Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2013, 18:15   #1
JESPER
ScanFlyer Blue

Default For mye støy på Flesland - helikoptertrafikken kan flyttes til Stord

Fant denne i BA i dag:

Quote:
Tidligere flyplassjef Dag Aksnes har en idé som kan gjøre ende på støyproblemene ved fly- og helikoptertrafikken i Bergen en gang for alle.
https://web.retriever-info.com/go/?u...2a5ec59bfe1c6e

Last edited by JESPER; 05-07-2013 at 18:20.
JESPER is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2013, 18:24   #2
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Default Re: For mye støy på Flesland - helikoptertrafikken kan flyttes til Stord

Det er ikke akkurat en ubetydelig mengde offshorearbeidere som flyr til BGO for så å fly ut i helikopter. F.eks fra/via OSL og SVG.

For at dette skal kunne funke så må en skikkelig infrastruktur, for å komme seg til Stord, opprettes.
Old 05-07-2013, 18:28   #3
DY1503
ScanFlyer Blue

Default Re: For mye støy på Flesland - helikoptertrafikken kan flyttes til Stord

Som det står i artikkelen så er det mange fra Sunnhordlands-distriktet som nå reiser til BGO for å ta helikopter ut i nordsjøen. Veldig mange fra Stord som pendler ut på plattformer også. Ser for meg at mange blir fornøyde med kortere reiseveg om en kunne tilrettelagt for de som bor sør i hordaland og evt. nord i rogaland, med avganger fra SRP.
DY1503 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2013, 18:32   #4
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Da vil vel også typiske oljeruter som NTB-BGO også flyttes til til Stord
Old 05-07-2013, 18:38   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Dersom dette skal bli en realitet må mye av flytrafikken til BGO flyttes til SRP også. Mye av pax på rutene til BGO er jo oljetrafikk!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2013, 18:54   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Det er ikke akkurat en ubetydelig mengde offshorearbeidere som flyr til BGO for så å fly ut i helikopter. F.eks fra/via OSL og SVG.

For at dette skal kunne funke så må en skikkelig infrastruktur, for å komme seg til Stord, opprettes.
Jeg tror det ikke før jeg ser det. Antar at et sted mellom 20 og 40% av de som reiser ut fra Flesland, har kommet inn med fly først.

Quote:
Som det står i artikkelen så er det mange fra Sunnhordlands-distriktet som nå reiser til BGO for å ta helikopter ut i nordsjøen. Veldig mange fra Stord som pendler ut på plattformer også. Ser for meg at mange blir fornøyde med kortere reiseveg om en kunne tilrettelagt for de som bor sør i hordaland og evt. nord i rogaland, med avganger fra SRP.
På samme måte som de fra Bergen og lenger nord blir misfornøyde fordi de plutselig får en mye lenger vei.

Det er en grunn til at heliporter vanligvis er samlokalisert med de største flyplassene i regionen.

Et annet problem er at flytting av heliporten fører til lenger flytid for de fleste helikopter-rutene. Tampenfeltet (som utgjør en stor del av trafikken) er nordvest for Bergen, og flytiden fra Stord vil forlenges ganske kraftig. Tampen-trafikken bør i så fall flyttes til Florø.

Et moment til er antall hotellsenger i nærheten. Dette er viktig både med tanke på tidlige avganger, sene ankomster og dager med tåke/lyn&torden osv.

Last edited by Dag Viking; 05-07-2013 at 19:01.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2013, 19:14   #7
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg tror det ikke før jeg ser det. Antar at et sted mellom 20 og 40% av de som reiser ut fra Flesland, har kommet inn med fly først.
Usikker på om du svarer meg, eller bruker posten min som eksempel

Finnes det offisielle tall på dette (20-40%)?
Old 05-07-2013, 19:17   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Usikker på om du svarer meg, eller bruker posten min som eksempel

Finnes det offisielle tall på dette (20-40%)?
Jeg begynte å quote deg, og så ballet det på seg etter hvert.

Det finnes sikkert tall, men jeg har ingen link nå.
Min antagelse er basert på hvem jeg kjenner, hvor de jobber og hvor de bor, ikke noe eksakt vitenskap altså.
Old 06-07-2013, 10:00   #9
OJB
ScanFlyer Rusty

En dårlig ide' av Hr Aksnes og lite realistisk og gjennomførbart.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 10:21   #10
TommyL
Trangsynt

Håper for guds skyld ikke dette blir noe av. BGO er perfekt som helikopterbase, lett å komme seg hjem til østlandet fra. Reiste ut fra Florø, Kristiansund og Brønnøysund en stund, og det ble mer enn en overnatting i løpet av den tiden for å si det sånn. Det var håpløst!
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 10:50   #11
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Merkelig forslag av Aksnes. Helikoptertrtafikken er svært innbringende for Flesland. Som flere er inne på er mange offshore-arbeidere avhengige av videre transport og det er ikke bare-bare å oppgradere Sørstokken (går "rett ned" i begge ender av rullebanen).

