Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2011, 00:34   #1
kjeng
ScanFlyer Blue

Default Prisforskjell SK - DY (KRS-OSL)

Driver å sjekker på tur fra KRS - OSL neste helg..

Synes prisforskjellene er helt sinnsyke mellom Norwegian og SAS her..

KRS - OSL (fredag)
Norwegian: 959,- (fullflex) 349,- til 449,- (lavpris)
SAS: 1969,- (fullflex) 1186,- (flex) og 651,- til 1175,- (eco)

OSL - KRS (søndag)
Norwegian: 959,- (fullflex) 259,- til 449,- (lavpris)
SAS: 1969,- (fullflex) 1186,- (flex) og 414,- til 765,-(eco)

Er dette de normale prisene man opererer med på ruta? Skjønner godt hva menigmann i gata velger.. selv blir det Norwegian på fullflex, uten bagasjegebyr eller seteavgift..
Old 24-01-2011, 02:05   #2
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Default Re: Prisforskjell SK - DY

Kanksje SK har godt belegg disse dagene?

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 02:08   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

SK vs. DY: Here we go again... At prisen varierer fra selskap til selskap er vel ikke unaturlig...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 08:11   #4
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
SK vs. DY: Here we go again... At prisen varierer fra selskap til selskap er vel ikke unaturlig...
Dette er vel en tråd som utmerket godt kan merges sammen med flere andre på eksakt samme tema ja...
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 09:06   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Det har med belegg å gjøre, og forskjellene mellom SK og DY virker for meg mye større på KRS-ruta enn på andre ruter (f.eks. TRD, BGO og SVG). En teori som slår meg rundt akkurat det er at DY's tider er ganske ugunstige sammenliknet med SK sine for jobbreisende, og at de derfor har færre reisende med betalingsvilje.
Old 24-01-2011, 09:17   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
En teori som slår meg rundt akkurat det er at DY's tider er ganske ugunstige sammenliknet med SK sine for jobbreisende, og at de derfor har færre reisende med betalingsvilje.
Som en som reiser endel til KRS, da ofte på dagsturer og også har kollegaer som gjør det samme kan jeg bekrefte det. Tilbudet til DY er nok noe bedre for de KRS baserte, men for oss forretningsreisende i Oslo er SAS sine avganger og frekvenser mye bedre.

Og flexbilletter med DY er rimelig bortkastet her. Har ofte flex hjem og kan da velge mellom 3 SK avganger etter lunsj (14:00, 15:45 og en ved sekstiden), mens du kun har en avgang (litt over 5). Da faller poenget med fleksibilitet bort for min del

Når DY også sliter med punkligheten på morgenflyet til KRS og første avgang er relativt sent (klaffer alt så rekker man første møte 9:30, dog så har hverken jeg eller kollegaer rukket 9:30 møter når vi har tatt DY etter nyttår) så egner de seg enda mindre for forretningsreisende
Old 24-01-2011, 09:34   #7
enzv-sola
ScanFlyer Blue

Reis med SAS, gratis kaffe + frokost + avis på morningen
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 09:38   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by enzv-sola View Post
Det kan fort bli en dyr kaffe...
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 09:40   #9
Tarom
Newcomer

Quote:
Originally Posted by enzv-sola View Post
Gratis var vel å ta i litt. Man betaler vel for det man får, med mindre man flyr på andres regning da.
Tarom is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 10:13   #10
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Det kan fort bli en dyr kaffe...
For jobbreisende så blir det i prinsippet enda dyrere å sløyfe den. Lite poeng i å spare penger på "å ikke få kaffe" som så mange liker å hevde når man ikke rekker møtet man reiser ned for...!
Old 24-01-2011, 10:28   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og flexbilletter med DY er rimelig bortkastet her. Har ofte flex hjem og kan da velge mellom 3 SK avganger etter lunsj (14:00, 15:45 og en ved sekstiden), mens du kun har en avgang (litt over 5). Da faller poenget med fleksibilitet bort for min del
Poenget med fleks-billetter er vel ikke borte. Har du flex med DY og finner ut at du kan reise tidligere, f.eks. 1545, så kansellerer du bare DY billetten og kjøper enn SK billett (forutsatt at det er plass på SK-avgangen, men det er en problemstilling som gjelder uavhengig av om det er DY eller SK billett man har i utgangspunktet).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 12:19   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Tja, TOS, det er jo en ganske tungvint måte å skape seg fleksibilitet med DY på. Blir jo interessante reiseregninger av sånt. Som SAS-ansatt er jeg veldig glad for at kundene som Someone ser verdien av vårt produkt og forskjellen mot DY - som först og fremst ikke er gratis kaffe og avis.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 13:40   #13
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

