![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Etter ankomst fra HKG og en natt på Park Inn Franfurt Airport var det så tid for siste delen av ferien, nemlig 4 etapper av Tour de France.
Billetter var som nesten vanlig bestilt gjennom wideroe.no og både i forhold til pris og rutetid kom Lufthansa dessidert best ut til 2203 kroner for strekningen Frankfurt-Toulouse-Munchen-Oslo. Dette regnes av Lufthansa som en open-jaw billett og ble dermed priset som en tur-retur billett, og ikke etter Lufthansas skyhøye en-veispriser. Kunne vel også spart 3kr på å fly via Frankfurt istedet for Munchen på vei hjem, men det er verdt litt å helle bytte fly på MUC istedet for FRA, dessuten ga det marginalt flere bonuspoeng såvidt jeg har regnet riktig på det Var en 737-500 som var satt opp på LH4372 FRA-TLS med avgang 12:45, og tenkte å prøve ut mobilsjekkinn kvelden i forveien. Funket glimrende selv om setevalgene var begrenset. Alle vindusetene var tatt og fremste midtgang var 11D, så da fallt valget på det, og tok ikke mange sekundene før et boarding card med 2D-barcode tikket inn på mobilen. Ikke veldig overaskende med jet lag og asiatisk tid i kroppen våknet jeg langt tidligere enn nødvendig, men ble liggende i senge et par timer å halvsove og se på CNN og BBC World....som nesten alltid er de eneste engelskspråklige kanalene på tyske hoteller. Fant etterhvert ut at jeg like gjerne kunne komme meg opp, i dusjen og avgårde og tok så shuttle bussen til T1 og satset på frokost der. Lite kø på bagdrop og security gikk også raskt, og fikk også meg en matbit. Boarding fra A19, men som nesten alltid når man flyr LH sine 737ere fra FRA så var det bussing fra gate. Havnet på den første av 2 busser og etter en liten kjøretur ble vi sluppet av på fjernpark tvers overnfor LH Tecknik sin 747-hangar. Her stod D-ABIM og ventet, en gammel traver levert Luftwa......Lufthansa i mars 1991 ![]() Da jeg ikke hadde overveldene hastverk med å komme ombord så stilte jeg meg bakerst i køen og tok et bilde av langemann her som kom slepende forbi ![]() Fant så setet mitt 11D og etterhvert kom også buss nummer 2 med resten og man kunne sitte rolig og observere det vanlige sirkuset kommer ombord og diverse passasjerer styrer og steller for å kommer seg på plass....for så å selvsagt sitte seg på feil plass og dermed må flyttes. Nesten fullt fly, men på nødutgangraden satt det kun 3 stykker, så spurte Fraulein Flyvertinne om jeg kunne flytte meg frem til 9D. Hvilket var OK, så snart alle hadde satt seg for å være sikker på at ingen egentlig skulle sitte der. Ikke noe problem, og etter 1 minutt var alt klart og jeg kunne flytte meg frem. At det heller ikke satt noen på 9E var jo også positivt, slik at plassen ble virkelig så god. En stund (mars 2009) siden sist jeg fløy med en av LH sine 737ere, og imotsetning til da hadde denne maskinen fått det nye interiøret og så dermed litt freshere ut ![]() Kom oss avgårde på tid og servering tok til. Var en eller annen "alpe-tema" på flygningen i dag, så istedet for den vanlige ost eller skinke sandwich fikk vi en liten tøypose med en mikro rundstykke med en slags spekeskinke, en oste bit og en snack. Maten var det som kan klassifiseres som lite, men godt. Og siden det var endel timer til jeg skulle kjøre, valgte jeg den obligatoriske Warsteineren ![]() Ellers lite å rapportere fra flyturen. Alt gikk som det skulle og crewet var hyggelig. Tok heller