Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2010, 00:58   #1
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default DY og motorvedlikehold i SVG

Har ikke DY et verksted på SVG da? Ikke at jeg vet sikkert hva slags jobb de utfører der, men veldig tungt vedlikehold er det vel ikke.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 01:44   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: DY8803 fra BUD

De har et line verksted i den gamle BTS hangaren på SVG. Jobben som gjøres der, utenom daglig vedlikehold og snags, er (etter det jeg har hørt) større jobber som gear- og motorskifte.

Noe av grunnen til det er visstnok at mange av de som jobber der er folk fra BTS med erfaring fra tungt vedlikehold.

En annen grunn, med tanke til motorskiftene, er nok at P&W NEC ligger 100m fra hangaren. Så motorene reiser ikke langt for å bli vedlikeholdt
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 01:57   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: DY8803 fra BUD

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
En annen grunn, med tanke til motorskiftene, er nok at P&W NEC ligger 100m fra hangaren. Så motorene reiser ikke langt for å bli vedlikeholdt
Dumt spørsmål: Har P&W noe med DY sine motorer å gjøre? DY flyr vel med CFM-motorer, og CFM er etter hva jeg kan finne ut, et samarbeid mellom Snecma og General Electric.

(Og der lærte jeg nettopp at Snecma har lagd mer enn Concorde-motorer )
Martin is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 02:00   #4
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: DY8803 fra BUD

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Dumt spørsmål: Har P&W noe med DY sine motorer å gjøre? DY flyr vel med CFM-motorer, og CFM er etter hva jeg kan finne ut, et samarbeid mellom Snecma og General Electric.

(Og der lærte jeg nettopp at Snecma har lagd mer enn Concorde-motorer )
Etter hva jeg vet, har ikke P&W noe med DY sine motorer og gjøre. Har hørt at DY bruker en leverandør fra Kina, uten at jeg kan si dette med sikkerhet.
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 02:25   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
Default Re: DY8803 fra BUD

Quote:
The Pratt & Whitney Norway Engine Center overhauls all models of the CFM56 ® engine.
http://www.pratt-whitney.com/Service...ervices/Norway
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 02:32   #6
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: DY8803 fra BUD

Dette bør vel separeres fra denne tråden og lages egen tråd om i tech forumet

P&W NEC (Norway Engine Center) vedlikeholder CFM 56-3, -5 og -7 (B737CL-, Airbus A32x- og B737NG-motorer). Grunnen til dette er at før motorverkstedet ble kjøpt av P&W så var det eid av Braathens. Og de brukte (bruker...) CFM 56 på sine CL og NGer

Om DY bruker P&W NEC kan jeg ikke si helt sikkert, men det blir liksom litt dumt å demontere motorene for å sende de til f.eks Kina, når det finnes et verksted 100m fra der motoren blir tatt av flyet. Men det er vel grunner for å gjøre... (les: blårussen bestemmer )

Men her kan vel et annet forumsmedlem komme med mere info. Calling Halden!!
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 07:19   #7
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY8803 fra BUD

Kina er ikke bare billigere pa pris, men leverer ogsa bedre kvalitet enn dette hva P&W har leverert til DY. Derfor er P&W ikke valgt.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 14:29   #8
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: DY8803 fra BUD

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Kina er ikke bare billigere pa pris, men leverer ogsa bedre kvalitet enn dette hva P&W har leverert til DY. Derfor er P&W ikke valgt.
Har vel sett både og ;P Hender seg det må etterstrammes litt og gjøre siste finish når de kommer tilbake
steel is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 14:33   #9
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: DY og motorvedlikehold i SVG

Jeg tviler ikke på at kineserne gjør en god jobb, men det må da ta ganske mye ekstra tid å utføre jobben i Kina, eller flys de ned?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 14:40   #10
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: DY og motorvedlikehold i SVG

Regner med at både DY har ekstramotorer, og at det kinesiske verkstedet har leasingmotorer som DY kan bruke mens de venter på vedlikehold.

En overhaling tar lang tid uansett, så noen dager ekstra transport gjør ingenting. Det er opptil flere asiatiske selskaper som sender motorene til P&W, så andre veien går sikkert like bra :=)

Last edited by LN-RUV; 03-01-2010 at 14:42.
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 14:50   #11
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: DY og motorvedlikehold i SVG

Jeg vet jo at et fly går gjennom mange motorbyter i løpet av sin levetid, men hvor stor operasjon er det egentlig å skifte en motor på et fly, f.eks. en 737? D.v.s. hvor intergrerte er de med resten av maskinen? Er det "bare" noen bolter og "slangeklemmer" ( i mangel på et bedre ord for de duppedittene som brukes ) som forbinder dem med motorfestet?
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 03-01-2010 at 17:44.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 15:56   #12
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Re: DY og motorvedlikehold i SVG

Det er MTU's kinesiske avdeling som har motorvedlikehold for DY. PWNEC hadde det før, men gjør nå bare enkelte jobber hvis det skulle passe slik.

Å skifte en CFM56 er ingen kjempesak, mest fiklete på classic, men min erfaring tilsier at man med 5-6 mann (eller kvinner!) med erfaring gjør dette på max 7-8 timer dersom motoren er komplett, det vil si at det ikke er for mange deler som må flyttes over fra den gamle til den nye motoren. Av og til kortere tid, av og til lengre. En liten motortest kommer også etterpå, dette kan ta fra 1 til flere timer avhengig av omfang og eventuelle problemer.
CFM56-7 (NG) har et noe enklere "oppheng" og tar dermed normalt litt kortere tid.

Motorene går fra SVG på truck og blir videresendt med fly (omlastingssted kan variere) til Kina. Det påstås at selv med dette er det billigere enn PWNEC. Og gjennomløpshastigheten, dvs tiden som brukes, er vesentlig lavere. Forstå det den som kan...

mvh Stein (som skiftet sin første CFM i 1994...)

Last edited by Stone; 05-01-2010 at 11:57.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:46   #13
Skyhigh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
Default Re: DY og motorvedlikehold i SVG

Jeg trodde det var Lufthansa som hadde CFM motorene men mulig denne avtalen er avsluttet:

http://europeaviation.aero/news/airl...rhaul+services
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 16:50   #14
jefferson
Newcomer
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 4
Default Re: DY og motorvedlikehold i SVG

Den kontrakten er for -7B motorene som står på 737NG.
jefferson is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 17:30   #15
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Re: DY og motorvedlikehold i SVG

Ja, beklager, det stemmer, det. -3 (classic) er MTU (Kina) mens -7B er Lufthansa.
Jeg glemte rett og slett å få det med i farten...
Stone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Høstens eventyr, the ultimate Boeing717-tour: SVG-OSL-HEL-ARN-SVG oskarflekkefjord TripReports 17 26-10-2015 09:17
Hva kan jeg forvente meg på Plus innenriks? SVG-TOS-SVG KLM 1200 Reiseforum 17 10-07-2013 00:12
Trip-Report SVG-CPH-FRA-OSL-SVG sirpjalle TripReports 16 22-06-2011 09:53
TripReport SVG-CPH-LCY og STN-BGO-SVG sirpjalle TripReports 15 14-05-2008 22:25
Norwegian åpner SVG-KRK og øker SVG-LGW FlightDeck Flyforum 33 11-01-2008 15:56


All times are GMT +2. The time now is 11:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.