Nei, fra min tid i Flesland-tårnet tenkte jeg at det beste ville vært en egen heliport på vestsiden av Sotra, med busser til Flesland. Usikker på om det er noen egnende lokasjoner..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 19:43   #12
SE-AER
ScanFlyer Blue

Fullstendig idiotisk idé, Aksnes har overhode ikke peiling på offshoreindustrien.

For all del, det finnes sikkert ganske mange offshorearbeidere som får en noe kortere reise til Stord enn til Bergen. Men totalt sett så tror jeg de er i minoritet sammenlignet med arbeidere fra Bergen, andre deler av Norge eller fra andre land. Dessuten trenger oljeindustrien effektive forbindelser for konsulenter og underleverandører, som har oppdrag som er "hastejobber" i større utstrekning enn de som går på fast rotasjon.

At flytte oljeteafikken til en mikroskopisk liten flyplass med elendige forbindelser til andre land og resten av Norge er derfor en idiotisk idé.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 22:14   #13
robms
ScanFlyer Blue

Dersom dette skjer, så er det en katastrofe for offshorearbeidere. Reiser mye ut fra de fleste heliporter, og de værste er definitivt Florø, Brønøysund og til dels Kristiansund. Veldig viktig med gode forbindelser både ut og inn, for å unngå overnattinger. Og å skaffe seg hotellrom i f.eks. Florø er ofte håpløst.

Mitt forslag; legg ned Florø og flytt trafikken til Bergen. Så legg ned Kristiansund og Brønnøysund, start ny heliport på Værnes. (Tro om det blir reaksjoner på denne).
robms is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2013, 22:17   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by robms View Post
Dersom dette skjer, så er det en katastrofe for offshorearbeidere. Reiser mye ut fra de fleste heliporter, og de værste er definitivt Florø, Brønøysund og til dels Kristiansund. Veldig viktig med gode forbindelser både ut og inn, for å unngå overnattinger. Og å skaffe seg hotellrom i f.eks. Florø er ofte håpløst.

Mitt forslag; legg ned Florø og flytt trafikken til Bergen. Så legg ned Kristiansund og Brønnøysund, start ny heliport på Værnes. (Tro om det blir reaksjoner på denne).

Trodde HFT klart vant konkurransen om å være den dårligste?
Men ellers enig ja, BNN og KSU er begge dårlige alternativer til TRD. Kanskje det er litt distriktspolitikk inne i bildet her også?
Old 07-07-2013, 13:02   #15
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Trodde HFT klart vant konkurransen om å være den dårligste?
Men ellers enig ja, BNN og KSU er begge dårlige alternativer til TRD. Kanskje det er litt distriktspolitikk inne i bildet her også?
Trafikk til ENHE og ENNE og de andre der ute fra ENVA? høres ut som en dårlig idè. Lenger å fly helikopter og helikopteret må høyere(i ising om vinterern) pga. terreng. Dette ville ført til dårligere regularitet og mindre fuelmarginer. Hadde dere istedenfor foreslått ENOL.. Den kunne kanskje erstattet ENBN og ENKB.

Usikker på om det er mulig i det hele tatt å fly ut til Norne fra Værnes, prøve en approach og diverte tilbake til ENVA i rufsevær.

Med småfly/*mikro
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
Old 07-07-2013, 15:23   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Lenger å fly helikopter og helikopteret må høyere(i ising om vinterern) pga. terreng. Dette ville ført til dårligere regularitet og mindre fuelmarginer.
Isingsforhold kjenner jeg ikke til, siden jeg ikke har fløyet med helikopter i dette området. Men ja, et søk på google sier så.

Quote:
Hadde dere istedenfor foreslått ENOL.. Den kunne kanskje erstattet ENBN og ENKB.
Veldig dårlig ide, på samme grunnlag som de fleste slakter Stord. Ingen vil fly fra en heliport som ikke har mange daglige flyavganger. i Motsetning til Stord så har heller ikke Ørlandet så utrolig mange offshorearbeidere i rimelig bilavstand heller.

