![]() |
|
![]() |
#1 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Har spm om store fly og hvem som kan ta i mot hva.
En kollega mente han hadde landet med A340/330 på Bardufoss rundt 2005. Mener å huske det var en Airbus..... Spm. er også : Finnes det en oversikt over hvilke flyplasser i Norge som kan ta imot hva slags fly ??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
|
![]()
har vært borti at Militæret har chatrert en A330 fra MyTravel når dem har storinnrykk og hjemsendelse av førstegangsrekrutter
![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Så lenge banen er lang nok ifht føre og flyets landingsvekt, brann- og havariberedskapen er på nødvendig nivå, og bæreevnen på rullebane, taksebane og apron er tilstrekkelig for å tåle flyets vekt fordelt på alle dekkene, kan de ta dem. Det står begrensninger for de to sistnevnte i AIP Norway, mens det som har med selve flyet å gjøre er i flyenes håndbøker, og sikkert også på forskjellige oversikter på nettet.
Du kan regne med at alle Joint use-flyplasser i Norge kan ta ned "det meste", eksempelvis er det fra tid til annen An-124, 747, KC-10 og/eller C-5 på BGO, SVG, TRD, BOO, OSL, RSL, EVD m fl. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Men hva med Go-arounds å sånn.... Vil ikke noe fjell eller lignenede i f.eks TOS og BDU ha innvirkning på hva som kan lande på flyplassene..... ???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,488
|
![]()
Vet at MyT har vaert med 330 paa BDU .. tror Novair ogsaa. I forbindelse med militaeroevelser har det vaert amerikanske 747'er det. ATA har ogsaa vaert der med Tristar ved minst to anledninger.
Vet ikke om SAS noengang var der med 747, men baade DC10 og 767 ble brukt ved noen anledninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Har hørt en historie om en dansk SAS kaptein som landet på Bardufoss i mørket en vinter... han nektet å ta av igjen dagen etter når han kunne se terrenget rundt flyplassen
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
På avgang RWY28 Bardufoss kreves det en climb gradient på 10% mot vest de første 1000 fot grunnet Andslia. Større fly vil kunne få problemer med dette. Jeg har selv vært vitne til en fullastet VC-10 fra Royal Air Force som "aldri" tok av og lå og slikket terrenget oppover lia der. Greit å ikke miste en motor da... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
En ting er de utregnede minima som stpår i AIP. Men ut over dette må man også ha dokumentasjonen for den spesifikke flytypen og den spesifikke flyplassen i orden. Nå vet jeg ikke hvordan det er med militære operasjoner (mistenker at de har litt andre regler for å regne med engine failure ved avgang og landing/missed approach i forhold til en sivil operatør), men et sivilt flyselskap er pliktet til å ha utregninger for landings- og avgangsvekt basert på vær, rullebaneforhold, missed approach procedures, engine failure procedures og så videre for aktuell flytype før man kan operere på en flyplass.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
MyTravel hadde en charterflight med en 330 til BDU sommeren 05. Ang røverhistorier med store fly på BDU, skal sjefsflygeren i et amerikansk selskap ha "prøveflydd" flyplassen med en 747 for mange år siden. Han kom "feil vei", dvs at han må stupe ned før landing. Han skal ha kommet inn, fly forbannet og sagt at ingen andre enn han skulle lande på den ***** flyplassen. Siden har ingen sett dem..... :-)
Last edited by Balle Chlorin; 30-11-2007 at 15:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,488
|
![]()
.
Det var vel disse gutta, det da .... ![]() . |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Linken under viser bilder ennå nærmere påstanden det refereres til i første post i tråden.
A330 på ENDU i 2005: http://www1.airpics.com/search/searc...unt=&st=3&ar=2
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Mener at jeg alt på ´70-tallet har hørt at USAF C-5A Galaxy har vært på BDU ved flere anledninger i forbindelse med øvelser.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
|
![]()
Javisst, C-5'en var en vanlig besoekende paa 70 og tidlig 80-tall, sammen med Starlifter og andre store fugler. (Om jeg ikke husker helt feil var Bardufoss foerste flyplassen i Norge som hadde besoek av C-5'en)
I de senere aar (etter 2002) har det gaatt mer i C-17, Boeing 707, DC-10, Airbus 330 og Antonov 124 om jeg husker rett. Og angaaende roeverhistorier saa er det loggfoert en fra mange aar tilbake med en italiensk C-130 paa GCA-innflygning som klasket hjula i bakken paa underrun paa 28 foer han gikk rundt, da han fremdeles ikke saa lysene paa det tidspunktet... saa stein i skyer (snoebyger) stemmer nok det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Nå vet jeg ikke om historien har utviklet seg gjennom årene, men som faktisk er sann, og fortalt av kollega´n som var så heldig å motta vedkommendes vrede:
C-141 lander under tett snøvær i forkant an en større øvelse midt på 80 tallet. Crew takser inn og shutter ned, og setter nesa for messa. På morran stikker våre Starlifter helter nesa ut døra til solskinn, og bra sikt til indre troms store ansamlinger av cumulus granitus. Skipper får helt noia, og ber om å bli kjørt til tårnet. 10 minutter senere står en sint major fra USAF å sparker i døra til tårnet, roper og smeller. Han vil inn, for han skal banke den flygelederen som narret ham til å lande på den flyplassen! Høres sykt ut, men kollega´n er ikke kjent for legge på for kjente. ![]() (Digresjon: USAF laget en film som beskrev forholdene på Bardufoss, som de viste til crew som skulle fly in på øvelser for første gang) Hva gjelder beregninger, så bruker forsvaret også svile regler i fredstid, noe de IKKe gjorde under den kalde krigen. Den mest dramatiske avgangen med diger maskin på ENDU var en AN-124 som tok av søkklastet med fisk en gang tidilig på 90-tallet. Den tok av på bane 28, selv om kollega i tårnet spurte ham ørten ganger om han hadde performance. Det hadde han, og passerte vel Andslia med under 100ft. (Blåste snøen av trærne.....) Problemet med Andslia er nok litt avhengig av penger også, for flere ber om 10 for angang, men om det blir for mye medvind, så tar de 28 uten å laste av etc. Mistenker at man helst vil slippe å bruke max thrust. (Pilots chip in.... ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Samme historie har jeg hørt om utenlandske flygere som har vært med noen i Widerøe på klappsete og flydd til en av plassene på vestlandet med innflyging med minimal sikt, dette på kveldstid. Dagen etter og de skulle videre fikk han opp øynene for fjellene de hadde flydd inn imellom!
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY331 BDU-OSL 27/05 OG DY338 OSL-BDU 29/05 | nikolai | Register- og ATC-Forum | 20 | 22-05-2014 10:22 |
To fly og kun 1 boarding pass? | apeks | Småprat | 3 | 14-02-2013 09:05 |
airBerlin city tour pass - Et slags interrail med fly? | Mchansern | Reiseforum | 0 | 27-05-2011 22:42 |
Den store fly-mot-fly-dagen | Harald Oanes | Bilder & foto | 9 | 26-04-2010 22:44 |
Fly av taksebanen på BDU | LN-KRF | Flyforum | 1 | 13-01-2010 20:24 |