Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2012, 16:31   #21
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: IC på OSL vs CPH....hva er en IC-rute og tellemåter av dette (splittet)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det heter vel egentlig Markedsføring og jeg ser ikke at CPH og Kastrup på noen som helst måte er verre enn andre flyplasser i den sammenheng
Det er et krav om at sammenliknende reklame skal være korrekt og relevant.

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg synes det er viktig å få fram at i denne saken så var poenget til representanten fra CPH at den nordiske regionen har god økonomi, mens stort sett inntrykket internasjonalt så har man det at hele Europa lider under et grekervelde og er økonomisk allerede langt inn i stupet. Så i denne sammenhengen er han med på og faktisk også selge OSL. Samtidig er jo påstanden at det bare er fem intercont ruter ikke nødvendigvis negativ, det viser jo at man burde ha et større potensiale.

Men så kommer representantene og besøker flyplassen og ser hvor lite plass det er, og har du mer enn 30 min t/a så må du regne med å bli tauet bort fra terminalen, det er lite attraktivt.

dc-8-63 har summert opp veldig bra hvor problemet ligger. Det er klart at på et forum som dette så er det begrenset hva slags muligheter og påvirkning man har, men det er ingen tvil at nordmenn er flinkere til å sutre og føle seg mindreverdige, mens f.eks. danskene bruker den energien på å selge flyplassen sin internasjonalt.

De som driver OSL hviler for mye på sine laurbær, og tror at en arkitekt-pris er alt som skal til for at flyplassen skal være bra.
Det er ingen tvil om at danskene i mange tilfeller er betydelig flinkere til å tenke forretning - det er en kjent sak, men det må da være lov til å stille seg kritisk til en litt lemfeldig omgang med virkeligheten. Det var imidlertid ikke min hensikt å bidra til sutring, men bare påpeke at når man sammenlikner seg med andre så bør man kanskje være litt etterrettelig med fakta. Jeg tror vel den viktigste årsaken til at man trekker med seg Norge er for å fremheve CPH som en attrativ port inn mot Skandinavia, og hvis det er riktig at dansk økonomi sliter så er det selvsagt flott å kunne trekke på gode naboers sunne, oljefyrte økonomi.

Blir Qatar og Thai forresten tauet bort? Jeg antar de begge har mer enn 30 minutters t/a.

Last edited by TOS; 01-10-2012 at 17:19.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 16:47   #22
jefi99
ScanFlyer Gold

Default Re: IC på OSL vs CPH....hva er en IC-rute og tellemåter av dette (splittet)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror vel den viktigste årsaken til at man trekker med seg Norge er for å fremheve CPH som en attrativ port inn mot Skandinavia
CPH er jo netop en attraktiv port ind mod Skandinavien, i og med at det er det største trafikale knudepunkt for international trafik i Norden.
Og det kan vel ikke være mange individer, der ikke har erfaret at de største problemer med hensyn til finanskrise ligger i de sydeuropæiske lande. SAS' og CPH's primære hub-grundlag er Norden, Polen og Tyskland - ikke just de lande, der har lidt allermest under finanskrisen. I Danmark har vi for tiden beklageligvis en uduelig regering, der ikke er egnet til at styre landet særligt godt igennem finanskrisen, men ikke desto mindre er DK ikke noget Spanien, og København er ikke Athen.
Old 01-10-2012, 19:15   #23
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Blir Qatar og Thai forresten tauet bort? Jeg antar de begge har mer enn 30 minutters t/a.
Thai står alltid på fjernparkering de gangene jeg kommer til Osl på formiddagen.
Old 01-10-2012, 20:43   #24
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
CPH er jo netop en attraktiv port ind mod Skandinavien, i og med at det er det største trafikale knudepunkt for international trafik i Norden.
Det der er egentlig en spennende sak i sammenhengen. Kan man i 2012 kalle CPH for et knutepunkt? Det er ikke en påmelding i kampen om CPH vs OSL. Men både Svensker, Dansker og Nordmenn, utover Københavnere, har jo en rekke alternative (og nesten like nære) hub'er som gir mange flere 1-stop destinasjoner...

Frankfurt, London og Amsterdam for å velge noen (for ikke å si henimot alle). Dette gjelder jo faktisk selv om man bor i Jylland. Disse hub'ene tilbyr jo riktig mange flere destinasjoner enn CPH, og de fleste som reiser regelmessig tipper jeg er nokså lojal til sin hub/selskap/alliance. Evt via byrå/firmaavtaler.

Kan CPH overleve som en hub for Skandinavia i et slikt lys, eller er CPH/OSL/ARN i økende grad relevante for "787-direkteavganger"? Selv klarer jeg ikke se hvorfor det skal være spesielt gunstig å fly via CPH fremfor de andre. En direkteavgang fra min lokale flyplass, ja. Men ellers?

