Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2008, 23:09   #1
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Detaljer om LN-VID Pilatus Turboporter: Havari 1968

Jeg etterlyser detaljer om LN-VID sitt havari i 1968 eller deromkring. Det står om dette på kjevik.dk/no-flytransport.htm men det står ingen detaljer rundt havariet
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2008, 00:01   #2
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Detaljer om LN-VID Pilatus Turboporter: Havari 1968

I Hagby boka står det at A/S Flytransports LN-VID totalhavarerte 17/12-1967.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2008, 09:35   #3
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: Detaljer om LN-VID Pilatus Turboporter: Havari 1968

__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2011, 20:51   #4
teott
Newcomer
 
Join Date: Oct 2011
Location: Hamar
Posts: 2
Default Re: Detaljer om LN-VID Pilatus Turboporter: Havari 1968

Jeg var tilstede da LN-VID havarerte på Hamar. Flyet gjorde en dårlig landing, og etter første møte med rullebanen ble det gitt full throttle og flyet steg bratt opp før det stallet og flikket og traff bakken vest for rullebanen der gjenvinningsstasjonen er i dag. Så vidt jeg husker var konklusjonen at haleflaten stallet. Porteren ble ved siden av fallskjermflyging brukt til skoggjødsling og oppdrag på Grønland i forbindelse med berging av en BN Islander der oppe. Har et bilde av vraket ett eller annet sted.
A/S Flytransport kjøpte en ny Porter som også havarerte på Hamar, Jeg var også tilstede da. Flyet kom inn for landing fra nord, og i en høyde av 8-10 m reverserte piitchen til full fin. Det vil si full revers på denne maskinen. Resultatet var at flyet falt nærmest loddrett ned på plassen. De to ombord kunne krabbe uskadet ut av vraket. Årsaken var en feil ved pitchkontrollen
teott is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2011, 22:38   #5
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norge Re: Detaljer om LN-VID Pilatus Turboporter: Havari 1968

Artig at det dukker opp øyenvitner til disse hendelsene på 60-tallet!

Ja, selv denne diskusjonstråden begynner å bli gammel.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Slutt på produksjonen av Pilatus PC-6 Desk pilot Flyforum 4 30-06-2018 20:06
SAS-planer i 1968 KnutW Flyhistorisk forum 13 14-08-2017 04:18
NRK om Flysikkerheten (1968) Rane Viking Flyhistorisk forum 2 18-06-2016 23:27
Pilatus, hoppflyvikar på Jarlsberg? GF1 General Aviation og sjøfly 4 16-07-2010 01:43
Pilatus Porter i Formasjon Toby91 Bilder & foto 3 28-06-2009 17:59


All times are GMT +2. The time now is 13:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.