![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2014
Posts: 189
|
![]()
For en helg! Full av flotte opplevelser til tross for situasjonen. I juni booket jeg denne reisen sammen med en konsertbillett. Skulle reise over 11000 km i løpet av tre dager for dennne konserten. Skuffelsen var derfor stor da jeg noen dager før avreise fikk beskjed om at sangeren hadde fått en alvorlig halsbetennelse og måtte utsette konserten.
Hadde ikke veldig lyst til å dra men hadde jo flybillettene, og skulle reise med en legende som er inne i sin sise fase - McDonnell Douglas MD-11. Alltid vært fascinert av den tredje motoren som er montert bakerst ved halefinnen. Litt av en skjønnhet! Så bestemte meg for å dra allikavel.
Det nærmet seg avreise og dagen før tok jeg billappen og kjøpte meg bil. Da kunne jeg kjøre alene inn til flyplassen. Lykkelig og klar for et lite eventyr kjørte jeg hjemmefra i tolvtiden torsdag 2. oktober. Beregnet god tid så jeg kunne få klemt inn litt spotting da dette var en nydelig høstdag og flyene tok av mot vest - perfekt! ![]() Vakker Embraer 190 på vei mot Amsterdam. PH-EZZ ![]() LN-RDV på vei mot Torp. ![]() Denne lille søte skulle til Aberdeen. G-CMBG ![]() Wizzzzz. HA-LWP. Som sagt, en nydelig dag. ![]() ![]() ![]() Her er den nye bilen min. ![]() Der ja! ![]() ![]() ![]() Tysk militærfly. Lennart sa hvilket det var men har glemt det.. tysk i hvertfall. ![]() ![]() Vueling med en A320 i dag. EC-LRA 02. oktober 2014, klokken 17:35 KLM Royal Dutch Airlines KL1204 Stavanger (OSL) - Amsterdam (AMS) Economy Boeing 737-700 ![]() PH-BXN skulle ta meg til Amsterdam. ![]() Nydelg utsikt fra sete 18F. ![]() Deilig sandwich og jus til kveldmat. KLM sine sandwicher er faktisk gode, og denne var kjempegod. Da har man kommet seg til Amsterdam. Hadde en natt på iBis Budget rett ved siden av flyplassen. 10 minutter med (gratis)shuttlebuss. Senere kommer det viktige, men må jo begynne en plass. ![]() Last edited by oskarflekkefjord; 07-10-2014 at 21:20. Reason: Wrong information |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Spennande! Eg reiste over nokre dager før deg, også med MD11 og i C pga oppgradering. Er spendt på vurderingane dine!
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2014
Posts: 189
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,604
|
![]()
God tur, fikk med meg en tur i denne. Det er en liten feil i rapporten. Det staar Stavanger (OSL), men ser ellers frem til fortsettelsen.
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
|
![]()
Gratulere med dritkul bil. Ascona begynner jo å bli en skikkelig klassiker. Dumt at den bulka riskokeren kom i vegen for bildet fra den ene siden.
Ellers fine bilder. Gleder meg til en skikkelig tripp report fra en flytype jeg aldri fikk flydd |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Takk for rapporten så langt, gleder meg til fortsettelsen fra the mighty MD11
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,645
|
![]()
Gleder meg til fortsettelsen, ser frem til jeg skal fly trehuller for første gang 11. november med MD-11 farvelltur på AMS.
ph-bxn -800, ikke -700 om man skal pirke litt ![]()
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2014
Posts: 189
|
![]()
Takk for korrigeringa, jb1.
Vel... ![]() ![]() Tusen takk MD-11! Med tanke på navnet ditt her har du vel flydd den noen ganger? Takk og gratulerer med billett, RJon! Heldiggrisen, blir nok en flott dag på Schiphol. Ellers, takk for korrigeringa. ![]() Fortsettelsen følger snart. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2014
Posts: 189
|
![]()
Tidlig start 03. oktober, var på Schiphol halv seks om morgenen. Som jeg nevnte tidligere kjøpte jeg en billig oppgradering kvelden før. Systemet fanget opp betalingen men jeg fikk ikke tildelt sete. Ordnet seg lett og jeg fikk dessverre tildelt sete 6F. Litt skuffet sjekket jeg inn og vandret til loungen. Stor og oversiktlig lounge med god tilbud av mat og drikke. For meg handlet det om litt frukt, et glass med bobler og wifi.
