Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-10-2008, 23:44   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Rockin' all over the.... eh, UK and Ireland...

Ok, har to "upcomings" utover vinteren, og følte for at nå var tiden inne til å skrive litt om dem..

Har i flere år vært fan av bandet Status Quo, men har aldri "anstrengt" meg noe mer for å se dem, en at jeg har dratt dit jeg selv kan kjøre (Oslo, Jessheim og Vallset), samt en tur til GOT for et par år siden..

Gutta gjestet Jessheim sommer, og leverte en knall bra konsert, og i motsetning til tidligere år, hadde de også en ny setliste (De kjører safe, spille samme låtliste kveld etter kveld, år etter år.. helt til i sommer), og jeg fikk lyst til å se de igjen.. Begynte så å kikke litt på turnelista, og fant ut at Wembley Arena passet bra: En lørdag like før jul, betyr at man ikke trenger å ta fri fra jobben.. Fant plasser på ticketmaster.co.uk, og skulle så forhøre meg om de plassene var noe bra.. Det endte med at jeg putselig satt der med gratisbilletter, fra noen som ikke hadde bruk for billettene sine, og det et par rader foran de jeg selv fant

Flyr ned med BA763 lørdag 13. Desember, og opp igjen med BA768 dagen etter, selvsagt i biz, og med god tid i loungen i T5 på LHR . Natten tilbringes på Hilton Wembley Plaza, og i motseting til HRC, blir det middag på et ennå ukjent sted, sammen med en drøss andre fans.. Status Quo-fansens svar på "Fly og Vin", aka "Quo Food Club". Blir et forholdsvis tettpakket program, rett av flyet, og komme seg til Wembley, enten via HEX/tube, om ikke en annen fan svipper innom LHR med bilen sin.. Pleier å være vorspiel på en pub i nærheten, som er minst like legendarisk som konsertene på Wembley, hvor bl.a. en del Quo tribute-band spiller.. Det finnes faktisk de som reiser til London for å gå hit, men ikke på selve konserten (Det er de som er litt vel misfornøyde med de statiske setlistene).

Så inn på Wembley Arena, hvor Status Quo spiller, oppvarmet av Manfred Mann, før man deretter stikker til måltidet etter konserten...

Valgte BA768 på hjemturen, for å sikre meg god tid i loungen.. Med utsjekk på hotellet senest 12, har jeg nesten 5 timer på meg, og bør klare hvertfall 3 av de, med litt terminalspotting fra en over snittet behagelig stol, med et par av de over snittet gode baconrundstykkene, og en to-tre cola med sitronskive og isbiter (har mest sannsynlig en bil jeg skal kjøre hem, så vi går nok for cola).

Så hopper vi fram et par måneder:

Her om dagen, fikk den irske fansen oppfylt ønske om en turne (tror ikke de har vært der på en stund..). Jeg fant så ut, at en Quo-konsert, var en god unnskylding til å besøke Irland.. Konserten er Søndag 8. Februar, og selv om ikke noe er planlagt enda (bestilte nettopp konsertbilletten), satser jeg på å forlate landet på lørdagen, og returen på mandag.. (eller kanskje tirsdag? hmm). SAS flyr selvsagt direkte (dog ikke på lørdag.. synd det..), men sånt er for pingler .

Mest sannsynlig, går turen via LHR, og da selvsagt igjen med BA, foran gardinen; ned på lørdag, og opp igjen på mandagen..

Mellom LHR og DUB, benytter unge Martin anledningen til å prøve ut et par nye selskaper, og kommer mest sannsynlig til å test ut både BMI, og Aer Lingus.. Planen er enten å fly ned med BA763, og videre samme dag, evt. ta en senere flight til LHR (BA767), en natt på LHR, og BMI over neste dag.. Satser nok på det, siden det blir "Separate Bookings"..

Retur fra DUB med EI på mandagen, med en goooood connection på LHR, for å rekke det som mest sannsynlig blir BA770 til OSL.. Vet at man kan booke BA code-share på EI via ba.com, men er usikker på de lar en sjekke bagasjen direkte om man har to separate billetter, så siste flighten til OSL er nok det sikreste..

Selvsagt kan en booke OSL-LHR-DUB gjennomgående, men da må en selvsagt betale blodpris for å få sitte foran gardinen... De selger tydelgivis ikke R-klasse (tidligere kjent som I) som en connecting flight..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2008, 00:34   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Rockin' all over the.... eh, UK and Ireland...

Føles nesten som at du har skrevet en trip-report før den egentlig har skjedd!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2008, 13:55   #3
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Dette gleder jeg meg til
Blir Speedbird med også? Dere var jo på konsert i Oslo husker jeg
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2008, 12:11   #4
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Denne tråden bør flyttes til reiseforum, tripreport is in the past not the future.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2008, 15:32   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by E.N. View Post
Denne tråden bør flyttes til reiseforum, tripreport is in the past not the future.
Henviser til denne tråden ang. den diskusjonen.. Der ser det for meg ut til å være enighet om at planleggingen hører med i i en tripreport.. (Bl.a. sagt av en moderator..).

Vet at mitt eget innlegg i den tråden i utgangspunktet git inntrykk av at jeg mener noe annet, men jeg er også egentlig av den typen som liker å skrive om planleggingen.. Er forøvrig ingen som tvinger noen til å lese her...
Old 26-10-2008, 16:05   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

OSL-LHR-OSL er booket, og det samme er et rom på dette hotellet i DUB.. Nå er dillemmaet hvordan en kommer seg mellom London og Dublin.

Alternativ 1: Bmi en veg, Aer Lingus den andre. Det er billig (EI har tom. flighter priset til 0 Euro.. Bare avgifter på ca. 22 EUR..), på returen ankommer jeg i det minste samme flyplass som jeg skal fly videre til OSL fra, og jeg får to nye selskaper på lista..

Alternativ 2: BA mellom LGW og DUB. Fordelene her, er at jeg kan fly i Club Europe, og få like mange Tier Points som mellom OSL og LHR.. Da vil jeg mangle bare to tur/retur London for å oppnå sølvstatus, som jeg bør klare å få til innen oktober.. Ulempene er forskjellige flyplasser (selv om jeg kommer til å ha nesten 7 timer fra ankomst LGW til avgang fra LHR..) Det går en buss fra LGW til LHR som bruker 70 minutter), og det er selvsagt litt dyrere..

Dillemaet er vel egnetlig: Få Tier Points, ellergjøre det billig? Kjøre safe med en flyplass, eller satse på at en kommer seg fra LGW til LHR? (Det går vel strengt tatt bra, med en 6-7 timer mellom flightene)..

Noen som har erfaring med bytte av flyplass i London?
Old 26-10-2008, 17:22   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Noen som har erfaring med bytte av flyplass i London?
Hvis du har syv timer, får tatt ut BP og kun lett håndbaggasje så flyplassoppholdet kan minimeres og baggasjen er transportabel så rekker du jo en tur innom sentrum. Tuben inn mot Viktoria og tog derfra til LGW. (Vanlig tog mot LGW er halv pris ifht. flytoget, og går omtrent like fort mener jeg å huske) På returen vil du vel kanskje nyte loungen på T5 før avgang. Personlig ville jeg lagt to planer, tatt sentrum dersom været er fint og alt er i rute, men med buss som backup dersom det er forsinkelser el.l. Da kan du bestemme deg i farta. Generelt er jo flyplassbytte noe styr, med mindre man greier å overbevise seg selv om at det er gøy å få med seg enda en flyplass på turen.

Sølvkort på BA kommer jo litt anpå hvor mye du skal reisie med dem fremover, men loungtilgang med en gjest uavhengig av billettklasse er jo en fordel. Husk at du også kun trenger 12500 miles for oppgradering en vei fra Premium Eco til CW fra LON til USA - gjelder å planlegge julebordet 2010 i god tid!

Old 27-10-2008, 01:04   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

På utgående har jeg mer enn god nok tid.. Flyr ned med BA767 lørdag 7/2, og skal videre til DUB først dagen etter.. På returen derimot.. Ankomst LGW 13:35, departure fra LHR 20:15.. Slo like godt til på en ny tur i CE mellom LGW og DUB, og satser på at jeg klarer å komme meg fra LGW til LHR på ca. seks og en halv time... Vet selvsagt om muligheten md å dra via London.. Ikke at jeg skal noe spesilelt der, men det er jo en måte å slå i hjel litt tid på, når jeg står der på Galtevik og finner ut at jeg beregnet aaaaaaalt for god tid Men avgjørelsen på om det blir direktebuss eller tog/tube/tog, tas nok ikke før jeg kjøper billetten til toget eller bussen.. Og selv om dette var det "dyre" alternativet, så betaler jeg tilsammen for flybillettene, bare litt over det SAS skal ha i biz - en vei..

Er selvsagt booket på BA770 hjem, for å få maksimalt med tid i loungen på T5..

Behovet for sølvkort, er kanskje ikke så voldsomt.. For å tjene det, trengs det 5 turer tur/retur OSL-LHR i CE, og jeg reiser kanskje så mange ganger til London i løpet av et år.. Fordelene man får, er stort sett loungetilgang, og tilgang til business-check in, og det har jeg jo i utgangspunktet allerede, når jeg må fly biz for å tjene de poengene jeg trenger

Nå har jeg riktignok to turer booket allerede (jeg tjener da opp poeng fra oktober til oktober), pluss LHR-DUB tur/retur, så da er jeg over halvveis allerede.. Synes egentlig bare det hadde vært gøy og hatt det, og ser nå at det egentlig ikke er så vanskelig å få det, så skal jeg nok klare å få det til, men mest "for moro skyld"..

Nå mangler det bare å finne ut hvor en tilbringer natten mellom 7. og 8, februar.. Blir vel noe i nærheten av LGW.. Noen som har noen forslag?

Last edited by Martin; 27-10-2008 at 01:10.
Old 27-10-2008, 06:43   #9
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Uansett hvor du skriver disse innleggene er de meget god lesning...så kan andre hisse seg opp over plasseringen i stedet!
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2008, 18:07   #10
ENKB
ScanFlyer Gold

Og nå kan gutta oppleves på Tahiti også , en øy i Norge
http://www.tk.no/tahiti/article3890680.ece
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2008, 23:34   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENKB View Post
Og nå kan gutta oppleves på Tahiti også , en øy i Norge
http://www.tk.no/tahiti/article3890680.ece
Jessheim og Måløy i fjor, Kristiansund neste år.. Tidligere har de også spilt på Vallset (Mellom Hamar og OSL), Vinstra og i Lyngen.. Begynner å lukte norgesvenner nå Smokie, ta dere en bolle
Old 01-11-2008, 10:54   #12
ENKB
ScanFlyer Gold

Quote:
Smokie, ta dere en bolle
Nå må det vel sies at Smokie var her allerede for et par år siden

Går det an å håpe på at de ankommer med egen skyss eller bruker de rutefly ?

Last edited by ENKB; 01-11-2008 at 10:57.
Old 01-11-2008, 11:46   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

BA legger ned LGW-DUB fra mars 2009, så hadde konserten vært senere hadde planen din gått i vasken

Quote:
British Airways are to withdraw the London Gatwick-Dublin service from 29 March 2009. Customers will be reaccommodated onto an alternative BA codeshare flight operated by Aer Lingus.
Old 01-11-2008, 14:28   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENKB View Post
Nå må det vel sies at Smokie var her allerede for et par år siden

Går det an å håpe på at de ankommer med egen skyss eller bruker de rutefly ?
Ja, Smokie har vel også spilt mer enn et par steder rundt om i Norge.. (Jepp, tidligere fan ).

Vanligvis reiser de med egen buss, men da de gjestet Måløy i sommer, brukte de fly.. Det kommer vel an på resten av turnelista. I August spilte de i England ene dagen, Målåy den neste, og i Belgia den tredje.. Det eneste jeg vet om hvordan de fløy til Norge den gangen, er dette, som bassisten skriver i turnedagboka:
Quote:
Then off to Newcastle, plane to Alesund, Norway, then Helicopter to Måløy for a show at the Tall ships race..
Håper personlig på at de kanskje slenger inn et par konserter til, sånn at de bruker bussen sin.. Konserten er helga etter Norwegian Wood, og jeg har gått og drømt om at de skal spille der, siden jeg var på festivalen i 2007, og tenkte at det hadde vært gøy og sett dem i Frognerbadet..
Old 04-11-2008, 10:25   #15
ENKB
ScanFlyer Gold

Biletter er bestillt til den 24/6-2009.

Siden dette er i reiseforum så kan jeg nevne at reisen til konserten blir foretatt med verdens eldste offentlige kommunikasjonsmiddel i kontinuerlig drift . (ekstra info : trikken i San Fransisco er på 2. plass på denne listen)
Old 11-11-2008, 23:04   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Hotell på LGW ble nettopp bestilt på Sofitel. Fikk bestilt først nå, da de krevde at man hadde et kort som var gyldig på ankomstdato. Siden mitt går ut i November, og det nye kom i posten i dag, fikk jeg endelig bestilt

De skryter av at man kan gå under tak hele vegen fra resepsjonen til Terminalen (Til den nordlige, som jeg skal fly fra), og avhengig av kurs, ble det ca. en tusenlapp, inkl. frokost..
Old 16-11-2008, 13:31   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Pass på at riktig Francis Rossi stiller på konserten da, Martin .....

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=533852
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2008, 19:50   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Eh.. Bilde av den falske Rossi her... Tror jeg skal klare å se forskjell, ja...
Old 07-12-2008, 22:08   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

..og da fikk man mail fra han som arrangerer "Status Quo Food Club": Det er booket to restauranter; en libanesisk, og en indisk.. Jeg vet bare at jeg skal spise på en av de, og får greie på hvilken, når jeg ankommer LHR.. Spennende..
Reply

Posting Rules