![]() |
|
![]() |
#1 |
se opp!!
|
![]()
Hei.jeg driver å bygger en F-16 i 1/48.Jeg har tenkt å lage en av de som fløy i Afghanistan og som hadde de store bombene.Er det noen som vet hvilken type bomber dette var.jeg tror de heter Mk84 men de finnes i flere str så jeg luerer på om det er riktig.håper noen kan hjelpe meg
Hilsen Rune |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Det kan jo ha vært MK84 (2000lbs) om du tenker på de store bombene, eller det kan ha vært GBU-10 som er MK84 med styre-kit påmontert slik at disse blir laserguided. (De små heter MK82k (500lbs) og med styrekit GBU-12)
![]() |
#3 |
se opp!!
|
![]()
Takker for svaret.så de brukt begge deler?Vet du noe om det?for å ha de bombene må en vell også noe utstyr på høyre side av luftinntaket?
rune |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Stemmer... En liten sak som henger fremme til høyre som du finner mye om på f-16.net om jeg husker rett. Det lille jeg vet er at det er noe man bruker til bl.a. å belyse med laser på et punkt man ønsker å sikte en laserguidet bombe mot.
I den siste utgaven av Flynytt finner du bilde av denne på midtsiden stort, og med forklaring på neste siste side. www.flynytt.no eller her http://www.nak.no/flynytt/lesernes/lesernes-2-07.asp
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Brukte vel gbu12 i Afghanistan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Ok da var det de "små"... Men patchman: har du mulighet til å velge mellom Mk og GBU? -altså mellom ren "dum" bombe og guidet bombe? Forskjellen er med og uten styrekit bestående av noe som settes på foran og bak...
![]() |
#7 |
N/A
|
![]()
Dum MK-82:
![]() Smart MK-82 (GBU-12): ![]() Enda smartere MK-82 (GBU-38 (JDAM)): ![]() Dum MK-84: ![]() Smart MK-84 (GBU-10): ![]() Enda smartere MK-84 (GBU-31 (JDAM)): ![]() Last edited by KennethGS; 16-03-2008 at 21:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei Rune,
Stikk innom ipms-forumet, så vil du få svar på det meste modellrelatert i forhold til F-16 og Afghanistan. http://www.ipmsnorge.org/forum/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
se opp!!
|
![]()
Tusen takk for alle svar.Dette hjalp masse.Jeg har kun sett et bilde med "smart" mk84 og den ser tøffest ut,så jeg tenkte å gå for den.
Ipms ja......jeg er jo medlem der.At jeg ikke tenkte på det da. Men igjen...takk for alle svar. Rune |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Siste sesong for Vulcan bomber | RJon | Flyhistorisk forum | 12 | 28-09-2023 11:01 |
The forgotten stealth bomber | TriStar | Flyhistorisk forum | 0 | 02-03-2014 10:56 |
Building a bomber plane in just a day | LN-KOG | Flyhistorisk forum | 1 | 14-09-2010 10:49 |
6 bomber funnet på Fornebu | Concorde | Flyhistorisk forum | 0 | 13-04-2010 12:09 |
Provosert av falske bomber på fly | Trety | Flyforum | 1 | 23-05-2005 20:35 |