![]() ![]() ![]() Sjampis før klokken sju om morgenen er ikke verst. ![]() Boarding 0830, avgang utsatt med 20 minutter til 0955. Ved siden av gaten vår sto en av de andre MD-11'ene - 'Audrey Hepburn'. Audrey ble født med reg. PH-KCE 01. oktober 1994 og ble levert til KLM en måned senere. Hun har vært hos KLM hele sitt 20 år lange liv, og det nærmer seg slutten. ![]() PH-KCE 'Audrey Hepburn' 03. oktober 2014, klokken 09:35 KLM Royal Dutch Airlines KL0691 Amsterdam (AMS) - Toronto (YYZ) World Business Class McDonnell Douglas MD-11 Vår maskin er noe yngre, levert til KLM i september 1994. Hun bærer navnet 'Florence Nightingale' sammen med reg. PH-KCD. ![]() ![]() Er snart ikke lenger mulig å se dette ved boarding. ![]() Sete 1A ligger naturlig nok på første rad i den fremste business class kabinen - tidligere KLM sin First Class cabin. ![]() Knyttnevetest bestått under tvil. ![]() Litt maskiner langs taxibanen: ![]() Nærmest har vi PH-BXA, en Boeing 737-800 nextgen i retro livery. Denne ble levert til KLM i januar 1999. Lengst borte har vi en av KLM sine 26 jumbojet'er. PH-BFT - City of Tokyo har vært med KLM siden levering i 1997. ![]() Denne 747'en ble levert til Singapore Airlines i 1990. I september 2003 ovetok Boeing maskinen og den ble solgt til Air India i oktober 2004. De fløy med denne i tre år frem til oktober 2007 da den ble lagret. I mars 2008 kjøpte Martinair Holland maskinen og den ble konventert til frakter. ![]() Så fort vi kom oss opp i lufta kom de rundt med drink nr. 2 og nøtter. Ble mer sjampis på meg. ![]() Her er menyen for denne Torontoflighten. ![]() Forrett: Tartar av røkt laks med kokoskrem, chili og limegele eller gul paprikasuppe Samt en asiatisk papayasalat. Hovedrett, valg mellom: Brasiert biff med løkkompott, småpoteter, aparges, sopp og rotgrønnsaker - Fisk 'tajine' med coscous, rødløk, kikerter og oliven - Canelloni med ricottaost og spinat, toppet med ostesaus og tomatkompott. Det søte til slutt: Valg av blodappelsin og bringebærmousse, sjokoladekake, ostetallerken eller frisk frukt. Selfølgelig kaffe med avec og sjokolade for det som ønsket det. Før landing ble det servert et lett måltid bestående av kyllingsalat, valg av noe brokkoligreier og indisk pai samt en deilig hollandsk epleterte. ![]() Her har vi kommet opp i cruisinghøyde like før kysten av England. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2014
Posts: 189
|
![]()
Servering startet en time ut i flyvningen.
![]() Laksetartaren falt i smak men spurte etter en litt søt og ikke veldig tørr hvitvin. Endte opp med en av dessertvinene som minet litt om sukkervann. ![]() ![]() Videre gikk jeg for biffen til hovedrett og den var kjempegod! Mer bankekjøtt enn biff men jøsses, nam nam. Er lett spansk rødvin til å skylle ned med. ![]() Allerede ganske mett etter forretten og hovedretten var jeg så dum og valgte den mektige sjokoladekaken. Så så altfor god ut der den kom trillende mot meg. ![]() Hoppet over kaffe men fikk knabbet en liten sjokoladebit fra vertinnen. ![]() Sykt store vinduer i dette flyet. ![]() Utlevering av enda en drink og vannflaske. Nå var mn klar til å egge seg godt til rette i stolen og sette på en god film. ![]() Vi siger inn over Nova Scotia. Senere flyr vi over Quebec langs St. Lawrence elven og over Montreal. ![]() Tok meg en tur bakover i flyet. ![]() Montreal ![]() Måltidet, som tidligere beskrevet. Igjen smakte det meste godt. Like før landing fikk vi utdelt 'Delft Blue Houses'. En fin liten overraskelse. ![]() Så til selve høydepunktet: Etter landing spurte jeg om jeg kunne få komme inn i cockpiten og ta en titt. Forklarte at jeg var opptatt av dette flyet og at jeg tok denne turen delvis på grunn av at de snart skal pensjoneres. ![]() ![]() Fikk også ta en 'MDself11e' med kapteinen. ![]() ![]() En svær russer på YYZ. ![]() En av AirTransat sine A310. Da har man kommet seg til Toronto og første leg av reisen er over. Utrolig imponert over KLM og business class. Første gang sviktet ikke, blir tøft å gå tilbake til økonomi en ved en senere anledning. ![]() ![]() Håper dere koser dere med denne rapporten enn så lenge. Kommer flere bilder fra oppholdet og returen tilbake. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Takk for en kjekk rapport ra en flytype som snart er historie (hos KLM)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Jeg likte denne rapporten med to flott klassikere, Opel Ascona og MD11. Og ja, det er skikkelige vinduer på MD11. Boeing klarte ikke noe lignende før de byttet fra aluminium til komposittskrog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2010
Posts: 129
|
![]()
Flott så langt.
