![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fant denne i BA i dag:
Quote:
Last edited by JESPER; 05-07-2013 at 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
|
![]()
Det er ikke akkurat en ubetydelig mengde offshorearbeidere som flyr til BGO for så å fly ut i helikopter. F.eks fra/via OSL og SVG.
For at dette skal kunne funke så må en skikkelig infrastruktur, for å komme seg til Stord, opprettes.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som det står i artikkelen så er det mange fra Sunnhordlands-distriktet som nå reiser til BGO for å ta helikopter ut i nordsjøen. Veldig mange fra Stord som pendler ut på plattformer også. Ser for meg at mange blir fornøyde med kortere reiseveg om en kunne tilrettelagt for de som bor sør i hordaland og evt. nord i rogaland, med avganger fra SRP.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flysitter
|
![]()
Da vil vel også typiske oljeruter som NTB-BGO også flyttes til til Stord
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dersom dette skal bli en realitet må mye av flytrafikken til BGO flyttes til SRP også. Mye av pax på rutene til BGO er jo oljetrafikk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Det er en grunn til at heliporter vanligvis er samlokalisert med de største flyplassene i regionen. Et annet problem er at flytting av heliporten fører til lenger flytid for de fleste helikopter-rutene. Tampenfeltet (som utgjør en stor del av trafikken) er nordvest for Bergen, og flytiden fra Stord vil forlenges ganske kraftig. Tampen-trafikken bør i så fall flyttes til Florø. Et moment til er antall hotellsenger i nærheten. Dette er viktig både med tanke på tidlige avganger, sene ankomster og dager med tåke/lyn&torden osv. Last edited by Dag Viking; 05-07-2013 at 19:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]() Finnes det offisielle tall på dette (20-40%)?
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det finnes sikkert tall, men jeg har ingen link nå. Min antagelse er basert på hvem jeg kjenner, hvor de jobber og hvor de bor, ikke noe eksakt vitenskap altså. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
En dårlig ide' av Hr Aksnes og lite realistisk og gjennomførbart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Trangsynt
|
![]()
Håper for guds skyld ikke dette blir noe av. BGO er perfekt som helikopterbase, lett å komme seg hjem til østlandet fra. Reiste ut fra Florø, Kristiansund og Brønnøysund en stund, og det ble mer enn en overnatting i løpet av den tiden for å si det sånn. Det var håpløst!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Merkelig forslag av Aksnes. Helikoptertrtafikken er svært innbringende for Flesland. Som flere er inne på er mange offshore-arbeidere avhengige av videre transport og det er ikke bare-bare å oppgradere Sørstokken (går "rett ned" i begge ender av rullebanen).
Nei, fra min tid i Flesland-tårnet tenkte jeg at det beste ville vært en egen heliport på vestsiden av Sotra, med busser til Flesland. Usikker på om det er noen egnende lokasjoner..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fullstendig idiotisk idé, Aksnes har overhode ikke peiling på offshoreindustrien.
For all del, det finnes sikkert ganske mange offshorearbeidere som får en noe kortere reise til Stord enn til Bergen. Men totalt sett så tror jeg de er i minoritet sammenlignet med arbeidere fra Bergen, andre deler av Norge eller fra andre land. Dessuten trenger oljeindustrien effektive forbindelser for konsulenter og underleverandører, som har oppdrag som er "hastejobber" i større utstrekning enn de som går på fast rotasjon. At flytte oljeteafikken til en mikroskopisk liten flyplass med elendige forbindelser til andre land og resten av Norge er derfor en idiotisk idé. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dersom dette skjer, så er det en katastrofe for offshorearbeidere. Reiser mye ut fra de fleste heliporter, og de værste er definitivt Florø, Brønøysund og til dels Kristiansund. Veldig viktig med gode forbindelser både ut og inn, for å unngå overnattinger. Og å skaffe seg hotellrom i f.eks. Florø er ofte håpløst.
