![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Mangt er forandret etter at Ryanair og andre lavprisselskaper kom inn på markedet. Selvfølgelig er prisene helt annerledes nå, og mange kan ta seg en tur over Nordsjøen for å ta seg en kaffekopp i London (eller hvor det nå skulle være..), da det koster mindre enn den omtalte parkeringsbilletten. Dette er jo isolert sett et stort gode for de som ønsker dette.
Men som sagt - mangt er forandret for de av oss som har vært i bransjen en del år. Tidligere hadde man en slags gentleman's agreement i bransjen, og selskapene hjalp hverandre når det var påkrevd. Kanskje tok et selskap last eller pax hjem for et annet, når forholdene tilsa det. Ryanair og MOL har kjørt en linje som har gjort de vulgære og uspiselige for resten av bransjen. De vokser av å skjelle ut andre luftfartsselskaper, ved å drive beviselig sosial dumping, ved å ha en mildt sagt villedende billettprising, ved å fly til sekundære flyplasser som nærmest betaler Ryanair for å fly dit (og som dermed undergraver den felles økonomi som Avinor her hjemme er avhengige av, gjennom subsidier fra stamlufthavnene for å gi levedyktighet til det øvrige flyplassnettet her i landet) etc etc... Personlig opplever jeg Ryanair's linje som usympatisk og egoistisk. Jeg har full forståelse for at de får reaksjoner som dette. Når en CA tjener halvparten av det en kassadame på ICA tjener (ja, jeg har fått høre dette av ansatte i kabinen der..), da er det hva man kaller for sosial dumping. Når tre stykker må gå sammen for å dele en liten leilighet utenfor Moss/Rygge, da står det dårlig til..De ble sjokket når de så kostnadsnivået her hjemme. Dette er å utnytte folk, selv i en tid med arbeidsledighet. Jeg tror dog ikke folk slutter å fly med FR av denne grunn. Logisk nok bestemmer lommeboken dette. Det blir som å kjøpe klær fra barnearbeid i India...vi slutter nok ikke med det heller, vil bare ikke påminnes om hvor de kommer fra... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Når det er sagt så er det jo, som du riktig påpeker, slik at folk står i kø for å jobbe der, så man kan jo spørre om det er slik at vilkårene er så dårlige, eller om de bare er dårlige relativt til det enkelte er vant til fra de gode dagene uten nevneverdig konkurranse. Med konkurranse kommer det press på kostnadene, og lønnskostnadene er vel utsatt for press på lik linje med andre kostnader, og om det er slik at man kan komme omtrent fra gata og kurses i et par-tre uker (eller noe slikt) for så å gå i jobb i kabinen så er det helt naturlig at lønnsvilkårene presses nedover. Så da er det et spørsmål om i hvor stor grad dette er sosial dumping, og i hvor stor grad dette er et resultat av tilbud og etterspørsel og de frie markedskreftene (som jo mange av forumistene mener bør få jobbe i fred i andre sammenhenger). Last edited by TOS; 03-11-2011 at 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Så til dette med lønnsvilkår. Jeg spurte i tråden om den tidligere CA'en i FR som var intervjuet om hvorfor man går inn på så dårlige vilkår, men fikk vel ikke noe svar. "Alle" vet jo i alle andre sammenhenger at Norge er svært dyrt, så hvorfor vet man det ikke når man skal flytte dit og bo og leve der? Hopper man bare på muligheten uten å sjekke noe så vet jeg ikke hvor bekymret jeg er for dem. Man har vel en viss undersøkelsesplikt selv. Kanskje ansatte FR også norske CA på disse vilkårene? Hvis så er tilfelle så kan man jo lure enda mer. Last edited by TOS; 03-11-2011 at 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 62
|
![]()
Jaggu meg min arbeidsplass som har blitt herpa :-@
Hvis noen ser sånt og dere er snille kan dere melde det inn til: http://www.jcdecaux.no/skade/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,858
|
![]()
Jeg flirer litt av disse vindelige Ryanair diskusjonene… Det morsomste er å se de som ”hater” Ryanair og skriker sosial dumping er stort sett folk som har tette forhold til konkurrerende selskaper eller har blitt i deres fanklubber, eller klassisk smårøde med god gammeldags jantelov som blir misunnelige at noen gjøre det bra (bedre enn dem).
Tipper også at et par av de som skriker sosial dumping gledelig har polakker som pusser opp hjemme svart, vaskehjelp svart og/eller har en aldri så liten ”au pair” i kjelleren hjemme. Regner med at denne gjengen også gledelig kjøper kina produsert billigcrap laget av mennesker som ikke aner hva fagforening er. Det er også litt morsomt å se at de som faktisk har greie på business er positive til dette selskapet. De jeg synes synd på er de som begynner der og i ettertid føler seg sååååå lurt, da er det i utgangspunktet gjort en dårlig research, hvis de i ettertid føler seg som skipshuggere i Bangladesh. Jeg har dessverre ikke flydd Ryanair ennå, men hører fra alle som har flydd de at det er bedre enn forventet og mye for pengene, og da igjen – dette fra stort sett bereiste personer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Dagens overraskelse! Det står bl.a. "bra service". Men det er sikkert hyggelig for dem at flere synes at servicen deres er bra. Personlig synes jeg den er grei nok, gitt prisnivået. Og det mener også tydeligvis de reisende, som velger selskapet igjen og igjen.
