![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har i lengre tid ventet på å få tatt turen ned til Singapore for å besøke gamlingen. Et av kriteriene var at dette burde være rimelig billetter. Men det har ikke alltid klaffet med kombinasjonen av billige billetter og at gamlingen faktisk er i Singapore. Denne gangen klaffet det, og jeg valgte å ta med kjerringa og på tur.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Leg 1.
SVG-FRA LH875 8. November Individ: D-AECI Type: Embraer ERJ-190AR Lev: September 22. 2010 Navn 'Tauberbischofsheim' Fikk skyss av Tromsø Taxi aka’ svogeren min og ble droppet av på flyplassen et times tid før flyet skulle gå. Sjekket inn på automaten og fikk valgte sete 17 A og F og gikk til bagdrop og fikk sjekket inn kofferten hele veien til Singapore. Automaten spyttet ikke ut bagtag slik som er vanlig, f.eks. ifb med en SK flight. Dette er visstnok vanlig og blir ordnet i innsjekk. Null kø i innsjekk og 5-10 personer foran oss i sikkerhetskontrollen. En kjapp tur innom TaxFree’en for en kvote med snus og i kiosken for å få kjøpt seg litt lesestoff. Kjøpte oss litt mat og satt oss ned for å fordrive ventetiden. Selv ble det litt for min del litt trasking frem og tilbake i korridoren og litt vindus spotting. Har alltid hatt sansen for Lufthansa av flere grunner, en av dem er at det er Tysk. Ting skal virke, og det skal virke ordentlig! Som f.eks. rene fly. Ikke slik som dette, en annen alliansepartner som stod på nabogaten. ![]() ![]() Etter hvert kom LH875 renslig og presis inn fra Frankfurt og dokket på gate 11. ![]() ![]() Takset ut til RW 18 og tok av sørover. Flighten var rimelig begivenhetsløs, men den obligatoriske Warsteiner’en ble inntatt og ferien hadde offisielt begynt. Det har vært noe diskusjon her inne hvorvidt flaskene har blitt mindre. Men slik jeg ser det så var det standard størrelse, 0,33 ml. ![]() Legger og ved noen bilder som jeg tok da vi etter hvert klatret ut av tåkeheimen. ![]() ![]() Flighten var helt grei, ikke noe spesielt å sette fingeren på. Knyttenevetesten ble og bestått! Belegget på flyet var ikke det store, estimerer det til å være en ca 30+% belegg. ![]() ![]() ![]() Landet på den nye RW i Frankfurt. ![]() Med andre ord, en av de lengre taxingene jeg har hatt med fly i FRA. Ble bussgate til T1. Hadde lyst til å ta meg en tur på terrassen i T2, men siden denne stenger klokken 18.00 og det snart var mørkt var ikke dette aktuelt. Plan to var derfor å få i seg noe mat. Gikk derfor igjennom passkontrollen og fant oss en restaurant ca i concoursen mellom A, B, C. Det hadde nå blitt mørkt, men på dagtid må dette være en fin kombinasjon av bedre mat og fly for oss som ikke har statuskort og kan bruke en lounge. ![]() Beklager kvaliteten på bildene, men jeg gadd ikke legge noe sørlig energi i å få bilden skikkelig da det ikke ville være mulig pga. alt lyset så ville påvirke bildene uansett. ![]() ![]() Etter hvert var det å ta seg en kjapp tur innom TaxFree’en og finne seg til rette ved gaten i C16 og slå i hel tiden med noe lesning og et par øl.
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 10-11-2011 at 06:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vi venter i spenning :-)
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Synd LH var på rute fra SVG, ikke ofte den er det gitt
![]() Mer bilder takk |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her kommer del to. Det er sikkert noen "feil" her og der, men jeg antar at dere kan leve med det.
