Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2009, 14:14   #1
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
SAS Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Denne går ut først og fremst til de som har erfaring med innsjekk:

Har billett med EK og tilslutning med SK. E-ticket viser 20 kg bag. allowance, men etter billetten ble bestilt har EK økt sin grense til 30 kg, noe også EK sitt billettkontor i St.holm bekrefter per mail, men sier samtidig at de ikke kan endre på itinerary da tilslutning kun har 20 kg.

Dersom 2 pax tropper opp på innsjekk OSL med f.eks 25 kg hver, hva skjer?

a) lar det gå, og gir oss SKs vanligste gebyr; 0,-
b) tar betalt for 2X5 kg overvekt på SK sin leg (OSL-ZRH)
c) tar betalt for overvekt på alle leg, OSL-CHC
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 14:48   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Skal man følge reglene til punkt og prikke, skal man betale overvekt OSL-ZRH. I praksis .. vel ... =
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 15:14   #3
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Er det ikke maincarrier`s vektregulativ man skal følge?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 15:24   #4
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Er det ikke maincarrier`s vektregulativ man skal følge?
Det er i tilfelle søt musikk i mine ører!
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 15:41   #5
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Det har ikke bydd på problemer for meg så langt.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 17:39   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Er det ikke maincarrier`s vektregulativ man skal følge?
Man skal vel følge det som står i e-ticketen, som er "det som ble kjøpt". Hvis e-tkt hviser to ulike vekter på legene, er det vel derimot ikke unormalt å gå med den høyeste av disse, men skal man følge regler og avtaler til punkt og prikke er det da overvekt for SAS-legget - men ikke videre.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 17:54   #7
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Flyr f.eks SN OSL-BRU + EY BRU-AUH-CGK, første leg er codeshare SN EY, menes det fortsatt at jeg må følge, i dette tilfelle SN`s vektbestemmelser?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 19:45   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Flyr f.eks SN OSL-BRU + EY BRU-AUH-CGK, første leg er codeshare SN EY, menes det fortsatt at jeg må følge, i dette tilfelle SN`s vektbestemmelser?
En gjennomgående billett "utstedt" riktig (jeg kan ikke noe om ticketing, så her får eventuelt WIAS-folket eller noen andre arrestere meg) vil da være utstedt slik at den høyeste vekten er gjeldene på begge leg. SN har jo mange fares med 30 kilo bag eller Piece-concept på Afrikarutene - så det handler kun om å få billetten utstedt riktig. Dog vil jeg tro SN aksepterer høyeste vekt, skulle det stå to ulike vekter på leggene på en sammenhengende reise med codeshare-agreement...

Men utgangspunktet er jo at det er det som står i billetten - som i "gamle dager" - printet på selve kupongen - som gjelder.

Last edited by JoeW; 19-11-2009 at 19:49.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 19:56   #9
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
En gjennomgående billett "utstedt" riktig (jeg kan ikke noe om ticketing, så her får eventuelt WIAS-folket eller noen andre arrestere meg) vil da være utstedt slik at den høyeste vekten er gjeldene på begge leg. SN har jo mange fares med 30 kilo bag eller Piece-concept på Afrikarutene - så det handler kun om å få billetten utstedt riktig. Dog vil jeg tro SN aksepterer høyeste vekt, skulle det stå to ulike vekter på leggene på en sammenhengende reise med codeshare-agreement...

Men utgangspunktet er jo at det er det som står i billetten - som i "gamle dager" - printet på selve kupongen - som gjelder.
Nå er det sånn at etter jeg sluttet å fly med ID-billetter og gikk over til "vanlige billetter", har jeg alltid kjøpt reisene i ett bookingnummer. Det har aldri vært snakk om overvekt på første legget selv om de har mindre enn maincarrier.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 20:14   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Nå er det sånn at etter jeg sluttet å fly med ID-billetter og gikk over til "vanlige billetter", har jeg alltid kjøpt reisene i ett bookingnummer. Det har aldri vært snakk om overvekt på første legget selv om de har mindre enn maincarrier.
Nei, det skal jo ikke ha vært noe issue når det er en booking/samme dokument...

Problemet oppstår her fordi trådstarter har kjøpt en billett med tyve kilo - og carrier først i ettertid har øket bag allowance. Dermed er billetten alt utstedt med tyve kilo - og det er det trådstarter har kontrakt på. (Hadde carrier senket bag allowance til si 15K, ville fortsatt billetten være utstedt på 20K, og fortsatt ville det vært dette han kontraktsmessig kunne frakte).
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2009, 20:37   #11
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Detta verkar vara väldigt blandat tillämpning på hos handlingagenterna. Har varit med om att folk har fått betala EXC för leg 1 när leg två har haft en allowance som är högre.

Har på min biljett till SAN 2PC över dammen och 1PC ORD-SAN-ORD på samma biljett men räknar med att jag kommer få ta med mig två PC på inrikessegmentet då SK är main carrier.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 12:07   #12
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Spørsmål ang. innsjekk og vekt

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Problemet oppstår her fordi trådstarter har kjøpt en billett med tyve kilo - og carrier først i ettertid har øket bag allowance. Dermed er billetten alt utstedt med tyve kilo - og det er det trådstarter har kontrakt på. (Hadde carrier senket bag allowance til si 15K, ville fortsatt billetten være utstedt på 20K, og fortsatt ville det vært dette han kontraktsmessig kunne frakte).
Helt korrekt - da tar jeg sjansen på å pakke litt over 20kg og betaler eventuelt for de ekstra kiloene for første leg ved innsjekk dersom SGS er lite runde i kantene.
A346 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spm ang. innsjekk av bagasje/setevalg Sunnfjord Reiseforum 5 22-02-2011 16:55
Spørsmål ang identifikasjon MartinL Flyforum 13 16-04-2010 14:36
Spørsmål ang. TSA krølle Flyforum 0 08-11-2009 18:48
Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk. Martin Flyforum 4 10-11-2006 17:36
Spørsmål ang DC-10 / MD-11 N-3PB Flyforum 8 02-08-2005 21:18


All times are GMT +2. The time now is 01:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.