Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2010, 06:16   #21
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Air Berlin av banen i Dortmund

Selv om hastighetsmålerne viser det samme ved 80 knop, kan differansen oppstå ved høyere hastigheter og først oppdages ved kryssjekk da. Har selv opplevd identiske hastigheter ved 80 knop, men freeze på egen AI ved 90. Ca 40 knops differanse ved V1 / Vr. Vi tok en liten runde der det oppstod flere tekniske saker av ymse art, og landet normalt og udramatisk på avgangsplassen litt senere. Årsaken var en humle (eller en sylinderformet del av den...) som var blitt truffet av et av pitotrørene, hvorpå restene tettet igjen deler av det.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 09:49   #22
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Air Berlin av banen i Dortmund

Så det var deg, altså :-)

Det ser for meg ut som om det har vært nærmest uflaks at man havnet utenfor banen. Uten skade og med bare nesehjulet nedi så kan det ikke ha vært stor fart da de gikk utenfor.
På det grunnlag kan man jo si at alt har gått som det skulle. Og uansett har vi fått nok en illustrasjon på at sikkerhetssonen rundt rullebanen bør være av det omfang vi i dag driver og oppgraderer til, ref diverse kortbaneplasser i dette landet.

K
Med ATC-erfaring fra to rullebane-ekskursjoner.
atck is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 10:14   #23
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Air Berlin av banen i Dortmund

Forskjellen på livet før og etter V1 er ofte litt teoretisk. En svært høy andel av avganger som avbrytes oppunder V1 ender opp godt utenfor banen. De fleste selskaper har derfor definert hvilke alvorlige failures man avbryter for dersom man har passert en fast speed (ofte 60/80 knop) som ligger lavere enn V1. Skjer det noe mindre alvorlig i segmentet mellom 80kts og V1, så lønner det seg statistisk sett å fortsette avgangen.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 10:50   #24
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Air Berlin av banen i Dortmund

En ting man da kanskje bør tenke på(som man sikkert gjør) er at enkelte flyplasser ikke har stor sikkerthetssone(som KSU) og derfor bør være alvorlig hvis man avbryter T/O ved V1.

Slik jeg tolker nyhetene her, så er det snakk om high speed abort, noe som forekommer etter V1.

Selv tror jeg at jeg hadde fortsatt avgangen med visuelle referanser og FOs(hvis det var hans som var riktig) ASI, evt speed-readout fra tårnet.
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 10:54   #25
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Air Berlin av banen i Dortmund

Hentet fra Aviation Herald:

A passenger video shows severe snowfall, which keeps substantial amounts of snow attached to the passenger windows throughout acceleration and slowdown while the left hand engine initially covered with a layer of a few centimeters of snow is blown clear during initial acceleration. The airplane accelerated for 28 seconds from engines spooling up to engines spooling down and brakes being applied. Reverse thrust is applied about 5 seconds later lasting for 27 seconds and the airplane comes to a stop past the runway end 32 seconds after rejecting the takeoff. The captain immediately after stand still calls "Crew on station! Crew on station!", then the video ends.
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 11:00   #26
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Air Berlin av banen i Dortmund

Video fra en passasjer? Jeg trodde alle elektriske apparater skulle være avslått ved takeoff og landing?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 11:15   #27
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Air Berlin av banen i Dortmund

Her er (noe av) det Boeing sier om rejected takeoff før og etter 80 KTS (Fra QRH, Non Normal Manouvers):

Quote:
Prior to 80 knots, the takeoff should be rejected for any of the following:
• activation of the master caution system
• system failure(s)
• unusual noise or vibration
• tire failure
• abnormally slow acceleration
• takeoff configuration warning
• fire or fire warning
• engine failure
• predictive windshear warning
• if a side window opens
• if the airplane is unsafe or unable to fly.

Above 80 knots and prior to V1, the takeoff should be rejected for any of
the following:
• fire or fire warning
• engine failure
• predictive windshear warning
• if the airplane is unsafe or unable to fly.
Akkurat tilfellet med forskjellige readouts på fartsmålerne kan være ganske tricky, uansett i hvilken fase av flygningen dette skjer.

Det som er ganske sikkert, er at det blir et øyeblikk med litt forvirring idet man sammenligner fartsmålerne ved 80 knop, og det viser seg at de ikke viser det samme. Man må både konstatere at man faktisk har en feilindikering, og man vil prøve så fort som mulig å finne ut hvilken fartsmåler som viser feil. Står den ene på 80 mens den andre på 50, og man konstaterer dette raskt, vil man nok kunne rettferdiggjøre en RTO.

Klarer man ikke veldig raskt og med stor sikkerhet å finne ut hvilken av fartsmålerne som viser feil, vil man også med stor sannsynlighet ha passert 80 knop allerede, og ligge i området mellom 80 Kts og V1. Og som man ser, er det bare noen ved svært få og alvorlige feil (pluss perdictive windshear) hvor Boeing mener at "safest course of action" er en rejected takeoff mellom 80 Kts og V1.

Når man prater om "High Speed Aborts" prater man om RTO i området mellom 80 Kts og V1. RTO etter V1 er i performance-sammenheng ikke-eksisterende.

Man kan selvfølgelig finne eksempler hvor det faktisk ville være sikrere å avbryte en takeoff etter V1 enn å forstette (f. eks om man får jammed flight controls eller en vinge faller av). Men da befinner man seg utenfor alle normale avgangs- og performanceberegninger, og på en marginal rullebane vil man havne utenfor banen ved RTO etter V1.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 09:00   #28
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Air Berlin av banen i Dortmund

Og nå får vi nesten en flashback!
http://www.avherald.com/h?article=4255c3ea&opt=0

Denne gang i Berlin, samme årsak..Men man klarte å stoppe denne gang
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Juletur til Berlin med Air Berlin Fbu76 TripReports 4 02-01-2014 08:47
Air Berlin starter Berlin - Bukarest og Sofia Boeing_fan Flyforum 19 15-12-2012 12:30
Air Berlin, i form av Niki, til Berlin Someone TripReports 7 19-04-2012 22:39
Air Berlin eller Norwegian til Berlin kristian Reiseforum 22 12-06-2010 08:41
Til Berlin med Air Berlin, DUS-TXL-CGN WF-380 TripReports 14 13-04-2009 16:26


All times are GMT +2. The time now is 18:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.