Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2010, 11:56   #1
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Framnes nærmer seg definitivt slutten

Hos NRK står det i dag at staten går inn med midler til Hålogalandsbrua, en del av disse midlene vil være penger en sparer på anbud og ikke gjennomførte utbedrelser på NVK.

Det mest interessante er kanskje, som NRK sier:
Quote:
Med dette varsler Kleppa i realtiten et nytt prinsipp, der en nedleggelse av en flyplass kan finansiere en ny bru eller en annen veiløsning som alternativ.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7315319


Jeg synes for øvrig det er fornuftig at man begynner å se ting litt i sammenheng.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 12:58   #2
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Hvor lang blir reisetia fra Narvik til Evenes?
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 13:39   #3
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Jeg synes for øvrig det er fornuftig at man begynner å se ting litt i sammenheng.
Enig.

Quote:
– Avinor står foran krav om opprustning av flyplassen i Narvik. Ved en nedleggelse av flyplassen kan de innsparte midlene her brukes til finansiering av ny bru. I tillegg varsler regjeringen at vi vil stille opp med et engangsbeløp som følge av innsparte midler på statlig kjøp av flyruter. Her regner vi oss fram til et gjennomsnittlig beløp for 30 års drift, sier Kleppa til ANB.
Er det meningen at Avinor skal gi penger tilsvarende det utbedring koster for å bli kvitt plassen?

Disse 30 års drift, gjelder det flyrutedrift(anbudskostnader) og flyplassdrift? flyplassdrift betales i dag av Avinor, og jeg mener det blir feil at Avinor skal betale for drift av en nedlagt flypass..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 14:08   #4
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Disse 30 års drift, gjelder det flyrutedrift(anbudskostnader) og flyplassdrift?
Nå står det "innsparte midler på statlig kjøp av flyruter" i den teksten.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 14:22   #5
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
Hvor lang blir reisetia fra Narvik til Evenes?
1,5t med bil +-
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 14:31   #6
nitromax
Newcomer
 
Join Date: Nov 2008
Location: Sortland
Posts: 46
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

I dag bruker bussen 1 time og 15 minutter fra Narvik til Harstad/Narvik/Bogen/Evenskjær/Grovfjord/Bjerkvik/Tjeldsund lufthavn Evenes. Mener å ha lest et sted at brua skal gjøre at man sparer 15-20 minutter.
nitromax is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 14:50   #7
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Meget fornuftig. Svært mange på østlandet har mer enn 1 times reise til ruteflyplass, så dette kan ikke være noe problem, selv om det sikkert er noen som blir litt såre over å miste "egen" flyplass.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 15:06   #8
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Brua kutter avstanden til "Æveness" med 20km. Glem likevel ikke at det ikke bare er turen til flyplassen som blir kortere, de 20km er på E6
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 16:43   #9
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Dette er jo en avgjørelse som er tatt for lenge siden og slikt sett var det ikke overraskende. Dessverre har lokale politikere klart å lure gjennom dette milliardprosjektet for å spare 15 minutter kjøretid over en fjord der det allerede er bru og samtidig tatt med Framneslia i dragsuget.
Var det noen som snakket om å spare penger? Dette blir tvert imot dyrere for storsamfunnet ikke bare pga. byggekostnadene men også pga. fremtidige vedlikeholdsutgifter på to traseer i stedet for den ene som er i dag.
I tillegg får dette definitivt konsekvenser for Avinor da man nå har åpnet for å bruke Avinors pengekasse til å finansiere samferdselsprosjekter av diverse slag i fremtiden bare man legger ned sin lokale flyplass. Her vil noen få seg en kraftig overraskelse er jeg redd rundt om i landet.
Argumentasjonen om at folk når folk på østlandet må kjøre mere enn en time til flyplass må også andre klare det holder ikke vann. Da får man legge ned jernbane, båtruter, sykehus osv osv fordi noen bor lengre unna enn andre og slik kan man ikke holde på i dagens samfunn.
Men jeg gleder meg nå i det minste til å se hylekoret når brua står ferdig og man må betale 90 kroner en vei for å få lov til å kjøre over for det er prisen man er forespeilet pr. dags dato
THS is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 20:32   #10
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Quote:
Originally Posted by THS View Post
I tillegg får dette definitivt konsekvenser for Avinor da man nå har åpnet for å bruke Avinors pengekasse til å finansiere samferdselsprosjekter av diverse slag i fremtiden bare man legger ned sin lokale flyplass. Her vil noen få seg en kraftig overraskelse er jeg redd rundt om i landet.
Jeg skjønner ikke hvorfor flypassasjerer på ENGM, ENBR etc. skal betale for bro der oppe.. Det blir helt feil i mine øyne, det bør tas av samferdselsbudsjettet. Sefølgelig er det fint for Avinor å bli kvitt ENNK, men pengene fra Avinor til broprosjektet burde være maks verdien av salget av flyplassen.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 20:58   #11
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Nå er det statens penger da. Og staten kan gjøre hva den vil med pengene. Om det ligger i det ene eller andre selskapet spiller ingen rolle. Staten ser på helheten av det de ønsker å gjøre. Hva tror du pengene går til når det blir tatt utbytte fra Avinor AS??
storg is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 21:37   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Nå er det statens penger da. Og staten kan gjøre hva den vil med pengene. Om det ligger i det ene eller andre selskapet spiller ingen rolle. Staten ser på helheten av det de ønsker å gjøre. Hva tror du pengene går til når det blir tatt utbytte fra Avinor AS??
Avinor er et statlig eid AS, staten kan naturligvis ta et visst utbytte. Avinor driftes ved at overskudd fra de store lufthavnene brukes til å drifte de mange små. Samtidig er også Avinor utsatt for konkurranse på hovedflyplassen (ENTO/ENRY). At det skal skapes en slik presedens ved nedleggelse av flyplasser mener jeg er veldig uheldig.

