![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flere medier melder i dag at det vil bli opprettet en helikopterbase på Haakonsvern ved Bergen.
Den skal utstyres med seks maskiner av typen NH90. Forsvarsminister Grete Faremo vil bruke 280 mill kroner på basen. erlingjo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er det denne som egentlig var planlagt plassert på Sola?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Rekruttleiren på Madla blir værende, denne var tenkt flyttet til Bergen. Og Bergen får helikopterbasen som var tenkt lagt til sola. Spørs om beboerene i Haakonsvern/Mathopen området er så veldig begeisteret for dette vedtaket? Y
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
"Regjeringen anbefaler at NH90-helikoptrene skal få detasjement ved Haakonsvern."
Vil ha base til 280 millioner kroner Personlig har jeg vært tilstede på Solakonferansen idag, hvorpå samferdselsministeren i sitt foredrag så frem til et fremtidig "Kompetansesenter for helikopter" på Sola. Da burde jo departementene snakke litt sammen, og legge et par NH90 til Sola også etter min mening.. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er vel 8 helikoptere til som skal inn i tjeneste utenom de 6 som skal tjenestegjøre i Bergen..?
Området ligger jo i innflygingsområdet til Flesland...Så støy har de vel nok av i Mathopenområdet.. erlingjo |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nuvel, nå skal jo KV-Sør flyttes til Sortland, hva i alle dager er da poenget med å flytte NH90 til Haakonsvern?
Vil det ikke på sikt være mer lønnsomt og på alle måter bedre å da ha NH90 i Bardufoss? Forøvrig er det en vesentlig forskjell mellom base og detasjement. Slik jeg leser artikkelen så vil de fortsatt ha NH90 på Sola, men at de skal ha et mindre antall på Haakonsvern. Når det er sagt, står jeg fortsatt på mitt om at det virker litt høl i huet å etablere base for NH90 på Haakonsvern, når de 6 helikoptrene skal være stasjonert på de nye Fregattene, og det er blitt anbefalt å flytte Kystvakten/Fregattene til Sortland.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Hovedbasen blir på bardufoss, mens det blir en liten avdeling i Bergen. Helikopterne i Bergen skal støtte Fregattvåpnet. Og det skal ikke flyttes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er vel fornuftig å plassere helikoptrene nær sine brukere.
Men jeg håper ikke forsvarssjefen får gjennom sitt forslag om legge ned all militær aktivitet på Sola, utenom et par redningshelikoptre. På en annen side kunne det frigjort store arealer for sivil aktivitet, som feks en flyfabrikk for Aeriton ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Men jeg regner med at dette er hvis de hellige kopterne noengang blir levert.. hvor mye forsinket er de nå, og når skal de leveres ?? (teoretisk)
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Tror dette med Haakonsvern og NH-90 er blitt blåst litt opp de siste dagene. Det er snakk om et detatsjement på 2 helikoptre. Både 337 og 334 skal fremdeles ligge på Bardufoss og detatsjementet det her er snakk om har lagt i planverket i lang tid (mange år). Spørsmålet har vært om det skal ligge på Sola eller i Bergen. Nå er det omsider avklart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Basen skal visst legges på denne toppen. Den ligger ca 600 meter fra nærmeste boligområde. Bilde fra BA
![]() Last edited by Kenneth; 16-09-2010 at 02:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nextjet starter VST-HEL SEP16 - Lagt ned OKT16 - Gjenåpnet NOV16 - Lagt ned MAR17 | Trdfly | Flyforum | 6 | 14-03-2017 03:27 |
Værnes blir helikopterbase under Cold Response 2016 | Trdfly | Flyforum | 0 | 05-01-2016 04:35 |
Påske 2015 , når blir billettene lagt ut? | hifiman | Reiseforum | 4 | 21-04-2014 14:38 |
Atlantic Airways har lagt rute til Barcelona ud til salg | Fysikeren | Flyforum | 5 | 17-02-2012 10:03 |
Blir forhåpentligvis lenge til Norge blir avhengig av Ryanair | gilberg | Flyforum | 24 | 27-09-2009 22:10 |