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 20:56   #25
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det der er egentlig en spennende sak i sammenhengen. Kan man i 2012 kalle CPH for et knutepunkt? Det er ikke en påmelding i kampen om CPH vs OSL. Men både Svensker, Dansker og Nordmenn, utover Københavnere, har jo en rekke alternative (og nesten like nære) hub'er som gir mange flere 1-stop destinasjoner...

Frankfurt, London og Amsterdam for å velge noen (for ikke å si henimot alle). Dette gjelder jo faktisk selv om man bor i Jylland. Disse hub'ene tilbyr jo riktig mange flere destinasjoner enn CPH, og de fleste som reiser regelmessig tipper jeg er nokså lojal til sin hub/selskap/alliance. Evt via byrå/firmaavtaler.

Kan CPH overleve som en hub for Skandinavia i et slikt lys, eller er CPH/OSL/ARN i økende grad relevante for "787-direkteavganger"? Selv klarer jeg ikke se hvorfor det skal være spesielt gunstig å fly via CPH fremfor de andre. En direkteavgang fra min lokale flyplass, ja. Men ellers?
Jamen det er da korrekt, at man kan flyve via AMS, LHR, FRA og en række andre lufthavne, hvis man vil ud i verden. Og det er der masser af pax, der faktisk gør. Det er indiskutabelt.
Men ligeledes er det indiskutabelt, at millioner af pax flyver via CPH hvert år. Så om CPH er et knudepunkt, er ikke noget vi behøver diskutere. Du kan bare kigge i trafiktallene.
Old 02-10-2012, 10:55   #26
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det er et krav om at sammenliknende reklame skal være korrekt og relevant.

Det er ingen tvil om at danskene i mange tilfeller er betydelig flinkere til å tenke forretning - det er en kjent sak, men det må da være lov til å stille seg kritisk til en litt lemfeldig omgang med virkeligheten. Det var imidlertid ikke min hensikt å bidra til sutring, men bare påpeke at når man sammenlikner seg med andre så bør man kanskje være litt etterrettelig med fakta. Jeg tror vel den viktigste årsaken til at man trekker med seg Norge er for å fremheve CPH som en attrativ port inn mot Skandinavia, og hvis det er riktig at dansk økonomi sliter så er det selvsagt flott å kunne trekke på gode naboers sunne, oljefyrte økonomi.

Jeg synes at OSL bør forsøke å finne frem til banen det spilles på før man begynner å fokusere på hva CPH og Kastrup gjør - deltar man ikke har man selv plassert seg på sidelinjen og bør feie for sin egen dør !

Når det er sagt er ikke CPH mere lemfeldig med fakta enn hva andre aktører er - de markedsfører seg og stiller seg selv i et best mulig lys.

Jeg har jo vært såpass heldig at jeg har kunnet følge med hele prosessen fra startskudd til en ny IC rute ble åpnet og Seattle var i sterk konkuranse med Portland og Vancouver. Alle forsøkte å selge seg - i motsetning til OSL som sitter å håper noen finner dem Portland "kjøpte" Lufthansa - men når de ikke klarte å levere den trafikken de hadde lovet flyttet Lufthansa til Seattle, såvidt jeg kan se har ikke det skjedd med CPH - ingen aktører har flyttet vekk fra CPH til andre flyplasser i Skandinavia, så de fakta som legges frem av CPH er nok ikke så overdrevet som Norke Nordmenn med Norsk flagg vil ha det til

Ei heller taes hva en flyplass legger frem som fakta - å åpne en ny rute er en lang prosess med mye forarbeide inkludert "mystery shoppers" som reiser til de aktuelle flyplassene og observerer:

Og hvordan møtes en på OSL samenlignet med CPH ? La oss ta en reise inn til sentrum med sett med en potensiell ny aktør øyne. La oss si at i begge tilfeller tar man Toget fra Flyplassen i begge retninger - fra OSL altså i retning Hamar og i retning Oslo - CPH I retning Sentrum av København og i retning Malmø !

Mot Hamar har vi både fjøs og Minnesundbroa - i retning Malmø fra CPH har man Øresundbroa - ikke like imponerende som Minnesund broa eller ? Så Hyllie sammenligninet med Eidsvold og tilsutt Hamar mot Malmø.....

I andre retningen mot Oslo S ser man ut til høyre - Pottit ! og så til venstre - Pottit ! Så Kløfta med Fengsel ! (og en har nå mistet Mobil dekningen totalt !) - så kommer lyspunktet - Fnate City med Japp - men så blir det mørkt i en laaaaaaaang tunnel og når man stiger ut på Oslo S møtes man av de Norske Spesialrettene Kebabb og "Pizza"

I CPH fyker man forbi nye bydeler med Internasjonal tilsnitt - nikker velkommen til kjente Internasjonale navn og på Hovedbangården møtes en av Smørrebrød med Pillede Reger og annet munngodt.

