Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2008, 15:12   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Norge Delvis OT: Vurderer fingeravtrykk for taxfreehandel

LINK

Mer på Aftenposten.no

Dette er en av mulighetene som diskuteres for å hindre at reisende kjøper mer enn den lovlige kvoten alkohol når de ankommer Norge, skriver Aftenposten.no.

Vilkåret for at myndighetene i sin tid godkjente ankomstsalget i taxfreebutikkene på flyplassene, var at hver reisende bare skal kunne kjøpe med seg én kvote.
Men med dagens krav til dokumentasjon for at man har rett til å handle avgiftsfritt, er det i virkeligheten åpnet for at samme person kan handle mange kvoter.

Dette vil tollmyndighetene nå ha en slutt på, og har bedt Travel Retail Norway om å komme med forslag om hvordan dette taxfree-hullet kan tettes. (NTB)

LINK

Mer på Aftenposten.no
Old 05-08-2008, 18:22   #2
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

Vin Re: Delvis OT: Vurderer fingeravtrykk for taxfreehandel

Er vel et halvt års tid siden TRN ble forespurt om å komme med forslag.

Hadde vært mye enklere for alle involverte (med mulig unntak for tollerne) å la folk selv bestemme hvor mye de ønsker å kjøpe. Noe som gjør det enklere for oss som ønsker å fortolle noen vinflasker.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 19:00   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Delvis OT: Vurderer fingeravtrykk for taxfreehandel

Da får man kjøpe en kvote på utreise fra OSL, en i CPH på hjemreise og en på OSL, og så fortolle de vinflaskene man har til overs. Men hvorfor skal de (myndighetene) gjøre det så fryktelig tungvint uten å oppnå noe som helst?? Har vel noe med den generelle holdningen til alkohol, tobakk og avgifter å gjøre??

Old 05-08-2008, 19:20   #4
Stian
ScanFlyer Gold

Dette er vel ikke spesiellt tungvint?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 19:54   #5
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Men hvorfor skal de (myndighetene) gjøre det så fryktelig tungvint uten å oppnå noe som helst?? Har vel noe med den generelle holdningen til alkohol, tobakk og avgifter å gjøre??
Jo mere du får med deg avgiftsfritt, jo mindre kjøper du til blodpris på Vinmonopolet. Og jo mindre du kjøper til blodpris på Vinmonopolet, jo mindre tjener staten på deg. Ergo er det i statskassens interesse å hindre folk i å kjøpe mer. At smugling også er ulovlig har jeg en mistanke om at er et sterkt underordnet hensyn i denne sammenhengen.
Old 05-08-2008, 20:02   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Ja, men hvis man kjøper over kvoten, så "skal" man jo gå på rødt og betale de samme avgiftene som man betaler på polet..

Jeg mener nå at det burde vært lov til å handle så mye man vil, om man ønsker det, og deretter gå på rødt..

(Alle som handler for mer enn de avgiftsfire kvotene går vel selvsagt på rødt? )
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 20:53   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Nå er det slik at de som selger taxfree enten i fergeruter som trafikkerer norsk havn regulært eller på flyplasser må ha konsesjon for dette salget. Konsesjonen som gis tilsvarer at det selges kun en "kvote" pr person. Kvote vil si det man lovlig kan ta med gjennom tollen om man har vært ute av landet i 24 timer. Så da har de ikke lov til å selge deg ei ekstra flaske om du aldri så mye lover å gå på rødt. Men om du kjøper ei flaske på utreise og ei på hjemreise, kan de da ikke kontrollere. Og du kan selvsagt kjøpe flaska(er) i utlandet også å ta med hjem. Men konsesjon er konsesjon.

Hos Color Line har hvert boardingkort egne felt for å krysse av for hva av kvoten du kjøper. Om du bestiller billett t/r samme dag får du ikke handle taxfree på hjemreisen, ettersom du ikke har vært ute i 24 timer.