ikke så lang tid å få utlevert bagasjen. Hadde 2 timer på meg til Fattern og Farfar skulle ankomme, og valgte derfor å stikke innom Hertz å ta ut leiebilen i mens. Så lenge jeg ikke kjører den og den står hus Hertz så står den jo der gratis. Hadde egentlig bestilt en Ford Focus eller lignende, men valgte å bruke €20 dagen for å oppgradere til en Ford Kuga, siden brodern og en kamerat, som begge ankom med et fly sent på kvelden skulle ha med seg sykler. Og da var det greit med en bil det var lett å slenge syklene inni Etter det ble det så å ta seg litt lunch, og det finnes restaurenter med dårligere utsikt ![]() Etterhvert dukket så fattern og farfar opp, men siden syklene var blitt sendt med dem, så tok det en god stund før de dukket opp. Jeg slo så ned setet og lempet syklene baki Kugaen, mens han gikk til Avis og hentet en Mercedes C200 CDI som han hadde leid ![]() Nå er jeg egentlig ikke veldig begeistret for høye biler, men Kugaen var for det ganske god å kjøre, selv om det var mye pga plassen den ble valgt. Totalt så kjørte vi 1220km på 4 dager, så endel kjøring ble det jo. Dieselforbruket lå vel rundt 0.75 på mila, men da var det endel kjøring på svingete vei, endel landeveiskjøring i 60-120kmt, samt endel kjøring på motorvei stort sett mellom 140-160kmt, så ikke noe å si på forbruket da, spesielt siden jeg vel har en relativt proaktiv kjørestil som det kalles....perfekt i Sør Europa Eneste var at vi endeg ble lurt av kartet til Avis nede i Pyrineene, og det som så ut til å være en ganske rett og grei vei, visste seg å var en uendelig antall hårnålsvinger og 2 fjellpass. Deler av det gikk der de skulle sykle dagen etter og den ene nedoverbakken hadde stykker med en helning på 17%. Da snakker man. Jeg endte også opp med vondt i nakken etter den dagen. Jeg mener det var fordi det ikke var nok sidestøtte i sete og at den ikke tok svingene godt nok.....fattern påstår det var fordi jeg kjørte for hardt. Vi er fortsatt ikke enige på det punktet ![]() ![]() Jeg klarte også å bli tatt i en fotoboks, så får se om det dukker noe opp i posten etterhvert. Men, hovedmålet var uansett å se 4 etapper av Tour de France og hadde valgt oss ut følgene etapper 1. Bourg-de-Peage til Mende Dette var den dagen med mest kjøring, over 500km totalt. Våknet i Toulouse og måtte kjøre de ca 250km til Mende. Dette var en småkuppert etappe, som ble avsluttet med en kort og bratt bakke på ca 4km og var eneste etappe vi ikke stod i målområdet. Etter etappen ble det så å kjøre ca 250km til, til en by som heter Castres og som ligger like vel Revel hvor etappen etter skulle ende Vinokourov og en til i brudd ![]() Hovedfeltet med den gule trøye så på slep ![]() Thor og Edvald kuler'n og kom snakkende i rolig tempo et stykke bak ![]() 2. Rodez - Revel En flat etappe. Ikke mer enn ca 25km å kjøre, men slapp av brodern og kameraten hans, slik at de kunne sykle de siste 70km av løypa Det går med endel maling....endel offisielt, men enda mer uoffisielt ![]() Innspurten, her med Vinokourov i brudd og ensom majestet ![]() En slagen Thor intervjues etter å nettopp ha mistet den grønne trøya ![]() Edvald ![]() Last edited by Someone; 26-07-2010 at 23:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Siden neste etappe skulle avsluttes i Ax-3-Domaines og dette ligger like ved Andorra, valgte vi kjøre over fjellet og overnatte der. Vel, valg og valg, det var ingen hoteller nærmere å oppdrive.
