Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2007, 16:17   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default SAS' mangel på service får gjennomgå


http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=16&ThreadID=201807&s=&amp ;page=1

Jeg synes det absolutt saklig kritikk som fremkommer her. Det er tydeligvis mange som unngår SAS pga manglende servering. At de nå "gjeninnfører service" ser ikke ut til å dempe på misnøyen. Gratis mat og drikke - gjerne på enklest mulig nivå, er hva de fleste av oss forventer, i alle fall etter at man har brukt milloner på å fortelle at man har blitt bedre.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 16:32   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Var lite fornøyd med min SASBraathens tur søndag kveld BGO-OSL. Fullstendig utslitte seter (LN-TUJ) og flombelysning i kabinen, med salg fra trillevogn. Tror nok kundene ville foretrukket lyset av for å hvile øynene.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 18:36   #3
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Har SAS sluttet helt med servering innenlands nå?
På min siste e-ticket kvittering står det "No Meal Service". Tidligere pleide det å stå "Food and beverages for purchase".
OEH is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 19:24   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Ingen mat tilsalgs i Sør-Norge, kun mellom Nord - Sør. Salg av diverse sjokolade osv i Sør.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 19:31   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Nå er det vel relativt mange hønsehjerner som skriver innlegg i slike debatter, for det meste folk som flyr en gang i året hjem til svigers og en gang i året til LPA... Det er latterlig hvor uvitende mange av debattantene er...

Problemet til SAS er vel at servicen kan være forvirrende med såpass mange konsepter. Hadde jeg vært SAS hadde jeg forsøkt å mainstreame dette mye mer. Vi på forumet har stor kunnskap fordi vi leser hva pressemeldingene sier og har en generell interesse.

Her er servicen du kan forvente av SAS (for the record)

Innenlands
Gratis frokost på alle flygninger før kl 0900
Gratis kaffe og te hele dagen.
Resten må du betale for.

Utenlands (utenom intercont)
Det finnes to forskjellige set up på utenlandsflygninger nå

1. Business, Economy Extra og Economy. På Economy må du betale for alt. På business er det en mye bedre, oppgradert servering. Varme måltider, vin fra store flasker (stort sett), dessert serveres på egen tallerken etter hovedmåltidet. Skikkelig porselen. Midtsetet er blokkert slik at det aldri vil sitte noen i midten på business. På Economy Extra serveres et kaldt måltid og all mat og drikke (samme som business) er gratis.

2. På enkelte mer ferielignende destinasjoner (pluss OSL/SVG/BGO-ARN/CPH er det kun Economy Extra og Economy

Innenriks i Norge er SAS klart best, men til Europa stiller SAS i Norwegians klasse, mange flyselskaper serverer mat i økonomi og det blir bare flere og flere. Her har SAS en utfordring de må ta seriøst..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 19:40   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Tommy, hvorfor er SAS klart best innenlands? Du får riktignok frokost før kl. 0900, men ellers er det vel mye det samme som DY. Gratis kaffe/te får du også, men jeg synes kanskje det er å ta i noe å si at dette gjør SAS klart best. Jeg ville kanskje gått for "marginalt bedre". Det som gjør at jeg liker SAS innenlands er setereservering, nettinnsjekk og sjekk-inn automater, og ikke gratiskaffen (selv om jeg setter pris på den også). Når det gjelder utenlands så er vel tilbudet omtrent det samme (bortsett fra frokosten) på økonomi, altså i DYs klasse eller marginalt bedre. Men som du sier, et stykke bak en rekke av konkurrentene som flyr til Europa. Her er vel fordelen som kan veie opp for SAS at de flyr direkte til en lang rekke flere destinasjoner (og oftere) enn selskaper som tilbyr bedre servering ut av Norge. DY har mange destinasjoner, men flyr ikke så ofte og kan heller ikke tilby bedre servering ombord enn SAS. Alt i alt vil jeg si at så lenge man flyr økonomi så er det ikke så mye som skiller SK fra DY, men det er noen positive trekk.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:03   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by Tommy777

Nå er det vel relativt mange hønsehjerner som skriver innlegg i slike debatter, for det meste folk som flyr en gang i året hjem til svigers og en gang i året til LPA... Det er latterlig hvor uvitende mange av debattantene er...
Spot on!