De to innenlandske flystrekningene jeg tidvis bruker er BGO - OSL og BGO - SVG.

Mellom Bergen og Oslo er det generelt liten prisdifferanse mellom SK og DY, så der blir valget ofte hipp som happ.

Mellom Bergen og Stavanger, derimot, er SAS alltid dyrest, og ofte betydelig dyrere enn DY.

DY har nå fire rundturer mellom de to byene, to om morgenen og to om ettermiddagen, men klientellet du treffer om bord skiller seg lite fra de du ser på Flaggruten (et hurtigbåtforbindelse) og Kystbussen (en ekspressbussforbindelse). Det er vesentlig studenter og fritidsreisende.

SAS har rundt ti rundturer mellom de to byene, og der treffer man gjerne de som reiser for arbeidsgivers regning.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 14:39   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Tviler på at det er kaffe og avis som får folk til å velge SK på slike ruter.
(de som reiser denne ruten reiser vel som nevnt ofte på regning alikevel)

Jeg reiser i ny og ne OSL-KRS og ser hovedsaklig på tidene som passer meg i forhold til pris. Jeg ser jo at SK ligger bra over i pris stort sett.

At man ikke rekker møter på grunn av DY høres jo ut som et litt pussig ikke-DY argument spør du meg.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 14:49   #15
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Tviler på at det er kaffe og avis som får folk til å velge SK på slike ruter.
(de som reiser denne ruten reiser vel som nevnt ofte på regning alikevel)

Jeg reiser i ny og ne OSL-KRS og ser hovedsaklig på tidene som passer meg i forhold til pris. Jeg ser jo at SK ligger bra over i pris stort sett.

At man ikke rekker møter på grunn av DY høres jo ut som et litt pussig ikke-DY argument spør du meg.
Jeg reiser en god del i jobb, og der velges SK kontra DY hovedsaklig på hvem som passer best - for min del blir det oftest SAS. Men det betyr selvsagt ikke at jeg ikke ser på prisen, vi har da et visst kostnadsfokus her og!

At man ikke rekker møter var henspeilet på at avgangen til KRS om morgenen går så sent at man i absolutt beste fall rekker noe klokka 9.30, ellers blir det fort vekk klokka 10 før man er på plass. Og jeg skal ikke uttale meg om alle andre bizpax, men det er for sent for meg når jeg skal til litt større byer iallefall.
Old 24-01-2011, 18:36   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Tja, TOS, det er jo en ganske tungvint måte å skape seg fleksibilitet med DY på. Blir jo interessante reiseregninger av sånt. Som SAS-ansatt er jeg veldig glad for at kundene som Someone ser verdien av vårt produkt og forskjellen mot DY - som först og fremst ikke er gratis kaffe og avis.
Det er jo ikke noe problem å skrive reiseregning om man kansellerer en opprinnelig DY avgang og booker om på en SK avgang om man flyr på full fleks billetter. Mitt poeng er at for en kunde som verdsetter fleksibiliteten så gir dette større muligheter om man kan bytte litt mellom DY og SK om ikke de opererer med avganger på samme tid. Jeg har gjort dette flere ganger, og det er absolutt ikke noen big deal med reiseregningene etterpå.

