![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
|
![]()
Yes yes, som noen veit dro jeg og mannebeinet mitt til Island nå i starten av Desember. Nå er det vel bare én annen trip-report fra Island (med opphold) på forumet, så jeg tenkte jeg og kunne dele litt info. For en gangs skyld tenkte jeg også å framheve litt flere aspekter av selve reisen også. For dette var altså min aller første gang på businessclass, min første reise utenlands på 5 år, min andre reise til utlandet noen sinne (!) og ... vel det var vel de rekordene jeg hadde å komme med denne gang. Prisnivået på hverken billetter, hotell eller leiebil kan jeg ikke si noe om siden vi reiser på ID. (Var kanskje uungåelig at jeg endte opp med en mann i bransjen. Men han er ikke pilot. Helt sant!
![]() 4 Desember TOS-OSL SK4423 - LN-RPO Sete: 15A (nødutgang) Nå sov jeg stort sett hele denne turen, men det er verdt å nevne at stolene på "ex-SAS" (altså fly som kom fra SAS, så vidt jeg har forstått?) har utrolig gode stoler. Jeg elsker løsninga med hodestøtten, så jeg sov godt uten å bli stiv i nakken. Plassen var upåklagelig, utsikten var ikke noe å bry seg om for det er mørketid i Tromsø og Oslo var mørkt når jeg landa. Heftig landing på Gardermoen med gusting 32 knots på tvers, jeg ble litt småsvett på innsida av hendene og følte vi kom til å lande på ræva eller med en vinge i grøfta.... Da jeg gikk av flyet måtte jeg spørre flyvertinna om et noe kuriøst spørsmål - "var det mye turbulens?" - men jeg har jo trossalt kommet meg over flyskrekk og ikke opplevd så mye turbulens etter det. Hun påstod nå det var moderat turbulens og det var lov å synes det var ubehagelig uansett flyskrekk eller ei, så jeg ble fornøyd med at "det ikke bare var nervene mine" som sa det var ubehagelig. 5 Desember OSL-KEF SK4787 - LN-BRQ Sete 1F (business på 737-400 "luksusplassen") Mitt første møte med businessclass! Litt sånn juksebusiness da siden det jo bare er intra-europeisk, men det var nå stor forskjell for meg i så måte ![]() Deretter var det tid for varm mat! A first timer for meg ombord et fly. Eller, det er en løgn, jeg fikk faktisk varmmaten til en kaptein her om dagen jeg satt på jumpseat, men om vi nå sier den ikke teller så var det første gangen. Det var litt "sånn passelig", for noen som sleit veldig med kvalme var ikke muggost førstevalget innen dessert… ![]() ![]() ![]() Første møte med Islands kyst. ![]() Reykjavik sentrum, du kan også se Reykjavik lufthavn på bildet. ![]() Keflavik lufthavn. Vi landet på den andre banen .... hehe. Etter vi landet bar det rett til AVIS for ukens leiebil, verdens mest elendige 4-hjulstrekker: Hyundai ix35. Hyundai sier selv på sine hjemmesider: "Nye Hyundai ix35 er en kompakt SUV med moderne design, god innvendig plass, praktiske detaljer og sist, men ikke minst; drivstofføkonomisk" - løgn løgn løgn! Det var den mest drivstoffhungrige SUV'en vi noen sinne har kjørt. Dessuten var den såkalte firehjulstrekken tohjulstrekk, da vi satt oss fast på sørlige Islands mest øde veg. Mer om det i morgen.... ![]() ![]() To Reykjavik, yes! ![]() Den noget bedritne 4hjulstrekkern vårs.
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 16-12-2011 at 22:58. Reason: blingsa på seterad :p |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mer mer mer!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Glimrende start! Keep it coming!
Du faar ta turen hit til US and A og ta en tur i dames SUV. Tenker riskokern din bruker 1/4 av hva hennes gjoer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Legal Eagle
|
![]()
Forumets klart beste reiseskildrer slår til igjen! Klar sekser for denne første av i alt elleve poster fra Islandsturen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flotte bilder
![]()
![]() |
#6 |
Superflyer
|
![]()
Flott start Polaris , dette lover godt
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Helt topp
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor er fortsettelsen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Island, min favoritt destinasjon! Herlig start1 Klarer nesten ikke vente på resten Polaris!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Konge start! Ser frem til fortsettelsen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
|
![]()
Tackar!