Seks dager til undertegnede starter samme routing. Stavanger-Amsterdam-Toronto. Returen blir fra Montreal-25 Oktober.Blir nok en minnerik flight. Så det skal selvsakt bli en Trip report fra denne turen. Godt jobba Flekkefjord---Keep smiling..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Glimrende!
Hadde tenkt meg den turen i høst, men det ble østover istedet. Flott rapport! ![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]()
Takk for flott rapport! Godt skrevet og fine bilder.
Hadde to somre som F/A på DC10 i Premiairs regi i de hine, hårde dage og er derfor spesielt svak for DC10 og MD11. Dessverre har jeg aldri fløyet sistnevnte, men hjelpe meg hvor mange timer jeg har på DC10... (Kuriositet: spesielt en av frøknene fra McDonnell Douglas hadde en særegenhet: når man slakket av gassen på #2 til et visst turtall, gikk noe på det ene toalettet i resonans med frekvensen fra motoren og lagde en fryktelig ulyd bak der. Unge Lorange var ikke sen om å ringe Flight Deck og be om en ørliten justering opp eller ned på throttle, og borte ble det - hver gang. Vi fant aldri ut av hva det var som gikk i resonans og lagde lyden, til tross for at vi flere ganger gjorde undersøkelser underveis, og maskinen oppførte seg slik så lenge jeg jobbet der... nuvel, nok om det) Last edited by hlorange; 14-10-2014 at 22:15. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
![]() Takk for rapport!
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,977
|
![]()
Takk for en fin rapport med en fly jeg aldri fikk fløyet. Varig fløy også CPH-LHR-GRU-GIG. Den gikk først med MD11 og deretter med B777. Jeg fløy CPH-LHR aller første dagen B777 ble satt inn på ruten. Den skulle egentlig gått med MD11 husker jeg, men B777 ble satt inn på ruten litt før opprinnelig planlagt. Artig den gangen å fly med et splitter nytt fly, men litt kjipt nå at jeg aldri fikk fløyet med MD11.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]()
Flott rapport!
![]()
__________________
B738 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2014
Posts: 189
|
![]()
Hei alle sammen. Nå er jeg hjemme fra jobb og kan fortsette på denne rapporten. Først vil jeg bare si takk for alle kommentarene, setter pris på det.
![]() Byr først på noen bilder fra Toronto og Niagara Falls: ![]() CN Tower i Downtown Toronto. Her ble kveldens middag fortært. ![]() God utsikt når man er 350 meter over bakken. Her har vi en av Torontos flyplasser, Billy Bishop International. (YTZ). ![]() Dagen etter tok jeg turen sørover til Niagara Falls. Tok tog cirka en time. ![]() ![]() Whirlpoolen'e. ![]() Et lite blinkskudd! ![]() ![]() Niagara Falls var rått, men veldig kaldt. Det holdt med en times vanding og fotografering. ![]() Slenger med et par bilder av 'Niagara Downtown by night' ![]() ![]() Komme mye flott i neste del, så stay tuned. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bilderapport fra tur til Bangkok og Koh Phangan | krs-per | TripReports | 7 | 24-09-2014 23:55 |
KLM tur/retur Korea i ny Business class | 88charlie | TripReports | 6 | 14-09-2014 09:12 |
Tur/retur California i business | Eirik S | TripReports | 41 | 05-03-2014 09:10 |
Langtur: First Class (LX), Business Class (LH/LX), Economy Extra (SK) og 1-Class (WN) | ILS2 | TripReports | 20 | 27-05-2013 23:02 |
Oppgradering fra Economy class til Business class hos Emirates Airline | KrisFlyer | Reiseforum | 2 | 27-11-2009 15:12 |