Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-10-2011, 11:39   #1
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 853
Default Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Jeg så i et svensk magasin, en omtale av en ny bok: "Om konsten att sänka ett flygbolag, SAS", som omhandler 4 toneangivende Vd'ers strategier og avgjørende beslutninger, Jan Carlzon, Jan Stenberg, Jørgen Lindegaard og Mats Jansson.
På slutten av 1980 tallet var SAS på topp blant flyselskaper, 2 decennier senere er det på randen til konkurs og i krise. Hvordan kunne det skje ?
Boken er skrevet av Richard Björnelid ekonomijournalist bl a på Veckans Affärer.
Den gir samtidig et bilde av den kolossale forandring flyet har gjennomgått fra glamour til lavpris busstransportør.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 15:46   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

Litt mer konkret info:

http://www.livrel24.se/cgi-bin/ibuti...tnr=9173898635

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 16:44   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

Uten å ha lest boken, så kan man i ettertid trygt slå fast at Jørgen Lindegaard beslutning i 2002 om å si opp NAS på vestlandet er den beslutning som har hatt mest negative konsekvenser for SAS.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 16:52   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

Hmm .. da har vi litt flylektyre til uka ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 18:07   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=92420
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 18:52   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Uten å ha lest boken, så kan man i ettertid trygt slå fast at Jørgen Lindegaard beslutning i 2002 om å si opp NAS på vestlandet er den beslutning som har hatt mest negative konsekvenser for SAS.
Jeg tror det er ikke sa lett a si at det ble en eneste avgjörelse som senked SAS.

Etter min mening ligger hovedgrunnen til SAS sin nedgang/nedtur i de siste 10 ar grunnet i noen helt annet. Ingen i SAS sitt ledelse forstod noe/nok av konsepted som star bak innovasjonen og evolusjonen av traffik-systemer. Ingen forstod hva den kombinasjon av avregulering + lavpris-selskaper + 11. September 2001 betydde fra en systemteknisk hensyn.

Man rett og slett undervuderte den innslag som lavpris-aktörer ville ha etter 9-11. Derfor hadde man gode grunner. Color Air hadde feilet. Men ingen i SAS sitt ledelsen forstod at Color Air hadde bare vaert for tidlig ute med sin konsept. Like som Virgin Express som kom til marked just 2-3 ars for tidlig og derfor feiled begge to selskaper.

Utslagene pa marked etter 9-11 hadde ingen lignende tilfelle för. Men med denne vurderinger som SAS tok, de erfaringer av Color Air sitt kortvarig levetid, deretter sammenslaing med BU og en kortvarig monopoltid, sa valgte SAS a fordype sin satsing pa allianser som de ble med tidlig (Husk at SAS ble en av de founding Members av Star-Alliance!). Strategien a bygge opp en Airline Group med mange sma regionale partners feilet totalt. Milliarder av Kroner ble senked i dette, og samtidlig sa man seg konfrontert med den undervuderte trussel av lavpris-selskaper, som na fant perfekte ramme-betingelser for en suksessfult utvikling. Selvsagt gjorde SAS i de arene deretter store strategiske feil som ga Norwegian og de andre konkurrenter enda mer medvind.

Men, som sagt för, min mening er at arsaken til nedgang ligger i en markant undervudering av potensialet som en system-evolusjon + en radikalt forandring av rammebetingelser ville ha. SAS ble senked av sitt eget ledelse, ikke av sine konkurrenter.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 19:14   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

Jeg tror ikke det er noen enkelt hendelse som kan sies å være et vendepunkt eller et sentralt feilgrep, men jeg lanserer herved SAS sine nettsteder som det største synlige symptomet på hva som feiler SAS: totalt mangel på evne til å reagere og tilpasse seg en verden som endrer seg.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 19:35   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

Manglende aktivt eierskap
Eieskap uten naturlig drive og teft for å drive noe som helst fremover.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 20:09   #9
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
SAS ble senked av sitt eget ledelse, ikke av sine konkurrenter.
Stämmer bra, Richard. Och det kanske största , fullständigt fatala misstaget , var Lindegaards uppdelning av bolaget med resultat att olika AOC upprättades. Det har kostat SAS miljardbelopp i form av ökade administrativa kostnader och ett minskat rationellt utnyttjande av besättningar och flygplan. Sviter som för lång tid kommer att belasta SAS.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 20:20   #10
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag ( SAS )

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Stämmer bra, Richard. Och det kanske största , fullständigt fatala misstaget , var Lindegaards uppdelning av bolaget med resultat att olika AOC upprättades. Det har kostat SAS miljardbelopp i form av ökade administrativa kostnader och ett minskat rationellt utnyttjande av besättningar och flygplan. Sviter som för lång tid kommer att belasta SAS.
Men det er jo slik offentlige byråkratier drives - og er ikke SAS nettopp det? [Dukker]
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2011, 21:30   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
Default

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Stämmer bra, Richard. Och det kanske största , fullständigt fatala misstaget , var Lindegaards uppdelning av bolaget med resultat att olika AOC upprättades. Det har kostat SAS miljardbelopp i form av ökade administrativa kostnader och ett minskat rationellt utnyttjande av besättningar och flygplan. Sviter som för lång tid kommer att belasta SAS.
Uten å frikjenne Lindegaard, som jeg tror gjorde vondt væree, så tror jeg man kan identifisere veksten ti SAS sine problemer tilbake til 80-tallet
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2011, 15:49   #12
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Har gjort unna ca 1/3 av boken. Stemmer ganske bra med min egen oppfatning av hva som har hendt. Har kommet til slutten av Stenbergtiden.
Generelt kan ma vel også si at SAS sine forskjellige oppkjøp har vært en katastrofe. Widerøe er vel et hederlig unntak.
Spanair troner på toppen av idiotiet med Braathens som en god nummer 2.
Skulle ønske SAS kunne lære av sine feil!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2011, 23:05   #13
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Største problemet for SAS var jo 1. nedgangen i luftfartsindustrien som startet vel et år før 2. finanskrisen. Det er jo masse av flyselskaper som ikke klarte den tiden.

