![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
I forbindelse med at Malev gikk konkurs, oppretter Ryanair base i BUD (som nevnt i en annen tråd). De starter også ny rute RYG-BUD, fra 18. februar - om bare drøye to uker!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Den vet jeg at det er endel som har etterspurt, så tviler ikke på at den vil gå bra.
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Fredrikstad
Posts: 374
|
![]()
Men jeg stusser over rutetidene.
Sjekka en vilkårlig uke i april, så kan være endringer andre uker. Avg. BUD 16.25, ank. RYG 18.05 -2-4-6- Avg. RYG 18.30, ank BUD 20.10 -2-4-6- Flytid på 1 time og 40 minutter, er ikke det litt lite egentlig?
__________________
Neste flyvninger: 09.09.2017: DK802 - OSL til AYT - A321 16.09.2017: DK803 - AYT til OSL - A321 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Elendige avreisetidspunkt, helt ubrukelig for en langhelg - men det er jo typisk Ryanair.
Flott for de som kan reise midt i uka - men det er litt vanskelig å bare ta seg fri da. Blir nok å bruke DY om jeg skal til Budapest igjen med tanke på avreisetidspunkt, må si det frister veldig å se byen igjen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Jeg tror vi kan være to om å undre oss over de tidene. Hvis man tar utgangspunkt i rutetiden/hastigheten til Ryanair fra Rygge til Manchester, skulle Rygge til Budapest ta 2:35.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
DY bruker 2:20 til BUD fra OSL, så her har nok FR bomma litt kan det se ut som.
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Fredrikstad
Posts: 374
|
![]()
Husker jeg ikke alvorlig galt, brukte Norwegian 2.20 fra Rygge til Budapest når de fløy ruten i 2008. Så får håpe det blir en endring her, eller så blir det ikke noe fanfare på denne ruten.
__________________
Neste flyvninger: 09.09.2017: DK802 - OSL til AYT - A321 16.09.2017: DK803 - AYT til OSL - A321 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
|
![]()
http://www.ryanair.com/en/news/ryana...to-lower-costs
Og der var det slutt på BUD-RYG, sammen med en hel andre ruter fra BUD da basen reduseres fra 5 til 3 fly......og selvsagt er det flyplassens "skyld" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Har allerede vært i Budapest så jeg er spent på hvilke nye destinasjoner Ryanair kommer med. ![]()
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,416
|
![]()
Med 115 fly parkert, tror jeg den 'sulten' er overdrevet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Belegget har utvilsomt vært bra i BUD, men det blir litt som i Spania; Belegget på rutene i Barcelona og Allicante er også veldig bra, men med en så stor avgiftsøke som AENA la og legger opp til, så markeres det ved å trekke ut fly og redusere aktiviteten på de nevnte flyplassene. Det merkes på lokale jobber på og ved flyplassen først og fremst. Akkurat det samme gjelder for Ungarn.
Det finnes en grense for hvor mye flyselskapene aksepterer, og det er vel etterhvert allment kjent at terskelen til Ryanair er lavere enn de fleste andre selskap. Nå er det vel heller ikke akkurat mangel på fly på andre RYR baser som er årsaken til at de trekker 2 fly i BUD - med rutereduksjon på ca 30% gjennom vinteren, skal det ikke stå på verken fly eller crew hvis de ville ekspandere på andre baser (iallefall frem til april ![]() Jeg vet ikke om det er noen interesse for å forstå markedsmekanismen flyplassen i BUD legger opp til, men jeg kan jo gjøre et forsøk på å forenkle det litt: La oss si vi tar utgangspunkt i f.eks. 20 baserte fly og ca 2100 bevegelser i uka under Malev epoken. La oss deretter si at dette tallet gikk ned til 15 baserte fly og 1500 bevegelser i uka, mens flyplassen fortsetter å benytte det samme inntektsbudsjettet som når Malev var en stor kunde. Kostnadene blir dermed fordelt over færre basefly og færre bevegelser = høyere kostnad pr fly og pr pax. Slik Ryanair ser det skal verken Ryanair eller kundene straffes for å opprettholde/benytte tilbudet i kjølvannet av fly-kollapsen i Ungarn. Slik situasjonen utvikler seg med mindre trafikk for flyplassen må de snart øke kostnadene ytterligere for å kompensere for mindre Ryanair trafikk. Dette går utover Ryanair også, men det er nok en kalkulert risikode har regnet på. Hvis flyplassen etter denne manøveren fortsatt ikke revurderer sin avgiftssetting, ser jeg ikke bort fra at Ryanair trekker seg helt ut med basefly - omvendt proporsjonale avgifter er en dårlig ide uansett om man vil holde på lowcost operatører evt. tiltrekke seg kriserammede majors. Jeg vet ikke om Ferihegy finansierer andre og mindre lønnsomme flyplasser i Ungarn, men det er vel ikke usannsynlig at økt trafikk også innebærer økt inntjening på mat og andre forretninger slik som på andre flyplasser... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Hvorvidt du vil tro på "propagandaen" er en annen sak, men det forandrer nok neppe beslutningen om å kutte i BUD. Innen våren vil nok disse to flyene ha fått en ny base uansett ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Sorry, jeg må have læst lidt hurtigt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Location: Vestfold
Posts: 125
|
![]() Quote:
__________________
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]()
Mon det bare var avgiftene som førte til Ryanair-kuttene:
http://www.anna.aero/2012/11/28/ryan...-as-they-seem/
__________________
You are not a real country unless you have a beer and an airline - Frank Zappa |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
|
![]() Quote:
Ser man på artikkelen til anna.aero som Toffen linker til så slet ihvertfall de tyske rutene med lav kabinfaktor, og langt under Ryanair sitt snitt på 84%. Er er ikke sikkert det bare var dem som gikk dårlig |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Wizz Air starter Oslo - Budapest | jb1 | Flyforum | 23 | 10-10-2022 14:11 |
Wizz Air starter Bergen - Budapest | Someone | Flyforum | 14 | 07-10-2018 20:58 |
Emirates starter rute til Budapest | B738 | Flyforum | 0 | 21-07-2014 09:50 |