![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei,
Da begynner LN144-509 Busy Bee B737-200 Combi å bli klart til trykking. Dette vil bli sendt til Cartograf i begynnelsen av Januar, sammen med LN144-510 som blir Braathens final cs. LN-NPB hadde i løpet av sin karriere mange forandringer i sitt skjema. Det ble levert med striper øverst på halen, sorte titler, sort anti-glare og registrerings bokstaver som var "squared with rounded corners" for å bruke Jennings sine ord. Så forsvant hale stripene, det fløy lenge uten titler, så kom oransje titler med brun skygge, anti-glare ble lys grått og registrerings bokstavene P og B ble forandret til en rundere type. Det var flere kombinasjoner av nye og gamle P&W logoer på motorene, en stund hadde den ikke disse i det hele tatt. Så var med svart nesetip og uten.. Alle disse variasjonene blir å finne på arket. Så nå blir du vel fornøyd Espen... Happy modelling, Ruben ![]() ![]() Last edited by rhusberg; 14-12-2007 at 08:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Magic Nostalgic
|
![]()
Läckert Ruben!
>levert med striper øverst på halen Det har jag aldrig sett! Kan du visa bild? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei,
Det var nytt for meg også før Espen Kurthi sendte meg dette bildet. Bildet er tatt av Ole Johan Beck, og jeg håper du tilgir meg Ole Johan, for at jeg viser bildet uten å ha spurt deg først ! Jeg er forøvrig MEGET intresert i å kjøpe/bytte til meg ett orginalt kodakchrome dias i denne bemalingen. Happy modelling, Ruben ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Eg fløy av og te med Busy Bee mellom stvg og bergen... men lenge siden eg har sett det.. noen som har bilde av flyet .. vil bare titte litt igjen på det.
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Halla Ruben.
Jeg ser nå at julen blir "LITT" sen iår...... Gleder meg litt mer enn middels. Mvh. Erik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei Erik,
Vil det si at du trenger 1 eller 2 ark ??........ Happy modelling, Ruben |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Dette bildet er scannet fra negativ film, men det finnes de som har slides, skal sende deg en pm. Men dette er ikke original-skjemaet! Se bildene jeg har lagt ut på Airpics (om du nå bare får de opp, det er problemer med databasen for tiden... ), se også her: http://www.airliners.net/search/phot...ne_version=6.0 Det er jeg som har skrevet alle "notes" på Jan Olav Martinsens bilder.
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hoppsann.
Alt under to er vel for jenter....... Erik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Så til saken: LN-NPB ble levert i desember 1979 med standard hale og cheatline uten titler og med svart snute og svart anti-glare. slik:http://www.airliners.net/open.file/0989120/L/ Neste forandring kom sommeren 1982, da ble de svarte Busy Bee titlene ble påført, ellers ingen endringer. slik: http://www.airliners.net/open.file/1019197/L/ Så kom den versjonen som bildet ovenfor viser med stripene øverst på halen, men dette kom først høsten 1985. Så ble den revidert forsommeren 1986: stripene på halen ble fjernet igjen, titlene ble gule, anti-glare lysegrå og snuten hvit. Slik gikk den resten av sin tid. Merkene på motorene kome seinere enn 1982, vet ikke når. Så tror jeg aldri de endret på bien på halen, tror fargen på den alltid var brun, men dette er som du tidligere har skrevet om svært vanskelig å dokumentere godt på bilder. Kontrastene gjør fort at de brune stripene ser nærmest svarte ut. Mer info kan finnes her: http://forum.airpics.com/read.php?TID=25969
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 14-12-2007 at 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei Ole Johan,
Og takk for sist !! Tusen takk for oppklaringen rundt merkingen på LN-NPB. Det er godt at jeg skrev "se nøye på bilder av den aktuelle maskinen" i instruksjonene til dette arket. Alt det forskjellige er med, så kan byggeren velge selv fra hva tid modellen skal representere. Jennings sendte meg et bilde av maskinen tatt bakfra, med bla lys grå anti-glare og gule titler, og der ser en at det mørke i bien er en del mørkere enn det brune i stripene. Derfor har vi laget bien med både brun og sort. Hilsen Ruben ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Magic Nostalgic
|
![]()
Tack för intressant bild med stripes!
Finns det någon conversion pack att köpa med gravel kit i 1:144 ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det fantes et fotoetset sett tidligere, uten jeg husker navnet (Fotocut ?). Jeg har ett sett hjemme en plass, men er offshore nå. Men du fikk bare med selve platen og ikke "humpene" under nesen. Happy modelling, Ruben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei,
Her er midten av instruksjonsarket. Jeg har tatt med disse 3 bildene som en hjelp til å lage "gravel kit" som LN-NPB hadde. Happy modelling, Ruben |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Magic Nostalgic
|
![]()
Tack Ruben!
Jag lyckades inte hitta någon kit på nätet.. /JM |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Dette blir nydelig Ruben og dette har jeg ventet på lenge
![]() Espen hilser ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nose gear deflector plate byttet du med meg, Ruben for mange år siden. Jeg kjøpte den (sammen med antennene til B 737-200 og trapp/rekkverk til bakdøra i USA fra et firma som het ATP America. Tror ikke dette firmaet eksisterer i dag og jeg har heller ikke sett dette settet (conversion kit) siden.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
airliner modellebygging gjennom 25 år. Det var ett 1 mannsfirma, drevet av Clint Groves i California. Jeg hadde gleden av å besøke Clint i 1991. Han drev alt hjemme ifra, så hele huset var fullt av goodies. Stua var forbeholdt dekaler, og var delt opp med lave skillevegger over alt, hvor det hang 100'vis av dekaler. Det ble et jæ...g dyrt besøk. Happy modelling, Ruben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Har du tips om gode B737-200 modeller i 1:144 Runen? Jeg kjenner kun til Airfix.
Espen hilser |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
resin modell av 200'en i 1/144. Denne er MYE bedre og mer korrekt enn den gamle Airfix sin, men selvfølgelig også dyrere. http://authentic-airliners.de Jeg kjøpte også hans CL700 og 900 modeller på Telford i år, og de er bare helt topp. Happy modelling, Ruben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Som en digresjon kan jeg også nevne at LN-NPB (i Busy Bee kalt Storebia) i en periode fløy uten votex dissipators (blåsetubene under motorene). For dem som vil kan det bygges mange spennende varianter av dette flyet.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lima November Decals LN144-522 Braathens SAFE DC-4 | rhusberg | Samlerhjørnet | 9 | 10-10-2010 21:20 |
LIMA NOVEMBER DECALS LN144-519 SAS DC-7C | rhusberg | Samlerhjørnet | 15 | 22-12-2009 16:45 |
Lima November Decals LN144-514 Norwegian B737-800 "6000th" | rhusberg | Samlerhjørnet | 9 | 29-10-2009 09:27 |
LIMA NOVEMBER DECALS LN144-512 Scanair DC-8-62/63 | rhusberg | Samlerhjørnet | 5 | 15-06-2008 21:18 |
LIMA NOVEMBER DECALS LN144-504 SAS DC-8-55/62/63 | rhusberg | Samlerhjørnet | 12 | 15-06-2008 21:17 |