![]() |
|
![]() |
#241 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ser ut som SAS mener det er helt OK at EB opptjening hos partnere kan endres retroaktivt. De bare henviser til LX og sier et partnerne fritt kan endre dette, og at de bare følger partnerne.
De nevner ikke det betenkelige knyttet til endringer i ettertid. Jeg synes det er helt forkastelig at regler knyttet til en leveranse, ensidig kan endres av den ene parten etter avtale er inngått. Hvis dette er ens oppfatning i flybransjen, så går vel det på tvers av hva jeg oppfatter som forretingspraksis ellers. Hvordan kan flybransjen avvike fra resten av verden uten konsekvenser? Jeg har i alle fall fått en aha opplevelse på vilkår knyttet til reiser. Tilsynelatetende kan avtaler endres ensidig av den ene part uten konsekvenser. Hvis dette er representativt bør man være svært forsiktig med å bestille god tid i forveien, da betingelsene ikke nødvendigvis forblir de samme. Bare det å tenke i de baner finner jeg egentlig uhørt, men det ser slik ut enn så lenge. Er ikke så sikker på om jeg er lojal til SAS og *A etter en slik behandling. Er dette å overreagere? Last edited by 3cseat; 18-10-2013 at 23:56. Reason: Spil |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Spørsmålet er jo bare om gresset er noe grønnere på den andre siden, men sånn jeg kan se det så ville jeg antakelig ikke sluttet med *A eller SAS - Lufthansa og Swiss kunne det derimot vært aktuelt å droppe slik jeg har lest tråden.
![]() |
#243 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Om jeg snur det på hodet, tror jeg ikke hverken SAS eller *A partnere hadde aksepter at jeg hadde endret vilkårene for min bestilling etter bookinger. For eks å forlange rabatt fordi EB opptjeningen ble lavere enn forutsatt. Det var jo tross alt en del av grunnen til at dette ble bestilt. Det finnes jo andre biz alt mellom OSL og BKK som er vel så attraktive. Det er nesten så jeg blir litt sånn kommunist i slike sammenhenger. Liker ikke å bli tråkka på. Men det er kanskje bare meg som tar av litt. Forbanna er jeg i alle fall. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Litt off topic, men for endel år siden bokket vi billetter til Portogal. Etter at vi booket fjernet sas gratis mat, selv om min bestilling inkluderte meal.
Vi kjøpte mat ombord og etter å ha klaget fikk vi refundert dette av SAS. jeg hadde jo kjøpt billett inkludert mat...
![]() |
#245 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da har jeg gått et par runder med SAS, og de opprettholder sin holdning på dette, dvs at endringen gjøres gjeldene fra den 27 Oktober, helt uavhengig av når bestillingen ble gjort. At dette for mitt vedkommende betyr retroaktiv endring av betingelsene ser de tilsynelatende ikke som noe problem. De setter delvis skylden på SWISS, og sier de følger sine partnere i hvor mye EB du kan opptjene i de ulike bookingklassser
Jeg finner dette litt merkelig, da det ikke er vanlig i avtaleforhold at den ene parten kan endre betingelser for leveransen, uten den andres samtykke. Det normale er jo at motparten tilbys kompensasjon eller mulighet til å oppheve avtalen. Det kan kansje virke litt søkt da dette gjelde Frequent Flyer Miles, men siden disse jo har en kommersiell verdi, så ser jeg i grunnen ingen forskjell her. Sett fra mitt ståsted, så er det ikke sikkert jeg hadde bestillt disse billettene om jeg hade visst det bare var 100 % opptjening på booking tidspunktet. Synes vel SAS oppfører seg vel arrogant og litt lettvindt her. For det første bare henviser til sin partner, og dessuten ikke er villig til å se på dette med retroaktiv endring av avtalebetingelser. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre videre med dette. Er mildt sag lite fornøyd og rett og slett forbanna. Vurderer derfor å ta dette til forbrukermyndighetene, men er litt usikker på om dette fører frem, da reisen ikke er gjennomført ennå, og at dette gjelder EB poeng. Hva er synspunkter fra dere her på forumet ? En ting er sikkert, jeg er ikke imponert over slik kundebehandlig, og vil vel vurdere om det skal få konekvensere for prioritering av SAS og *A i fremtiden, da det jo finnes alternativer der ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg er også rammet av det samme (uten at jeg har tatt kontakt med SAS), men jeg er jo usikker på om det er mulig å komme noen vei så lenge dette forbeholdet om opptjening er klart definert i betingelsene.
Er heller ikke veldig imponert, men om det er bedre alternativer der ute (til tilsvarende pris og full opptjening) er jeg usikker på.
![]() |
#247 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Synes vel jeg har en del alternativer til SAS/*A med mitt reisemønster. Reiser mest internordisk i jobb, og det jeg i så tilfelle vil miste, er lounge tilgang og fast track. Der er surt, men jeg overlever sikker det også ( tror jeg, er jo ganske bortskjemt etter snar 15 år med EBG). Og uansett er vel dette forsatt lite smidig fra SAS sin side, og ikke imponerende kundebehandlig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er vel ganske klart formulert (selv om jeg heller ikke er happy med det)?
2.2 Irrespective of when the activity was booked , the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity.
![]() |
#249 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Klart man har andre alternativer enn *A og SAS generelt, jeg tenkte mere på business class til den prisen til BKK (med full opptjening på "brukbare" selskaper)
![]() |
#250 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Synes dog det er litt påtagelig at slike endringer kommer en liten stund etter de har hatt kampanje på biz. Det samme skjedde jo for under et år siden med LH. Den gangen på en tur til USA. Opptjeningen ble endret 2 uker etter booking. Siden dette nå har skjedd 2 ganger , har jeg kanskje ekstra grunn til å være forbanna. Har vel tapt ca 27.000 EB poeng både for meg å kona nå |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvor mange poeng får jeg ved ombooking?
Jeg hadde bestilt en økonomibillett TRD-CPH-ZRH (SAS) som i utgangspunktet skal gi 500 +1500 poeng. Dagen før avreise fikk jeg beskjed om at flighten var kansellert og at jeg hadde blitt booket om til TRD-OSL-ZRH hvor siste leg er codeshare med Swiss (som gir mindre poeng). Kommer jeg til å få poeng for den opprinnelige ruten, eller for den nye ombookede ruten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Du har rett på poeng i henhold til den opprinnelige ruten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men det som skuffer mest er behandlingen fra SAS. De er ikke noe bedre enn de DY for tiden viser. Det er mye å hente for begge. Håper begge skjerper seg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Men igjen så ser jeg ikke helt at SAS er riktig adresse, dette er LH/LX som er "synderen". Det er de som kjøper poeng i bonusprogrammet til SAS, men det betyr slik jeg ser det ikke at SAS strengt tatt er part i saken. Klagen bør altså rettes til tyskerne og sveitserne.
![]() |
#255 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by 3cseat; 22-10-2013 at 11:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hvis ikke, så har ændringen vel ikke meget med købsaftalen at gøre.
![]() |
![]() |
#257 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Skal man se til punkt 2.2 i T&C for Eurobonus, så står Eurobonus fritt til å gjøre hva de vil, uavhengig av hvem som har tatt initiativ til denne endringen:
2.2 SAS forbeholder seg retten til å avgjøre om medlemmet opptjener poeng eller ikke, for tilbud, priser og aktiviteter som tilbys av SAS eller andre partnere. Antall opptjente poeng bestemmes ut ifra den til enhver tid gjeldende poengutdelingsordningen på tidspunktet aktiviteten gjennomføres, uavhengig av når aktiviteten ble bestilt/reservert. Antall opptjente poeng varierer avhengig av partner og tilbud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Billettene ble kjøpt av SWISS, men med en forutsetning om opptjening av EB poeng. Og siden SAS har ansvaret for EB programmet, er det de som må svare for EB opptjeningen. Ergo er SAS rette vedkommende i dette tilfellet slik jeg ser det, selv om jeg skjønner at andre kanskje ser det litt andeledes.
Og ja, jeg har blir gjort obs på at EB reglene tilsier at de kan endre opptjeningen, og at det er reglene som gjelder på reisetidspunktet som gir grunnlag for opptjening. Var ikke klar over dette når jeg bestillte, men det endrer ikke det faktum at jeg ikke anser det som rimelig at den ene parten kan endre vilkårene for reisen uten at avtaleparten enten kan heve kjøpet, eller mottar kompensasjon for endringen. Dette finner jeg særdeles urimelig, og det er ikke vanlig med slike bestemmelser. Jeg har derfor sendt en klage til Forbukerombudet om dette, og de ser på saken, og vurderer å ta dette opp med SAS Når dette er sagt, synes jeg SAS er usedvanlig lite smidig i denne saken. Det er åpenbart at jeg taper på dette, og de er ikke villig til å gjøre noe for å bøte på dette. Det er litt smålig spør du meg, og i alle fall ikke sværlig god kundebehandling. Jeg har tross all vært gullmedlem i sanr 15 år, og jeg tror jeg hadde en 5-6 år som sølvmedlem også. Det ser ikke ut som om SAS mener det betyr noe i en slik sammenheng, og det skuffer meg. Ser meg vel ikke helt ferdig med denne saken før endelig svar foreligger fra Forbrukerombudet |
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Tja, når du kjøpte billettene fra Swiss stod det ikke noe sted i vilkårene at du skulle opptjene X-antall Eurobonuspoeng, det er bare en slags, tja, bonus, SAS tilbyr i ettertid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper (2024 -->)? | Someone | Reiseforum | 2 | 04-09-2024 07:24 |
Bonus seter i F og C på StarAlliance med EB-poeng | Rparker | Reiseforum | 3 | 04-06-2014 00:42 |
DAT (C) , hvor mange kilo kan jeg få med meg ? | sail4fun | Reiseforum | 4 | 12-12-2012 11:44 |
Hvor mange EB-poeng etter oppgradering? | seilfly | Reiseforum | 3 | 07-09-2011 20:14 |
SAS EB poeng til besvær. Hvor skal jeg dra? | Fredrik Propell | Reiseforum | 15 | 02-09-2011 16:30 |