Ellers er det bare å underskrive på TOS sine nyanserte og reflekterte innlegg. (Halvparten av de andre innleggene er jo ikke noe enn de vanlige mishagsytringene som man måtte forvente i en slik tråd). Ikke alt er bra med Ryanair, spesielt kanskje ikke for de baseansatte utlendingene på Rygge. Men samfunnsøkonomisk sett skal man ikke kimse av selskaper som tilbyr billige reise- og jobbmuligheter for europere i disse dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
|
![]()
Selv 1 kandidaten til Rødt i Sarpsborg ser hva Ryanair betyr for regionen, ikke minst arbeidsplassene de genererer.
Hentet fra debatt i Sarpsborg arbeiderblad "Ryanair er ikke akkurat kjent for å være best i klassen hva arbeidsforhold o.l. angår, så champagnekorkene spretter ikke i taket hos Rødt… Men alternativet ville jo fort blitt at passasjerene dro til Torp eller Gardemoen, det er ikke fylket tjent med." Ikke ofte jeg applauderer noen fra Rødt, men dette står det respekt av |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
[QUOTE=TOS;685583]Det første poenget ditt jeg har quoted er nok ting som ikke alle vil være enig med deg i, og er en naturlig konsekvens av at luftfarten er deregulert. Dette skjedde i Europa allerede tidlig på 90-tallet. Dette kan man selvsagt like eller ikke like, men slik er det nå en gang. i tillegg er det jo ikke slik at alle land har en flyplasstruktur hvor en aktør eier det meste, og som baserer seg på kryssubsidiering.
---- Vet du - dette handler ikke om deregulering av luftfarten. Monopoler byr meg i mot, og jeg jublet da DY ga SAS reell konkurranse. (At DY i den senere tid har innført noen av de samme arbeidsordninger som Ryanair er en annen sak, jfr HEL-basen etc, og bør diskuteres i en annen sammenheng!) Dette handler om et selskap som ikke (eller i svært liten grad) tillater fagforeninger, som ikke tillater intern kritikk, som i stor grad benytter seg av sosial dumping ved ansettelse etc. De kabinansatte er så dårlig lønnet, at det bryter mot alle "tariffer" i markedet. De betaler ikke skatt (ikke i Norge, ikke i Irland...så hvor betaler de da?), og bidrar vel dermed ikke til felleskapets beste. Hvordan de er sikret sosialt ved sykdom el. lignende aner jeg ikke noe om. Ex-Ryanair-piloter jeg kjenner sier at måtte betale for sine myndighetspålagte OPC'er (halvårlige simulatorsjekker)...Stemmer dette er det ekstraordinært i bransjen! Men er man ung og keen og vil betale for en B737 rating, så kan nok Ryanair hjelpe med det, og da er man også smart nok til å finne seg i slike saker, i alle fall de første årene mens man bygger erfaring. Min erfaring bygger stort sett på hva jeg hører fra ansatte og ex-ansatte (og jeg bryr meg ikke så mye om hva avisene skriver). Dette handler om så mye mer enn lønnen til de stakkars CA'ene på Rygge..dette handler om en kultur. Dette handler om et firma som har nektet de ansatte å lade mobilene sine på arbeidsplassen, dette handler om et selskap som skal ha en skriftelig rapport om pilotene bringer med for mye fuel (med den følge at FR ved flere anledninger har måttet be om prioritet (men ikke emergency) ved approach) p.g.a. low on fuel, og således satt andre fly på "hold"...i køen.... Men for all del, sikkerheten er helt sikkert ivaretatt, flyene er nye, og deres on-time-performance er god (på disse sekundær-flyplassene de bruker) - og de flyr nesten alltid til de laveste prisene. Mon tro hvordan de klarer det? Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
I en desperat situasjon vil du, avhengig av hvor solid du er mentalt sett, først si "nei jeg skal ikke gå så lavt". Så sitter du der arbeidsledig og føler deg håpløs, betydningsløs, frustrert, ubetydelig - hverdagen får ikke noe mening. Du innser sakte men sikkert at du enten kan jobbe som det du drømte om, eller sette deg bak kassa på Rema. For du har ikke kompetanse til noe annet. Fordi du ikke kjenner de riktige folkene i de riktige selskapene. Da vil du etterhvert tenke at det jævlige ikke er så ille som å sitte der og føle deg som et null i verden.
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 03-11-2011 at 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh Gunnar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sosial dumping i forbindelse med ekspansjonen av OSL | The Ticketor | Småprat | 1 | 13-05-2013 14:37 |
Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen? | Farmer | Flyforum | 182 | 28-09-2009 11:23 |