Avinor driver med drift av flyplasser og luftrom og bør ikke kreves for penger for en bro på E6.. Jeg håper ikke det blir sånn at Avinor skal betale masse for nedlagte flyplasser..

Jeg syns man roter litt med ulike regnskaper her.. men mulig Avinor selv har tatt initiativ til å betale utbedringskostnadene for å få lov til å legge ned ENNK?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 21:56   #13
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post

Avinor driver med drift av flyplasser og luftrom og bør ikke kreves for penger for en bro på E6.. Jeg håper ikke det blir sånn at Avinor skal betale masse for nedlagte flyplasser..
Som sagt utbytte fra Avinor brukes til å dekke kostnader andre steder i Staten.
Denne gangen sier man at siden Avinor slipper å investere penger i en flyplass, så trenger ikke Avinor de pengene og utbetaler disse til eier. Så sier eier at de pengene bruker vi på en vei. Ikke noe galt med det.

Framnes er jo en av landets mest unødvendige flyplasser også. Samtidig som brua trolig vil ha en mye større positiv samfunssøkonomisk betydning enn flyplassen. Ergo Staten bruker våre penger på den beste måten.
storg is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 21:56   #14
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Jeg syns man roter litt med ulike regnskaper her.. men mulig Avinor selv har tatt initiativ til å betale utbedringskostnadene for å få lov til å legge ned ENNK?
Avinor har på ingen måte tatt initiativ til å legge ned Framnes. De forholder seg til hva staten som eier til en hver tid mener om flyplass-strukturen i landet. Og etter det jeg har hørt er man i ledelsen i Avinor ikke særlig begeistret for denne sammenblandingen av de ulike samferdselssektorene. Det har forsåvidt også sjefen i Avinor vært ute og sagt ved flere anledninger tidligere når denne saken har blitt diskutert i media. De pengene Avinor sparer ved å legge ned Framnes ønsker de selvsagt å bruke på sine andre flyplasser og ikke på å bygge veier rundt om i landet og det skulle da jaggu bare mangle!
Men dessverre ser samferdselsdepartementet sitt snitt til delvis å fraskrive seg ansvaret med å bevilge nok penger til bygging og vedlikehold av veier her i landet ved å "stjele" penger fra andre sektorer til dette.
THS is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 23:42   #15
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Det er uansett godt at ting blir sett i en sammenheng, det er et problem i offentlig forvaltning at det er for mange "stater i staten". Alskens etater og statlig eide selskaper som ikke evner mer enn å se sitt eget felt og kare til seg mest mulig midler. Det er nettopp det vi har samferdselsdepartementet og ministeren til; å se de overordna linjene, som sagt: Det er godt at noen ser sammenhenger. Har tidligere vært inne på det her, men dersom infrastrukturen hadde vært tilstede, kunne Harstad, Narvik og Tromsø hatt en felles flyplass på Bardufoss (og, ja jeg vet at det innebærer togforbindelser som ikke kommer i morgen).

Når det gjelder Avinors penger osv. så er det ikke verre enn at det er statens penger og at staten som eier kan gjøre hva en vil med selskapet. Uansett vil jeg føye til det som blir sagt om å ta av Avinors penger at det også skjer at staten kommer med ekstraordinære bevilgninger til flyplasser der noe må fikses. Følger en logikken her, burde vel det også være forbudt(?)

Ellers synes jeg at en i Narvik skal være glad for at brua kommer, viss en missliker den nok, kan en sikkert kjøre gammelveien... Uansett har jeg liten forståelse for det dersom en mener at Narvik er så spesiell at byen bør ha to flyplasser. Gled dere heller over bru og større passasjergrunnlag på Evenes, noe som kanskje fører til bedre tilbud. Framnes trur jeg ville være tapt på sikt, bru eller ei.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 18:15   #16
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Framnes nærmer seg definitivt slutten

Quote:
Originally Posted by THS View Post
Argumentasjonen om at folk når folk på østlandet må kjøre mere enn en time til flyplass må også andre klare det holder ikke vann. Da får man legge ned jernbane, båtruter, sykehus osv osv fordi noen bor lengre unna enn andre og slik kan man ikke holde på i dagens samfunn.
Enig, men det er vel ikke argumentet heller. Det ble ikke sagt at Framnes kan legges ned fordi de på Østlandet (eller andre steder i Norge) har langt å kjøre de også. Poenget er vel at det ikke er verdens undergang å måtte kjøre lengre, det gjøres mange andre steder også.

Men argumentasjon for nedleggelse er naturligvis at Evenes dekker behovet til Narvik om omegn. Trafikktallene regner jeg med viser dette også. For Framnes hadde vel ikke blitt stengt om den var god butikk og/eller om passasjertallene hadde vært høye nok.
laurenz is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nærmer vi oss slutten for super jumboene? putzmeister Flyforum 17 06-03-2014 03:59
'Single European Sky' nærmer seg LN-MOW Flyforum 2 03-12-2010 00:06
Det nærmer seg jubileum ... LN-MOW Flyforum 6 23-12-2009 14:08
Min Asia-debut nærmer seg Twin Otter Flyforum 3 14-09-2007 09:09
Icelandair nærmer seg! OMW Flyforum 3 10-03-2005 09:14


All times are GMT +2. The time now is 20:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.