Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2008, 16:32   #1
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

SAS Spørsmål om innsjekk - SK til USA (EWR)

Står følgende om innsjekk via internett:

Du kan sjekke inn på Internett, mobiltelefon eller på selvbetjeningsautomat (der dette er tilgjengelig) på SAS-flygningene nevnt nedenfor.
  • Innenlands i Norge og innen Skandinavia/Finland
  • Fra Skandinavia til Europa
  • Fra/til reisemål i Spania
  • Fra/til Beijing, Bangkok, Chicago, New York, Seattle, Tokyo, Washington
Står følgende under informasjon om innsjekk fra selvbetjeningsautomat:

Reiser til USA

Skal du reise til USA i juni, juli eller august må du sjekke inn i skranke. Dette skyldes omfattende innsjekkingprosedyrer vi er pålagt å følge av amerikanske myndigheter.

Mitt spørsmål er:

Kan jeg sjekke inn på nett 22 timer før avgang og skrive ut boardingkort på automat på OSL hvis jeg ikke har printer koblet til PC når jeg skal til USA? Er det noe poeng å printe ut boardingkort på automat? Virker som man likevel må inn til en ekstra "innsjekk" i skranke uansett. Og hva med baggasjelapper? Må man også i skranken for å få dette siden det er til USA? Klarer ikke å bli helt klok av det som står på sas.no

Noen som vet?

Last edited by jcnorway; 22-08-2008 at 17:35.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 00:30   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Innsjekk SAS til USA

Uansett - gå inn på internett og sjekk/velg sete og se hva du får ut. Evt. tar du ut boardingkort på automat, funker ikke det går du i skranke. Er ganske ofte weben til SAS ikke er ajour med de andre it-systemene. (Er ikke overrasket om det står sikkert forskjellig info på sas.no, sas.dk og sas.se om dette, ref mat-diskusjonen tidligere her inne)

Uansett - registrer deg før du drar her: http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Pas-og-Visa/APIS/

Old 23-08-2008, 00:57   #3
matsbg
ScanFlyer Blue

matsbg's Avatar

Har ikke autmoatene til SAS pass-leser slik at man kan legge inn alt av informasjon selv uten å måtte gå i en skranke?
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 01:01   #4
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

SAS sine automater har ikke egen pass-leser ennå nei, men det kommer vel etter hvert får vi håper.

Last edited by LN-RRA; 23-08-2008 at 01:25.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 01:03   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Da jeg reiste med SAS til Chicago i feburar, sjekket jeg inn på internett og skrev ut ombordstigningskort på automat på Gardermoen. Tag kunne ikke skrives ut på automat og ble skrevet ut i skranken. Ingen spørsmål ellers - her var det bare å gå rett til gate
Old 23-08-2008, 03:14   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Og andre selskaper vil nettopp ha API-ene på maskin... Er det rart folk blir forvirret sier jeg...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 05:15   #7
RSL
ScanFlyer Silver

Neste uke reiser også jeg med SAS til USA. Jeg lurer på om man må registrere API på forhånd? Eller kan de gjøre det for deg på OSL? Når jeg reiste til USA med CO, så spurte de bare et enkelt spørsmål på OSL og det var "hvor skal du bo første natten i USA", så regner med at resten ble registrert på maskin.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 09:29   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

De kan selvfølgelig gjøre det på OSL for deg, selv om man helst ser at det er avklart på forhånd. Du kan sikkert tenke deg hvor mange pax som ikke en gang tenker tanken på å registrere dette på forhånd.
Old 23-08-2008, 09:57   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Når du bestiller hos SAS får du automatisk en e-post fra selskapet der du kan registrere bosted. Denne blir kontrollert ved ombordstigning.
Old 23-08-2008, 10:39   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

APIS har blitt litt mer komplisert siden amerikanerne skal ha den informasjonen over med en gang, og avvise/akseptere (automatisk) under innsjekk. Det er mulig automatene ikke er oppdatert ennå, mtp dette.
Old 23-08-2008, 15:46   #11
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

APIS er fylt ut, så da blir det å sjekke inn på nett 22 timer før avreise og se om boardingkort er mulig å printe ut selv. Hvis ikke er det ikke verre enn at man tar dette når man kommer på OSL Takk for svar!

