Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-03-2005, 11:28   #1
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default SAS-dom i dag

I dag faller dommen i rettssaken mellom de tidligere Braathens-ansatte og SAS-konsernet:

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article998542.ece?rfid=bm

Dommen skal etter planen offentliggjøres i 12-tiden....
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 14:32   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS-dom i dag

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article998953.ece
Braathens-ansatte tapte for SAS
De 320 Braathens-ansatte som saksøkte SAS-konsernet, tapte for andre gang i retten.
ASLE SKREDDERBERGET


Andre runde i rettssystemet endte med nok et nederlag for de Braathens-ansatte.

I dag falt dommen i Borgarting Lagmannsrett, og den endte med seier for SAS-konsernet.


Mistet rettigheter

Striden har stått om SAS-konsernet, da det kjøpte opp Braathens, også overtok arbeidsgiveransvaret for alle de ansatte. Den juridiske betegnelsen er "virksomhetsoverdragelse", som innebærer at ansatte blir med over i det nye selskapet, med alle sine opparbeidede rettigheter intakt.

SAS-ledelsen valgte imidlertid en annen løsning. Den hevdet at den ikke hadde behov for alle de bakkeansatte i Braathens, og fjernet dermed omlag tusen stillinger.


Braathens-ansatte tok støyten

I etterkant måtte de som ikke fant andre jobber, eller ikke tok sluttpakker, søke seg inn i det nye bakkeselskapet i SAS, men da uten den ansienniteten og de rettighetene de hadde fra årene i Braathens. Dermed var det de Braathen-ansatte som i all hovedsak tok støyten for nedbemanningen etter fusjonen, mens SAS-ansatte ble skjermet.

Temperaturen i konflikten ble ekstra høy, fordi SAS-ledelsen lenge sa at den la opp til en likebehandling av SAS- og Braathens-ansatte.

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 14:41   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS-dom i dag

parat

http://www.parat.com/digimaker/documents/180305_-_PM_Dom_i_SAS-saken_201255.pdf


Borgarting lagmannsrett har ikke gitt 320 tidligere Braathens-ansatte medhold i at det har skjedd soleklare løftebrudd fra SAS i forbindelse med overtakelsen av Braathen. - Nå må vi vurdere om det er grunnlag for å bringe saken inn for Høyesterett, sier Parats leder Lisbeth Eliasson.



Eliasson vil umiddelbart sette seg ned med våre juridiske eksperter for å vurdere dommen. - Denne saken har stor prinsipiell interesse. Dersom dommen blir stående, er vi redd den vil svekke oppsigelsesvernet for alle ansatte i bedrifter som blir kjøpt opp, sier Parats advokat Kjetil Edvardsen.



For fem år siden var det 4 400 ansatte i flyselskapet Braathens. Reduksjonen av ansatte har delvis skjedd ved oppsigelser og delvis ved overføring av virksomheter og ansatte til selskaper i SAS-systemet. Det er bare én gruppe som ikke har fått med seg ansienniteten inn i det nye selskapet, nemlig de som utfører bakketjenester (billetter og bagasje)
- Denne klare urimeligheten gjorde at vi har brakt denne saken inn for rettssystemet, sier Lisbeth Eliasson som selv satt i Braathens styre da SAS kjøpte selskapet i 2001.



Høsten 2003 avsa Asker og Bærum tingrett dom i en av de største arbeidsrettssakene

i Norge noensinne. På vegne av en del av våre medlemmer i flyselskapet Braathens

stevnet den gang PRIFO, sammen med flere andre arbeidstakerorganisasjoner, SAS-konsernet for det vi mente var soleklare løftebrudd i kjølevannet av SAS sitt oppkjøp av Braathens. I tingretten nådde vi ikke helt frem; PRIFO valgte derfor å anke dommen til

lagmannsretten.

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 15:17   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,411
Default Re: SAS-dom i dag

Snart sluttstrek for denne saken?
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 15:19   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS-dom i dag

Håper virkelig det, men jeg tror LO/HK ser dette som en så viktig prinsippsak at de vil anke den hele veien opp.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 15:52   #6
Pooh
ScanFlyer Blue
 
Pooh's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
Default Re: SAS-dom i dag

Spørs vel om de kommer så langt når de har tapt i to instanser. Men me får sjau, me får sjau.
Pooh is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 16:37   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS-dom i dag

Ja en bør vurdere nøye før en går videre nå. En hadde nok trodd at en hadde en sterkere sak.....
DY is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 16:40   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,411
Default Re: SAS-dom i dag

I allfall når skylappene var så stooore...
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 16:44   #9
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS-dom i dag

Skylappene går visst på rundgang i konsernet virker det som
DY is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 16:44   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,411
Default Re: SAS-dom i dag

Ikke bare i konserent... Jeg vil da ikke vite om bedre eller billigere selskaper enn SAS, bedre eller billigere biler enn Alfa...
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 16:48   #11
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS-dom i dag

Nei man ser gjerne det en vil se - og ikke minst ønsker å presentere for andre. Det gjelder vel de fleste selskaper
DY is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 19:04   #12
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
Default Re: SAS-dom i dag