Quote:
Usikker på om det er mulig i det hele tatt å fly ut til Norne fra Værnes, prøve en approach og diverte tilbake til ENVA i rufsevær.
Hvor langt er det? Lenger enn f.eks. Sola-Valhall?
Korte flighter er en stor fordel, men hvis forbindelsene videre i landet er elendige hjelper det lite.
Old 07-07-2013, 15:29   #17
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default For mye støy på Flesland - helikoptertrafikken kan flyttes til Stord

Quote:
Kanskje det er litt distriktspolitikk inne i bildet her også?
Litt distriktspolitikk er vel ikke å ta hardt i nei. Helikopterne fra Florø flys vel tomme opp fra Flesland? Håper ingen får gjennomslag for dette tullet her, men forstår at folk har støyproblemer. S-92 bråker forferdelig utendørs.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2013, 15:39   #18
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Isingsforhold kjenner jeg ikke til, siden jeg ikke har fløyet med helikopter i dette området. Men ja, et søk på google sier så.

Veldig dårlig ide, på samme grunnlag som de fleste slakter Stord. Ingen vil fly fra en heliport som ikke har mange daglige flyavganger. i Motsetning til Stord så har heller ikke Ørlandet så utrolig mange offshorearbeidere i rimelig bilavstand heller.

Hvor langt er det? Lenger enn f.eks. Sola-Valhall?
Korte flighter er en stor fordel, men hvis forbindelsene videre i landet er elendige hjelper det lite.
Her er noen distanser fra Norne. Dit er det normalt trafikk fra Brønnøy.
http://www.gcmap.com/mapui?P=66.0265...&SG=125&SU=kts

Enig i at det sansynligvis er dumt med Ørland, men om man absolutt vil slutte å fly fra ENBN og ENKB er det i mine øyne det eneste alternativet flyoperativt. Å komme seg til/fra Ørland måtte naturligvis blitt forbedret, men det blir det kanskje uansett med kampflybasen?? Helikoptrene vil fly så lavt som mulig når det er isingsforhold, det fungerer dårlig ut fra ENVA). Så støyer helikoptrene..

Med småfly/*mikro
Old 07-07-2013, 17:27   #19
Speedbird
ScanFlyer Molded

Som både offshore-arbeider og beboer noen hundre meter vest for rullebanen på BGO, så er jeg kanskje kvalifisert til å komme med en uttalelse også.

I forhold til støy er det ikke til å stikke under en stol at helikoptertrafikken medfører seg mye av det. Dette igjen skaper mye vibrasjoner, og det er ikke uvanlig at jeg ser flybildene på veggen henge og vibrere, eller at kjørlene i kjøkkenskapene står og klirrer. En annen artig sak er modelflyene i vitrineskapet som har en tendes til å "takse" på egenhånd rundt i skapet, og som må flyttes på plass igjen ukentlig..
Nå kom jo ikke dette som noen står overraskelse når jeg flyttet dit, og jeg mener at det er et valg man tar selv. Boligprisene er også påvirket av dette.

I forhold til utreise er det veldig komfortabelt å kunne dra fra Flesland, med seks minutter i taxi - i stedet for å måtte fly via en annen plass. Spesielt på hjemreise er det godt å lande på "hjemmebase", ettersom det er mer enn én gang helikopteret har blitt forsinket inn og det har blitt hotell i Kristiansund, Hammerfest eller andre steder.

Som det blir nevnt over, er infrastruktur essensielt om man skulle flyttet helikoptertrafikken til SRP. Ferjefritt E39, langt flere flyavganger og kanskje et direkte-tog til BGO/HAU ville vært tiltak som måtte vært gjennomført for å støtte oppunder de reisende. Overnattingsmuligheter for crew hadde også vært påkrevd.
Totalt sett mener jeg at dette åpenbart ikke er realistisk per i dag, og man må heller se på andre alternativer for å få ned støy, som f.eks.:

- Endrede ruter for inn-/utflyging med større høyde før man svinger av eller inn på extended centerline
- Støyabsorberende gjerder rundt flyplassen for å dempe støy ved bakkekjøring.
- Begrense tidsrommet for de planlagte rutetidene for helikoptrene.
- Ta i bruk mer av rullende avgang/landing (hvis det demper støy og lar seg praktisk gjennomføre?)
- Gi S-92en det siste rotorbladet den mangler..

Noen tanker for hva som kanskje kan hjelpe på?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2013, 20:50   #20
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
- Gi S-92en det siste rotorbladet den mangler..

Noen tanker for hva som kanskje kan hjelpe på?
Jeg har noen venner som bor rett under terskelen på sørsiden, i Espelandsveien, og er ofte på besøk. Sånn ut over at det bråker noen sekunder når hva nå enn det er som tar av passerer over, så har jeg (og de som bor der) merket at S-92'en er noe for seg selv når det gjelder lavfrekvent støy. Den er noe man merker i god tid før den passerer.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules