Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-11-2007, 10:24   #1
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Spørsmål BDU og store pass.fly ??

Har spm om store fly og hvem som kan ta i mot hva.
En kollega mente han hadde landet med A340/330 på Bardufoss rundt 2005. Mener å huske det var en Airbus.....

Spm. er også : Finnes det en oversikt over hvilke flyplasser i Norge som kan ta imot hva slags fly ???
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 11:21   #2
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: BDU og store pass.fly ??

har vært borti at Militæret har chatrert en A330 fra MyTravel når dem har storinnrykk og hjemsendelse av førstegangsrekrutter
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 11:30   #3
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Så lenge banen er lang nok ifht føre og flyets landingsvekt, brann- og havariberedskapen er på nødvendig nivå, og bæreevnen på rullebane, taksebane og apron er tilstrekkelig for å tåle flyets vekt fordelt på alle dekkene, kan de ta dem. Det står begrensninger for de to sistnevnte i AIP Norway, mens det som har med selve flyet å gjøre er i flyenes håndbøker, og sikkert også på forskjellige oversikter på nettet.
Du kan regne med at alle Joint use-flyplasser i Norge kan ta ned "det meste", eksempelvis er det fra tid til annen An-124, 747, KC-10 og/eller C-5 på BGO, SVG, TRD, BOO, OSL, RSL, EVD m fl.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 11:44   #4
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Men hva med Go-arounds å sånn.... Vil ikke noe fjell eller lignenede i f.eks TOS og BDU ha innvirkning på hva som kan lande på flyplassene..... ???
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 11:55   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,488
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Vet at MyT har vaert med 330 paa BDU .. tror Novair ogsaa. I forbindelse med militaeroevelser har det vaert amerikanske 747'er det. ATA har ogsaa vaert der med Tristar ved minst to anledninger.
Vet ikke om SAS noengang var der med 747, men baade DC10 og 767 ble brukt ved noen anledninger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 12:02   #6
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Har hørt en historie om en dansk SAS kaptein som landet på Bardufoss i mørket en vinter... han nektet å ta av igjen dagen etter når han kunne se terrenget rundt flyplassen Har også hørt røverihistorier om danske jagerflyvere som mener at det er stein i skyene i Norge
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 12:30   #7
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Quote:
Men hva med Go-arounds å sånn.... Vil ikke noe fjell eller lignenede i f.eks TOS og BDU ha innvirkning på hva som kan lande på flyplassene..... ???
Du har helt rett i at terreng blir begrensende. På en go-around/missed approach er terreng begrensende på den måten at du får høyere minima og/eller strengere krav til climb gradient. Dette gjelder også på Bardufoss. Minima på ILS28 er høyere enn en "vanlig" ILS grunnet terreng i motsatt baneende.
På avgang RWY28 Bardufoss kreves det en climb gradient på 10% mot vest de første 1000 fot grunnet Andslia. Større fly vil kunne få problemer med dette. Jeg har selv vært vitne til en fullastet VC-10 fra Royal Air Force som "aldri" tok av og lå og slikket terrenget oppover lia der. Greit å ikke miste en motor da...
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 12:47   #8
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Men hva med Go-arounds å sånn.... Vil ikke noe fjell eller lignenede i f.eks TOS og BDU ha innvirkning på hva som kan lande på flyplassene..... ???
Jumper G5 har allerede dekket det ved å skrive "mens det som har med selve flyet å gjøre er i flyenes håndbøker".

En ting er de utregnede minima som stpår i AIP. Men ut over dette må man også ha dokumentasjonen for den spesifikke flytypen og den spesifikke flyplassen i orden.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med militære operasjoner (mistenker at de har litt andre regler for å regne med engine failure ved avgang og landing/missed approach i forhold til en sivil operatør), men et sivilt flyselskap er pliktet til å ha utregninger for landings- og avgangsvekt basert på vær, rullebaneforhold, missed approach procedures, engine failure procedures og så videre for aktuell flytype før man kan operere på en flyplass.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 13:24   #9
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Her er et eksempel på storfugl på Bardufoss:

Airliners.net: A330 take-off fra BDU
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 13:43   #10
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Finnair Re: BDU og store pass.fly ??

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Vet at MyT har vaert med 330 paa BDU .. tror Novair ogsaa. I forbindelse med militaeroevelser har det vaert amerikanske 747'er det. ATA har ogsaa vaert der med Tristar ved minst to anledninger.
Vet ikke om SAS noengang var der med 747, men baade DC10 og 767 ble brukt ved noen anledninger.
Synes å huske en FY DC-10 en gang på åtti-tallet.
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 13:45   #11
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Quote:
Originally Posted by spitfire View Post
Har hørt en historie om en dansk SAS kaptein som landet på Bardufoss i mørket en vinter... han nektet å ta av igjen dagen etter når han kunne se terrenget rundt flyplassen Har også hørt røverihistorier om danske jagerflyvere som mener at det er stein i skyene i Norge
Har hørt historien, men da med en italiensk transportflyvere,..................... så dette er tydligvis en "vandrehistorie".
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 15:23   #12
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: BDU og store pass.fly ??

