![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hos NRK står det i dag at staten går inn med midler til Hålogalandsbrua, en del av disse midlene vil være penger en sparer på anbud og ikke gjennomførte utbedrelser på NVK.
Det mest interessante er kanskje, som NRK sier: Quote:
Jeg synes for øvrig det er fornuftig at man begynner å se ting litt i sammenheng. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Disse 30 års drift, gjelder det flyrutedrift(anbudskostnader) og flyplassdrift? flyplassdrift betales i dag av Avinor, og jeg mener det blir feil at Avinor skal betale for drift av en nedlagt flypass..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
I dag bruker bussen 1 time og 15 minutter fra Narvik til Harstad/Narvik/Bogen/Evenskjær/Grovfjord/Bjerkvik/Tjeldsund lufthavn Evenes. Mener å ha lest et sted at brua skal gjøre at man sparer 15-20 minutter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Meget fornuftig. Svært mange på østlandet har mer enn 1 times reise til ruteflyplass, så dette kan ikke være noe problem, selv om det sikkert er noen som blir litt såre over å miste "egen" flyplass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Brua kutter avstanden til "Æveness" med 20km. Glem likevel ikke at det ikke bare er turen til flyplassen som blir kortere, de 20km er på E6
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette er jo en avgjørelse som er tatt for lenge siden og slikt sett var det ikke overraskende. Dessverre har lokale politikere klart å lure gjennom dette milliardprosjektet for å spare 15 minutter kjøretid over en fjord der det allerede er bru og samtidig tatt med Framneslia i dragsuget.
Var det noen som snakket om å spare penger? Dette blir tvert imot dyrere for storsamfunnet ikke bare pga. byggekostnadene men også pga. fremtidige vedlikeholdsutgifter på to traseer i stedet for den ene som er i dag. I tillegg får dette definitivt konsekvenser for Avinor da man nå har åpnet for å bruke Avinors pengekasse til å finansiere samferdselsprosjekter av diverse slag i fremtiden bare man legger ned sin lokale flyplass. Her vil noen få seg en kraftig overraskelse er jeg redd rundt om i landet. Argumentasjonen om at folk når folk på østlandet må kjøre mere enn en time til flyplass må også andre klare det holder ikke vann. Da får man legge ned jernbane, båtruter, sykehus osv osv fordi noen bor lengre unna enn andre og slik kan man ikke holde på i dagens samfunn. Men jeg gleder meg nå i det minste til å se hylekoret når brua står ferdig og man må betale 90 kroner en vei for å få lov til å kjøre over for det er prisen man er forespeilet pr. dags dato ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Nå er det statens penger da. Og staten kan gjøre hva den vil med pengene. Om det ligger i det ene eller andre selskapet spiller ingen rolle. Staten ser på helheten av det de ønsker å gjøre. Hva tror du pengene går til når det blir tatt utbytte fra Avinor AS??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Avinor driver med drift av flyplasser og luftrom og bør ikke kreves for penger for en bro på E6.. Jeg håper ikke det blir sånn at Avinor skal betale masse for nedlagte flyplasser.. Jeg syns man roter litt med ulike regnskaper her.. men mulig Avinor selv har tatt initiativ til å betale utbedringskostnadene for å få lov til å legge ned ENNK?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Denne gangen sier man at siden Avinor slipper å investere penger i en flyplass, så trenger ikke Avinor de pengene og utbetaler disse til eier. Så sier eier at de pengene bruker vi på en vei. Ikke noe galt med det. Framnes er jo en av landets mest unødvendige flyplasser også. Samtidig som brua trolig vil ha en mye større positiv samfunssøkonomisk betydning enn flyplassen. Ergo Staten bruker våre penger på den beste måten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men dessverre ser samferdselsdepartementet sitt snitt til delvis å fraskrive seg ansvaret med å bevilge nok penger til bygging og vedlikehold av veier her i landet ved å "stjele" penger fra andre sektorer til dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er uansett godt at ting blir sett i en sammenheng, det er et problem i offentlig forvaltning at det er for mange "stater i staten". Alskens etater og statlig eide selskaper som ikke evner mer enn å se sitt eget felt og kare til seg mest mulig midler. Det er nettopp det vi har samferdselsdepartementet og ministeren til; å se de overordna linjene, som sagt: Det er godt at noen ser sammenhenger. Har tidligere vært inne på det her, men dersom infrastrukturen hadde vært tilstede, kunne Harstad, Narvik og Tromsø hatt en felles flyplass på Bardufoss (og, ja jeg vet at det innebærer togforbindelser som ikke kommer i morgen).
Når det gjelder Avinors penger osv. så er det ikke verre enn at det er statens penger og at staten som eier kan gjøre hva en vil med selskapet. Uansett vil jeg føye til det som blir sagt om å ta av Avinors penger at det også skjer at staten kommer med ekstraordinære bevilgninger til flyplasser der noe må fikses. Følger en logikken her, burde vel det også være forbudt(?) Ellers synes jeg at en i Narvik skal være glad for at brua kommer, viss en missliker den nok, kan en sikkert kjøre gammelveien... Uansett har jeg liten forståelse for det dersom en mener at Narvik er så spesiell at byen bør ha to flyplasser. Gled dere heller over bru og større passasjergrunnlag på Evenes, noe som kanskje fører til bedre tilbud. Framnes trur jeg ville være tapt på sikt, bru eller ei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men argumentasjon for nedleggelse er naturligvis at Evenes dekker behovet til Narvik om omegn. Trafikktallene regner jeg med viser dette også. For Framnes hadde vel ikke blitt stengt om den var god butikk og/eller om passasjertallene hadde vært høye nok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nærmer vi oss slutten for super jumboene? | putzmeister | Flyforum | 17 | 06-03-2014 03:59 |
'Single European Sky' nærmer seg | LN-MOW | Flyforum | 2 | 03-12-2010 00:06 |
Det nærmer seg jubileum ... | LN-MOW | Flyforum | 6 | 23-12-2009 14:08 |
Min Asia-debut nærmer seg | Twin Otter | Flyforum | 3 | 14-09-2007 09:09 |
Icelandair nærmer seg! | OMW | Flyforum | 3 | 10-03-2005 09:14 |