Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2011, 20:36   #1
Even92LN
ScanFlyer Gold

Even92LN's Avatar

OSL OSL fredag kveld

Stort sett en helt vanlig fredagskveld på OSL

Jeg sliter fortsatt med at jeg ikke får ordentlig skarpe bilder med Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS. For eksempel syns det er rart at jeg får motion blur på bildet under her hvor jeg har brukt 1/640 sek lukkertid og IS! Tror da ikke jeg skjelver såå mye :P

Aslutter med ABX airlines

- Mine bilder: Flickr/Airliners

Last edited by Even92LN; 04-06-2011 at 21:03.
Even92LN is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 00:43   #2
sevenseas
ScanFlyer Blue

Default Re: OSL fredag kveld

Det var vel deg jeg møtte på kvelden på spotter plattformen.
Jeg har også 100-400 linsa , og har hatt den i 10 år og har aldri hatt noen problemer.
Og bruke is på så høye lukkerhastigheter tror jeg ikke har noen hensikt , har faktisk aldri
brukt den etter at jeg sluttet med slides.
Har du økt skarpheten litt fra 0 i kamerasettingene , hvis du kjører med 0 blir bildet soft.
Fant ut det etter at jeg gikk fra slides tll digitalt , da lysbildene alltid ble skarpe men fikk litt problemer den første tiden med digitalt.
Forøvrig syns jeg bildene er bra , noen kanskje en aning lyse men det er en smakssak .

hilsen sseas

Last edited by sevenseas; 05-06-2011 at 01:00.
sevenseas is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 09:31   #3
Maverick
ScanFlyer Blue

Maverick's Avatar

Sjekk hos serviceproffen, Even
Maverick is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 10:18   #4
Even92LN
ScanFlyer Gold

Even92LN's Avatar

Det var nok det Sevenseas! Hyggelig å møte deg! Sharpen står på 0 på kamereaet, jeg pleier å ta meg av den i photoshop da jeg føler jeg får mer kontroll der.

Maverick:
Mulig jeg kan gjøre det ja, men vil ikke det koste en formue? Har ingen garanti på objektivet, da det ble kjøpt brukt fra USA

Last edited by Even92LN; 05-06-2011 at 10:20.
Old 05-06-2011, 17:03   #5
putzmeister
ScanFlyer Dusty

putzmeister's Avatar

Meget pene bilder, morsomt å se frakterne in action

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 17:10   #6
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Jeg har samme objetivet og brukt på min 30D har jeg ikke noe problemer å få skapre bilder.

Jeg har min i IS mode 1, 6.5M, skyter i AV modus,AI-servo aktiv og enten senter eller alle fokuspungter. RAW uten noe som helst forbedring i kameraet. Alle justeringer gjør jeg i postprocessing.
Old 05-06-2011, 18:16   #7
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

Supre bilder! Ser ut til at jeg missa litt ved å måtte gå tidlig, ja. Vel, vel, får ta en hel dag der til sommern hvor man ikke har skole og eksamner å tenke på...
Jeg bruker også 100-400L, med en Canon Extender EF 1,4xII, som gir meg 140-560mm f/6,3-8 med 1D Mark III. Personlig skyter jeg med picturestyle Standard, med 6 i sharpening og 1 contrast, resten blankt. Skyter i AV f/11 og ISO 200-640, IS mode 1 og 6,5m sperra. Pluss en bitteliten korrigering i AFen som setter fokusen litt bakover (kun mulig på 1D og 5D. Kjent som AF Micro Adjustment). Selv med det får jeg bilder som fyker inn på Anet, så null problemer med skarpheten. Jeg toucher svært lite på skarphet, kontrast, WB eller eksponering i etterarbeidet. Mer å konvertere fra .cr2 til .jpg for nettbruk. Men jeg har fått uskarpe bilder på 560mm med 1/800s, fordi jeg ikke fulgte flyet overhodet. Men ellers har 100-400 funka supert på 40D og 400D også, så skal nok ikke være noe problem med objektivet i seg selv
Old 05-06-2011, 19:45   #8
Vidar
ScanFlyer Gold

Synes det her var meget bra jeg,Even.

Jeg har også til tider sliti litt med skarpheten,men det har faktisk blitt mye
bedre etter at jeg forandret litt på hvordan jeg står......!Utrolig,men sant!