Jeg kjenner ikke fakta godt nok til å uttale meg bombastisk. Uansett kan det være verdt å anke for å få Høyesterett til å klarlegge hva som ligger i "virksomhetsovertagelse", det er tydeligvis ikke så mye rettspraksis på dette området. I tillegg hadde det vært spennede å vite hvor klart SAS lovet at de Braathens-ansatte skulle behandles likt med SAS-ansatte, slik at de eventuelt kunne dømmes for avtalebrudd. Uansett,jeg poengterer igjen at jeg ikke kjenner fakta spesielt godt.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2005, 07:24   #13
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: SAS-dom i dag

HK mener :

"En umiddelbar konsekvens kan være at for eksempel de ansatte i Widerøe som nå står foran en omstilling lider samme skjebne som de tidligere Braathens-ansatte. Ved en samordning av bakketjenestene i Widerøe vil de Widerøe-ansatte kunne fratas ansiennitet, stillingsprosent og alle opparbeidede rettigheter."
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2005, 13:13   #14
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS-dom i dag

Quote:
Originally posted by BU595
HK mener :

"En umiddelbar konsekvens kan være at for eksempel de ansatte i Widerøe som nå står foran en omstilling lider samme skjebne som de tidligere Braathens-ansatte. Ved en samordning av bakketjenestene i Widerøe vil de Widerøe-ansatte kunne fratas ansiennitet, stillingsprosent og alle opparbeidede rettigheter."
Er det noen som er i tvil om hva SAS/SGS håper på i forhandlingene om WF-handling? Gribbene sirkler.....
DY is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2005, 22:26   #15
LN_YJF
Guest
 
Posts: n/a
Default Re: SAS-dom i dag

Skulle vel tro at situasjonen for WF-ansatte ble noe annerledes, siden de allerede har vært en del av SAS-konsernet en god stund... ...men man vet jo aldri...

JEG er iallefall ikke bekymret for min del... SGS er ikke på Torp, så her er det ikke fullt så enkelt som å bare bytte handlingagent...



  Reply With Quote
Old 20-03-2005, 22:33   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS-dom i dag

Quote:
Originally posted by LN_YJF
Skulle vel tro at situasjonen for WF-ansatte ble noe annerledes
Man har laget nye avtaler for endringer av arbeidsforhold innen konsernet, og de regner jeg vel med kommer til også å gjelde for forholdet mellom SGS/WF...

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2005, 22:37   #17
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: SAS-dom i dag

Quote:
Originally posted by LN_YJF
(...)SGS er ikke på Torp, så her er det ikke fullt så enkelt som å bare bytte handlingagent...
Nå er det jo ikke slik at en annen leverandør må være på plass der allerede for å kunne ta jobben.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2005, 01:01   #18
LN_YJF
Guest
 
Posts: n/a
Default Re: SAS-dom i dag

Quote:
Originally posted by Falcon
Quote:
Originally posted by LN_YJF
(...)SGS er ikke på Torp, så her er det ikke fullt så enkelt som å bare bytte handlingagent...
Nå er det jo ikke slik at en annen leverandør må være på plass der allerede for å kunne ta jobben.
Nei for all del, men poenget er at det er forskjell på å overta der man allerede er etablert, og å opprette en helt ny avdeling for å overta på en flyplass hvor SAS Brathens opererer et par flights i uka... Det er på ingen måte billig eller enkelt å overta for WF Handling på TRF... Det er ingen økonomiske fordeler å hente ut for SGS i det hele tatt, siden WF Handling på Torp driver butikken langt billigere enn SGS ville ha klart...

Om SGS ville overtatt her, så ville de trengt akkurat like mye folk (vi er ikke akkurat overbemannet for tiden), og det er viden kjent at SGS har høyere lønnsutgifter pr. hode enn det vi har... Selv om de fikk alt utstyret av WF, så ville SGS hatt høyere utgifter enn det WF har...
Videre så er det såpass mye utstyr her at man ville trengt bakkeutstyrsmekanikere. Vi har to på fulltid, og de lider ikke akkurat av mangel på ting å gjøre, i tillegg til at vi er to på de-iceing som slår ihjel dødtiden på de-iceing (mye av det i vinter) med å hjelpe til med større tidkrevende "prosjekter" som produksjon av "destinasjons-skilt" for å sette ved flyene, gjenoppliving av gammelt utstyr, og hogging av annet...
Sistnevnte er jo selvsagt alltid gøy, siden det ofte innebærer bruk av utstyr som f.eks skjærebrenner... "Fra stål har du kommet, og til stål skal du bli..."

Neida, på flyplassene hvor WF og SGS opererer side om side, så er det selvsagt stordriftsfordeler å hente ut. Det er det rett og slett ikke på Torp. Det holder ikke å ansette et par mann ekstra for å håndtere de ekstra flyene der, men man må starte fra scratch og bygge opp en handling-enhet med over 100 ansatte. Bare KR består av ca. 60 personer, hvorav halvparten har faste stillinger.

...og at SGS ikke ville ha med Torp i "pakka", det har man visst lenge...

Jeg tror ikke SGS kommer hit, og det er ikke mange som gjør...
  Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
- EU-dom truer flysikkeheten Trdfly Flyforum 0 15-10-2015 15:53
Transfer India (Dom<->Int) Someone Reiseforum 3 20-03-2013 06:34
Høyesterett med ny dom om virksomhetsoverdragelse LN-VLE Småprat 0 11-02-2012 11:45
Dom meddelad av Lagmannsretten i Oslo i rättstvisten mellan SAS och Norwegian Jens W Flyforum 26 17-03-2010 22:52


All times are GMT +2. The time now is 22:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.