Leg 2. FRA-SIN LH778 8. November Individ: D-AIMF Type: A-380-841 Lev: 4. April 2011 Navn ' Zuerich ' Var ikke rare bildet jeg fikk tatt av maskinen, da det ikke var mulig å finne en eneste skikkelig vinkel av maskinen. Fikk imidlertid tatt et bilde av halen slik at jeg behørig kunne dokumentere registreringen på maskinen og kunne loggføre dette i fly loggen min. ![]() Etter hvert begynte avgangshallen å fylle seg opp, og den hallen er stor. Glemte dessverre å ta bilde av denne. Det har vært noen tråder her inne om bla nordmenns dårlige køkultur, men boarding av maskinen fungerte i alle fall som en drøm på denne maskinen. Boardingen ble foretatt på følgende måte ![]() Hvilket fungerte brillefint. Hadde opprinnelig booket 75 H og K, men valgte å flytte oss til et annet sted da man satt litt for utsatt til mht. til kø til doen og det faktum at det var en smule for åpent faktisk. Litt usikker på om det var pushback på tid og alt det der, men det ble nok pushback på tid ettersom det ene taxebildet sier 22.28. Men flyet ble nå ganske rask fylt opp iallfall. Fikk med meg at det var en stor andel av både svensker og nordmenn på denne flighten. Hadde og en prat med en av flyvertinnene, og hun sa at det var ca 100 seter som var ledig rundt om kring i maskinen, så jeg vil anta at maskinen da var ganske «lett», siden takeoff gikk kjapt fra FRA. ![]() ![]() Knyttnevetesten ble kjørt her og, og det var overraskende god plass her. Det eneste som irriterte meg litt var «underholdningsboksen» under setet foran. ![]() En liten stund etter at setebelte lyset ble slått av, var det utdeling av headsett, hvilket ikke scoret høyt min poeng ranking. Putene man tok på var ikke noe solide saker, som nesten brakk bare en så på de. Dessuten fant jeg ut at jeg ikke var tjukk i hodet i alle fall, da de ikke kunne strammes inn slik at de passet hodet mitt. Ca en time ut i flighten begynte serveringen. Startet med en Warsteiner, men her var dessverre flasken byttet ut med boks. ![]() Kan dessverre ikke huske hva som ble servert til middag, men man kan vel si at det ikke var en gastronomisk høydare. Man kunne velge mellom to retter, husker ikke den andre, men valget falt på Stroganoff for min del. Etter middag var de på tide å se på en film og to før det var lights out for min del. Men jeg måtte hive telefonen på lading via USB porten som er i setet før jeg sovnet, hvilket er genialt med tanke på at de fleste etter hvert har smarttelefoner, og de er ikke akkurat gjerrige på strøm. Kan og legge til at det var en RJ45 port. Hvorvidt dette var i bruk er jeg usikker på. Våknet opp et par tre timer før vi skulle lande. Etter hvert ble det servert frokost ![]() Greit nok, men dog ikke fantastisk. Benyttet den siste tiden til å «surfe» på skjermen. ![]() ![]() ![]() Og så på litt info videoer. Egentlig ganske genialt, siden den forteller hvor flyet docker, og hva og hvor du gjør med f.eks. bagasje, toll og passkontroll. ![]() ![]() Etter landing var det å gå gjennom passkontrollen hvilket var meget smidig. Tok maks 5-10 minutter. Sammenlignet med køen f.eks. på IAD var dette en drøm. Ikke var det lenge å vente, og du slapp å ha en passkontrollør som spør deg 1000 spm og prøvde å intimidere deg mest mulig. Deretter var det bort til karusellen og hente bagasjen, en kjapp tur innom tollen og fortolle snusen, innom en minibank og finne seg en drosje. Drosjekøen var hentet ut som av en drøm. Effektiv kø, en mann som dirigerte drosjene og alle drosjene stoppet opp på plass nr X og tok med seg kundene hvoretter neste fulgte på. Med andre ord, ingen sniking i køen, verken for drosjene eller pax’en
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 13-11-2011 at 10:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SIN-FRA LH779
14. November Individ: D-AIMA Type: A-380-841 Lev: 19. Mai 2010 Navn 'Frankfurt am Main' Tok en drosje ut til Changi flyplass i 20-tiden. For en gangs skyld var det en rolig og behagelig drosjetur. Ble satt av på T2. Innsjekk derimot var en historie for seg selv. 3 desker var bemannet, men ut fra arbeidstempoet skulle man tro at det var en desk som var åpen. Alle i innsjekk var enten unge jenter eller menn med knekk i håndleddet, og de var mer opptatte av å småprate enn å faktisk sjekke folk inn i et noenlunde normalt tempo. Man skulle ikke tro utfra dette at Changi har vært kåret til verdens beste flyplass flere ganger ut fra dette! Etter innsjekk var det å finne seg et bord og få seg en kaffekopp og noe å spise. Tok ikke noen bilder fra innsiden av terminalen eller av flyene, da jeg rett og slett var trøtt som