KLM hele sitt 20 år lange liv, og det nærmer seg slutten.

PH-KCE 'Audrey Hepburn'

03. oktober 2014, klokken 09:35
KLM Royal Dutch Airlines
KL0691 Amsterdam (AMS) - Toronto (YYZ)
World Business Class
McDonnell Douglas MD-11

Vår maskin er noe yngre, levert til KLM i september 1994. Hun bærer navnet 'Florence Nightingale' sammen med reg. PH-KCD.

Er snart ikke lenger mulig å se dette ved boarding.

Sete 1A ligger naturlig nok på første rad i den fremste business class kabinen - tidligere KLM sin First Class cabin.

Knyttnevetest bestått under tvil.

Litt maskiner langs taxibanen:

Nærmest har vi PH-BXA, en Boeing 737-800 nextgen i retro livery. Denne ble levert til KLM i januar 1999. Lengst borte har vi en av KLM sine 26 jumbojet'er. PH-BFT - City of Tokyo har vært med KLM siden levering i 1997.

Denne 747'en ble levert til Singapore Airlines i 1990. I september 2003 ovetok Boeing maskinen og den ble solgt til Air India i oktober 2004. De fløy med denne i tre år frem til oktober 2007 da den ble lagret. I mars 2008 kjøpte Martinair Holland maskinen og den ble konventert til frakter.

Så fort vi kom oss opp i lufta kom de rundt med drink nr. 2 og nøtter. Ble mer sjampis på meg.

Her er menyen for denne Torontoflighten.

Forrett:
Tartar av røkt laks med kokoskrem, chili og limegele
eller
gul paprikasuppe
Samt en asiatisk papayasalat.

Hovedrett, valg mellom:
Brasiert biff med løkkompott, småpoteter, aparges, sopp og rotgrønnsaker
-
Fisk 'tajine' med coscous, rødløk, kikerter og oliven
-
Canelloni med ricottaost og spinat, toppet med ostesaus og tomatkompott.

Det søte til slutt:
Valg av blodappelsin og bringebærmousse, sjokoladekake, ostetallerken eller frisk frukt.
Selfølgelig kaffe med avec og sjokolade for det som ønsket det.

Før landing ble det servert et lett måltid bestående av kyllingsalat, valg av noe brokkoligreier og indisk pai samt en deilig hollandsk epleterte.

Her har vi kommet opp i cruisinghøyde like før kysten av England.
Old 08-10-2014, 17:09   #10
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue

Servering startet en time ut i flyvningen.

Laksetartaren falt i smak men spurte etter en litt søt og ikke veldig tørr hvitvin. Endte opp med en av dessertvinene som minet litt om sukkervann.

Videre gikk jeg for biffen til hovedrett og den var kjempegod! Mer bankekjøtt enn biff men jøsses, nam nam. Er lett spansk rødvin til å skylle ned med.

Allerede ganske mett etter forretten og hovedretten var jeg så dum og valgte den mektige sjokoladekaken. Så så altfor god ut der den kom trillende mot meg.

Hoppet over kaffe men fikk knabbet en liten sjokoladebit fra vertinnen.

Sykt store vinduer i dette flyet.

Utlevering av enda en drink og vannflaske. Nå var mn klar til å egge seg godt til rette i stolen og sette på en god film.

Vi siger inn over Nova Scotia. Senere flyr vi over Quebec langs St. Lawrence elven og over Montreal.

Tok meg en tur bakover i flyet.

Montreal

Måltidet, som tidligere beskrevet. Igjen smakte det meste godt.

Like før landing fikk vi utdelt 'Delft Blue Houses'. En fin liten overraskelse. Fikk to da dette var min første tur i business class.

Så til selve høydepunktet: Etter landing spurte jeg om jeg kunne få komme inn i cockpiten og ta en titt. Forklarte at jeg var opptatt av dette flyet og at jeg tok denne turen delvis på grunn av at de snart skal pensjoneres.

Fikk også ta en 'MDself11e' med kapteinen.

En svær russer på YYZ.

En av AirTransat sine A310.

Da har man kommet seg til Toronto og første leg av reisen er over. Utrolig imponert over KLM og business class. Første gang sviktet ikke, blir tøft å gå tilbake til økonomi en ved en senere anledning. KLM leverte topp service på Schiphol og på flyvningen! (Som alltid da.. )

Håper dere koser dere med denne rapporten enn så lenge. Kommer flere bilder fra oppholdet og returen tilbake.
Old 08-10-2014, 18:48   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for en kjekk rapport ra en flytype som snart er historie (hos KLM)

Old 08-10-2014, 19:16   #12
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Jeg likte denne rapporten med to flott klassikere, Opel Ascona og MD11. Og ja, det er skikkelige vinduer på MD11. Boeing klarte ikke noe lignende før de byttet fra aluminium til komposittskrog.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2014, 10:56   #13
VIVALDI
ScanFlyer Blue