Så etter en natt der også ha sluppet av syklistene litt oppi bakken, slik at de skulle sykle de 20km til toppen også de 35km med nedoverbakke på andre siden bedrev vi litt sightseeing og nøt utsikten siden vi hadde god tid. Stoppet også innom her......Rai Rai sier jeg bare, dette er jo drikkevarer som passer på LN-FHU sine trakter. Men 5l av slik så tenker jeg det hadde blitt spying ja ![]() Fra toppen nedover mot Andorra ![]() Fransk side....stilig sky, som vi kjørte gjennom senere. Var også endel syklister, spesielt nedover her. Men de holdt omtrent samme fart som bilene, og de ivrigste lå i over 80kmt enkelste steder ![]() 3. Revel - Ax 3 Domaines Skikkelig fjelletappe og den første i Pyrineene. Måtte parkere i Ax les Thermes også ta gondol opp til toppen Her har vinner akurat gått i mål og journalistene og fotografene bokstavlig talt slåss om å komme til. Dessverre ble de ikke noe av neste bilde da jeg trykte på feil knapp, for like etter dette ble tatt havnet 3-4 stykker i et skikkelig håndgemeng og stod å slåss med hverandre på siden...klassisk ![]() Målområdet på toppen ![]() Så ble det å posisjonere seg for neste etappe og det var da vi endte opp med å kjøre de omtalte hårnålsvingene. Målbyen lå like ved Spania, så hadde endt opp å booke hotel i en spansk by som het Viehla. Etter maten syntes fattern vi trengte noe brennvin og han fant en brandy han visste var god ved navnet Cardenal Mendoza. Men her var det ikke noen stusselig 4cl nei. For det første var glasset stort, og det var også godt fyllt opp og var minst 10cl ![]() ![]() 4. Pamiers - Bagnères de Luchon Gutta boys syklet fra hotellet, da de absolutt skulle sykle opp den siste HC-stigningene før målgang som syklistene skulle over....vel dem om det, og vi andre satt oss i bilen og kjørte raskeste veien Teambussene har visst det meste.... ![]() Etter målgang var det å gjøre tilbake i rettning Toulouse, hvor vi hadde booket inn på Courtyard Marriott ved flyplassen. Et hotell som tydeligvis hadde godt belegg av folk som skulle på Airbus. Uansett, jeg leverte fra meg bilen samme kveld, så morgenen etter ble det å ta shuttle bussen til flyplassen et stund før de andre, siden jeg skulle med et tidligere fly. Hadde også her sjekket inn på mobilen kvelden før og sikret med 16A på CRJ-900 maskinen til MUC og 8A på A320 maskinen videre til Oslo. Bagdrop gikk som en lek og satt meg ned å ventet på at boarding skulle starte. Ikke overaskende når man flyr småjet så ble det bussing. Men var ikke lange turen og kom så til D-ACKH, en CRJ-900 levert i September 2006, som skulle fly de 961km mellom TLS og MUC den dagen ![]() 1 rad business og resten economy, men siden rad 16 er den bakre nødutgangen så er plassen svært god ![]() Avgang på tid og opp i lufta kom så det vanlige valget mellom ost eller skinke. Tenkte vendte til drikken kom med å begynne å spise, hvilket tok år og dag, da en tralle begynte foran og en bak, og det tok lang tid innen en av dem nådde meg ![]() Ellers lite å rapportere fra turen, men som forventet ble det bussing i MUC og en ganske lang en også da vi parkerte enda lenger bort enn der Air Dolomiti maskinene normalt står Etter en times venting i MUC var det så klart for boarding på LH3144 til OSL. Masse folk ved gaten så virket være et fullt fly. Karma var også på vår side for jammen stod flyet vårt ved en bro og vi slapp bussinge. Var forresten D-AIPC som skulle ta oss. Dette er en av de eldte A320 i LH flåten, levert november 1989 og har også vært en liten tur innom Germanwings. Men det var umulig å se når man kom ombord, for som vanlig kunne man se også denne LH maskinen hadde fått sine jevnlige overhalinger og oppgraderinger. Alltid greit å boarde i Tyskland da man slipper å vise ID, og valgte da selvsagt e-ticket/express boarding. Åpnet boarding cardet på mobilen og sveipet strekkoden for så å få et rødt lys, med beskjed om å gå på manuelt. Så da ble det å ta et skritt til høyre og snike meg inn der og da boarding cardet så ble sveipet kom det opp en melding om seat change og maskinen spyttet ut et kort hvor det stod Upgrade - New seat 3A på ![]() Var tydeligvis overbooket i economy, fordi av oss 12 der fremme, vil jeg tippe at ca 50% av