![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
LINK
Mer på Aftenposten.no Dette er en av mulighetene som diskuteres for å hindre at reisende kjøper mer enn den lovlige kvoten alkohol når de ankommer Norge, skriver Aftenposten.no. Vilkåret for at myndighetene i sin tid godkjente ankomstsalget i taxfreebutikkene på flyplassene, var at hver reisende bare skal kunne kjøpe med seg én kvote. Men med dagens krav til dokumentasjon for at man har rett til å handle avgiftsfritt, er det i virkeligheten åpnet for at samme person kan handle mange kvoter. Dette vil tollmyndighetene nå ha en slutt på, og har bedt Travel Retail Norway om å komme med forslag om hvordan dette taxfree-hullet kan tettes. (NTB) LINK Mer på Aftenposten.no
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er vel et halvt års tid siden TRN ble forespurt om å komme med forslag.
Hadde vært mye enklere for alle involverte (med mulig unntak for tollerne) å la folk selv bestemme hvor mye de ønsker å kjøpe. Noe som gjør det enklere for oss som ønsker å fortolle noen vinflasker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Da får man kjøpe en kvote på utreise fra OSL, en i CPH på hjemreise og en på OSL, og så fortolle de vinflaskene man har til overs. Men hvorfor skal de (myndighetene) gjøre det så fryktelig tungvint uten å oppnå noe som helst?? Har vel noe med den generelle holdningen til alkohol, tobakk og avgifter å gjøre??
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er vel ikke spesiellt tungvint?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja, men hvis man kjøper over kvoten, så "skal" man jo gå på rødt og betale de samme avgiftene som man betaler på polet..
Jeg mener nå at det burde vært lov til å handle så mye man vil, om man ønsker det, og deretter gå på rødt.. (Alle som handler for mer enn de avgiftsfire kvotene går vel selvsagt på rødt? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå er det slik at de som selger taxfree enten i fergeruter som trafikkerer norsk havn regulært eller på flyplasser må ha konsesjon for dette salget. Konsesjonen som gis tilsvarer at det selges kun en "kvote" pr person. Kvote vil si det man lovlig kan ta med gjennom tollen om man har vært ute av landet i 24 timer. Så da har de ikke lov til å selge deg ei ekstra flaske om du aldri så mye lover å gå på rødt. Men om du kjøper ei flaske på utreise og ei på hjemreise, kan de da ikke kontrollere. Og du kan selvsagt kjøpe flaska(er) i utlandet også å ta med hjem. Men konsesjon er konsesjon.
Hos Color Line har hvert boardingkort egne felt for å krysse av for hva av kvoten du kjøper. Om du bestiller billett t/r samme dag får du ikke handle taxfree på hjemreisen, ettersom du ikke har vært ute i 24 timer. Meg bekjent er det ingen kontroll på taxfree på utenlandsreiser om du bare skal på dagstur i forhold til å handle. Alt som er der er et stempel. Og om man stempler boardingkortet når man handler i avreiselufthavnen i utlandet, er det stempelet samlet inn før man viser tag'en eller utprinten med setenr på som man må vise når man vil handle ved ankomst. Så selv om kontrollen ikke er spesielt god, kan den vel karakteriseres som god nok. Jeg blir imidlertid noe irritert over at enkelte byråkrater skal sitte å bruke opp mine skattepenger på å prøve å finne løsninger på ting som vel knapt kan kalles et problem. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
En annen selvopplevd, fra et konkurerende rederi, som trafikkerer Oslo-København, der en kunde hadde en halvflaske eller noe sånt over kvoten, og mannen bak kassa ikke gjorde annet en å bemerke: "jasså, du kjøper litt ekstra ja?", og blunket lurt til kunden. En annen var damen som handlet for hele reisefølget, og stod med en bunke boardingkort, og skulle ha den flaska på det kortet, den på det, osv. osv. Kassadamen kunne ikke ha brydd seg mindre, og slo inn alt på samme kortet.. (Men det er også henholdsvis to og tre år siden) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() E!