Reykjavik ++ I Reykjavik bodde vi "midt" i byen, på Radisson Blu 1919 hotel Reykjavik. Det blir jo sånn ID-rom eller hva man nå kaller det, neppe av de største eller beste, men badet var stort og fint (med unntak av noe som så ut som flekker av svartmugg i dusjen? Dusjen var stor nok til å ha dusjfest med hele familien på 5 pluss bikkja, så man klarte nå heldigvis å unngå å trø på dem) og rommet var fint. Litt i minste laget, om man nå virkelig skal være kritisk. Minus i boka til hotellet for dårlig oppvarmet rom. Den dagen vi sjekka inn var det minus 16 grader ute, og det var iskaldt på rommet. Tok litt tid før den gigantiske varmovnen fungerte, så i mellomtiden dro vi til den Blå Lagune for å varme kråsen. Jeg har hatt vannskrekk, bassengskrekk, kan ikke svømme og hater generelt store ansamlinger vann - men den blå lagune var som en oase i et iskaldt hvitt land. Herregud så herlig! Ble helt salig og varmet helt inn til skjelettet…. Jeg veit folk anbefaler å dra dit, men med min bassengskrekk (evt bassengHAT) trodde jeg ikke jeg ville trives. Nå har jeg lært, tror ikke det er et menneske i verden som IKKE trives i den blå lagune. Verdt den 45 minutter lange kjøreturen ut av Reykjavik, 100%. Moderne og fine fasiliteter, så her er det bare å dra så fort du har muligheten! ![]() På vei inn til Reykjavik ![]() Hotellet vi bodde på Dag 2 var jeg varm og god, klar for sightseeing rundt den gyldne sirkel. Dette er en "dagstur" (vi starta 10:00 ca og kom tilbake ca 18:00) - hvor man kjører for å se på diverse geologiske fenomener på Island. Du krysser kort sagt den midt-atlantiske spredningssone fra den nord-amerikanske plate, til den eurasiske platen - og tilbake igjen, via Thingvellir (spredningssonen), Geysir (varme imponerende kilder) og Gullfoss (mektig foss som tar pusten fra deg). I tillegg kan du kjøre ned 30 minutter ekstra for å se på Eyafjallajökul om du nå ellers skulle ha lyst, men den er ikke aktiv og det er ikke stort å se annet enn is og fjell. Kan love deg du ser nok av det ellers på Island… hehe ![]() ![]() Nesten fullstendig whiteout på tur til Thingvellir. Var en ekstrem vind og snøføyk, men vi stolte på værmeldinga som sa klarvær resten av dagen…. ![]() ...og finvær ble det. Vi fant fram ![]() ![]() Kart over området ![]() For å si det på godt nord-norsk: "Medt i sprekka!" ![]() Fine farger ![]() ![]() Self-explainatory ![]() BLUBB ![]() PFSHHHHH ![]() Gullfoss ![]() Nærstudie av de fantastiske isfjormasjonene Det er forøvrig fantastiske veier på Island, og brøytingen var god. Kan ikke fatte at selv et land som er konkurs har bedre veier og infrastruktur enn Norge, men det overrasker jo ikke ![]() ![]() De har sånne artige strøm-ting (jernteppe) på Island, føler de står "på hodet". Hehe.
