Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2011, 12:44   #1
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
SAS SAS: Fremtidige IC-fly

SAS offentliggør efter sommerferien deres planer om fremtidige IC-fly, hvis denne artikel står til troende:

http://www.takeoff.dk/news/21196

Selv havde jeg først forventet en afklaring i 2012.

Håber derudover på 15-20 Airbus A350-900 pga. mulighederne for fragt, men har intet at have det i. De kan evt. senere suppleres med nogle af de andre varianter :P

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 12:51   #2
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
SAS offentliggør efter sommerferien deres planer om fremtidige IC-fly, hvis denne artikel står til troende:

http://www.takeoff.dk/news/21196

Selv havde jeg først forventet en afklaring i 2012.

Håber derudover på 15-20 Airbus A350-900 pga. mulighederne for fragt, men har intet at have det i. De kan evt. senere suppleres med nogle af de andre varianter :P

Lars
Ja, interessant bliver det. Det er vel reelt kun 350 og 787, der skal vælges imellem?
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 12:52   #3
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Hvis SAS har planer om å ekspandere sitt IC rutenett er vel 787 langt mer sannsynlig enn A350.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 12:54   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Har strengt tatt SAS midler til å kjøpe ny IC-fly da? Sånn det ser ut nå er det ikke veldig store reserver igjen til å kjøpe fly for. Leasing er for så vidt en annen skål om de kan få noe slikt på plass.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 12:59   #5
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Hvis SAS har planer om å ekspandere sitt IC rutenett er vel 787 langt mer sannsynlig enn A350.
Hvorfor er 787 mere sannsynlig?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:27   #6
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Har strengt tatt SAS midler til å kjøpe ny IC-fly da? Sånn det ser ut nå er det ikke veldig store reserver igjen til å kjøpe fly for. Leasing er for så vidt en annen skål om de kan få noe slikt på plass.
SAS köper inte flygplanen, Rurik (SAS och Wallenberg) gör det.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:46   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Har strengt tatt SAS midler til å kjøpe ny IC-fly da? Sånn det ser ut nå er det ikke veldig store reserver igjen til å kjøpe fly for. Leasing er for så vidt en annen skål om de kan få noe slikt på plass.
SAS kan i det minste leie inn fly. I april skrev de jo under på en leieavtale med Gecas for fem Boeing 737-800 og intensjonsavtale for 12 Boeing 737-700. SAS eier for øvrig fem av de 11 langdistansemaskinene i flåten.

Trodde ikke belslutningen om nye langdistansefly ville komme så raskt, men det er jo ennå uklart hva som faktisk skal besluttes. Det kan være innleie av nye fly av dagens type (A330/340), det kan være innleie/kjøp av en ny type eller bare en 'plan' for hva man skal gjøre de neste ti årene.

Uansett er det jo tydelig at de interkontinentale rutene går langt bedre enn for noen år siden. Det var jo flere her som nevnte, selv ansatte i SAS på forumet, at de interkontinentale operasjonene ville opphøre i år. Følger man med på trafikkstatistikken tyder imidlertid mye på at nettopp de interkontinentale rutene har gått veldig bra i flere perioder, særlig salget av Business-billetter til Asia, som over en periode på seks måneder økte med 50 prosent. Økningen i frekvenser på Tokyo, Washington D.C. og Chicago er jo sammen med åpningen av Oslo-New York tegn på at de interkontinentale rutene går bra. Man skal SAS tjene ordentlig med penger, må de ha flere fly og flere ruter.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:12   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Hvorfor er 787 mere sannsynlig?
SAS har signalisert at de vil ha flere langdistansefly. Skal de ekspandere bør det være på både antall ruter og antall fly. 787 er et mye mindre baseline-fly enn A350, vesentlig lettere og ca 10m kortere. Tripcost vil også bli vesentlig lavere, og skal SAS inn på nye markeder er dette viktig. For "voksne" ruter er selvsagt volum viktig, men da finnes det større varianter av 787 som dekker dette.

A350 vil bli en ypperlig serie for selskap som har stort volum til alle destinasjoner, f.eks. asiatiske selskap, Lufthansa, BA, KLM og AF, og dermed har bruk for hele serien 350-8/9/10. For SAS som er i grenseland for å ha en levedyktig langdistanseoperasjon, vil et mindre fly passe bedre. En mix av 788 og 789 (evt 787-10) vil muliggjøre volum på dagens ruter, samt gjøre det lettere å starte nye ruter. A350 sin ekstra rekkevidde vil heller ikke være til noen stor fordel, siden 787 kan fly aktuelle ruter med ~max payload.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:24   #9
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Glem ikke at SAS har ett mye større fokus på Business segmentet. Ser du på A340 og A330 så fyller Business klasse og Economy Extra omtrent halve flyet. Skal man opprettholde samme antall seter i premiumsegmentet blir andelen Economy svært liten på en 787-8.

Tror SAS gjør lurt i å vurdere 787-9 og A350-900.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:28   #10
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Tja, Finnair har jo bestilt A350-900 selv om de i dag flyr A330 og A340.
A350-800 er litt større enn den minste 787-varianten, men omtrent like stor eller litt mindre enn 787-9.
Så om 787 er så mye mer aktuell er jeg usikker på.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:34   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Skal man opprettholde samme antall seter i premiumsegmentet blir andelen Economy svært liten på en 787-8.
Trenger man ha like mange seter i C/Y på en nystartet/tynnere rute som de veletablerte og tunge rutene?
Det vanlige er at %-andelen av hver kabin er noenlunde lik, gjerne med litt mer premium-kabin på de mindre flyene for å lettere kunne sjonglere ulike fly, og å opprettholde høg yield.