Quote:
På Economy Extra serveres et kaldt måltid og all mat og drikke (samme som business) er gratis.
Sjampis er vel ikke gratis i ekstra?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:06   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by TOS
Alt i alt vil jeg si at så lenge man flyr økonomi så er det ikke så mye som skiller SK fra DY, men det er noen positive trekk.
Du glemte å nevne plassen! Skal innrømme at SAS i sine domestic (og charter) ikke akkurat har god plass, men i euro-konfig så er det brukbar plass. Det er også mitt største ankepunkt mot Norwegian at jeg rett og slett sitter vondt da jeg ikke får plass
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:15   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,355
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Service kan være så mangt... Min onkel fløy hjem fra BOS sist lørdag med BA på poeng og hadde selv kjøpt billigste SAS billett (Norwegian flyr ikke så mye til SVG på lørdager) fra oslo til Stavanger - med bare 35 minutter transfer tid... Det gikk selvfølgelig ikke - bagasjen med BA flyet kom når SAS hadde lukket agte`n... men onkel ble booket om uten kostander og ikke måtte han betale overvekt heller... Jeg vet om flere LCC og fullservice selskaper som ikke ville gitt samme service...
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:16   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by TOS
Alt i alt vil jeg si at så lenge man flyr økonomi så er det ikke så mye som skiller SK fra DY, men det er noen positive trekk.
Du glemte å nevne plassen! Skal innrømme at SAS i sine domestic (og charter) ikke akkurat har god plass, men i euro-konfig så er det brukbar plass. Det er også mitt største ankepunkt mot Norwegian at jeg rett og slett sitter vondt da jeg ikke får plass
Ja, det kan være at noen synes at DY er trangere enn SK, men som du sier så er nok domestic konfig ikke akkurat romslig hos SK. Det er mulig at jeg husker dårlig, men jeg mener å huske at jeg ofte har nesten like god (dårlig?) beinplass hos DY som SK (målt som avstanden fra kneet mitt og til setet foran). Igjen er fordelen med SAS at man faktisk kan sikre seg nødutgangplass om man er tidlig nok ute (noe jeg stort sett er...).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:16   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by TOS

Tommy, hvorfor er SAS klart best innenlands? Du får riktignok frokost før kl. 0900, men ellers er det vel mye det samme som DY. Gratis kaffe/te får du også, men jeg synes kanskje det er å ta i noe å si at dette gjør SAS klart best. Jeg ville kanskje gått for "marginalt bedre". Det som gjør at jeg liker SAS innenlands er setereservering, nettinnsjekk og sjekk-inn automater, og ikke gratiskaffen (selv om jeg setter pris på den også). Når det gjelder utenlands så er vel tilbudet omtrent det samme (bortsett fra frokosten) på økonomi, altså i DYs klasse eller marginalt bedre. Men som du sier, et stykke bak en rekke av konkurrentene som flyr til Europa. Her er vel fordelen som kan veie opp for SAS at de flyr direkte til en lang rekke flere destinasjoner (og oftere) enn selskaper som tilbyr bedre servering ut av Norge. DY har mange destinasjoner, men flyr ikke så ofte og kan heller ikke tilby bedre servering ombord enn SAS. Alt i alt vil jeg si at så lenge man flyr økonomi så er det ikke så mye som skiller SK fra DY, men det er noen positive trekk.
Vel, Norwegian slår ikke SAS på noe innenlands (bortsett fra pris i noen tilfeller) Jeg listet opp kun det som hadde med service ombord. Det er selvsagt en rekke andre ting SAS er mye bedre på enn Norwegian, særlig om du har status. (du nevnte noen selv)

Poenget mitt er at DY serverer absolutt ingenting. En god frokost, samt kaffe og te er meget bra i disse tider spør du meg..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:17   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,355
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

...plassen er akkurat bedre til at man sitter behagelig hos SAS. Gratis seating er jo også bra...
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:18   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by TOS

