![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Er en 737-800 mer utsatt/påvirket av kraftig vind/turbulense under landing i forhold til en 737- 300/500?
En 737-800 med WL er jo lengre , samt har større/ lengre vinger. Tenker da at disse store flatene er mer utsatt /påvirket av kraftig vind/turbulens. ( tar jeg feil ?) Hva sier gutta som flyr disse maskinenen rundt i værharde Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Hesann ENZV!
Naa flyr jeg ikke B737, men skal jeg trekke paa min erfaring av fly med forskjellig stoerrelse saa er for eksempel en C-152 mer utsatt for vind/turbulens i forhold til en C-210 pga. lettere vekt... ...saa jeg vil regne med at svaret er nei, og trolig det motsatte; en B737-500 er som regel mer utsatt for vind/turbulens i forhold til en B737-800. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
En -800 har jo mer vekt og dermed inertia. Treghet gir en finere oppførsel i vind.
Vref er ofte 10-15kt høyere på approach enn en 300/400/500, og dermed blir den mindre følsom for vind. De jeg kjenner som flyr begge deler, foretrekker classic når det gjelder vind og landing. Den er lettere å "ratte" når det blåser, og lettere å få bra landinger med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]() Quote:
![]() Takk for svar . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Man snakker vel også om forskjeller med og uten winglets ..? US Navy valgte jo bort winglets til sine ubåtjegere da de gjorde maskinen ustabil i lav fart og lav høyde. Vil ikke dette også gjelde ved landing, at maskiner uten winglets handler bedre? For ordens skyld - US Navy har raked wingtips - det er mulig det er forskjell på disse vs. standard ving også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann MOW!
Quote:
Da vi sertifiserte B757-200 winglets for APB hevdet flight test crewet at flyet hadde en bedre retningsstabilitet med winglets, selv under landing. Anyway, jeg tror mesteparten av hva vi foeler av wind gust er invers proposjonalt til vekten av flyet som forklart ovenfor...! Dag(V), du har jo "ratta" en B737-800 i skikkelig turbulens foer og det gikk jo bra... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Nei, dette var ikke en faktor for US Navy, ettersom de i stor grad vil operere i de lavere luftlag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mer turbulens...? | Polaris | Flyforum | 6 | 24-06-2023 11:49 |
Mye turbulens og vind på Værnes i dag. (Video) | LTH | Bilder & foto | 5 | 29-10-2014 12:19 |
Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800? | ENZV | Småprat | 10 | 06-05-2012 22:28 |
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? | ArneAustenaa | Småprat | 10 | 27-09-2011 23:47 |
SAS Aibus utsatt for kraftig turbulens | CK | Flyforum | 4 | 31-01-2005 20:25 |