![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]()
"Høsten 1940 prøvde tyskerne også å etablere en flyplass oppe på toppen av selve Hardangerjøkulen. 25 mann slet i 4 uker med å bære opp vel 600 sekker sagflis. Dette ble spredt ut over snøen og stampet til for å lage en fast overflate på breen. Rullebanen ble faktisk såpass bra at tyskerne klarte å lande med et lite rekognoseringsfly, men opp igjen kom det aldri. Da det skulle ta av, kjørte det ned i en skjult sprekk, og dermed ble flyplassprosjektet skrinlagt. Hva var vitsen med denne rullebanen, er ikke helt klart. En teori er at den skulle brukes som utgangspunkt for bombetokter mot England: Hvis flyene startet i 1800 m høyde kunne de spare mye drivstoff og frakte flere bomber. Tyskerne forlot forøvrig ikke Jøkulen etter denne fiaskoen. Oppe på Nordre Kongsnut opprettet de en flyobservasjonspost og bygde en taubane for å transportere opp varer."
Har noen hørt om det flyet som ble borte der oppe? Kan det ha vært en Storch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Sakset fra boka om Demmevasshytta, utgitt i 1981 av det som dengang var Bregruppa i DNT.
Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]()
Dette var sakset fra bok med tittel "Hyttene på Hardangervidda" (og i Skarvheimen) skrevet av Per Roger Lauritzen utgitt 1998.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Snodig. Teksten er "lett omskrevet" fra boka jeg refererer til fra 1981, setning for setning (skrevet av Ivar Bu, Trond Høvik, Knut M. Ore og Magne Johan Rørvik).
Men dette bringer oss ikke nærmere det faktiske flyet. I originalteksten står det imidlertid ikke "lite rekognoseringsfly" men kun "tysk flymaskin". Jeg synes det er litt rart at Lauritzen nærmest har kopiert originalteksten hvis han sitter på mer detaljerte opplysninger ??? Det skal også legges til at Finsehytta (som nå drives av DNT) opprinnelig ble bygget av tyskerne som teststasjon for flymotorer. Men det skriver sikkert Lauritzen også om i sin bok. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]()
Sitatet ovenfor er ordrett. Dette var litt interessant.
Kan du låne boka på bibliotek og sammenligne dem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Jeg har hørt eller sett et sted at flyet angivelig var en Fw 58 Weihe, men kommer ikke på kilden i øyeblikket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
|
![]()
Hvor ble flyet av? Ligger det fortsatt i isen der oppe?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Hvis det forsvant i isen er det neppe mye igjen av det. Det blir omtrent som å sende det gjennom en kjøttkvern, ...... hvert år.
Høyst sannsynlig var det vel bare hjulene som gikk i sprekken, og flyet ble dratt opp igjen. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bok om en norsk flyger på T-33? | Torcs | Flyhistorisk forum | 6 | 29-01-2018 14:49 |
Halifax bomber fra WWII funnet i Trondheimsfjorden | 1944vintage | Flyhistorisk forum | 0 | 24-10-2014 19:06 |
P-40 fra WWII funnet i ørkenen | LN-VLE | Flyhistorisk forum | 7 | 14-05-2012 20:56 |
Litt snadder fra Sola i dag | gilera | Bilder & foto | 6 | 20-08-2010 23:17 |
Mye snadder fra New York på 80 og 90 tallet | LTH | Flyforum | 7 | 13-04-2009 16:36 |