OSL har for all del potensiale - men når man gang etter gang etter gang ikke stiller til kamp blir det helt feil å klage på offensiv spill fra konkurentene
Old 02-10-2012, 11:11   #27
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Vil bare påpeke at det var et litt tilfeldig tall som jeg la ut for å illustrere situasjonen, men ja TG blir tauet til fjernparkering fordi det ikke er kapasitet (men nå skjer det også på CPH ved så lange opphold). Nå blir heldigvis en parkering konvertert til å ta større fly på non-schengen/schengen, det øker kapasiteten noe, men knapt nok for å øke mer enn et par "store" avganger, og det er fortsatt ubehagelig trangt inne i terminalen. Så selskaper med 757W og oppover er "problematiske" og det er jo det som IC-rutene benytter.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 11:25   #28
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
så de fakta som legges frem av CPH er nok ikke så overdrevet som Norke Nordmenn med Norsk flagg vil ha det til
Nå trodde jeg du kjente meg litt bedre enn å sette meg (siden det er meg du quoter) i samme bås som en nordmann med nisselua godt trukket ned i øynene...

Da får jeg vel bare konkludere med at folk ikke er opptatte av at man skal være etterrettelig i bruk av fakta (går dansk økonomi bra? har OSL kun 5 IC-ruter - og nei, det trenger absolutt ikke være et positivt signal å sende at det er få ruter - man kan kanskje da spørre seg om hvorfor sier CPH at de har flere IC-ruter enn det folk her klarer å identifisere som reelle IC-ruter?, for ikke å nevne tallene CPH brukte på antall bedrifter i OSL sitt nedslagsområde for en tid tilbake - det var tall man ikke klarte å gjenfinne i noen offisielle statistikker, osv.).
Old 02-10-2012, 11:29   #29
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
...CPH at de har flere IC-ruter enn det folk her klarer å identifisere som reelle IC-ruter?
Hvilke IC-ruter er "ikke reelle"?
Old 02-10-2012, 11:36   #30
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Hvilke IC-ruter er "ikke reelle"?
Feil ord kanskje. Jeg tenkte på Tyrkia og Marokko, og slikt, for med slike destinasjoner så må vel OSL har flere enn 5 IC-ruter. Jeg ser at du har ramset opp 25 destinasjoner for CPH.

Last edited by TOS; 02-10-2012 at 11:42.
Old 02-10-2012, 11:48   #31
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Jeg har jo vært såpass heldig at jeg har kunnet følge med hele prosessen fra startskudd til en ny IC rute ble åpnet og Seattle var i sterk konkuranse med Portland og Vancouver. Alle forsøkte å selge seg - i motsetning til OSL som sitter å håper noen finner dem Portland "kjøpte" Lufthansa - men når de ikke klarte å levere den trafikken de hadde lovet flyttet Lufthansa til Seattle, såvidt jeg kan se har ikke det skjedd med CPH - ingen aktører har flyttet vekk fra CPH til andre flyplasser i Skandinavia, så de fakta som legges frem av CPH er nok ikke så overdrevet som Norke Nordmenn med Norsk flagg vil ha det til
Air China, Malaysia Airlines och Ethiopian Airlines har alla valt bort CPH till fördel för ARN. Så det är inte alltid CPHs marknadsavdelning lyckas övertyga Malaysia Airlines är ju känt exempel som ARN vann med hjälp av incitament och marknadsföring. Men den segern är flera år gammal och jag förmodar att CPH är betydligt vassare idag med Copenhagen Connected dessutom i ryggen.

Förövrigt tycker jag inte att CPH är ojusta i sin marknadsföring. CPH betjänar hela Nordeuropa och gynnas således av att länder som Norge, Sverige, Tyskland med flera klarat sig från den värsta ekonomiska krisen. Klart att dom ska framföra det.

Last edited by jikswoboB; 02-10-2012 at 11:56.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 11:55   #32
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Nå trodde jeg du kjente meg litt bedre enn å sette meg (siden det er meg du quoter) i samme bås som en nordmann med nisselua godt trukket ned i øynene...

Da får jeg vel bare konkludere med at folk ikke er opptatte av at man skal være etterrettelig i bruk av fakta (går dansk økonomi bra? har OSL kun 5 IC-ruter - og nei, det trenger absolutt ikke være et positivt signal å sende at det er få ruter - man kan kanskje da spørre seg om hvorfor sier CPH at de har flere IC-ruter enn det folk her klarer å identifisere som reelle IC-ruter?, for ikke å nevne tallene CPH brukte på antall bedrifter i OSL sitt nedslagsområde for en tid tilbake - det var tall man ikke klarte å gjenfinne i noen offisielle statistikker, osv.).
Nei jeg tenker ikke på deg - selvom det kan misforståes slik uten at det var min mening og det beklager jeg.

