![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Det var på et seminar om luftfarten, i regi av meglerhuset DnB NOR Markets, at SAS-sjefen kom med sitt syn på luftfarten.
- Skal tjene penger Spesielt oppgitt er han over overkapasiteten. - Vi kjemper for en normalisering av denne bransjen. Det må bli en normalisering på kapasitet, ellers kan ingen være lønnsomme. Og vi skal tjene penger, sa Lindegaard. Han viste til hvordan konkurrentene Norwegian, Maersk, Sterling og Fly Me tapte tilsammen 1,4 milliarder svenske kroner i fjor. Kostnadsproblem delvis løst Formålet med seminaret var å selge inn luftfarten som en bransje å investere i, og SAS deltok sammen med Finnair og Norwegian. Lindegaard roste blant annet Finnair, for å ha vært tidlig ute med kostnadskutt. - Det Finnair gjorde riktig i 1999, og som vi ikke gjorde, var å tilpasse kostnadene. Vi begynte i 2001, sa SAS-sjefen. Han sa at kostnadene og produktiviteten har vært SAS' største problem, men at det nå er delvis løst, gjennom det såkalte Turnaround-programmet. - Vi har gått fra å være dyrest (målt etter enhetskostnad, red. anm.) i Europa til å ligge under gjennomsnittet, sa Lindegaard. Stiger på børsen Analytikerne og investorene likte åpenbart budskapet, både fra SAS-sjefen og Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Begge flyaksjene er blant vinnerne på Oslo Børs i dag fra Aftenposten |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Tja , SAS underskudd var vel -1.8 , så det ligger vel i samme området kan man si.
Så kan man jo måle underskudd pr fly, pr ansatt , pr produsert km osv. Ikke så interesant, men alle må forstå at Scandinavisk luftfart ikke kan tape >3.Milliarder kroner pr. år, uansett . /G |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Hva har så Lindegaard gjort for å redusere overkapasiteten? Han mener vel ikke at alle andre skal redusere men ikke han? Hva med å feie for egen dør først?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
Lindegaards drøm er å få tilbake monopolet i Norge, og dermed blodpriser på billettene. Men vi har ei god vaktbikkje som hindrer SAS i å rasere det norske markedet igjen. Må si at jeg fryder meg godt om Lindegaard må svelge denne gigantboten som konkurransetilsynet vurderer å ilegge SAS for den mildt sagt ufine behandlingen av lille Coast Air. Å fjerne overkapasitet ved å forsøke å kverke konkurrenter med ulovlige midler er nok ikke veien å gå, det har SAS enda ikke forstått.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() Det betyr vel at snitt prisene må opp ? For vi ønsker vel ikke at de som arbeider i luften skal få Østeuropeiske lønninger, og arbeidstider som man ikke kan leve med, eller ha så stor slitasje at man ikke kan arbeide frem til pensjonsalderen i den jobben man har ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
SAS har da parkert fly så det holder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Men de har fortsatt 3x høyere frekvens enn konkurrenten(e) på mange av rutene. Hvis andre får det til å gå rundt med 70% belegg og NOK600 per sete, men ikke SAS, så er jo det Lindegaards problem, ikke konkurrentenes. Han kan ikke vente (og gjør det nok ikke heller) at andre skal redusere kapasiteten hvis de ikke må. Tiden da SAS ble dullet med er nok heldigvis over, selv om noen ikke vil innrømme det.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,330
|
![]()
Den tiden var vel over lenge før Lindegaard overtok...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Kommer jo helt an på hva en mener med "dulling"...
...og om Lindegård egentlig HAR tatt over.... Har inntrykket av at fagforeninger i stor grad har styrt SAS ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,330
|
![]()
Fagforeningene har vel alltid sagt sitt...men Lindegaard er nok sjefen alikevel!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]() Quote:
Det er vel en utfordring å drive flyselskap med god inntjening for alle med dagens høye drivstoffpriser. Men er det ikke slik at det norske SAS Braathens klarer seg noenlunde bra, mens det er resten av SAS som sliter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Når det er konkurranse så er det en rimelig antakelse at kapasiteten på en gitt strekning er større enn dersom et monopol driver butikken, men gevinsten ved konkurranse kan kanskje være større en kostnaden ved kapasitetsduplisering. En annen ting er at det som det nevnes her om SAS Braathens vel er riktig: SAS Braathens går vel i pluss, noe som kanskje tilsier at det iallefall ikke er i Norge problemet for SAS sin manglende fortjeneste ligger. Koordinering av nedbygging av kapasiteten er vel heller ingen enkel sak (og vil kanskje også skaffe selskapene, og da helst SAS, et stort problem med konkurransemyndighetene dersom en slik koordinering foregår eksplisitt...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSFOREIGNCONTENT/4q04eng.pdf , trekk så i fra underskuddet i 1Q .
fortsatt noen MRD i kassa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lindegaard | sk931 | Flyforum | 2 | 14-06-2006 17:14 |
Lindegaard i dagens VG | Hurum | Flyforum | 43 | 23-04-2006 19:53 |
Lindegaard-intervju på TV2 | Hurum | Flyforum | 2 | 27-02-2006 08:12 |
Lindegaard hedret i Spania | EB | Flyforum | 2 | 29-06-2005 06:17 |
Lindegaard er optimist... | tosfreight | Flyforum | 4 | 17-12-2004 09:19 |