![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei Hei! Da er det ikke så alt for lenge til Cold Response 09 begynner, og man kan vel forvente en god del militær trafikk på flyplasser rundt i Nord-Norge ifm. øvelsen.
I følge det jeg har lest på AB24.no, så skal Bodø HFS være basen til: 7x Svenske JAS Gripen 4x Tyske C-160 Transal 1x Norsk C-130J Hercules 2x Norske DA-20 Jet Falcon 2x Britiske DA-20 Jet Falcon I tilleg skal 138 Luftving på Ørland være stasjonert i Bodø under øvelsen, som vil si at samtlige Norske F-16 vil være stasjonert i Bodø under øvelsen. I tilleg er det jo en del bakkestyrker og materiell som skal oppover, så det blir nok en del fly utenom dette også. Men, så til det jeg lurer på... Er det noen her som vet om noe annet som kommer innom Bodø i løpet av CR09?
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har RAF begynt å fly franske biz-jeter? Det må da være en feil?
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
DA-20 er ikke med på listen over RAFs fly. Listen er her: http://www.raf.mod.uk/equipment/aircraft.cfm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ble det noen sinne sagt at de Britiske DA-20ene var fra RAF? Jeg sa bare at de var Britisk jeg.
Og FRA sine DA-20er kan brukes til blant annet Elektronisk krigføring
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Det har du rett i, CNO1015. Jeg var litt rask der, og det blir bare verre ved at det er sivile fly som brukes til elektronisk krigføring. Da er vi inne på leiesoldater og en helt annen skål.
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Før du begynner å kalle dem leiesoldater så er det vel på sin plass å sjekke om de faktisk er tenkt brukt til denslags i krig, noe jeg sjøl tviler på. Men jeg vet ikke, og det vet vel ikke du heller. Hvis man skal betegne alle sivile flyselskap som utfører arbeid for militæret som "leiesoldater" så kan man nok telle antall flyselskap som ikke er "dogs of war" på bare en hånd ... ![]() Forøvrig vet jeg ikke om andre deltakere under årets CR. Jeg har fått opplyst at den i stor grad foregår med norske midler. K |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Jeg har ikke sagt noe, men det skal være ca 30+ flygende skapninger, på en flyplass nord for Bodø
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da blir det vel gode muligheter igjen for å se en del transportfly overhead. Så opptil flere som fløy tilnærmet vinge mot vinge sist det var noe større på gang nordpå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Også her syd;
I uke 10 øver en helikopterskvadron fra Det danske forsvaret på fjell- og vintertrening i Norge. Dette som et ledd i opptreningen til den store vinterøvelsen Cold Response 2009 i Nord-Norge. Pressemelding Luftforsvaret 25.02.2009 Hovedvekten av treningen vil være nattflyging, med seks helikoptre av typen AS550 Fennek. 724 skvadronen vil ha base ut fra Rygge flystasjon og vil trene i områdene Skrimfjell sør av Kongsberg, området Blefjell og området Lifjell. Det må påregnes noe støy i de aktuelle områdene. Transittruter til treningsområdene vil kunne legges via Horten, Holmestrand, Hvittingfoss, Kongsberg, Bø og/eller Notodden. I all hovedsak vil treningen foregå på ettermiddag og kveldstid fram til senest 00:30, men det må påregnes noe flyging også på dagtid i første del av uke 10. http://www.mil.no/start/aktuelt/pres...ticleID=174089 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Er det franske maskiner innleid av britene? Er det sivile maskiner innleid til militære formål?? Eg bare lurer ![]() Y
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det planlagt noen aktivitet på ENVA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Nei det er nok ikke det. Men ikke se bort i fra en eller to mellomlandinger der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Sivile fly, fløyet av sivile piloter (mange ex mil seff) som gjør funksjoner som forsvaret i ymse land ikke lenger har råd til å ha som en del av forsvaret. Det er flere selskap rundt om i verden som leverer slike tjenester. Phoenix-Air som flyr Learjet har også vært i Norge på øvelser tidligere. Slike selskap vil noen ganger (men ikke altid) ha fritak fra enkelte sivile luftfartsregler for å kunne fly i avstått luftrom eller under sivile minstehøyder (Angrepsprofiler med FA-20 flydd mot skip bl.a) . De vil som oftest fly som OAT - operational air traffic når de er på øvelse, dvs med militært kallesignal.
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette med sivile maskiner som flyr for mil."kunde" er jo noe vi får se i Norge om ikke lenge. Lufttransport skal som sikkert noen vet fly for Sjøforsvaret i en periode for å opprettholde currency for fregattbesetningene når det gjelder HK ship ops på grunn av forsinkelsen av NH-90 og manglende Lynx kapasitet. Dette er ganske vanlig i utlandet som M609 nevner i innlegget over, Royel Navy har gjort det i mange år (FRADU).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ellers har vi jo hatt sivile målfly i Norge i mange år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hørt noen rykter om at det kommer en Boeing 767-300ER til TOS i løpet av mars april og
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
|
![]()
Vanlig med slikt hvis US tropper skal delta .. hvis det er snakk om 763 er det sannsynligvis Ryan eller North American.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BOO Cold Response 29/2-9/3 | Olebno | Spotteralerts | 0 | 24-02-2016 19:21 |
Cold response 2011? | Trdfly | Småprat | 3 | 26-02-2011 17:30 |
Cold Response 2009 | catocontrol | Bilder & foto | 24 | 27-03-2009 16:31 |