Men jeg er ikke enig at en kun skal legge Dansk Økonomi tilgrunn som et fakta, CPH har et stort nedslagsfelt i den Svenske økonomien også - Sverige er faktisk nærmere CPH enn Oslo S er fra OSL og for oss som har puslet oss frem og tilbake over Øresund er det klart at dette er en region som er i kraftig vekst.

Uansett kjerneproblemet forblir at OSL ikke engang tar til motmele - de er ikke engang på banen. Ja CPH spiller offensivt - men de spiller !
Old 02-10-2012, 11:57   #33
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Air China, Malaysia Airlines och Ethiopian Airlines har alla valt bort CPH till fördel för ARN. Så det är inte alltid CPHs marknadsavdelning lyckas övertyga Malaysia Airlines är ju känt exempel som ARN vann med hjälp av incitament och marknadsföring. Men den segern är flera år gammal och jag förmodar att CPH är betydligt vassare idag med Copenhagen Connected dessutom i ryggen.

Förövrigt tycker jag inte att CPH är ojusta i sin marknadsföring. CPH betjänar hela Nordeuropa och gynnas således av att länder som Norge, Sverige, Tyskland med flera klarat sig från den värsta ekonomiska krisen.
Har de 3 hatt ruter de har flyttet fra CPH til ARN (mitt eksempel var Lufthansas rute som ble startet opp til Portland OR - som ble flyttet Seattle (ja de kjørte et Crew med bil fra PDX til SEA).
Old 02-10-2012, 16:08   #34
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Har de 3 hatt ruter de har flyttet fra CPH til ARN (mitt eksempel var Lufthansas rute som ble startet opp til Portland OR - som ble flyttet Seattle (ja de kjørte et Crew med bil fra PDX til SEA).
Malaysia Airlines har aldrig trafikerat CPH men valet stod mellan dem och ARN.

Air Chinas linje delades mellan Stockholm och Köpenhamn (PEK-CPH-ARN-PEK eller om det var omvänt). Runt millenieskiftet lades CPH ned och PEK-ARN förvandlades till non-stop.

Ethiopian Airlines flyttade från CPH till ARN. Även Delta Airlines har dumpat CPH för ARN. 1998 (har jag för mig) upphörde JFK-CPH samtidigt som JFK-ARN invigdes.

Gissar att marknadsunderlaget har varit avgörande när en linje flyttats, men marknadsaktiviteter från ARNs sida har nog också haft betydelse.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 18:49   #35
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Kanskje CPH mister en IC-rute i nær fremtid
http://www.hangar.no/pia-kutter-stor...n-star-i-fare/
Old 02-10-2012, 19:07   #36
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Da mister jo OSL også en vel, går ikke PIA sin rute fra OSL via CPH til Lahore?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 19:32   #37
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det betyr at maskinen snur i Oslo.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 20:21   #38
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Markedet for trafik til Pakistan fra Skandinavien er vel stærkt begrænset. Det handler vel primært om etnisk trafik, og de fleste med fornuften i behold vil vel nok foretrække EK eller QR (eller GF) over PIA.
At der muligvis ryger et par interkontinentale ruter fra CPH kan sikkert glæde nogle, der længere oppe i denne tråd har lidt ondt bagi over at CPH hævder at føre 24-5 over OSL i antallet af IC-ruter.
Dette kan måske bidrage til EK double-daily til CPH - eller til at EY kommer til CPH.

PS I øvrigt har jeg tidligere bemærket, at PIA har haft oneway biz-billetter fra CPH til HKG til omkring 4100 kr, men med en rute, der hed noget i retning af CPH-ISB-LHE-BKK-HKG, og med meget lang layover i Pakistan, og i øvrigt delvis med A310. Meget eksotisk og billigt, men nej tak...
Old 02-10-2012, 20:46   #39
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
At der muligvis ryger et par interkontinentale ruter fra CPH kan sikkert glæde nogle, der længere oppe i denne tråd har lidt ondt bagi over at CPH hævder at føre 24-5 over OSL i antallet af IC-ruter.
Jeg vet ikke om du bevisst misforstår, eller om du rent faktisk ikke forstår hva man skriver? Jeg registrerer imidlertid at det ikke er mulig å komme med innspill i debatten hvis det er noe som i det hele tatt stiller spørsmål ved CPH uten at man får det til å høres som misunnelse. Sånn har det vært så lenge jeg har vært med her. Jeg teller 3 IC-ruter bare med DY fra OSL. I tillegg kommer Qatar, Thai, SK til EWR, UA til EWR, PIA, og sikkert noen til.
Old 02-10-2012, 20:55   #40
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg teller 3 IC-ruter bare med DY fra OSL
DXB, og hvilke andre?
Quote:
..og sikkert noen til.
hvilke?

Posting Rules