Når det gjelder Someone så skal det vel litt til for å få han på troen ift DY....
Old 24-01-2011, 18:41   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
At man ikke rekker møter var henspeilet på at avgangen til KRS om morgenen går så sent at man i absolutt beste fall rekker noe klokka 9.30, ellers blir det fort vekk klokka 10 før man er på plass. Og jeg skal ikke uttale meg om alle andre bizpax, men det er for sent for meg når jeg skal til litt større byer iallefall.
I slike tilfeller er det ikke noe reelt valg mellom SK og DY, så i likhet med SudCaravelle så tenker jeg vel at det ikke er et reelt argument. Jeg velger heller ikke å fly med DY om DY ikke flyr meg dit jeg skal til det klokkeslettet jeg skal være der... Om jeg derimot skal være i Oslo til et møte rundt 0930-1000, så er det det samme hva man velger. Begge flyr omtrent samtidig. Forskjellen i produktet som leveres mellom TOS og OSL er nokså identisk, selv om SK har fordelen av noen flere avganger (men da er det fullt mulig å mikse & matche etter eget behov).
Old 24-01-2011, 18:53   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Om jeg derimot skal være i Oslo til et møte rundt 0930-1000, så er det det samme hva man velger. Begge flyr omtrent samtidig. .
Men er det samme hva du velger på returen? Det er gjerne da man har behov for fleksible billetter.

SAS flyr seks-syv daglige avganger (åtte-ni i sommerprogrammet) mot Norwegians tre (fem i sommerprogrammet). Ergo er det ikke rart Norwegians fleksible billetter koster 300 kr. mindre.
Old 24-01-2011, 19:05   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Men er det samme hva du velger på returen? Det er gjerne da man har behov for fleksible billetter.

SAS flyr seks-syv daglige avganger (åtte-ni i sommerprogrammet) mot Norwegians tre (fem i sommerprogrammet). Ergo er det ikke rart Norwegians fleksible billetter koster 300 kr. mindre.
Det koster meg 1 telefonsamtale ekstra om jeg må booke om fra et selskap til et annet. Det gjør meg ikke så mye. Jeg skjønner at SAS har høyere priser, men mitt poeng er at det faktum at man kan operere med fleksible enveisbilletter gir meg som kunde større handlingsfrihet om jeg ikke må reise med f.eks. SAS.

Fra OSL til TOS på ettermiddagen har man følgende alternativer:
SK 1620
DY 1715
SK 1835
SK rundt kl 21?

Har jeg f.eks. booket 1715 avgangen med DY fra OSL til TOS og så finner jeg ut at jeg er ferdig i tide til å rekke 1620 avgangen til SK, så ringer jeg til SAS og booker meg på den flighten. Deretter ringer jeg til DY og kansellerer (jeg trenger vel strengt tatt ikke ringe - det er vel bare å ikke møte opp, så blir jeg ikke belastet for reisen). Hadde jeg opprinnelig vært booket på SK kl 1835 måtte jeg uansett tatt kontakt med SAS for å booke om.

Jeg har vanskelig for å se at dette er en big deal. Av og til passer det ene selskapet og av og til passer det andre.

Last edited by TOS; 24-01-2011 at 19:12.
Old 24-01-2011, 19:19   #20
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
I slike tilfeller er det ikke noe reelt valg mellom SK og DY, så i likhet med SudCaravelle så tenker jeg vel at det ikke er et reelt argument. Jeg velger heller ikke å fly med DY om DY ikke flyr meg dit jeg skal til det klokkeslettet jeg skal være der...
Tror kanskje begge to skal ta en titt oppover i tråden og se hva den egentlig handler om - nemlig forskjeller i pris på ruta mellom OSL og KRS. Trådstarter kommenterer at prisforskjellen er veldig stor SK og DY imellom og både Someone og jeg forklarer hvorfor - og kommenterer at prisen på å sløyfe kaffen på denne ruta blir kostbar for svært mange bizpax. Og da er vi tilbake igjen til at det er få fullprispax hos DY, og at prisforskjellen blir stor.

Posting Rules