![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Blitt noen uker siden, men under skogbrannen i nord-trøndelag leste jeg at helikopterne ikke kunne slokke om natta?
Er det riktig, og er det noen restriksjoner for brannslukking om natta? Eller var det værforholdene som var dårlige da? Antar forsvaret har god nok trening til å drive på døgnet-rundt. Noen som vet noe mer om dette?
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
Uten at jeg kjenner detaljene i regelverket, så vil jeg tro det kreves dagslys for en så krevende operasjon så nærme terreng/sjø. Levende ild over store områder ødelegger for mørkesynet, visuelle referanser blir borte, terreng, sjø og hindringer synes dårlig, dybdesynet forsvinner. Mye vanskeligere å lese vinden. Og hvis du til slutt flyr deg inn i røyken som i verste fall ikke synes før du er inne i den, så er du imc, farlig nærme bakken og med underhengende last å tenke på...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Synes siste taler kommer med mange fornuftige betraktninger!
Kjenner ikke til noe generelt forbud, og det er klart det øker risikoen ved operasjonen veldig.. spesielt med hensyn på nattsyn etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Det kreves at helikopteret må ha to motorer for å kunne fly om natten.
Det har all NLA sin helikoptere og jeg regner vel med at forsvaret sine også har to motorer. ![]()
![]() |
#5 |
FlyKirurg
|
![]()
Bell 412 har to stk PT6-T3B
![]()
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Tror ikke regelverket er så spesifisert at det omtaler brannslokking natt. Forsvarets 412 fløy heller ikke under siste storbrann selvom de har 2 motorer. Ambulansen går under HEMS-regelverket med særegne krav.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Restriksjoner over Finland? | LN-TIB | Småprat | 2 | 05-06-2011 15:56 |
Restriksjoner i svingradius? | Polaris | Flyforum | 36 | 20-08-2009 23:39 |
Avbestille billett med restriksjoner? | Brandal | Flyforum | 10 | 16-11-2007 19:26 |
Restriksjoner på bookingklasser | TOS | Flyforum | 20 | 26-10-2007 15:56 |