Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2012, 18:32   #121
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,565
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Det er vel bare å begynne å tegne nye OSL T3 da......
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:35   #122
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ryanair var vel ikke helt heldige med sin variant av denne løsningen, de har jo hatt litt problemer med å bli kvitt maskinene når de ønsket. Vi får håpe DY er dyktigere/heldigere.
Så vidt jeg har forstått, er problemet til Ryanair at kjerrene deres er så fullstendig ribbet for utstyr (de har for eksempel ikke solskjerming, og knapt nok galley) at de rett og slett ikke er attraktive på bruktmarkedet. DYs maskiner er vel i motsetning nokså normalt utrustet i kabinen, og med en del tilleggsutstyr på flight deck.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:35   #123
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Gratulerer så mye... Nå forstår jeg hva NAS står for, Norsk Alt Sammen, før hadde vi Svensk Alt Sammen.... Men vil det selskapet eksistere lenger dersom dette går i boks ??? Kan umulig være plass ,,???
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:39   #124
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Gratulerer så mye... Nå forstår jeg hva NAS står for, Norsk Alt Sammen, før hadde vi Svensk Alt Sammen.... Men vil det selskapet eksistere lenger dersom dette går i boks ??? Kan umulig være plass ,,???
Det er iallefall ikke plass i Norge... Flyene skal til utlandet.. første holdeplass Malaga.. flere baser vil tilkomme.. bare å holde seg fast.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:41   #125
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

AA la inn tidenes største fly ordre i Juli og søkte chapter 11 i slutten av november.
Får ikke tro det skjer med selskapet bak tidenes største europeiske fly ordre....
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 25-01-2012 at 18:48.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:42   #126
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
AA la inn tidenes største fly ordre i Juli og søkte chapter 11 i slutten av november.
Får ikke tro det skjer med selskapet bak tidenes største europiske fly ordre....
Ingen fare - ch.11 finnes ikke i Norge ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:42   #127
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Det er iallefall ikke plass i Norge... Flyene skal til utlandet.. første holdeplass Malaga.. flere baser vil tilkomme.. bare å holde seg fast.
Ja det blir utrolig spennende.

Kan teoretisk sett 737MAX opsjoner 'endres' til 787 ?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:45   #128
real norwegian
Newcomer
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 12
Norwegian Re: Norwegian bestiller 222 fly

Norwegians hjemmeside fra 2002:
http://web.archive.org/web/200112021....norwegian.no/
-"Vi vil ikke være størst, bare best i vår nisje"....
real norwegian is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:56   #129
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Vel, störrelsen av ordren og faktum at de gjorde en "AA" og kjöpte fra bade Airbus og Boeing er en overraskelse. Björn Kjos og Norwegian ledelsen viser nok en gang stor instinkt for marked og kjöper til - finansiellt sett - beste tidspunkt.

Likevel bör man stille seg kritisk til noen ting. Veksten som selskap planlegger er supersonisc, for a ikke si astronomisk. Det bestar en realt fare for over ekspansjon a la People Express, som til slutt kunne ikke lengre handtere sitt eget vekst.

Nok en ting kommer til hodet. Det er utrolig lett a kjöpe 200 fly, men det kan vaere en stor problem a ha infrastruktur pa plass som trenges. Selv Avinor's mest ambionösje planer virker ikke a rekke for a kunne "huse" denne flaten som DY planlegger.

Personlig gleder jeg meg over faktum at det skal ansettes 5.500 flere fagfolk. (Selv om det ikke er helt klart om de er outsourced eller in-house... Men dette er en annen debatt) Det apner opp sjanser for mange unge som er villige a jobbe hard. En ekspansiv selskap er ogsa en garanti for gode karierre-muligheter.

Jeg personlig er sikkert at ledelse bade i EZY og FR vil vaere litt sjokkert over dette ordre. Med dette setter Norwegian en klart Signal "Vi er #1 i Norden!" En god del av veksten som NAX na planlegger vil skje pa bekostning av sine konkurrenter.

Men - da dette er sagt - sa har jeg en anelse at vi snart hörer flere viktige meldinger fra Norwegian...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:03   #130
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Tror ni det finns någon chans att DY A320NEO får bas ARN/CPH/OSL/HEL & 737-8MAX bas baseras på nya baser nere i Europa..ex Malaga?
Det sägs ju att A320NEO kommer vara effektivare än 737-8MAX på längre distanser & DY har idag en del riktigt långa 737-800 flygningar från Norden..Bla OSL/CPH/ARN-DXB, HEL-TFS/BOO-LPA etc
Vad gäller nya arbetstillfällen hos DY tror jag medparten av kommer hamna i östeuropa. Det går "rykten" att DY vill börja använda ett polskt bemanningsföretag för att bemanna kabinen vid vidare tillväxt från ARN basen. Stämmer det? Time will tell...

Last edited by L-1011; 25-01-2012 at 19:12.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:11   #131
Jetset
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Ingen av mine kompiser i DY var særlig fornøyde med dette.
Trond Giske er sikkert fornøyd til DY finner ut at det er mye billigere å flagge ut hele bedriften og skatte i utlandet... Hvorfor være i Norge, når så stor del av driften skal være i utlandet?
Da tviler jeg på at du har spesielt mange venner i DY

Nevn ett stort (av betydning) norsk selskap som ikke har avdelinger og ansatte i utlandet.

Dette er en fantastisk dag for norsk luftfartshistorie!
Jetset is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:11   #132
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Kjos utelukker hverken Dubai, Bangkok eller Kina som baser for de nye flya.
Nå har jo DY tatt alle på senga i dag, så kommer nok mange overraskelser derifra
når det gjelder ruter etterhvert.

