![]() |
|
![]() |
#581 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
- Pilotene sier det argumentet er direkte feil? Ja vi får håpe de blir enige. Kjos sier ihvertfall i samme artikkel som flygerene sier at argumentet er direkte feil, at flygerene er fornuftige mennesker slik at de nok skal bli enige. Han forsikret samtidig i dag om at det ikke fare for at en streik skal få ødelegge mye for Norwegian så da får vi satse på at han gir seg i tide da ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så du mener vi skal tro at disse kontraktspilotene som følger forumet men ikke ønsker poste av naturlige årsaker sender deg PM i egeninteresse??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det hun også sa var at kontraktskapteinene ble tilbudt en lønn på rundt 900k. Jeg forstod det slik at dette var for Thailand basen, og for Malagabasen er det vel snakk om knappe 800k for en kaptein, og 350-360k for en fersk FO. Skal man da gjette på rundt 400k for en FO i Thailand? Det er forøvrig pussig at man nekter å akseptere andres informasjoner fra insidere, men tror at man selv sitter med den hele og fulle sannheten (og det var ikke myntet på deg, Tally-Ho... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det kan vel ikke være noen tvil om at det fort drar på seg med faste kostnader/administrasjonskostnader? Mulig jeg misforstår deg her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
En kontrakts FO i AGP tjener 3100 e mnd eller 282.335kr med dagen kurs... Det er nå 3 piloter på nakken til Wahoo som ikke i nærheten kjenner seg igjen i det han sier. Etter all sansynlighet vet vi mer om forholdene i bransjen enn Wahoo... Legger til at når ca 30 av 80 kandidater har trukket seg (Tall fra Bjørn Hansen i DY) når de så kontrakten er ikke dette en kontrakt man har det helt topp på... Last edited by Earlybird.; 26-04-2012 at 22:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja spm. er om de er så store og uhåndterlige som Kjos sier, eller om det blir en liten dråpe i den store sammenhengen og til og med kan gi mer igjen om man får piloter som yter mer, et selskap med mer stabil arbeidskraft, osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Om Skånevik sier det så er det sikker slik, jadda...
De som sitte med lønnslippen sin ser nok feil ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nåja, det var i så fall et godt bedrag. Er vel endel ansatte i Lufttransport på starten av 2000-tallet som fikk oppleve den ekte Kjos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Et en kontrakt ikke er helt topp og at folk trekker seg er ikke det samme som at vi snakker om sosial dumping eller annen elendighet. Hvis kontraktstilbudet er for dårlig så får ikke DY folk. Får ikke DY folk så må de justere betingelsene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#591 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Blir jo spennende å se hvor lett det blir for Kjos å drive effektivt nå som pilotene ikke helt har lyst til å gå den ekstra milen, slik det var før...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er da besynderlig at ledelsen i DY skal blåse opp vilkårene for opinionen! Jeg har et brukbart bilde av betingelsene i DY gjennom de som sitter der, eller som kommer fra selskapet, og de rimer ikke alltid med hva som sies til media. Men det kan jo tenkes at selskapet legger inn i tallet pensjoner, loss of Licence-utgifter, dietter, salg av fridager etc...og det vil jo pynte litt på alt...En HEL basert Commander har en grunnlønn på drøye halvparten av det du oppgir her! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
EasyJet hadde riktignok en "kampanje" for å ansette f/o med erfaring for litt over et års tid siden men ingen jobber ble faktisk tilbudt bortsett fra at noen havnet visstnok i et "holdpool" i følge en email de fikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det regnes definitivt som en del av "pakken", og er ment bl.a. for å kompensere for det faktum at dette er folk som sendes ut på midlertidige kontrakter for å returnere til hjemlandet. Jeg har full forståelse for at diett ikke tas med i beregningen, men det blir litt vel smalt å skulle holde housing allowance utenfor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Man merker jo at stemningen begynner å bli "amper" her nå som klokken tikker ned mot streik.
![]() Den informasjonen jeg har motatt støtter tallene til TOS og i mine øyne er dette langt fra dumping hvis man tar med i betraktning det nye EU regeleverket som kommer. Selvsagt er det betenkeligheter ved måten DY praktiserer dette på idag (papirbase), og det har jeg sagt ved flere anledninger at jeg støtter pilotene på. Men den Svart/Hvit malingen av dette som enkelte her bedriver virker kun mot sin hensikt og pilotenes sak i mot mannen i gata. Man må evne å se denne saken fra flere sider, og ett større perspektiv ellers blir denne konflikten fryktelig lang. T.o.m fagforeningen er mer positiv til kontraktspiloter enn en del her inne ![]() W |
![]() |
![]() |
![]() |
#597 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Wahoo, for tredje gang ber jeg deg konkretisere den informasjonen du har fått som støtter tallene til DY (som nå har blitt til "støtter tallene til TOS").
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Det jeg nok egentlig ville frem til er at fasaden tenderer til å slå sprekker. Den Kjos som en del bransjefolk har visst om begynner å komme frem i lyset. Han er langt fra bare smilets mann. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå er det vel slik at de som ansettes nå ikke ansettes på HEL-vilkår. Kapteinslønnen fikk jeg fra en debatt på pprune, så jeg kan ikke gå god for korrektheten (men basert på det vi har sett tidligere så pleier kapteinslønnen å ligge noe i overkant av 2x FO-lønn). De tallene jeg viser til inkluderer imidlertid en housing allowance på ca 6500 NOK per måned, men ingenting annet. Last edited by TOS; 26-04-2012 at 23:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
De fleste selskapene i Midtøsten har housing allowance hvis man velger å bo utenfor selskapets boliger. Men der er jo lønnen god, skattefri og en blir transportert til og fra jobb, ihvertfall i noen av selskapene.
Skal det settes ut tall må de jo sammenlignes med hvor vedkommende har base. I Spania har de jo ikke samme lønnsnivå som i Norge. At vedkommende med Spania base så velger å pendle til Norge og norsk prisnivå er jo deres sak. På den andre siden er det jo ikke akkurat fantastiske summer ute å går da... Som du ymter TOS, hadde kapteinskontraktene vært på kinesisk nivå tror jeg hele denne debatten hadde vært død for lengst. Det siste på den fronten er USD 12 000 per måned pluss diverse bonuser alt etter hvor lenge en synes det er moro å bo der borte... I tillegg er ratene der på vei oppover da de sliter med å holde på folket. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |