![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Jag tittar igenom mina fotopärmar och hittar dessa två bilder som jag fått av någon för många år sedan:
![]() ![]() Någon som vet vad som hänt, när det hände och på vilken plats? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Vad tror du om exempelvis c/n 2021 N86500 "damaged on landing at Pittsburgh 22 May 1950 when hit car & work stands - left main gear and wing fuel cell no. 2 damaged" eller c/n 2022 N86501 "extensively damaged on landing at Chicago-Midway 18 Dec. 1949 , ran off runway 13R, through fence and across road, aircraft finished up in a parking lot". Båda maskinerna i trafik hos TWA, båda reparerade. Uppgifterna från Air-Britain´s "The Lockheed Constellation" som verkligen kan rekommenderas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Det kan ju vara N86501 på bilderna, det ser iaf inte ut som att det finns två nollor i slutet av registreringen på den övre bilden. Fick först för mig att det var en Metropolitan från Sabena i bakgrunden men vid närmare titt är det ju Northwest, vilket man ser ganska tydligt. Tack för info!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Jag tror nog mer på att det är en Martin 202 från Northwest, Northwest hade typen i trafik från augusti 1947 till mars 1951.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Magic Nostalgic
Join Date: Oct 2004
Location: Göteborg
Posts: 113
|
![]()
Kan du på originalbilden läsa namnet? Jag kan läsa "Star of the..............."
Det skulle ju hjälpa. /JM |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
@Rolf: Visst är det en Martin, stjärten är ju lite trubbigare än en Metrop. Nu har vi ett namn på individen, själv har jag bara en lättare bok om Constellation utan såpass detaljerad info så jag antar att du har svaret i din bok... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Magic Nostalgic
Join Date: Oct 2004
Location: Göteborg
Posts: 113
|
![]()
Då stämmer det bra med N86501. Man ser ju dessutom fleetnumret 501 nedanför namnet.
Den köptes senare av Nevada Airmotive 31.3.62 WFU & stored Las Vegas Broken up 1964. /JM |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Nej, men till Persian Gulf, från Constellation-boken: "Athens, three-times weekly services continued to Bombay calling at Dharan and Basra". Detta gäller tydligen från c:a augusti 1949 då TWA gjorde en del ändringar i det internationella trafiksystemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Varför beställde inte DY Airbus A320? | L-1011 | Flyforum | 48 | 05-11-2010 17:22 |
SAS DC-7CF, var och när? | HansJ | Flyhistorisk forum | 4 | 30-11-2009 21:58 |
Seilfly landet nær Rjukan (var: Seilfly styrtet i Telemark) | gustavf | Flyforum | 8 | 04-07-2008 23:40 |
Varför denna vinterskrud på G-STRI? | paer | Flyforum | 3 | 18-12-2007 10:15 |
Varför Codesharing? | Bengt | Flyforum | 2 | 31-10-2004 19:14 |