Vidar
Vidar is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 20:26   #9
viking1965
ScanFlyer Silver

viking1965's Avatar

Opplevd skarphet er ofte avhengig av kontrast i motivet.Bildet du referer til (#1)er etter min mening ikke plagsomt preget av bevegelsesuskarphet for hvis du øker kontrasten og tilfører en liten dæsj ekstra oppskarping,blir det faktisk ganske brukbart.
Selv om du har brukt 1/640s er det ingen garanti for et vellykket resultat da både dagsform,teknikk,fokusering og type motiv er svært avgjørende. I tillegg er du på max range for objektivet noe som også tidvis kan medføre et litt softere bilde. Faktisk så sliter jeg også noen ganger med motiv av denne typen som ikke skaper en skikkelig og god kontrast mot himmelen slik at autofokusen får skikkelig fotfeste.
Ga deg et par tips i din forrige bildetråd....
Hvis du,til tross prøving og feiling fortsatt opplever at noe skurrer,kan du vel teste ut et tilsvarende objektiv. Sjansen er jo ganske stor for at du treffer likesinnede i hvert fall på Osl

Forutsatt at du knipser i RAW,er det lurt å sette opp skarpheten i kamera ganske mye. På den måten ser du umiddelbart på LCD-skjermen hvorvidt bildet er skarpt eller ikke.

Ellers en bra serie,men enig i at noen er vel lyse og mangler litt punch.
viking1965 is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2011, 08:52   #10
Even92LN
ScanFlyer Gold

Even92LN's Avatar

Takk igjen for alle kommentarer og tips! Ja, det er mulig jeg har litt for store forhåpninger her.. Har i grunn merket at det er ikke bare bare å holde objektivet rolig på 400 mm. Jeg får prøve litt til, men ja, kunne vært interessant å prøve et annet eksemplar av objektivet.

Ellers har vel etterbehandlingen mye å si ja. Prøver å legge på litt sharpen så mye det lar seg gjøre før det blir for mye støy. Det som er vanskelig, synes jeg, er å få naturlig eksponering og farger på både flyet og bakgrunnen. Enten blir flyet riktig eksponert og bakgrunnen overeksponert, eller så skjer det omvendte. Noen tips der på redigeringsbiten? Tar alle bildene i RAW.
Old 06-06-2011, 10:08   #11
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

Fill light i Camera Raw i PS når du "henter" inn bildet til videre redigering som PSD-fil har fantastisk mye å si, og ødelegger ikke bildet nevneverdig med mindre du overdriver. Funker især bra i SH, men farger funker fett det også
Old 06-06-2011, 10:24   #12
LN-HVI
ScanFlyer Blue

Nå er vel 100-400mm-objektivet til Canon ganske kjent for å ha til dels store individuelle forskjeller, og da spesielt på mellom 300mm og 400mm.

Det er mulig du har et individ som ikke er av de aller beste, men det kan selvfølgelig hende at du klarer å fikse mye med etterbehandling....
Old 06-06-2011, 18:54   #13
Norwegian15
ScanFlyer Blue

Norwegian15's Avatar

Kjempe Even

Min favoritt er LN-KKS
Norwegian15 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2011, 02:58   #14
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Hei! Jeg hadde tidligere en Sigma 80-400mm med OS (Sigmas svar på IS). Det objektivet har omtrent samme kvalitet som Canons 100-400mm. Canon er ørlite skarpere over 300mm. Jeg opplevde samme problematikk som du beskriver....når jeg brukte raskere lukkertider enn 1/500sek. Slo av OS og bildene ble skarpe. Antagelig jobbet OS'n mot meg på raske lukkertider. OS'n var forøvrig feilfri når jeg var nede i 1/30sek etc. Om du ikke har prøvd dette...og det virker, er det jo billigere enn å sende inn til serviceproffen.

Jeg leverte kamera mitt der for en stund siden. Mente jeg hadde noe tull med lukkeren. De anbefalte meg ikke å reparere det, renset kamera og forlangte 1200,- Rense gjør jeg selv, og jeg hadde ikke bedt dem gjøre det, men det var ikke snakk om å få igjen noe. 1200,- for "igenting" - det blir fort masse penger når du ikke har garanti! ;-)

Dag
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2011, 09:55   #15
Even92LN
ScanFlyer Gold

Even92LN's Avatar

Hmm, det skal jeg prøve Dag, takk!
Reply

Posting Rules