Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2012, 19:22   #1
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Default Har jeg krav på noen erstattning?

Hei, nå har jeg kommet hjem fra min DM tur nr to På veien tilbake fra HKG-ZRH så virket ikke tv-skjermen min! Jeg ble også flyttet til annet sete for å prøve å se film der men, den sluttet å virke etter 20 minutter. De prøvde å resette systemet men, greide ikke det før uttpå kvelden mens jeg sov. Har jeg krav på noen erstattning? Jeg vet DM turer er billigere men de er slettes ikke gratis... Jeg burde jo forvente at det virker på First???
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 19:28   #2
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

United Re: Har jeg krav på noen erstattning?

Enda verre: Jeg betalte 7,95 USD for å se live TV på en flight med Continental, det sluttet å virke etter noen minutter og kundeservice der mente jeg ikke hadde rett til noe.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 21:19   #3
ToreD
Flydiot

Default Re: Har jeg krav på noen erstattning?

Hva forventer du i kompensasjon for at tv skjermen ikke virket?
Du kom deg dit du skulle og fikk vel all annen service du hadde krav på i F?
Teknisk feil kan jo dessverre forekomme. Selv i F....
Det er ikke en vesentlig mangel at skjermen ikke virker, så du har nok ikke rett på noe som helst.
Hadde de gitt deg en Snickers som trøst om bord ville det vært rikelig tror jeg....
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 21:22   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

Noen selskaper har vel gitt ut en poeng-kompensasjon ved slike problemer, men det er vel ren goodwill. Vet ikke om LH ville gitt deg noen poeng, og da er vel issue #2 hvorvidt du har en LH FQTV-account også.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 21:25   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Hos BA er det standard med kompensasjon når IFE ikke virker. Tallene jeg husker i hodet er 5000 Avios i World Traveller, og 15.000 i Club World. Det gjelder selvsagt hvis det ikke virker i det hele tatt, og de har forsøkt restart minst et par ganger.

Om de fikk det i gang igjen senere, men du hadde valgt å sove, så vet jet ikke om jeg ville forventet noe.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 21:47   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Hos BA er det standard med kompensasjon når IFE ikke virker. Tallene jeg husker i hodet er 5000 Avios i World Traveller, og 15.000 i Club World. Det gjelder selvsagt hvis det ikke virker i det hele tatt, og de har forsøkt restart minst et par ganger.

Om de fikk det i gang igjen senere, men du hadde valgt å sove, så vet jet ikke om jeg ville forventet noe.
Jeg håper på litt poeng ja Tv skjermen bør virke i det sete man har bestillt... De sa att teknikerne i Hong kong hadde sagt at de hadde fikset problemet men, nei Lurer på hvordan responsen blir i fra Swiss? Min egen skjerm virket fortsatt ikke etter restart. heller ikke senere på turen.
Old 23-02-2012, 21:58   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty

Leste visst ikke ordentlig før nå, de fikk den tross alt i gang igjen, men det var for sent for deg? Da tror jeg neppe du har noen sak å fare med.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 22:33   #8
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Leste visst ikke ordentlig før nå, de fikk den tross alt i gang igjen, men det var for sent for deg? Da tror jeg neppe du har noen sak å fare med.
De fikk den aldrig i gang på mitt sete! Det at man ikke for tv som fungerer på first syns jeg blir for dumt!
Old 23-02-2012, 22:37   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
De fikk den aldrig i gang på mitt sete! Det at man ikke for tv som fungerer på first syns jeg blir for dumt!
Tro det eller ei, men tekniske feil kan skje i alle klasser.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 22:43   #10
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Desverre er ikke verden perfekt, hverken i første klasse oppe i lufta eller her nede på bakken.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 23:10   #11
Trent600
ScanFlyer Silver

Reiste Y+ med Qantas fra Sydney til London og fikk ved boarding beskjed om at skjermen ikke virket. Det var ingen krise for min del, men en time før London fikk jeg plutselig et gavekort på 50 pund som jeg kunne handle tax-free for.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 23:31   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg kjenner ikke kundeservice til Swiss noe særlig, men jeg ville skrevet et hyggelig brev, men ta opp at du er skuffet at det ikke fungerte. Sannsynligvis får du mest ut av det, som first passasjer har de sikkert litt å gå på utenom regelboken. Og så vidt jeg vet så er ikke fungerende video-skjerm en del av condition of carriage ("kontrakten").
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 23:36   #13
HVI
ScanFlyer Blue