Mitt forslag; legg ned Florø og flytt trafikken til Bergen. Så legg ned Kristiansund og Brønnøysund, start ny heliport på Værnes. (Tro om det blir reaksjoner på denne). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Trodde HFT klart vant konkurransen om å være den dårligste? ![]() Men ellers enig ja, BNN og KSU er begge dårlige alternativer til TRD. Kanskje det er litt distriktspolitikk inne i bildet her også? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Usikker på om det er mulig i det hele tatt å fly ut til Norne fra Værnes, prøve en approach og diverte tilbake til ENVA i rufsevær.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Korte flighter er en stor fordel, men hvis forbindelsene videre i landet er elendige hjelper det lite. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Litt distriktspolitikk er vel ikke å ta hardt i nei. Helikopterne fra Florø flys vel tomme opp fra Flesland? Håper ingen får gjennomslag for dette tullet her, men forstår at folk har støyproblemer. S-92 bråker forferdelig utendørs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
http://www.gcmap.com/mapui?P=66.0265...&SG=125&SU=kts Enig i at det sansynligvis er dumt med Ørland, men om man absolutt vil slutte å fly fra ENBN og ENKB er det i mine øyne det eneste alternativet flyoperativt. Å komme seg til/fra Ørland måtte naturligvis blitt forbedret, men det blir det kanskje uansett med kampflybasen?? Helikoptrene vil fly så lavt som mulig når det er isingsforhold, det fungerer dårlig ut fra ENVA). Så støyer helikoptrene..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som både offshore-arbeider og beboer noen hundre meter vest for rullebanen på BGO, så er jeg kanskje kvalifisert til å komme med en uttalelse også.
![]() I forhold til støy er det ikke til å stikke under en stol at helikoptertrafikken medfører seg mye av det. Dette igjen skaper mye vibrasjoner, og det er ikke uvanlig at jeg ser flybildene på veggen henge og vibrere, eller at kjørlene i kjøkkenskapene står og klirrer. En annen artig sak er modelflyene i vitrineskapet som har en tendes til å "takse" på egenhånd rundt i skapet, og som må flyttes på plass igjen ukentlig.. ![]() Nå kom jo ikke dette som noen står overraskelse når jeg flyttet dit, og jeg mener at det er et valg man tar selv. Boligprisene er også påvirket av dette. I forhold til utreise er det veldig komfortabelt å kunne dra fra Flesland, med seks minutter i taxi - i stedet for å måtte fly via en annen plass. Spesielt på hjemreise er det godt å lande på "hjemmebase", ettersom det er mer enn én gang helikopteret har blitt forsinket inn og det har blitt hotell i Kristiansund, Hammerfest eller andre steder. Som det blir nevnt over, er infrastruktur essensielt om man skulle flyttet helikoptertrafikken til SRP. Ferjefritt E39, langt flere flyavganger og kanskje et direkte-tog til BGO/HAU ville vært tiltak som måtte vært gjennomført for å støtte oppunder de reisende. Overnattingsmuligheter for crew hadde også vært påkrevd. Totalt sett mener jeg at dette åpenbart ikke er realistisk per i dag, og man må heller se på andre alternativer for å få ned støy, som f.eks.: - Endrede ruter for inn-/utflyging med større høyde før man svinger av eller inn på extended centerline - Støyabsorberende gjerder rundt flyplassen for å dempe støy ved bakkekjøring. - Begrense tidsrommet for de planlagte rutetidene for helikoptrene. - Ta i bruk mer av rullende avgang/landing (hvis det demper støy og lar seg praktisk gjennomføre?) - Gi S-92en det siste rotorbladet den mangler.. Noen tanker for hva som kanskje kan hjelpe på? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ISO 3200 og mye støy | l188 | Bilder & foto | 2 | 23-09-2012 07:51 |
Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss? | NorwayDY | Flyforum | 23 | 16-08-2011 11:11 |
Air Stord - wooster 1/72 kan bli din! | Fredriksen | Samlerhjørnet | 1 | 24-03-2011 15:59 |
En Apron kan brukes til mye | krølle | Flyforum | 4 | 26-11-2010 21:24 |
Kaos i helikoptertrafikken til Haltenbanken i dag | rampen | Flyforum | 2 | 01-01-2010 05:27 |