Old 24-08-2008, 20:32   #12
mo
ScanFlyer Blue

Prøv å gjør så mye du kan på nett på forhånd, og resten på flyplassen er det beste tipset for tiden.

Amerikanske myndigheter har i sommer startet "neste generasjon" av APIS som heter AQQ, APIS Quick Query. Der skal alle passasjerene godkjennes med mer informasjon enn tidligere og med direkte link til amerikanske myndigheter. Det innføres med ulike tidspunkter for ulike flyselskaper der både informasjon på nettsider og flyselskapenes datasystemer blir oppdatert etter hvert.
mo is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2008, 21:48   #13
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Prøv å gjør så mye du kan på nett på forhånd, og resten på flyplassen er det beste tipset for tiden.

Amerikanske myndigheter har i sommer startet "neste generasjon" av APIS som heter AQQ, APIS Quick Query. Der skal alle passasjerene godkjennes med mer informasjon enn tidligere og med direkte link til amerikanske myndigheter. Det innføres med ulike tidspunkter for ulike flyselskaper der både informasjon på nettsider og flyselskapenes datasystemer blir oppdatert etter hvert.
Forøvrig har jeg fortsatt ikke deltatt/medlemskap i Nazi-partiet i Tyskland mellom 10 og 25 år før jeg ble født, men amerikanerne blir alderi lei av å spørre.

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2008, 12:29   #14
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Har nå forsøkt å sjekke inn på sas.no, men får kun sjekket inn OSL-CPH. Står at innsjekk ikke kunne utføres på CPH-EWR... er dette på grunn av 22-timers regelen eller er det rett og slett ikke mulig å sjekke inn denne strekningen på nett?? Noen som vet?

Old 25-08-2008, 13:15   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Vet ikke, men kan være, kan ikke være. Uansett så er det egen service-skranke i CPH ved -USA-gaten dersom du ikke får fikset det på OSL og køene er endeløse i transfer-senteret i CPH. Bagasjen får de fikset hele veien på OSL.

God tur

Old 25-08-2008, 14:50   #16
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Kommer ingen vei med innsjekk på CPH-EWR selv med mindre enn 22 timer før avreise. Så da får jeg nok bry noen bak disken på OSL imorgen. Med BA fikk jeg sjekket inn hele ruten til JFK 24 timer før første leg da jeg reiste med dem ifjor så dette var litt skuffende.

Last edited by jcnorway; 25-08-2008 at 14:52.
Old 25-08-2008, 14:59   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det spørs nok også hvordan selskapet gjør det med dokumentkontroll .. på ett eller annet tidspunkt før avreise skal det foretas en visuell inspeksjon av reisedokumentene, og hvis SAS gjør dette på sjekk-inn kan man ikke tillate webcheck-in. Det er litt forskjellig rundt omkring hvordan dette løses ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-08-2008, 15:30   #18
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Dette ordner seg uansett på flyplassen i morgen så det er ingen stress Bruker heller kreftene på å glede meg

Old 26-08-2008, 08:05   #19
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Ingen hjelp å få på OSL. Ble henvist til servicesenteret på CPH for boardingkort videre til EWR. Med 50 min mellom flightene så blir dette muligens mer spennende enn ønskelig Bagasjen ble sendt gjennom hele veien.

Old 26-08-2008, 10:38   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

SAS har jo fysisk dokumentkontroll i gaten, og egen serviceskranke der, så jeg vil tro at det er en mulighet dersom det er kaos i transfersenteret. Uansett så har du lovlig connection og bagasjen er i systemet så det skal jo litt til at du blir stående igjen. Lykke til!

Posting Rules