en strømpe etter å ha tilbragt noen timer tidligere på dagen i solsteiken og tatt bilder av innkommende fly fra Changi Beach Park. (Bilder kommer senere i en annen post). Beveget oss til gaten og gikk igjennom sikkerhetskontrollen til gaten, hvilket jeg synes er helt genialt siden det er det på hver gate. Benyttet ventetiden med å slå i hel noe tid med å spille SAS Timekiller til egen og andre fornøyelse på gaten. Boarding var noe etter oppsatt tid som var 23.15. I motsetning til i Frankfurt var ikke dette like smidig, dels pga. av visse personer ikke klarer å få med seg verken på Tysk, Engelsk eller på Kinesisk at man boarder etter visse rader og klasser. ![]() ![]() ![]() ![]() Flyet var denne gang etter hva jeg fikk med meg relativt fullt. Dette ble vel bekreftet på grunnlag av at maskinen forbrukte mye mer rullebane denne gangen enn fra Frankfurt. Etter at maskinen hadde kommet seg opp på cruising altidude var det utdeling av drikke. Valgte rødvin denne gangen, og litt etter var det middag og mer rødvin. Valget stod mellom kylling eller en biff rett. Gikk for biff retten som fikk mer enn bestått hos meg. ![]() Etter middag var det å få sett en film hvoretter det var lights out for min del. Pleier normalt sett å sove som en stein, men denne gang var det rett og slett ukomfortabelt. Våknet i 4-tiden og så en film til før det var landing rett før klokken 06.00. ![]() Kjapp igjennom passkontroll og en mistenkelig passkontrollør og tollkontroll, hvoretter det var på tide å ta seg en matbit og noe drikke før man, dum som man var gikk igjennom sikkerhetskontrollen. Dumpet rett inn rushet til morgen flightene. Kan ikke si at det gikk kjapt, men man kom seg rask igjennom selv etter en ekstra kontroll av innholdet i koffertene som vi hadde med i kabinen. Fant en plass ved gate B3 og fikk fortært noe mat og drikke før det var på tide å få unnagjort den nødvendige shoppingen i Taxfree’en. Boarding var på tid, og siden denne gaten heter B3, så er det en bussgate. Et par bilder fra gaten. Orket ikke ta turen til T2 og terrassen da det var tåke som lå som ei tett suppe, og det vil ikke bli noen bra bilder av det. Men det ble noen bilder fra gaten i stedet. ![]() ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
FRA-SVG LH874
15. November Individ: D-AECA Type: Embraer ERJ-190LR Lev: 15. Desember 2010 Navn 'Deidesheim' Som sagt, så ble det bussgate på oss. Stinn buss og stinn brakke på flyet. Rett etter at det ble sagt boarding completed kom kapteinen på speakeren og sa at det dessverre ble en forsinkelse på 25 minutter. Årsak uvisst. Noen her inne på forumet her beskrevet damene som sitter «vakt» ved loungene som drager. Sjefå i kabinen på denne flighten passet 110% til denne beskrivelsen. Heldigvis var hun som besørget business paxen foran i kabinen meget smilende og hyggelig. Kan og bemerke, dette har jeg ikke opplevd før, men dragen gikk bort til de på rad 12 (siden vi satt rett bak nødutgangen på rad 14, og rad 13 ikke eksisterer og spurte om de kunne engelsk. Siden de på 12 A og C ikke kunne dette ble de ikke bedt, men beordret om å bytte plass med de på 14 A og C! Det er vel en grunn til det, men jeg har ikke opplevd dette før i alle fall. Etter at fest setebeltet skiltet var slukket var det tid for mat og drikke. ![]() ![]() Landet på RW 18 og takset til terminalen hvor de siste innnkjøpene ble foretatt, bla de nødvendig kvotene med snus og øl før det ble å sette seg i en taxi og komme seg hjem. Noen bilder og erfaringer fra Singapore kommer etter hvert.
![]() |
#10 |
travelling nerd
|
![]()
Takk for en flott rapport med gode bilder!
----------------------------------------------------- http://www.reiseportalen.blogspot.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for rapporten. Hva synes du om A380 sett fra passasjersetet i "kjelleren"? Stod det til forventningene?
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for en fin rapport :-) Har akkurat vært på tur på den samme ruten, dog med OSL som utgangspunkt :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Et stort pluss i boksen for at det er USB kontakt under armlenet på alle stolene. Ikke feil det når folk flest har såkalte smarttelefoner som ikke akkurat er gjerrige på strøm. Ellers et stille og behagelig fly. Det som dro litt med var at gjerne kunne ha vært et større utvalg av filmer på skjermen, men det er en smaks sak. Foruten at det under annenhvert befinner seg en "multimediaboks" som ødelegger litt når du skal strekke ut beina for å sove. Og for ikke glemme ay Warsteineren dessverre kommer i boks, og ikke på flaske!
