![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Air France har även tecknat code-share sammarbete med Air Baltic
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Siden imm etterlyste tall i #8 så har jeg sett på forholdet mellom summen av de tre skandinaviske flyplasser ARN, CPH og OSL mot tallene til SAS
pax SAS / (pax ARN + pax CPH + pax OSL) 2006 = 44,7% 2007 = 43,5% 2008 = 43,0% 2009 = 39,9% 2010 = 37,4% 2011 = 36,4% 2012* = 36,3% * 3 første måneder 2012 + 9 siste måneder 2011 Med andre er det helt klart at SAS mister markedsandeler og det fortsetter i 2012 også. Men for å se om det er andre aktører utenfor Skandinavia som tar markedsandeler som media påstår, så la oss se på summen av SK og DY og endringen i deres samlede "markedsandel". 2006 = 53,8% 2007 = 56,0% 2008 = 58,5% 2009 = 59,8% 2010 = 60,0% 2011 = 61,4% 2012* = 61,8% Med dette kan vi nesten bastant si at "utenlandske" aktører taper markedsandeler i Skandinavia, men siden veksten er så høy i vårt området så er det veldig interessant for disse aktørene allikevel.
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk Kurt.
Interessant å se dette. Fakta er alltid greit å forholde seg i en diskusjon som dette. Imm Quote:
![]() |
![]() |
#24 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Sterling (og idag QI) skal vel også regnes med i disse tal for at få et retvisende billede. De fløj vel tidligere et ikke ubetydeligt antal flyvning fra både CPH, OSL og ARN.
Ikke at jeg tror tendensen ændret sig meget, men de har trods alt været en væsentlig spiller i den periode også.
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Poenget var at London er en stor destinasjon fra Skandinavia, og derfor mener jeg det er et marked for å fly til London fra flere regionale flyplasser. Og jeg vet det er vanskelig å få bra slots på LHR. Men der finnes andre flyplasser der det er lettere. Og flere direkteruter til London fra de regionale flyplassene, uavhengig av hvilken flyplass som blir brukt i London, vil kunne hindre BA i å opprette nye ruter til de regionale flyplassene. Og jeg vil jo tro at SAS burde være interessert i å hindre BA i å etablere seg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Selv om markedet til London er stort, så overvurderer du det, spesielt fra de mindre stedene. Og det er derfor ikke flyselskapene flyr der. Det er faktiske realiteter, selv om din ønsketekning sier noe annet. Når BA overtar BMI så tipper jeg det er større sjanse for at de reduserer enn øker på Norge, når man ser hvor dårlige passasjertall BMI har hatt på rutene sine |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
SAS ligger på nivå med de store flyselskapene i prosentvis passasjervekst.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvis en tar for seg noen av tallene i Lufthansagruppen for mars så var veksten i passasjertall følgende:
Lufthansa = +4,7% Swiss = +7,3% Austrian = +12,0% Til sammenligning var veksten for SAS = +4,6% Problemet for SAS er ikke at det greier å matche slike selskaper som Lufthansa, men at veksten i hjemmemarkedet er større enn egenveksten. Mars-veksten for de tre store Skandinaviske flyplasser var 7,0% som gjør at SAS bare har en vekst som er 2/3er av hva disse tre har.
![]() |
#32 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men er det ønskelig med størst mulig vekst? Mye av den veksten som har kommet på OSL de siste årene er pga Norwegian, og de ligger i et annet pris-segment enn SAS. SAS har høyere kostnader, og trenger en høyere billettpris for å overleve. Vil det ikke da være klokt å fokusere på å tjene penger i stedet for å forsøke å tviholde på markedsandeler hvis det går ut over yield? SAS sliter allerede med dårlig og fallende yield. Jeg ser ikke helt problemet med utviklingen, og jeg har vanskelig for å se at antall forretningsreisende til Bergen, London og Zurich skal øke like fort som antallet feriereisende til Faro, Las Palmas og Malaga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja det er jo alltid greit å holde fokus på inntjening.
Men den dagen hvor billettprisene er i ferd med å stige, da er det vel greit å stå i pole position, og ikke langt bak de andre. Eller hva?
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Siden Norwegian er bragt inn i diskusjonen, så la oss se på endringen forholdstallet mellom SK og DY det siste året (pax DY / pax SK):
April 2010 - Mars 2011 = 62% April 2011 - Mars 2012 = 70% DY fikk 2 888 635 nye passasjerer mens SK fikk bare nye 1 541 000 i de siste 12 måneder.
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Jeg har DC kort hos bmi, men har aldri brukt bmi, selv ikke etter de begynte å fly til BGO. Ruten er kun interessant om du skal til London, det korresponderer helt enkelt ikke med andre ruter. bmi har i tillegg hatt ett smørgåsbord av destinasjoner man helt enkelt ikke ønsker å reise til. Håpet må være at BA kan sjonglere litt på slots slik at BGO og SVG får bedre rutetider som korresponderer med L/H flyvninger.
Om SEA via LHR kan bli en realitet, så er det helt klart noe jeg kunne tenkt meg, har hatt lyst til å prøve den løsningen lenge, men gidder helt enkelt ikke å fly via OSL.
![]() |
#38 |
critical mind
|
![]()
Problemet med totale tall er faktum at man ikke ser om en aktör har vunnet / tapt i visse segmenter.
Det hva ville har vaert interessant er en oversikt av Corporate travel og om SK har tapt der.
![]() |
#39 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette tviler jeg på, de øker jo antallet avganger i ett sett, og flyene er dønn fulle hele dagen.
Jeg har også hørt at SVG-AMS f. eks er en av de rutene som bringer inn flest transferpassasjerer inn til AMS, nå minst 250000 i året. Dette kan de umulig tape penger på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Credits mister de fleste samarbeidspartnerne | Hickok | Reiseforum | 2 | 28-03-2013 15:21 |
SAS mister reisende på økonomi klasse. | MartinL | Flyforum | 7 | 11-08-2008 16:32 |
SAS mister forsvarskontrakten!! | Yabadoo | Flyforum | 30 | 20-04-2008 21:13 |
SAS-aksjen mister høyde | Trety | Flyforum | 3 | 26-06-2006 21:23 |
54 SAS-ansatte MISTER JOBBEN | sail4fun | Flyforum | 14 | 06-11-2005 21:32 |