A350-800 er en shrink, og historien sier at det sjelden er oppskrift for suksess. Stretch og dobbel-stretch har ofte vist seg å være en vinneroppskrift.
Tiden vil vise hvem som vinner dette slaget.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:36   #12
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Stretch og dobbel-stretch har ofte vist seg å være en vinneroppskrift.
Huh? 737-900, 757-300 och 767-400ER? Knappast :P
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:40   #13
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

A319 er også en shrink, og jeg tror ikke det er noen tvil om at den er en suksess.
Jeg er sikker på at A350-800 vil kunne konkurrere med 787-9 og at den vil bli en suksess.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:49   #14
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Personlig synes jeg A350 ser fantastisk ut og kunne absolutt ønsket meg denne typen i SAS-flåten. Men siden SAS neppe kommer til å bestille fra mer en en produsent, tror jeg Boeing har the edge foran Airbus, siden 787 vil kunne tilby mer fleksibilitet.
SAS har trorss alt 3 huber, i motsetning til Finnair (og TAP som er en annen mini IC-operaratør som har bestilt A350).
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:58   #15
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Time will tell.
Jeg er langt fra sikker på at Boeing er så mye mer sannsynlig enn Airbus. A330 som de flyr i dag tar f.eks 264 pax om jeg ikke tar feil. B787-8 kan ta opptil 250.
A350-800 tar 270 pax i en 3-class konfig, altså mer likt det de flyr i dag.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 15:01   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Hvad er forskellen på 787 vs 350 mht cargo. Sikkert en faktor der betyder langt mere for SK's flyvalg ift. f.eks. DY.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 15:28   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Tja, Finnair har jo bestilt A350-900 selv om de i dag flyr A330 og A340.
.
Finnair bruker kun 330/340 som en 'bridge' mellom Md11 og A350. De opprinnelige planene inkluderte ikke 340, men pga forsinkelsene ble planene endret underveis. Airbius har allerede tatt en solid smell her.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 16:01   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Huh? 737-900, 757-300 och 767-400ER? Knappast :P
737-900ER har solgt bra siden den ble lansert, veldig mye bedre enn -600 som er en shrink.
321 selger også veldig mye bedre enn 318.
753 og 764 flyr i beste velgående, selv om de er gamle. De er faktisk veldig økonomiske også, at de ikke solgte mer enn de gjorde var blandt annet fordi oljeprisen var en helt annen. I dag er det flere som godt kunne tenkt seg flere av de modellene.

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
A319 er også en shrink, og jeg tror ikke det er noen tvil om at den er en suksess.
Det er det ingen tvil om, men A319 sine glansdager er over. Oljeprisen vil ikke gå ned i USD50 igjen, og da er A319 for tungt og dyrt i forhold til antall passasjerer. Å dra rundt på ekstra vekt i form av struktur, stor vinge og kraftig understell er lite drivstofføkonomisk, derfor er strecth mer effektive enn shrink.

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Jeg er sikker på at A350-800 vil kunne konkurrere med 787-9 og at den vil bli en suksess.
Den vil helt sikkert bli en suksess, siden utviklingskostnadene er lave fra A359. Om den kan konkurrere med 789 får tiden vise.



Quote:
Originally Posted by OEH View Post
A330 som de flyr i dag tar f.eks 264 pax om jeg ikke tar feil. B787-8 kan ta opptil 250.
A350-800 tar 270 pax i en 3-class konfig, altså mer likt det de flyr i dag.
Skal man ha direkte erstatning for 333 og 343 så er 789 mest likt i størrelse. Skal man nedjustere kapasiteten, så går man for 788.

Er det noen som har et argument for at A350 er mer hensiktsmessig enn B787 for SAS basert på driftsøkonomi og performance, eller går dette her kun på følelser?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 16:14   #19
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post


Det er det ingen tvil om, men A319 sine glansdager er over. Oljeprisen vil ikke gå ned i USD50 igjen, og da er A319 for tungt og dyrt i forhold til antall passasjerer. Å dra rundt på ekstra vekt i form av struktur, stor vinge og kraftig understell er lite drivstofføkonomisk, derfor er strecth mer effektive enn shrink.
Jaha, jeg vet ikke om 73G gjør det så nye bedre...?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 16:29   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Jaha, jeg vet ikke om 73G gjør det så nye bedre...?
Nei, og det er jo det som er poenget!! Stretch og dobbel-stretch som -800 og -900ER gjør det mye bedre, pga at de tar flere passasjerer i forhold til vekt og struktur og dermed får en mye lavere CASM

Det er jo bare å sammenligne salg de siste 3 år (høy oljepris) for:
736/73G vs 738/739ER
318/319 vs 320/321
772ER vs 77W
332 vs 333

A358 får en vinge som er optimalisert for A359, og dermed for stor og tung for A358 til at den (teoretisk) skal kunne konkurrere med B789.
Igjen, A350-serien kommer helt sikkert til å bli veldig bra, men først og fremst for de som har bruk for de to største variantene.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dansk luftfart - den fremtidige strategi EvakCPH Flyforum 23 11-12-2017 07:33
Hvilke fremtidige registreringer vil DY bruke? DY_ENZV Småprat 6 01-02-2014 22:29
Kastrup og fremtidige udvidelser Fysikeren Flyforum 3 20-12-2011 11:35
Norwegians fremtidige planer sukram Flyforum 23 27-04-2008 00:37
1980-tallets fremtidige fly Flight0017 Flyforum 11 22-06-2005 14:00


All times are GMT +2. The time now is 08:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.