Ja, det kan være at noen synes at DY er trangere enn SK, men som du sier så er nok domestic konfig ikke akkurat romslig hos SK. Det er mulig at jeg husker dårlig, men jeg mener å huske at jeg ofte har nesten like god (dårlig?) beinplass hos DY som SK (målt som avstanden fra kneet mitt og til setet foran). Igjen er fordelen med SAS at man faktisk kan sikre seg nødutgangplass om man er tidlig nok ute (noe jeg stort sett er...).
Avstanden fra kneet mitt til sete foran forrige gang jeg fløy DY var nøyaktig 0 cm, det har jeg aldri opplevd hos SAS, selv om jeg riktignok nesten aldri fly innenlands
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:21   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Tommy777

Nå er det vel relativt mange hønsehjerner som skriver innlegg i slike debatter, for det meste folk som flyr en gang i året hjem til svigers og en gang i året til LPA... Det er latterlig hvor uvitende mange av debattantene er...
Spot on!

Quote:
På Economy Extra serveres et kaldt måltid og all mat og drikke (samme som business) er gratis.
Sjampis er vel ikke gratis i ekstra?
Jepp, Champers er gratis. Så spør neste gang :wink
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:25   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by Tommy777
En god frokost, samt kaffe og te er meget bra i disse tider spør du meg..
Har du med matpakke? For jeg kjenner ikke helt igjen beskrivelsen av SAS Braathens sin triste eske.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:30   #16
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Haha, den "gode frokosten" til SAS, har på mine flygninger vært en tørr leiv av et rundstykke delt i to og slått sammen til en slags sandwich med en tynn osteskive og en skinkeskive mellom. I tillegg en mikroskopisk yoghurt med müsli og en mikroskopisk kartong med juice (type en slurk).
Nei, takk. Da kjøper jeg heller med meg en skikkelig baguette fra flyplassen.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:38   #17
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Fløy AES-TRD forrige mandag og jeg ble heller ikke imponert over frokosten ombord dessverre. Rundstykket var rett og slett fuktig og var smakløst. Men jeg antar at alle frokoster ombord ikke er slik som dette.

WF fortjener honnør for sin frokost på intrascand. Her er det godt pålegg, god juice og varme rundtstykker slik at pax "lager sin egen" frokost. Riktig så delikat er det
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:39   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Nei, det er ikke egg og bacon med stekte poteter.. Men det er gratis og helt kurrant, mye bedre enn det du får kjøpt ombord hos DY...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:41   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by MD11

Fløy AES-TRD forrige mandag og jeg ble heller ikke imponert over frokosten ombord dessverre. Rundstykket var rett og slett fuktig og var smakløst. Men jeg antar at alle frokoster ombord ikke er slik som dette.

WF fortjener honnør for sin frokost på intrascand. Her er det godt pålegg, god juice og varme rundtstykker slik at pax "lager sin egen" frokost. Riktig så delikat er det
Ja, samme frokosten som på SAS intra scand.. Det er synd at denne nå ikke serveres i M lengre. Den frokosten er konge, den skulle ha blitt adoptert til SKBU innenlands
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2007, 20:41   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
Default Re: SAS' mangel på service får gjennomgå

Quote:
Originally posted by Tommy777

Jepp, Champers er gratis. Så spør neste gang :wink
Det må det da ha blitt nylig? Var ikke det når jeg fløy flex ARN-EDI for 1 år siden......og æsj da gikk jeg glipp av gratis sjampis for 1 mnd siden
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva får jeg får SAS-poengene? Fry Reiseforum 5 06-08-2014 20:14
Service SAS vs. Aegean. Twin Otter Reiseforum 4 28-04-2012 17:34
Mangel på SAS A343 , SK943 scanhorse Småprat 1 17-05-2011 19:25
Crew mangel i SAS N? Merrilfield Flyforum 18 01-07-2010 22:11
mangel på Helikopter Perks Samlerhjørnet 13 11-09-2009 11:36


All times are GMT +2. The time now is 00:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.