MyTravel hadde en charterflight med en 330 til BDU sommeren 05. Ang røverhistorier med store fly på BDU, skal sjefsflygeren i et amerikansk selskap ha "prøveflydd" flyplassen med en 747 for mange år siden. Han kom "feil vei", dvs at han må stupe ned før landing. Han skal ha kommet inn, fly forbannet og sagt at ingen andre enn han skulle lande på den ***** flyplassen. Siden har ingen sett dem..... :-)

Last edited by Balle Chlorin; 30-11-2007 at 15:43.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 15:33   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,488
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Siden har ingen sett dem..... :-)
.

Det var vel disse gutta, det da ....

.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	tower.jpg
Views:	318
Size:	185.5 KB
ID:	14294  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 19:29   #14
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
Har hørt historien, men da med en italiensk transportflyvere,..................... så dette er tydligvis en "vandrehistorie".
Det er vakker natur rundt BDU, og i tillegg er det performance-begrensninger ifht vekt, vind og føret. Så om en kaptein "har nektet å ta av" har det nok mer med at det rett og slett ikke har vært lov under de rådende forholdene. Men det er klart at Andslia er et fascinerede skue om man sikter på threshold istedet for å lande i den normale touchdown-sonen.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 22:15   #15
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Linken under viser bilder ennå nærmere påstanden det refereres til i første post i tråden.

A330 på ENDU i 2005:
http://www1.airpics.com/search/searc...unt=&st=3&ar=2
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2007, 23:26   #16
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Mener at jeg alt på ´70-tallet har hørt at USAF C-5A Galaxy har vært på BDU ved flere anledninger i forbindelse med øvelser.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2007, 01:03   #17
Chaos Controller
ScanFlyer Blue
 
Chaos Controller's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Javisst, C-5'en var en vanlig besoekende paa 70 og tidlig 80-tall, sammen med Starlifter og andre store fugler. (Om jeg ikke husker helt feil var Bardufoss foerste flyplassen i Norge som hadde besoek av C-5'en)
I de senere aar (etter 2002) har det gaatt mer i C-17, Boeing 707, DC-10, Airbus 330 og Antonov 124 om jeg husker rett.

Og angaaende roeverhistorier saa er det loggfoert en fra mange aar tilbake med en italiensk C-130 paa GCA-innflygning som klasket hjula i bakken paa underrun paa 28 foer han gikk rundt, da han fremdeles ikke saa lysene paa det tidspunktet... saa stein i skyer (snoebyger) stemmer nok det
__________________
Chaos Controller is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2007, 17:37   #18
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Nå vet jeg ikke om historien har utviklet seg gjennom årene, men som faktisk er sann, og fortalt av kollega´n som var så heldig å motta vedkommendes vrede:

C-141 lander under tett snøvær i forkant an en større øvelse midt på 80 tallet. Crew takser inn og shutter ned, og setter nesa for messa. På morran stikker våre Starlifter helter nesa ut døra til solskinn, og bra sikt til indre troms store ansamlinger av cumulus granitus. Skipper får helt noia, og ber om å bli kjørt til tårnet. 10 minutter senere står en sint major fra USAF å sparker i døra til tårnet, roper og smeller. Han vil inn, for han skal banke den flygelederen som narret ham til å lande på den flyplassen!

Høres sykt ut, men kollega´n er ikke kjent for legge på for kjente.

(Digresjon: USAF laget en film som beskrev forholdene på Bardufoss, som de viste til crew som skulle fly in på øvelser for første gang)

Hva gjelder beregninger, så bruker forsvaret også svile regler i fredstid, noe de IKKe gjorde under den kalde krigen.

Den mest dramatiske avgangen med diger maskin på ENDU var en AN-124 som tok av søkklastet med fisk en gang tidilig på 90-tallet. Den tok av på bane 28, selv om kollega i tårnet spurte ham ørten ganger om han hadde performance. Det hadde han, og passerte vel Andslia med under 100ft. (Blåste snøen av trærne.....)

Problemet med Andslia er nok litt avhengig av penger også, for flere ber om 10 for angang, men om det blir for mye medvind, så tar de 28 uten å laste av etc. Mistenker at man helst vil slippe å bruke max thrust. (Pilots chip in.... )
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2007, 18:25   #19
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: BDU og store pass.fly ??

Samme historie har jeg hørt om utenlandske flygere som har vært med noen i Widerøe på klappsete og flydd til en av plassene på vestlandet med innflyging med minimal sikt, dette på kveldstid. Dagen etter og de skulle videre fikk han opp øynene for fjellene de hadde flydd inn imellom!
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY331 BDU-OSL 27/05 OG DY338 OSL-BDU 29/05 nikolai Register- og ATC-Forum 20 22-05-2014 10:22
To fly og kun 1 boarding pass? apeks Småprat 3 14-02-2013 09:05
airBerlin city tour pass - Et slags interrail med fly? Mchansern Reiseforum 0 27-05-2011 22:42
Den store fly-mot-fly-dagen Harald Oanes Bilder & foto 9 26-04-2010 22:44
Fly av taksebanen på BDU LN-KRF Flyforum 1 13-01-2010 20:24


All times are GMT +2. The time now is 17:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.