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 25-11-2011 at 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg ønsker ikke å ta over tråden..men her er noen av mine synspunkter når det gjelder flighten med Lufthansa A380 på økonomiklasse (se under). Jeg har også lagt ut noen bilder i blog innlegget http://gardkarlsen.com/blog/?p=978
I just had the pleasure of going on a short vacation to Singapore. The trip came about when Lufthansa had a great offer from Norway to Singapore in connection with starting the use of the Airbus A380 on this route. Here are some of my observations after flying a 12 hour flight in economy class. As I have a SAS Eurobonus Gold card we had access to the Lufthansa lounges in Frankfurt. There is actually a lounge by the gate (E5?) for this flight but the lounge was quite small and was not very cozy. Anyway, boarding was fast and we had seats in the front cabin both ways (rows 55 and 56). Upon entering the plane the blankets and headset was already placed on the seats which I think works out pretty good. I have had to joy of flying A380’s before (both with Singapore airlines and Emirates) but never on economy class so I was kinda excited to see how it would be. The seat itself was OK and as usual you just have enough space – the cabin is in a 3-4-3 configuration. On long flights on economy class I think the entertainment system is one of the key factors and the Lufthansa A380 has of course a screen for each passenger. The size is not bad but I was kinds disappointed by the selection of movies – on Emirates it seemed like they had an endless list of movies but I found it rather limited on the Lufthansa flight. And the screen itself is touch screen but I had a bit of problems of maneuvering around. Maybe I was not aiming correctly but I felt like I had to press several times to choose the things I wanted. The headsets are collected before touch down but they keep on running the movies all the way until the wheels hit the ground so bring your own headset if you want to catch the last part of the movie. There are also games to be played but there is not game control that comes with the seat – you have to ask for this from the crew. I asked for it and got a small cube that folded out to be a game controller. This had to be plugged into the USB connection under the arm rest (kinda awkward position) and after that it was game time. But the game controller feels a bit flimsy and it was not very easy to play with it. The control for light, calling the crew, volume etc is placed on top of the armrest. The placement doesn’t seem to be ideal as it looked like people where leaning on top of it and with their elbow they would press the buttons and hence you could see the lighting go on and off in some seats. Sleeping comfort. Well, as a friend said “economy class is economy class…it doesn’t really matter if it is in a new plane“. Sleeping on economy class will never be easy as it is hard to find a good sleeping position when sitting upright. One nice feature on the seat is the head rest where you can fold in support on the sides so that you have something to lean your head on. Service on board was pretty good – we got a drink to start with together with some nuts and after that a meal was served along with more to drink. They also came around later on with more wine and even cognac and Baileys. So all in all: I would have enjoyed seeing a better movie selection and I would like to have a better game controller. But it is a huge step forward compared to long haul with Lufthansa 747 where they used to only have a screen hanging from the ceiling ;-)
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin rapport. Virker som om A380-opplevelsen som Lufthansa har markedsført så mye kanskje er litt oppskrytt - jeg har ikke prøvd flyet selv, men det ser ut til at mat, utvalg av filmer og plassen likner veldig mye på tilbudet som er i Lufthansas A330- og A340-maskiner. Men så er da Economy Class fortsatt Economy Class - og det er vel heller det å reise med et fly av denne størrelsen som Lufthansa kanskje først og fremst prøver å trigge. AirShow-opplegget ser dog helt strålende ut - og holder lenge som underholdning for meg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk til sirpjalle for fin rapport!
Quote:
Takke seg til medbragt Bose... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for en fin rapport, og flotte bilder sirpjalle
![]() Quote:
Quote:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det gjør jeg i aller høyeste grad. Men det er en kjennsgjerning at øl på flaske smaker bedre enn øl på boks. Men faktum er at litt av "sjarmen" blir liksom borte når man ikke får Warsteineren sin i flaske.
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Løse rykter om SAS sin neste direkterute fra SVG... | Gunnar | Småprat | 36 | 28-07-2016 08:53 |
TR SVG-FRA-OTP-FRA-OSL-SVG | sirpjalle | TripReports | 11 | 19-05-2014 22:55 |
TR - SVG-FRA-LIS-FRA-SVG | sirpjalle | TripReports | 12 | 18-03-2012 10:44 |
Trip-Report SVG-CPH-FRA-OSL-SVG | sirpjalle | TripReports | 16 | 22-06-2011 09:53 |
SVG-FRA-EWR-JFK-SFO-LAX-PHL-LGA-JFK-FRA-SVG i C, F og Y | B777ER | TripReports | 13 | 08-08-2009 22:33 |