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kom også på den gangen jeg skulle kjøpe spritflaska, samt ølkvoten (fortsatt ombord hos dette rederiet som trafikkerer OSL-CPH).. Fant et øl jeg aldri hadde hørt om, som jeg plukket med meg to liter av (som var kvota når en kjøpte i tillegg til spritflaska). Jeg tenkte selvsagt ikke over at øl over en viss styrke ble regnet som vin hos de norske tollmyndighetene, så da smuglet jeg faktisk ubevisst..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Tollvesenet sier det slik: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ah!! har ikke tolket den sånn før.. Husker faktisk ikke hva slag øl det var.. Borte ble det, etterhvert..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det er da mer lettvint å kunne kjøpe diverse rødvinsflasker på OSL ved ankomst og betalt toll på de som var over kvoten, enn å drive å shoppe litt her og litt der. Jeg anklager ikke butikkene for å gjøre det tungvint, men politikere, som styrer byråkrater, som bruker skattepenger på å liksom tette hull de allikevel ikke får tettet.
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() E!
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Man kan si annerledesland ja, men så er det dette begrepet taxfree da. Har dere tenkt på hva den egentlige taxfree-prisen er? Jeg har foretatt en liten beregning på et eksempel - 1 liter Absolut vodka - her foretar vi en nedtelling
kr 385,00 - hyllepris polet - kr 77,00 - mva = kr 308,00 - polets eks mva - kr 229,60 - alkoholavgift (kr 5,74/vol% & liter) = kr 78,40 - "taxfree"-pris inkludert Vinmonopolets andel til å dekke driftsutgifter Er det noen taxfree-butikk en kan kjøpe en Absolut til denne prisen? Neppe, ser for eksempel at Colorline tar kr 159 for samme flasken - her er det mye fortjeneste! SAS tar seg også godt betalt når de kaller det taxfree - f.eks. kr 180 for en halvliter Remy Martin VSOP - polets pris hadde vært rundt kr 300 med alle avgifter, men avgiftsfri poletpris er kr 125 - med andre ord minst kr 55 rett i kassa til SAS hver gang de selger en halvliter av dette.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Med den nye typen boardingkort får du begge flighter på samme boardingkort om du reiser tur/retur samme dag. Da er det enkelt å sjekke om du har lov til å handle eller ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå er jo ofte tax-free dyrere enn supermarked-priser også. Er nok ganske lønnsomt dette, ja :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som en artikkel i DN for noe tid tilbake forklarte. Rundt halvparten (40-60% avhengig av varegruppe) av prisen går til OSL/Avinor i form av husleie.
Absolut Vodka koster på OSL 125,-, trekker man fra 40% er man nede på 75 kroner. En stor forskjell mellom tax free og polet er at polet ikke skal tjene penger. Vil man ha de prisene som er nærmest produsentenes utsalgspris er Svalbard destinasjonel - Nordpolet er bortimot verdens billigste spritbutikk. Er ikke ofte jeg finner supermarkeder der prisen er lavere enn norsk tax-free, hverken i Tyskland eller Spania. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvis troen er sterk nok så Andrev ...
På Vingrossen i Flensburg får man 0,7 l vodka fra kr 49 (tilsvarer kr 70/l) og da er avgiftene til EU-staten Tyskland betalt.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
JFK vil ha 10(!) fingeravtrykk | Concorde | Flyforum | 15 | 27-03-2008 23:54 |
Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!?? | seilfly | Flyforum | 28 | 15-02-2008 01:44 |
Fingeravtrykk | jb1 | Flyforum | 1 | 28-10-2007 12:06 |
SAS krever fingeravtrykk | sail4fun | Flyforum | 23 | 04-04-2006 02:53 |
delvis OT | CK | Flyforum | 2 | 24-09-2004 16:19 |