![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har ikke DY et verksted på SVG da? Ikke at jeg vet sikkert hva slags jobb de utfører der, men veldig tungt vedlikehold er det vel ikke.
![]() |
#2 |
Browncoat
|
![]()
De har et line verksted i den gamle BTS hangaren på SVG. Jobben som gjøres der, utenom daglig vedlikehold og snags, er (etter det jeg har hørt) større jobber som gear- og motorskifte.
Noe av grunnen til det er visstnok at mange av de som jobber der er folk fra BTS med erfaring fra tungt vedlikehold. En annen grunn, med tanke til motorskiftene, er nok at P&W NEC ligger 100m fra hangaren. Så motorene reiser ikke langt for å bli vedlikeholdt ![]()
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
(Og der lærte jeg nettopp at Snecma har lagd mer enn Concorde-motorer ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Etter hva jeg vet, har ikke P&W noe med DY sine motorer og gjøre. Har hørt at DY bruker en leverandør fra Kina, uten at jeg kan si dette med sikkerhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Browncoat
|
![]()
Dette bør vel separeres fra denne tråden og lages egen tråd om i tech forumet
![]() P&W NEC (Norway Engine Center) vedlikeholder CFM 56-3, -5 og -7 (B737CL-, Airbus A32x- og B737NG-motorer). Grunnen til dette er at før motorverkstedet ble kjøpt av P&W så var det eid av Braathens. Og de brukte (bruker...) CFM 56 på sine CL og NGer ![]() Om DY bruker P&W NEC kan jeg ikke si helt sikkert, men det blir liksom litt dumt å demontere motorene for å sende de til f.eks Kina, når det finnes et verksted 100m fra der motoren blir tatt av flyet. Men det er vel grunner for å gjøre... (les: blårussen bestemmer ![]() Men her kan vel et annet forumsmedlem komme med mere info. Calling Halden!! ![]()
![]() |
#7 |
critical mind
|
![]()
Kina er ikke bare billigere pa pris, men leverer ogsa bedre kvalitet enn dette hva P&W har leverert til DY. Derfor er P&W ikke valgt.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg tviler ikke på at kineserne gjør en god jobb, men det må da ta ganske mye ekstra tid å utføre jobben i Kina, eller flys de ned?
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Regner med at både DY har ekstramotorer, og at det kinesiske verkstedet har leasingmotorer som DY kan bruke mens de venter på vedlikehold.
En overhaling tar lang tid uansett, så noen dager ekstra transport gjør ingenting. Det er opptil flere asiatiske selskaper som sender motorene til P&W, så andre veien går sikkert like bra :=) Last edited by LN-RUV; 03-01-2010 at 14:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg vet jo at et fly går gjennom mange motorbyter i løpet av sin levetid, men hvor stor operasjon er det egentlig å skifte en motor på et fly, f.eks. en 737? D.v.s. hvor intergrerte er de med resten av maskinen? Er det "bare" noen bolter og "slangeklemmer" ( i mangel på et bedre ord for de duppedittene som brukes
![]()
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 03-01-2010 at 17:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Det er MTU's kinesiske avdeling som har motorvedlikehold for DY. PWNEC hadde det før, men gjør nå bare enkelte jobber hvis det skulle passe slik.
Å skifte en CFM56 er ingen kjempesak, mest fiklete på classic, men min erfaring tilsier at man med 5-6 mann (eller kvinner!) med erfaring gjør dette på max 7-8 timer dersom motoren er komplett, det vil si at det ikke er for mange deler som må flyttes over fra den gamle til den nye motoren. Av og til kortere tid, av og til lengre. En liten motortest kommer også etterpå, dette kan ta fra 1 til flere timer avhengig av omfang og eventuelle problemer. CFM56-7 (NG) har et noe enklere "oppheng" og tar dermed normalt litt kortere tid. Motorene går fra SVG på truck og blir videresendt med fly (omlastingssted kan variere) til Kina. Det påstås at selv med dette er det billigere enn PWNEC. Og gjennomløpshastigheten, dvs tiden som brukes, er vesentlig lavere. Forstå det den som kan... mvh Stein (som skiftet sin første CFM i 1994...) Last edited by Stone; 05-01-2010 at 11:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg trodde det var Lufthansa som hadde CFM motorene men mulig denne avtalen er avsluttet:
http://europeaviation.aero/news/airl...rhaul+services |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Den kontrakten er for -7B motorene som står på 737NG.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Ja, beklager, det stemmer, det. -3 (classic) er MTU (Kina) mens -7B er Lufthansa.
Jeg glemte rett og slett å få det med i farten... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Høstens eventyr, the ultimate Boeing717-tour: SVG-OSL-HEL-ARN-SVG | oskarflekkefjord | TripReports | 17 | 26-10-2015 09:17 |
Hva kan jeg forvente meg på Plus innenriks? SVG-TOS-SVG | KLM 1200 | Reiseforum | 17 | 10-07-2013 00:12 |
Trip-Report SVG-CPH-FRA-OSL-SVG | sirpjalle | TripReports | 16 | 22-06-2011 09:53 |
TripReport SVG-CPH-LCY og STN-BGO-SVG | sirpjalle | TripReports | 15 | 14-05-2008 22:25 |
Norwegian åpner SVG-KRK og øker SVG-LGW | FlightDeck | Flyforum | 33 | 11-01-2008 15:56 |