Når det gjelder SAS sine egne disposisjoner er vel kjøpet av Braathens det som har kostet mest. Og dette er jo styrets avgjørelse i likhet med det meste andre. Det blir litt lett bare klage på toppsjefen som gjerne blir ansatt av styret for å gjennomføre en strategi og visjon som gjerne styret har bestemt.
mo is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2011, 10:02   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Ver ikke kjøpet av Braathens tjent inn ganske raskt?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2011, 12:42   #15
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ver ikke kjøpet av Braathens tjent inn ganske raskt?
Nå har vel dette vært diskutert her før, men BU kjøpet har aldri blitt "tjent inn". Betale 800 mill for noe som var på vei til skifteretten!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 01:14   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

2/3 gjennom .. svært lesverdig. Sett i sammenheng er det utrolig at det går an å gjøre så mange tabber som SAS' ledelse har gjort opp igjennom årene .. Huff!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 10:34   #17
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Monopoltilstander er aldri bra, og SAS hadde mer eller mindre monopol på luftfarten i Skandinavia før årtusenskiftet. De hadde (og har?) en overdimensjonert stab av medarbeidere, og var ineffektive og dyre. På et tidspunkt hadde Ryanair med 1700 ansatte like mange pax som SAS hadde med kanskje 10 ganger flere ansatte.

Det var mange som var glade da DY kom inn som et friskt pust, ikke minst folk nordpå fikk endelig et rimelig flytibud.

Man kan si mye om SAS, MEN - de sto for skikkelige arbeidsforhold, uten tvilsomme kontraktsansettelser, og med gode vilkår for pax'en.
Lavprisselskapene har snudd opp ned på disse forestillingene, og man har outsorced alt utenom de "kjerneansatte". Nå har man også kontraktsansatte piloter i LCC'ene som tjener mellom 1/2 - og 1/3 av de opprinnelige lønningene i bransjen, man har et kreativt billettsystem der man betaler for den miste tilleggstjeneste som før var en selvfølge, man får begrenset service såvel ombord som ved delay's etc...

Litt av problemene til SAS er vel relatert til eierskapsstrukturen. Selskapet hadde alltid de skandinaviske statlige pengesekkene i ryggen om det skulle gå dårlig. Det utviklet en slags arroganse som definitivt nå er vekk i firmaet. Og det er ikke å komme vekk fra at å forhandle med 30-40 fagforeninger (med tildels sprikende agenda'er) må ha vært en utfordring for lederne i SAS.

SAS fremstår som et smidigere og mer moderne selskap nå. Om de klarer seg fremover er ikke gitt å si, mangt er endret i luftfarten de siste årene, og det endrer seg fort nå.... i en tid der det ofte er dyrere å parkere bilen enn å fly.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 10:40   #18
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
.... i en tid der det ofte er dyrere å parkere bilen enn å fly.

Tally-Ho
Ja, er det ikke uforståelig hvor dyrt det har blitt de siste årene å parkere bilen?




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 12:15   #19
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

SAS sine problemer er og var sammensatte.
Det begynte med Janne tiden, hvor mye skjedde som i ettertid har vist seg å være ufattelig dyrt.
Videre har man ting som ledelsen har gjort i forhold til "invisteringer" som har vært så borte i natta at man blir skremt.
Boken tar for seg mye av dette.
Lindegård tiden var en katastrofe, ikke så mye for økonomien, da den allerede var langt på viddene. Men etter å hele tiden ha hatt de ansatte med seg, klarte han egenhendig å forsure miljøet så til de grader. Å gjorde dermed en vanskelig situation værre.

Men den største tabben SAS har gjort er å undervudere LCC selskapene. Tok alt for lang tid før man forstod at dette var og er fullverdige konkurenter.
Dette sammen med en adminsitrasjon som kokte over av folk som var mer opptatt av å passe på egen tue en å sørge for lønnsomhet.

Situationen nå i dag er derimot endel annerledes, heldigvis.
Så får man håpe at det ikke er for sent, og at gamle dyre tabber feller selskapet.
Alle nå jobber i alle fall beinhardt for å ta vare på kunder, og sørge for at vi kan drive lønnsomt fremover.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 12:22   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Men den største tabben SAS har gjort er å undervudere LCC selskapene. Tok alt for lang tid før man forstod at dette var og er fullverdige konkurenter.
Dette sammen med en adminsitrasjon som kokte over av folk som var mer opptatt av å passe på egen tue en å sørge for lønnsomhet.
Jeg har jo hørt fra folk i den kommersielle ledelsen i ditt selskap forklare at en LCC ikke var konkurrent fordi de fløy til en annen flyplass i gjeldende by (det var London). Det er riktignok en stund siden, men ikke så lenge siden at dette ikke blir helt feil...
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SQ First Class Suites - Kunsten å fly høyere enn himmelen Hawkboy TripReports 20 16-05-2019 02:53
Kunsten å fly med andre *AC* Småprat 4 28-08-2011 22:17
Nordens bästa flygbolag!!?? Olmen Flyforum 19 29-10-2009 17:39
Tilbud: SAS feirer OL ved å senke prisen LN-RRA Flyforum 6 25-06-2008 08:58
Air One (svenskt flygbolag) HansJ Flyhistorisk forum 18 31-03-2008 18:44


All times are GMT +2. The time now is 03:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.