![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Boeing leverer mens O'Leahy skryter ....
Flight int'l. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er litt mer enn en motorjustering som gjør at nye 773ER går ytterligere 1% ned i FF..
Uansett, godt å se at ikke alle lar seg lure av en god selger og fine tall på papiret. Blir spennende å se om vi får samme situasjon med 748 og 388 som med 773ER og 346. Varianten fra SEA kom i luften en stund etterpå, men danker ut vår franske venn klart i både performance og salgstall. Jeg har vært småskeptisk til tallene for A350 helt fra starten, å henge på nye motorer på et "gammelt" dessign og forvente samme besparinger som cleen sheet 787 er kanskje litt optimistisk? Vi går iallefall spennende 3-4 år i vente ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Qwerty
|
![]()
Både Airbus och Boeing går som tåget och 2005 har varit ett superår för respektive bolag. Möjligt att Airbus i rådande stund upplevs som att bli akterseglad av Boeing, men situationen var ju omvänd för några år sedan då Boeing ansågs som ett bolag på dekis (vilket såklart var överdrivet). Det svänger helt enkelt. Tycker att jämförelsen som görs mellan bolagen har lite gått till överdrift när man grovt talar om vinnare och förlorare, trots att det uppenbart går bra för både Airbus och Boeing. Varenda signal eller litet uttalande från flygindustrin dissekeras och analyseras för att tillfredställa vårt ständiga behov att jämföra A och B med varandra. Såväl av proffs som amatörer ställs prognoser och uttalas profetior i en aldrig sinande ström. Det hela har fått bisarra proportioner (åtminstone på Airliners.net). Men visst, det är ju kul att spå framtiden och många vill framföra sin åsikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ikke vanskelig å komme med forbedringer på etablerte produkter når man har over 40 år gamle produkter -det skulle liksom bare mangle at de ikke kom med forbedringer...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Spør FBU4EVER om det???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ser ikke ut som det kommer noe svar...
Som ingeniør: Boeing leverer mer enn de lover Airbus leverer mindre enn de lover Som passasjer Lengre fly, mindre lyd, kortere fly, mer lyd Bortsett fra MD90 og DC9 er det ett fett hva man flyr med,lengdemessig er det 753, 752 321, 739, 738, 320, 737, 319 osv Som pilot: No clue at all. Airbus sin løsning virker selvsagt lettere for piloten, men om det er den optimale vil jeg ikke ta stilling til. De som har flydd begge får komme med innspill. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
320 serien slår i allefall 737 serien når det gjelder komfort, romslighet og lys i kabinen. At Boeing øeverer mer enn Airbus er kanskje nettopp noe vi kan takke konkurransen fra Airbus...(...som vel ikke ble så liten som noen i Seattle hadde regnet med!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Turbulens fikk også crewet til SAS å klage på 767...særlig de som jobbet bakerst -så turbulens kan vel oppleves hos begge!
Støy er jo også et velkjent problem i cockpit på 737...et stykke unna motorene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
EB: Det er i Boeing som velger setene i en 737. Hadde du flydd en BBJ tror jeg du ville likt den ganske bra - selv om det er en liten gris.
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Må si meg enig med EB her. Har mest erfaring fra SAS, og har fløyet alle typene de har nå.
737 NG er forsåvidt ett greit fly, men når du kommer ombord i A321, så er det mer plass sideveis og kabinen virker mye åpnere og lysere. Støyen kommer vel mer an på hvor du sitter enn noe annet. Hvis en vil ha lite støy, så er MD90 meget bra... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Siste året har jeg 318, 319, 320, 733, 738, 752, 753, 777, md88 og crj. Det mest behagelige? 753. Selvsagt subjektivt, men jeg har tross alt over 10 flighter i det flyet siden juli. Det blir et like klart førstevalg som den gangen jeg fløy mye mellom TRD og OSL og kunne velge MD80.
At 737 har et problem med cockpitstøy plager... ja, nettopp, de som sitter i cockpit. Ingen andre. Vindstøyen som kommer pga "øyebryna" plager ikke passasjerer i kabinen. Og ja KOG, jeg er til dels enig. Men ble NW og UA sett på som "against us" når de har bestilt airbus? Jeg tror de er hjertelig velkomne tilbake, og blir sett på som et statussymbol spesielt pga at de har handlet A tidligere. Jeg vil anslå meg selv som relativt nøytral. Nordmann, bor i USA, og koser meg her selv om jeg egentlig har mer lyst til å bo i Norge. Slik som det er i dag er det utrolig mange feil med begge land, og det ser ikke ut som det blir rettet opp med det første. Jeg tror ikke at Airbus blir elsket pga at de tilbyr et fly som blir sett på som anti-usa av passasjeren. Litt romsligere kabin er viktig. Om derimot passajseren derimot ender opp med å betale mer pga høyere FF så velger Ola dunk heller et annet selskap. Pris er ALT. Og vel så det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
757 var jo et herlig fly...mye nyere enn 737 og så bra for passasjerne at Boeing kuttet ut produksjonen!!!!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
757'en var suveren! Synd at Boeing la ned produksjonen. Den har fått et oppsving etter dette. Kanskje noe å tenke på for Boeing?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja,757 har virkelig fått et oppsving,spesielt intercontinentalt med CO til sekundære byer i Europa.Men den minste 787 kan vel fylle litt av den rollen når den kommer..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Men jeg skjønner fortsatt ikke at de la ned 757...ei heller MD11 når det faktisk var mange selskaper som ønsket flere...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Flott oppsummering, og down to earth. Takk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
En liten korreksjon BU662, på bredden bommet du med nesten 10 cm - fra offisielle kilder:
Cabin Width: Airbus A32X - 3,70m (12ft 1.5in) Boeing 737NG - 3,53m (11ft 7in) Differens: 17 cm Dette gir litt over 1in mer per sete - og er bestemt merkbart. Begge produsentene er ikke helt støe på omregningen mellom de forskjellige målemetoder (ft/in <> m), men Boeing er mest bedrøvelig - bommet med 13cm på kabinbredde i reklamen/spesifikasjonen for 737-800en i sin egen disfavør ![]()
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann, da skal jeg få kaste meg på også!
LN-KGL, nå snakkes det om kabin vidde og ikke nødvendigvis setevidde. Som så mange ganger før, og også er nevnt ovenfor, så velger flyselskapene hvilke typer seter som skal settes inn... Ricardo, Sicma osv. og det er der du stort sett merker forskjellen i komfort. Er det noen som har foretatt en studie på vidden, setelengde osv. av de forskjellige setene som brukes i disse modellene? Ellers så må jeg også si meg enig med Dag Viking at jeg normalt ikke merker noen stor forskjell på B737 og A320...? Lys og kabin layout er også avhengig av hvilken farge selskapet velger, type overhead lighting, og størrelse på overhead bins. Da vi gikk til de "store" overhead bins på NG'ene våres tar disse selvfølgelig mer plass i kabinen. De gamle overhead bin'ene ga en mere "romslig" følelse, men hadde mindre plass til carry-on. BU662! Jeg må også si meg enig med overnevnte at dette var en god oppsummering og jeg skal være så dristig å si at Quote:
Dag
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor bruker ikke SAS Airbus innenlands i Norge? | eligent | Småprat | 12 | 30-09-2016 01:31 |
Tyngdemæssigt sakker København bagud | sail4fun | Flyforum | 3 | 23-08-2005 16:58 |