oss var blitt oppgradert, da jeg så flere som hadde samme "problem" som meg i boarding. Uansett, et stappa fullt tid og noen minutter etter skjema kunne vi komme oss opp i luften og sette kursen mot OSL Et par bilder fra MUC ![]() ![]() Servering tok så til, men her ble jeg faktisk skuffet. Nå er det begrenset hvor mye man kan klage over maten når man blir oppgradert, men hadde jeg betalt fullpris blitt og blitt servert en vondt salat med en mikroskopisk laksebit hadde jeg blirr svært skuffet. Men desserten var i det minste god, selv om hovedretten gjorde at måltidet totalt sett får ikke godkjent ![]() Landet på OSL 5 minutter etter oppsatt tid og som vanlig så rekker man en tur innom tax-free, når man vet ca hva man skal ha, innen bagasjen kommer. Heldigvis var det ikke så alt for lang tid å vente på kofferten, for siden dama stod på utsiden for å møte meg etter neste 3 uker borte var jeg svært utålmodig den den lille stunden jeg måtte vente. Etter et gledelig gjennsyn trasket vi så mot Flytoget, og skulle visst ha brukt litt kortere tid på det kysset, for som vanlig så dro Flytoget i det vi stod i rulletrappen på vei ned til perrongen og det var 20 minutter til neste tog pga sommerruter og sporarbeid.....he he det skjer nesten hver gang ![]() Lufthansa leverte nok engang varene, selv om måltidet på business ikke ble godkjent. MUC er som vanlig en bedre transferflyplass enn FRA. Det er glimrende med gratis drikkeservering hos LH, men når det kommer til maten så er og blir det smak og behag. Noen liker å få sin lille sandwich, mens andre foretrekker å kunne ha et større utvalg og i hva og hvor mye man vil ha, mot at man tilgjenngjeld da betaler for maten.....og det blir nok menneskeheten aldri enig om. Og for de som måtte lure, antall Eurobonuspoeng var 150 + 150 + 225, altså 525 poeng totalt |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott rapport!
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Takk for flotte rapporter fra en tilsynelatende deilig ferie, men hvor blir det av HKG-MUC turen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Superflyer
|
![]() Quote:
![]() Flott TR Espen.....mye mangler du på EBG nå da ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Litt over 17k, men har 10 måneder på meg så bør gå bra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
17k på 10 måneder må gå greit. Selv hanket jeg inn nesten 50.000 grunnpoeng på ni augustdager i fjor, takket være IC-reiser i Y+ og noen intraeuropeiske i V-klasse (fortsatt 100% da), kombinert med en fiffig "doble grunnpoeng"-kampanje. Det fine var at kvalifiseringsperioden min startet 1. august, så rekvalifiseringen ble unnagjort ganske kjapt
![]() Savner V-klassekampanjene med 100% opptjening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for nok en glimrende rapport - jeg følger ikke med på Tour de France, men i denne rapporten lærte jeg jammen en hel del. Må være en morsom måte å feriere på. Ellers leverer Lufthansa et gjennomgående stabilt produkt i Economy - dessverre serves varmmat i Business Class bare på ruter som er over 2,5 timer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Glimrende rapport. Wow, den laksebiten var ekstremt liten.. :rolleyes
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fin TripReport dette, innen Europa er LH suverene. Har ingen reiseplaner f{r til jul (bortsett fra innenlandsreiser). Blir sikkert LH til jul, gleder meg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk en gang for super topp rapport....
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Du faar snart begynne aa klargjoere deg for exit (n)one pass snart, Reidar og beynne aa venne deg til dette: http://www.united.com/page/article/0...-with-partners
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tour de France 2018 | Someone | TripReports | 7 | 15-08-2018 17:25 |
Tour De France | FlyboyKarsten | Reiseforum | 3 | 13-04-2012 08:21 |
Diverse Sør-Frankrike i forbindelse med Tour de France | Someone | Reiseforum | 0 | 29-05-2010 18:29 |
fullstendig OT. Tour de france | MartinL | Flyforum | 1 | 21-07-2005 20:41 |
semi of topic : Tour de France med målgang på flystripe | SK384 | Flyforum | 0 | 21-07-2005 20:35 |