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 17-12-2011 at 20:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Free Luigi
|
![]()
Fra hotellet er det kort vei til mye god mat (og det er vanvittig mye gode fast-food sjapper, kafeer og restauer på Island, aldri vært borti så mange steder å spise OVERALT. Mye amerikansk ala Taco Bell og KFC) - av gode restauer vil jeg anbefale to vi spiste ved. Vi ble selv anbefalt disse, nemlig Fiskekompaniet i Reykjavik og 3 frakker. Koselige omgivelser, skikkelig 4-stjerners-restaurant-preg med smaksopplevelser av en annen verden. På fiskekompaniet fikk jeg bl.a et smør som smakte hele barndommen min i juleminner. Helt villt
![]() ![]() Vanvittig juledessert på fiskekompaniet. Ellers kjørte vi litt rundt og så på alt av standard turistfeller, fikk julestemning av å tusle langs nydelig julepyntede storgater og prøvde å lære oss islandsk på et naturhistorisk museum som IKKE var tekstet på engelsk. Aich ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Islendinger har en fetisj med å putte juleluer på alt. Tilogmed kamskjellene og de uttørka blekksprutene hadde juleluer på seg, men denne var jo ekstra sjarmis! ![]() Mektig kirke, med et heftig orgel inni. ![]() Det ser liksom ikke sånn ut, men der stod vi bom fast….. Latterlig 4hjulstrekker? Jess sir. Og ja, vi prøvde rikking på rattet, graving rundt hjulene, dytting, enda mer graving. Mannfolket er ikke bortkommen når det gjelder bilkjøring, for å si det sånn. ![]() Sunset at Kleifarvatn, mens vi venter på hjelp ![]() ![]() Fikk til slutt sett hva vi kom for ![]() KEF-OSL 9 Desember SK4788 - LN-RPZ Sete: 2A (business) Ikke like god plass på denne 600'ern fra SAS, selv om vi satt på framste rad. Var ikke store business-seksjonen heller, rad 1-2 var avsatt business og vi var de eneste ![]() ![]() ![]() Sunset…. OSL-BDU-TOS 11 Desember SK4424 - LN-RRG Sete: 4F (med blokkert midtsete) Sov halvveis nordover. Etterhvert begynte jeg å synes at det drøyde med innflyvninga… Sjekka kompasset som er innebygget i jakka mi, vi lå på en østlig kurs og ikke nordlig. Var pussig. Så kom kapt'n på speakeranlegget. Bear in mind at han er svensk, og skånsk, så du forstår jo ikke 100% av det han sier. De hadde nå tenkt mye, snakket med teknisk…. og jeg tenker "Å HERREGUD TEKNISK HÆ, FÅR DE IKKE UT HJULENE?" - men vi skulle visst divertere til Bardufoss. På grunn av været i tromsø. Puhhh…. Det var ikke verre. Lander i Bardufoss og forteller mamma jeg ikke rekker hjem til alpelammet hun har forberedt ![]() ![]() ![]() Mye forsinkelser og drit på TOS denne kvelden… (og ja jeg måtte vente lenge på baggasjen min). Verst var det for DY som skulle gå til Oslo den kvelden "new info 00:00" stod det. Køa ved Røros flyservice var milelang og folk var pisse sure.
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 18-12-2011 at 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Superb trip report, synd at:
http://www.youtube.com/watch?v=rZVmV7c2TY4
Eller?
You look like I need a drink... Last edited by Gandalf; 17-12-2011 at 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
|
![]()
Hehe, ja det er nok "over" nå som jeg er back in Tromsø!
![]() ![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Det er bare å studere i utlandet det! Da åker man til EBS in no time
![]() Superb rapport! Åttpåtil fra Bardufoss, den glemte perle.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nydelig! Island er kult
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nydelige bilder fra et kaldt Island. Skal garantert ta turen tilbake, dog om vinteren! Super TR Polaris!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for en flott rapport (som vanlig fra deg..) Polaris, og ikke minst de fine bildene fra sagaøen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flott rapport!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Amatør
|
![]()
Island frister ikke akkuratt mindre, takk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Min aller første flybillett | SBT | Flyhistorisk forum | 0 | 07-03-2016 18:12 |
Min aller første Scoot!! | staale | Bilder & foto | 5 | 11-07-2012 04:04 |
Min første tur i biz til CPH | Pelle propellfly | Reiseforum | 10 | 20-09-2011 17:56 |
Min første spotting tur ! | dypen | Bilder & foto | 6 | 15-07-2008 21:05 |
Min aller første modell er i hus :-) | petru26 | Samlerhjørnet | 9 | 30-09-2007 22:52 |