Meg bekjent er det ingen kontroll på taxfree på utenlandsreiser om du bare skal på dagstur i forhold til å handle. Alt som er der er et stempel. Og om man stempler boardingkortet når man handler i avreiselufthavnen i utlandet, er det stempelet samlet inn før man viser tag'en eller utprinten med setenr på som man må vise når man vil handle ved ankomst.

Så selv om kontrollen ikke er spesielt god, kan den vel karakteriseres som god nok. Jeg blir imidlertid noe irritert over at enkelte byråkrater skal sitte å bruke opp mine skattepenger på å prøve å finne løsninger på ting som vel knapt kan kalles et problem.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 22:00   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Nå er det slik at de som selger taxfree enten i fergeruter som trafikkerer norsk havn regulært eller på flyplasser må ha konsesjon for dette salget. Konsesjonen som gis tilsvarer at det selges kun en "kvote" pr person. Kvote vil si det man lovlig kan ta med gjennom tollen om man har vært ute av landet i 24 timer. Så da har de ikke lov til å selge deg ei ekstra flaske om du aldri så mye lover å gå på rødt. Men om du kjøper ei flaske på utreise og ei på hjemreise, kan de da ikke kontrollere. Og du kan selvsagt kjøpe flaska(er) i utlandet også å ta med hjem. Men konsesjon er konsesjon.

Hos Color Line har hvert boardingkort egne felt for å krysse av for hva av kvoten du kjøper. Om du bestiller billett t/r samme dag får du ikke handle taxfree på hjemreisen, ettersom du ikke har vært ute i 24 timer.

BF
Jeg vet ikke hvor gamle de reglene er, men jeg husker da jeg seilte med Kronprins Harald tur-retur Oslo-Kiel for noen år siden. Tax-free'n var åpen, men boardingkortene våre lå igjen på lugarene. Kameraten min spurte om vi trengte å ha de med, men det trengte vi ikke.. Dette var forøvrig i 2004, så det kan ha blitt endret siden.. Forøvrig kan jeg legge til at jeg kun kjøpte en liter med sprit, og nada mer alkohol.. (i tax-free'en altså.. Baren blir noe annet)

En annen selvopplevd, fra et konkurerende rederi, som trafikkerer Oslo-København, der en kunde hadde en halvflaske eller noe sånt over kvoten, og mannen bak kassa ikke gjorde annet en å bemerke: "jasså, du kjøper litt ekstra ja?", og blunket lurt til kunden.

En annen var damen som handlet for hele reisefølget, og stod med en bunke boardingkort, og skulle ha den flaska på det kortet, den på det, osv. osv.

Kassadamen kunne ikke ha brydd seg mindre, og slo inn alt på samme kortet..

(Men det er også henholdsvis to og tre år siden)
Old 05-08-2008, 22:18   #9
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
"jasså, du kjøper litt ekstra ja?", og blunket lurt til kunden.

Kassadamen kunne ikke ha brydd seg mindre, og slo inn alt på samme kortet..
Jess, endelig noen som kan bruke hodet

E!
Old 05-08-2008, 22:23   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Kom også på den gangen jeg skulle kjøpe spritflaska, samt ølkvoten (fortsatt ombord hos dette rederiet som trafikkerer OSL-CPH).. Fant et øl jeg aldri hadde hørt om, som jeg plukket med meg to liter av (som var kvota når en kjøpte i tillegg til spritflaska). Jeg tenkte selvsagt ikke over at øl over en viss styrke ble regnet som vin hos de norske tollmyndighetene, så da smuglet jeg faktisk ubevisst..
Old 05-08-2008, 22:35   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Kom også på den gangen jeg skulle kjøpe spritflaska, samt ølkvoten (fortsatt ombord hos dette rederiet som trafikkerer OSL-CPH).. Fant et øl jeg aldri hadde hørt om, som jeg plukket med meg to liter av (som var kvota når en kjøpte i tillegg til spritflaska). Jeg tenkte selvsagt ikke over at øl over en viss styrke ble regnet som vin hos de norske tollmyndighetene, så da smuglet jeg faktisk ubevisst..
Det gjør det ikke. All øl, uansett styrke, havner i samme kategori.

