![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Norge skulle jo ha motatt alle sine NH90 nå. Vi har så lnagt bare motatt ett til testing. Det ble bestilt inn i 2005. Ser ut til at de fleste andre land har kommet lengre i sine motatte leveringer enn det Norge har motatt. Hva er grunne til at det tar så lang tid med Norge sine NH90 ?
Vi har blant annet bestilt 6 NH90 NFH ( ASW ), men det sies at vi også har bestilt helikoptre som er modifiserte versjoner for norske forhold. Hva spesifikt går dette ut på ? Takker for svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Jeg trodde nå vi hadde fått i alle fall 3 stykk nå
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Desember i fjor ble nr. 2 levert ihvertfall.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Skal være 3 eller 4 http://m.tu.no/industri/2013/09/05/n...med-farre-feil
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]() Quote:
Code:
For ett år siden ble det sagt at samtlige seks NH90 med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) vil bli levert i løpet av 2013.
Deretter starter leveringen av åtte fullt operative helikoptre (FOC) før de seks første maskinene sendes tilbake til Italia for såkalt «retrofit».
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Norge har vel som mange andre land, sine egne krav og system. Som da skal testes og endres, så regner med de siste 8 blir levert som "hyllevare" iom de 6 skal tilbake for å endres "hyllevare".
Alle NH90 er vel ikke klare før om noen år ennå. Men forsvaret har vel ikke penger til holde de i drift allikevel. Tragisk men sant. Siden de nå kommer så seint i drift og så tett opp i levering av F-35, har det vel blitt sagt at full operativ drift av NH-90 bli nedprioritert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]()
Enkjelte ting som tyder på at helikopterene ikke trives veldig bra til sjøs, selv om det sikkert finnes måter å fikse dette
http://www.tu.no/industri/2014/07/09...0-helikoptrene Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Ser ut som første versjon, som har full operasjonell kapasitet, er på vei nå:
https://www.tu.no/artikler/ti-ar-ett...opteret/425923 Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Dette er jo egentlig en skandale.
Vet ikke hva Forsvaret vil gjøre etter at siste er levert, men et søksmål burde være på sin plass. Stykkprisen bør vesentlig ned med en forsinkelse på 10 år! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Nå begynner flere å tenke alternative COA, og det er bra.
https://www.aldrimer.no/nh90-forsvar...ive-losninger/ https://www.bfo.no/offisersbladet/ka...rutfordringene Så får vi se om noen tør å gjøre det eneste riktige. Blir vel nok driftskostnader i luft med både F35 og Poseidon. Kan bli smalhans i de tre andre forsvarsgrenene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,618
|
![]()
Hva er COA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,317
|
![]()
Certificate of Airworthiness er det eneste jeg kommer på innen luftfart... ?
Er vi litt kreative kan vi satse på Commonwealth of Australia... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
|
![]()
"COA" militärt "Courses Of Action" eller "handlingsalternativ"?
__________________
/ Peter [url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Beklager bruk av annet stammespråk enn det som er mest kjent her. Men Course Of Action er i denne sammenheng det som er ment.
Vanlig måte i militær stab i hele NATO, der staben gir sjefen en COA brief på alt fra planlegging av det meste innen Fred, krise og krig, inkludert prosjekter. En typisk COA brief ifm planlegging av operasjoner er på ca 150-250 slides og med 3-4 alternativer. Sjefen velger så sin foretrukne som skal utvikles videre, kan være en alternativ som er reserve og skal delvis utvikles på et overordnet nivå. Tilbake til kjernen. Nå har altså forsvarsjefen anbefalt ministeren og ikke bruke NH-90 på kystvakta, kun på fregatter. Han har ikke myndighet til å kansellere kontrakten, det må sikkert opp i Stortinget. Men bør gjøres. Så hva bør da kjøpes inn til kystvakta? Denne kanskje: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_MH-60_Jayhawk eller https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_SH-60_Seahawk Er det flere gode alternativer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,618
|
![]()
Som jeg sier, her lærer man noe nytt hver dag. Takk for info.
Kontrakten burde vært kansellert for mange år siden, fandenskapen var jo planlagt introdusert i 2007! Men kanskje mye av samme gjengen som holdt på med (ut)redningshelikoptrene..? Nuvel, alternativene står vel ikke akkurat i kø, men noe må det da være som funker selv i høy sjø og saltvann? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
|
![]() Quote:
__________________
/ Peter [url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Mange som koser seg med NH90, søta bror avbestilte ikke.
Synd vi ikke kan lære av andre, og ha ledere med baller større enn peanøtter. https://special-ops.org/news/technol...ement-blunder/ Vi burde ha kansellert kontrakten for mange år siden! Regnet man aldri totale levetidskostnader i et 20 års perspektiv. Her er det en lessons identified, som antakelig aldri ble til en lesson learned! Last edited by Radiv; 13-02-2018 at 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om NH90 i Norge | Nervevrak | Flyforum | 58 | 11-06-2022 17:54 |
NH90 - Kjevik 25/11 | LN-GBM | Bilder & foto | 15 | 27-11-2010 19:38 |
En merkedag for NH90-prosjektet | sail4fun | Flyforum | 19 | 06-07-2010 23:41 |
Hva er problemet ? | ENTO | TripReports | 31 | 23-03-2010 17:38 |
United har løst problemet med kostnader | Isbamse | Flyforum | 3 | 08-12-2009 16:10 |