KLM Re: Bilderapport fra MD-11 tur/retur Toronto i business class

Flott så langt.
Seks dager til undertegnede starter samme routing.
Stavanger-Amsterdam-Toronto.
Returen blir fra Montreal-25 Oktober.Blir nok en minnerik flight.
Så det skal selvsakt bli en Trip report fra denne turen.
Godt jobba Flekkefjord---Keep smiling.....
VIVALDI is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2014, 21:02   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty

Glimrende!
Hadde tenkt meg den turen i høst, men det ble østover istedet.
Flott rapport!
Old 14-10-2014, 22:03   #15
hlorange
Flyjunkie

Takk for flott rapport! Godt skrevet og fine bilder.

Hadde to somre som F/A på DC10 i Premiairs regi i de hine, hårde dage og er derfor spesielt svak for DC10 og MD11. Dessverre har jeg aldri fløyet sistnevnte, men hjelpe meg hvor mange timer jeg har på DC10...

(Kuriositet: spesielt en av frøknene fra McDonnell Douglas hadde en særegenhet: når man slakket av gassen på #2 til et visst turtall, gikk noe på det ene toalettet i resonans med frekvensen fra motoren og lagde en fryktelig ulyd bak der. Unge Lorange var ikke sen om å ringe Flight Deck og be om en ørliten justering opp eller ned på throttle, og borte ble det - hver gang. Vi fant aldri ut av hva det var som gikk i resonans og lagde lyden, til tross for at vi flere ganger gjorde undersøkelser underveis, og maskinen oppførte seg slik så lenge jeg jobbet der... nuvel, nok om det)

Last edited by hlorange; 14-10-2014 at 22:15. Reason: typo
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2014, 09:55   #16
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by oskarflekkefjord View Post
Synes du det var bra? For min del var det første gang i C og helt utrolig. Kjøpte oppgradering for litt over 1000-lappen.
Ja, bra var det! Eg er vestlending og dårleg med adjektiv Første gangen min i C også. Og om KLM ikkje finn ut at dei skal trekke meg for meir enn berre tax, så blir det sabla billeg og... Eg har ikkje så mykje bilde frå turen, men skal prøve å få til ein kort rapport eg også.

Takk for rapport!
Old 15-10-2014, 14:47   #17
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by oskarflekkefjord View Post
Takk for korrigeringa, jb1.

Vel... Takker så mye, synd du har gått glipp av MD11. Du har fortsatt to uker igjen men tenker at de begynner å fylles opp.

Tusen takk MD-11! Med tanke på navnet ditt her har du vel flydd den noen ganger?

Takk og gratulerer med billett, RJon! Heldiggrisen, blir nok en flott dag på Schiphol. Ellers, takk for korrigeringa.

Fortsettelsen følger snart.
Flott å se dine bilder fra the mighty 11 Business Class så flott ut. Fløy selv PH-KCE til DXB i januar 2012. Utenom det hadde jeg en herlig tur med Varig MD11 AMS-CDG-AMS i forbindelse med reise til Paris Airshow i 2005. Varig fløy da AMS-CDG-GRU og de solgte knallbillige billetter i Businessklasse på strekningen AMS-CDG. Satt alene i C - klassen
Old 15-10-2014, 19:17   #18
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Takk for en fin rapport med en fly jeg aldri fikk fløyet. Varig fløy også CPH-LHR-GRU-GIG. Den gikk først med MD11 og deretter med B777. Jeg fløy CPH-LHR aller første dagen B777 ble satt inn på ruten. Den skulle egentlig gått med MD11 husker jeg, men B777 ble satt inn på ruten litt før opprinnelig planlagt. Artig den gangen å fly med et splitter nytt fly, men litt kjipt nå at jeg aldri fikk fløyet med MD11.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2014, 22:09   #19
B738
ScanFlyer Gold

B738's Avatar

Flott rapport!
Old 25-10-2014, 01:33   #20
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue

Hei alle sammen. Nå er jeg hjemme fra jobb og kan fortsette på denne rapporten. Først vil jeg bare si takk for alle kommentarene, setter pris på det. Også hyggelig å høre forskjellige historier fra denne flytypen.

Byr først på noen bilder fra Toronto og Niagara Falls:

CN Tower i Downtown Toronto. Her ble kveldens middag fortært.

God utsikt når man er 350 meter over bakken. Her har vi en av Torontos flyplasser, Billy Bishop International. (YTZ).

Dagen etter tok jeg turen sørover til Niagara Falls. Tok tog cirka en time.

Whirlpoolen'e.

Et lite blinkskudd!

Niagara Falls var rått, men veldig kaldt. Det holdt med en times vanding og fotografering.
Slenger med et par bilder av 'Niagara Downtown by night'

Komme mye flott i neste del, så stay tuned.
Reply

Posting Rules