HVI's Avatar

Fikk en CD med "Swiss musikk", noen andre små effekter, samt en voldsom beklagelse fra Maître de Cabine etter turen, da jeg ikke fikk førstevalget mitt til middag.
HVI is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 00:00   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Det at man ikke for tv som fungerer på first syns jeg blir for dumt!
Ja, og da kan man jo se for seg følgende alternativer:
a) kansellere flyet pga. tech
b) blokkere setet og hive deg inn på C-klasse eller M-klasse
c) blokkere setet og hive deg over på neste fly pga. tech

...det greieste er kanskje å få et sete der TVen ikke funker og så får man leve med det?

Old 24-02-2012, 00:13   #15
laurenz
ScanFlyer Molded

Dette minner meg om en historie fra Arlanda.
Tett tåke, flyplassen er stengt i lang tid. En illsint passasjer klasker sitt gullkort i skranken og proklamerer høylyd at han MÅ til ....... Damen bak skranken tar rolig gullkort, går bort til vinduet og vifter litt med kortet. Hun går tilbake og gir kunden sitt kort tilbake og kaldt og rolig "Nej, inte als gullkort hjälper mot denne dimman"

laurenz is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 00:51   #16
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Tre ord; iPad - iPad - iPad
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 00:55   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det er ikke alle som er i målgruppen til Apple.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 01:04   #18
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er ikke alle som er i målgruppen til Apple.
Det finnes heldigvis tab's for de som ikke trykker på eple saker og da
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 07:43   #19
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Snowman OSL View Post
Det er ikke en vesentlig mangel at skjermen ikke virker, så du har nok ikke rett på noe som helst.
Hadde de gitt deg en Snickers som trøst om bord ville det vært rikelig tror jeg....
Mangelen trenger ikke være vesentlig for at man skal kunne ha krav på noe. Ting skal alltid leveres som avtalt. Er det ikke samsvar mellom det avtalte og det som var levert, har man alltid krav på kompensasjon av ett eller annet slag, uansett om mangelen er vesentlig eller ikke. (vesentlig er bare relevant hvis du vil heve avtalen, men da må avtalebruddet totalt sett være vesentlig. Flere små uvesentlige mangler kan til sammen bli et vesentlig avtalebrudd.)

Ok, så klarer de ikke å fikse mangelen, har man krav på erstatning for det tapet man har lidt. Økonomisk tap som følge av at tv-en ikke virket, er det vanskelig å tenke seg. Hvordan man skal kompensere for en litt dårligere opplevelse en man hadde grunn til å forvente, vet jeg ikke helt, men unnskyldninger, ekstra poeng, rabatt på neste tur, snickers eller sånt no er vel ikke urimelig. Hvis selskapet bruker tv-skjermer som en del av en litt aggressiv markedsføring, kan man ha krav på større erstatning, da tv kan ha vært grunnen til at man valgte dette selskapet og ikke konkurrenten. Eller valgt en annen klasse enn man ellers hadde valgt. Det kommer an på hva slags tap man faktisk har hatt, men man kan jo ha reist dyrere for å få det mer komf.

Så juridisk sett er spørsmålet faktisk ganske interessant , men erstatningen man har krav på er nok skjelden så mye over det symbolske.

En ting til: Det er faktisk selskapet som har risikoen for tekniske feil, ikke passasjeren.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 08:22   #20
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Var en gang jeg ble spurt om å bytte sete på Lufthansa innad i Europa pga en familie ville sitte sammen. Da var det bare et sete bakerst de hadde ledig og det var ikke måte på hvor mye de skulle gi meg for det. Jeg sa at det ikke var nødvendig, men de insisterte på å gi meg vin, snacks og andre Lufthansa effekter. Dette var på monkey. Synes det var i overkant kompensasjon for en så liten ting og en flyging som bare varte 2.5 timer.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules