Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2013, 23:00   #1
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
OBB 50 NH90 - Hva er problemet?

Norge skulle jo ha motatt alle sine NH90 nå. Vi har så lnagt bare motatt ett til testing. Det ble bestilt inn i 2005. Ser ut til at de fleste andre land har kommet lengre i sine motatte leveringer enn det Norge har motatt. Hva er grunne til at det tar så lang tid med Norge sine NH90 ?

Vi har blant annet bestilt 6 NH90 NFH ( ASW ), men det sies at vi også har bestilt helikoptre som er modifiserte versjoner for norske forhold. Hva spesifikt går dette ut på ?

Takker for svar
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2013, 23:20   #2
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: NH90 - Hva er problemet ?

Jeg trodde nå vi hadde fått i alle fall 3 stykk nå
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2013, 23:54   #3
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
OBB 50 Re: NH90 - Hva er problemet ?

Quote:
Originally Posted by HMWK View Post
Jeg trodde nå vi hadde fått i alle fall 3 stykk nå
Tror vi fremdeles bare har det ene. Har ikke hørt noe annet... Men det e rkanskje jeg som ikke er helt oppdatert ...
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 00:03   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: NH90 - Hva er problemet ?

Desember i fjor ble nr. 2 levert ihvertfall.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 00:03   #5
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: NH90 - Hva er problemet ?

Skal være 3 eller 4 http://m.tu.no/industri/2013/09/05/n...med-farre-feil
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 00:31   #6
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
OBB 50 Re: NH90 - Hva er problemet ?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Takk, høres bedre ut dette ja, men ...

Code:
For ett år siden ble det sagt at samtlige seks NH90 med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) vil bli levert i løpet av 2013.
Deretter starter leveringen av åtte fullt operative helikoptre (FOC) før de seks første maskinene sendes tilbake til Italia for såkalt «retrofit».
Så de er altså ikke fullt operative og det er det vi trenger ...
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 07:31   #7
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: NH90 - Hva er problemet ?

Norge har vel som mange andre land, sine egne krav og system. Som da skal testes og endres, så regner med de siste 8 blir levert som "hyllevare" iom de 6 skal tilbake for å endres "hyllevare".
Alle NH90 er vel ikke klare før om noen år ennå. Men forsvaret har vel ikke penger til holde de i drift allikevel. Tragisk men sant.
Siden de nå kommer så seint i drift og så tett opp i levering av F-35, har det vel blitt sagt at full operativ drift av NH-90 bli nedprioritert.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2014, 14:07   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Enkjelte ting som tyder på at helikopterene ikke trives veldig bra til sjøs, selv om det sikkert finnes måter å fikse dette

http://www.tu.no/industri/2014/07/09...0-helikoptrene
Quote:
250 timer på sjøen ble for mye for nederlandske NH90. Norge har nettopp startet sjøoperasjoner med sine nye kystvakthelikoptre.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2018, 19:24   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Ser ut som første versjon, som har full operasjonell kapasitet, er på vei nå:
https://www.tu.no/artikler/ti-ar-ett...opteret/425923

Quote:
Ti år etter at alle skulle vært levert kommer endelig det første ferdige NH90-helikopteret
Fregattvåpenets nye helikopter lander i Norge i helga.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 14:48   #10
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
OBB 80 Re: NH90 - Hva er problemet?

Dette er jo egentlig en skandale.
Vet ikke hva Forsvaret vil gjøre etter at siste er levert, men et søksmål burde være på sin plass. Stykkprisen bør vesentlig ned med en forsinkelse på 10 år!
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2018, 20:50   #11
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Nå begynner flere å tenke alternative COA, og det er bra.

https://www.aldrimer.no/nh90-forsvar...ive-losninger/

https://www.bfo.no/offisersbladet/ka...rutfordringene

Så får vi se om noen tør å gjøre det eneste riktige.
Blir vel nok driftskostnader i luft med både F35 og Poseidon.
Kan bli smalhans i de tre andre forsvarsgrenene.
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2018, 09:41   #12
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,618
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Hva er COA?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2018, 09:57   #13
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,317
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Certificate of Airworthiness er det eneste jeg kommer på innen luftfart... ?

Er vi litt kreative kan vi satse på Commonwealth of Australia...
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2018, 12:39   #14
Stromoren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

"COA" militärt "Courses Of Action" eller "handlingsalternativ"?
__________________
/
Peter

[url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url]
Stromoren is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2018, 21:43   #15
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Beklager bruk av annet stammespråk enn det som er mest kjent her. Men Course Of Action er i denne sammenheng det som er ment.

Vanlig måte i militær stab i hele NATO, der staben gir sjefen en COA brief på alt fra planlegging av det meste innen Fred, krise og krig, inkludert prosjekter.

En typisk COA brief ifm planlegging av operasjoner er på ca 150-250 slides og med 3-4 alternativer. Sjefen velger så sin foretrukne som skal utvikles videre, kan være en alternativ som er reserve og skal delvis utvikles på et overordnet nivå.

Tilbake til kjernen. Nå har altså forsvarsjefen anbefalt ministeren og ikke bruke NH-90 på kystvakta, kun på fregatter. Han har ikke myndighet til å kansellere kontrakten, det må sikkert opp i Stortinget. Men bør gjøres.

Så hva bør da kjøpes inn til kystvakta?

Denne kanskje: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_MH-60_Jayhawk eller
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_SH-60_Seahawk

Er det flere gode alternativer?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2018, 22:08   #16
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,618
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Som jeg sier, her lærer man noe nytt hver dag. Takk for info.

Kontrakten burde vært kansellert for mange år siden, fandenskapen var jo planlagt introdusert i 2007! Men kanskje mye av samme gjengen som holdt på med (ut)redningshelikoptrene..?

Nuvel, alternativene står vel ikke akkurat i kø, men noe må det da være som funker selv i høy sjø og saltvann?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2018, 17:39   #17
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Tilbake til kjernen. Nå har altså forsvarsjefen anbefalt ministeren og ikke bruke NH-90 på kystvakta, kun på fregatter. Han har ikke myndighet til å kansellere kontrakten, det må sikkert opp i Stortinget. Men bør gjøres.

Så hva bør da kjøpes inn til kystvakta?

Denne kanskje: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_MH-60_Jayhawk eller
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_SH-60_Seahawk

Er det flere gode alternativer?
Når man leser at Sveriege kanselerte kontrakten på NH90 og så bestilte Sikorsky, som brukte 16 måneder fra kontrakts inngåelse til alle 15 maskiner var levert. Så er vel det veien og gå. Nå har jo forsvarssjefen sagt at Kystvakta ikke får noe NH90 så da er det vel bare å sette i gang papirmølla. Eller få ut fingern og handle...
Futura is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2018, 18:49   #18
Stromoren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Når man leser at Sveriege kanselerte kontrakten på NH90 og så bestilte Sikorsky, som brukte 16 måneder fra kontrakts inngåelse til alle 15 maskiner var levert. Så er vel det veien og gå. Nå har jo forsvarssjefen sagt at Kystvakta ikke får noe NH90 så da er det vel bare å sette i gang papirmølla. Eller få ut fingern og handle...
Stämmer tyvärr inte att NH90 avbeställdes. Sverige köpte dessutom en egen variant med högre kabin som tagit extra lång tid att utveckla (inte gratis). Och en landversion för sjöoperativa uppgifter... Den kan tyvärr inte operera från fartyg. (suck...)
__________________
/
Peter

[url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url]
Stromoren is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2018, 22:31   #19
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: NH90 - Hva er problemet?

Mange som koser seg med NH90, søta bror avbestilte ikke.
Synd vi ikke kan lære av andre, og ha ledere med baller større enn peanøtter.
https://special-ops.org/news/technol...ement-blunder/

Vi burde ha kansellert kontrakten for mange år siden!

Regnet man aldri totale levetidskostnader i et 20 års perspektiv.
Her er det en lessons identified, som antakelig aldri ble til en lesson learned!

Last edited by Radiv; 13-02-2018 at 22:35.
Radiv is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om NH90 i Norge Nervevrak Flyforum 58 11-06-2022 17:54
NH90 - Kjevik 25/11 LN-GBM Bilder & foto 15 27-11-2010 19:38
En merkedag for NH90-prosjektet sail4fun Flyforum 19 06-07-2010 23:41
Hva er problemet ? ENTO TripReports 31 23-03-2010 17:38
United har løst problemet med kostnader Isbamse Flyforum 3 08-12-2009 16:10


All times are GMT +2. The time now is 02:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.