Quote:
- Kan for eksempel Dubai bli brukt som en base for ekspansjon?

- Det kan godt bli det. Det er mange steder som er interessante som Kina og Bangkok. Bangkok vil bli brukt som base for langdistanseflyvningene våre. For USA er det spesielle regler for innenriksflyvning, så dit vil vi bare fly til og fra, sier Kjos.
http://www.na24.no/article3321132.ece
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:15   #133
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Vel, störrelsen av ordren og faktum at de gjorde en "AA" og kjöpte fra bade Airbus og Boeing er en overraskelse. Björn Kjos og Norwegian ledelsen viser nok en gang stor instinkt for marked og kjöper til - finansiellt sett - beste tidspunkt.

Likevel bör man stille seg kritisk til noen ting. Veksten som selskap planlegger er supersonisc, for a ikke si astronomisk. Det bestar en realt fare for over ekspansjon a la People Express, som til slutt kunne ikke lengre handtere sitt eget vekst.

Nok en ting kommer til hodet. Det er utrolig lett a kjöpe 200 fly, men det kan vaere en stor problem a ha infrastruktur pa plass som trenges. Selv Avinor's mest ambionösje planer virker ikke a rekke for a kunne "huse" denne flaten som DY planlegger.

Personlig gleder jeg meg over faktum at det skal ansettes 5.500 flere fagfolk. (Selv om det ikke er helt klart om de er outsourced eller in-house... Men dette er en annen debatt) Det apner opp sjanser for mange unge som er villige a jobbe hard. En ekspansiv selskap er ogsa en garanti for gode karierre-muligheter.

Jeg personlig er sikkert at ledelse bade i EZY og FR vil vaere litt sjokkert over dette ordre. Med dette setter Norwegian en klart Signal "Vi er #1 i Norden!" En god del av veksten som NAX na planlegger vil skje pa bekostning av sine konkurrenter.

Men - da dette er sagt - sa har jeg en anelse at vi snart hörer flere viktige meldinger fra Norwegian...
Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:20   #134
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...
Jeg har liten tro, 0% for a bli eksakt, at alle nye fly vil ga til utenlandske baser. Trolig vil den större delen av veksten skjer der. Men det er jo den samme utvikling som i EZY og FR. De har ogsa baser utenlands og de fleste nye flyene leveres til disse baser. Dette betyr likevel ikke at EZY og FR ikke vokser pa hjemmebane.

De norske baser vil forsatt vokse, men infrastruktur-hemmelser, spesielt pa OSL vil dempe dette veksten sa lenge som det star virkelig mer terminal-kapasitaet til bruk.

Over tid er det ikke utenkelig at Norwegian opplever til den delen "Shuttle" i sitt navn og faktisk flyr langt oftere mellom OSL og BGO/SVG/TRD enn de gjör idag. For disse flygninger trenger de norske crews og fly som har base i Norge.

Og ingent vet hva skjer innen 5 ar. Spesielt dersom man kikker pa noen av DY sine konkurrenter, som har darlig ökonomi. God mulig at vi ser en baltisk avdeling. Bade OV og BT har en höy sjans a knekke innen 2 ar. Samme gjelder for LOT, bare med litt lengre tidshorisont.
__________________
Business Analyst

Last edited by BU662; 25-01-2012 at 19:23.
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:24   #135
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...
Man må jo ta litt hensyn til trafikkgrunnlaget også ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:33   #136
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Har man egentlig noe valg hvis man ønsker å ta opp kampen med andre LCC'er?
Nei, jeg tror det er strategisk riktig av de hvis de ønsker å ta opp kampen mot easy og ryan. Om jeg syns det er flott? det er en helt annen sak Jeg representerer jo trossalt gruppen som vil lide for denne utviklingen, så mine utspill burde ikke komme sjokkerende..

"Vi vil ikke være størst, bare best i vår nisje" var mottoet under den logoen en gang i tiden...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	nas_globus_vannmerke2.jpg
Views:	1035
Size:	5.3 KB
ID:	31206  
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:40   #137
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Gratulerer til DY. Jeg tror dette var en taktisk viktig ordre av DY. Et spark i siden på FR som sikkert ventet på en mulighet for å kjøpe billige fly for utskifting av sin flypark i årene som kommer. Nå vil ikke FR lede showet, men vente slik som andre på ledige produksjonslots.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:49   #138
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Wow sier jeg bare!

Hvor mange fly er planlagt å leveres hvert år framover (tenker primært på de bestilt før denne ordren)? Om man legger dagens nesten 50 737-800 sammen med de som skal leveres fram til 2015 burde det være mulig å få en pekepinn på framtidig flåtestørrelse (et grovt minimumstall), siden de eldste -800 i dagens flåte (med unntak av enkelte som ble skaffet brukt) vil bikke 7 år og gå av med pensjon da Om man sammenligner antall fly i bestilling med tidsramma er det i hvertfall ganske tydelig at det blir en netto økning: 222 fly i perioden 2016-2023 vs 106 i den like lange perioden 2008-2015.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 20:33   #139
Tosze
ScanFlyer Blue
 
Tosze's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Location: TLL
Posts: 165
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Heia Norge!!
Dette blir spennende, må si jeg GLEDER meg!
__________________
Flight Diary
Tosze is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 20:45   #140
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norwegian Re: Norwegian bestiller 222 fly

Jeg forstod det sånn fra pressekonferansen og Kjos ( video ) at Norwegian ville ha en flåte på rundt 175 fly i 2025.... Kan dette tenkes ?

Uansett, utrolig spennende !
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian bestiller nye 787-9 sail4fun Flyforum 31 04-07-2014 15:19
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) Svoosj Småprat 52 30-01-2012 08:15


All times are GMT +2. The time now is 14:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.