![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Til dere som er teknikere / mekanikere eller som rett og slett vet svaret...
Lydene fra jetmotorer er jo veldig forskjellig, men, HVA er det som lager denne karakteristiske lyden fra RR motorene som bl.a BA har på sine 757'er? http://www.flightlevel350.com/video_...ng.php?id=2386 Har reist noen ganger med BA's 757'er og blir like fascinert hver gang, og hver gang de var her oppe på ENGM før med disse prøvde jeg alltid å få med meg lyden fra terrassen her oppe.... Svar mottas med takk ![]() ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Kom deg ut og hør på Icelandair-avgangen imorgen! Man får jo ståpels over det hele...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Jada jeg hører den og
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Det er rimelig spesiell lyd på andre RR motorer også, f.eks de på 333 og 777.
Felles er at alle er 3-spool, i motsetning til PW, CFM, IAE og GE (mulig det finnes unntak, men kommer ikke på noe i farten) som er 2-spool. Om dette gjør at lyden endrer seg markant skal jeg ikke si, men med 3 spool så har man mulighet for å optimalisere trykk i compressorstage på en annen måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
Er det 2 eller 3 sett med fan's inni motoren? ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann, det er riktig som du sier Dag at RR bruker et tre (3) spool konsept, men den "gnage" lyden du høer er lyden fra viften. Når du kommer opp mot max TO RPM danner det seg trans-sonic og supersonic regioner ved tuppen av viftebladene. Har en illustrasjon fra GE som beskriver dette, men jeg kan ikke finne den i farten. RR var også en av de første til å bruke wide chord vifteblader, og de har en litt spesiell lyd, men du får det samme fenomenet på de mere tradisjonelle viftebladene som tidligere PW4000, CF6, CFM56-3 osv.
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Jeg har hørt denne lyden veldig godt på SQ sine 777'er, men dog bare når man sitter forran motoren. Har som mange andre her ingen ide om hvordan lyden blir til, men den gnagelyden mens fra begynnelsen av takeoff of opp til man går over til vnalig climb, så er det rett å høre på.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
ph-ndr
Quote:
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
|
![]()
Er det lyden som hørest MEGET godt på min video fra Spanair A320 dere tenker på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Man hører det ganske godt på CFM 320 og 330 med PW også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Hei Dag... her er et regnestykke for deg:
GE90 normal TO rpm ~104% N1 tilsvarer sirka 2300 RPM. Viftediameter er 3.124 m. Regn ut angulaer hastighet av viftebladtuppen. Finn lydens hastighet ved sea level ISA og se hvor naere du kommer... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
(2300o/min) / (60s/min) * 3.124m * pi = 376m/s (hørte jeg creep?)
Mach 1 ISA er vel ca 340m/s Så, om dette er riktig, har du jobb til meg? Hva blir neste, finne sentrifugalkraften på innfestningen for viftebladet? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Dag, du kan hoppe rett opp i hoeyre sete paa B777. Med sentrifugalkraft bonuspoeng kan du rykke opp til vensre sete...
![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Hmm, da bør jeg vel vite vekten pr blad? Evt tyngdepunkt? Begynner å bli en del år siden jeg hadde dynamikk gitt...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]() Quote:
Gutta krutt!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Regner med dere synes det er innafor å fly via Amsterdam når jeg skal til London | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 14 | 01-05-2018 08:26 |
Norwegian med teknisk feil på fly, snudde tilbake til OSL. Burde de ha fortsatt til BCN? | Solguden | Småprat | 11 | 29-12-2014 10:06 |
Til dere med litt "innsyn" | Jens W | Flyforum | 2 | 24-02-2007 12:46 |
Til dere med INNGÅENDE kjennskap til B737 Classic's | ENGM RAMP | Flyforum | 13 | 06-06-2006 10:11 |
Fly landede med en pax mere end det tog af med! | Guest | Flyforum | 0 | 02-01-2006 12:46 |