Tollvesenet sier det slik:
Quote:
2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.
Det er altså bare "annen drikk" som er begrenset til 4,7%. Antar at ølet var fra Brøckhouse, et bryggeri som lager flere sterke og særdeles gode øl.
Old 05-08-2008, 22:37   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Ah!! har ikke tolket den sånn før.. Husker faktisk ikke hva slag øl det var.. Borte ble det, etterhvert..
Old 06-08-2008, 01:38   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Dette er vel ikke spesiellt tungvint?
Det er da mer lettvint å kunne kjøpe diverse rødvinsflasker på OSL ved ankomst og betalt toll på de som var over kvoten, enn å drive å shoppe litt her og litt der. Jeg anklager ikke butikkene for å gjøre det tungvint, men politikere, som styrer byråkrater, som bruker skattepenger på å liksom tette hull de allikevel ikke får tettet.

Old 06-08-2008, 01:43   #14
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Jeg anklager ikke butikkene for å gjøre det tungvint, men politikere, som styrer byråkrater, som bruker skattepenger på å liksom tette hull de allikevel ikke får tettet.
Velkommen til annerledeslandet Norge

E!
Old 06-08-2008, 09:45   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Man kan si annerledesland ja, men så er det dette begrepet taxfree da. Har dere tenkt på hva den egentlige taxfree-prisen er? Jeg har foretatt en liten beregning på et eksempel - 1 liter Absolut vodka - her foretar vi en nedtelling
kr 385,00 - hyllepris polet
- kr 77,00 - mva
= kr 308,00 - polets eks mva
- kr 229,60 - alkoholavgift (kr 5,74/vol% & liter)
= kr 78,40 - "taxfree"-pris inkludert Vinmonopolets andel til å dekke driftsutgifter

Er det noen taxfree-butikk en kan kjøpe en Absolut til denne prisen? Neppe, ser for eksempel at Colorline tar kr 159 for samme flasken - her er det mye fortjeneste! SAS tar seg også godt betalt når de kaller det taxfree - f.eks. kr 180 for en halvliter Remy Martin VSOP - polets pris hadde vært rundt kr 300 med alle avgifter, men avgiftsfri poletpris er kr 125 - med andre ord minst kr 55 rett i kassa til SAS hver gang de selger en halvliter av dette.
Old 06-08-2008, 10:03   #16
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Med den nye typen boardingkort får du begge flighter på samme boardingkort om du reiser tur/retur samme dag. Da er det enkelt å sjekke om du har lov til å handle eller ikke.
Old 06-08-2008, 10:04   #17
Andrev
ScanFlyer Silver

Nå er jo ofte tax-free dyrere enn supermarked-priser også. Er nok ganske lønnsomt dette, ja :-)
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 13:17   #18
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

Som en artikkel i DN for noe tid tilbake forklarte. Rundt halvparten (40-60% avhengig av varegruppe) av prisen går til OSL/Avinor i form av husleie.

Absolut Vodka koster på OSL 125,-, trekker man fra 40% er man nede på 75 kroner.

En stor forskjell mellom tax free og polet er at polet ikke skal tjene penger. Vil man ha de prisene som er nærmest produsentenes utsalgspris er Svalbard destinasjonel - Nordpolet er bortimot verdens billigste spritbutikk.

Er ikke ofte jeg finner supermarkeder der prisen er lavere enn norsk tax-free, hverken i Tyskland eller Spania.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 13:32   #19
Andrev
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Er ikke ofte jeg finner supermarkeder der prisen er lavere enn norsk tax-free, hverken i Tyskland eller Spania.
Klart, norsk tax-free er blant de billigste.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 13:58   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Andrev View Post
Klart, norsk tax-free er blant de billigste.
Hvis troen er sterk nok så Andrev ...
På Vingrossen i Flensburg får man 0,7 l vodka fra kr 49 (tilsvarer kr 70/l) og da er avgiftene til EU-staten Tyskland betalt.
Reply

Posting Rules