Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2007, 19:07   #1
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default For 22 år siden......

http://www.airliners.net/open.file/0224053/M/
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2007, 19:13   #2
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: For 22 år siden......

Quote:
For 22 år siden......
...så tok BU en større bit en de klarte å svelge...

Fint skulle det være... :clap
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2007, 19:29   #3
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: For 22 år siden......

Vakkert!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2007, 19:40   #4
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: For 22 år siden......

Husker jeg var inne i den på presse-runden når den kom til Fornebu første gang, desverre fikk jeg ikke bli med på selve flyturen.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2007, 23:26   #5
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: For 22 år siden......

Quote:
...så tok BU en større bit en de klarte å svelge...
Ikke helt riktig: Hvis man går inn på dollarkursen på tidspunkt for bestilling av flyet, og så kursen da rentene begynte å rulle, får man den egentlige forklaringen.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2007, 23:28   #6
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
Default Re: For 22 år siden......

Sukk, hadde bare denne blitt airborne igjen i 1/400
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2007, 23:58   #7
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: For 22 år siden......

Quote:
Originally posted by ANX

Quote:
...så tok BU en større bit en de klarte å svelge...
Ikke helt riktig: Hvis man går inn på dollarkursen på tidspunkt for bestilling av flyet, og så kursen da rentene begynte å rulle, får man den egentlige forklaringen.
Vel, nå tenkte jeg ikke så mye på prisen, som på behovet...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 01:51   #8
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: For 22 år siden......

Holder fortsatt på dollarkursen, jeg.

NOEN her inne MÅ da være datainnhentingsfreaker og regnekyndige nok til å vise at det uforutsigbare og storekurshoppet kunne veltet ethvert budsjett?

Venter spent på noen som har kapasitet og vilje til å lete frem dollarkurs for de aktuelle år? Verre nerdete prosjekter og "mysterier" har da tidligere vært entusiastisk løst her på forumet...



__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 10:11   #9
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: For 22 år siden......

Skipsreder Bjørn Braathen kom heldig ut med 767,ble kvit de etter to år for å kjøpe seks B737 advanse.Etter det ble Braathens SAFE et av verdens mest lønnsomme flyselskaper i sin størrelse.
Etter tredje generasjon overtok skuta hveit hvordan det gikk
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 11:11   #10
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: For 22 år siden......

Noen her som var ute å fløy Braathens 767?

"Jeg!"
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 12:05   #11
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: For 22 år siden......

Quote:
Venter spent på noen som har kapasitet og vilje til å lete frem dollarkurs for de aktuelle år
Da jeg tok opp lån og dro på flyskole i USA i 1987 mener jeg å huske at dollarkursen var noe rundt om kring kr. 6,50.
Et par år tidligere tror jeg den var nede i rundt kr. 4,-.
I 1986 ble vel krona nedskrevet med 9,2%.
Renta i bankene for "vanlige folk" var vel rundt 14-15% på midten av 80-tallet.

Ekspertene får regne videre...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 12:27   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: For 22 år siden......

hvilke ruter fløy den?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 13:02   #13
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: For 22 år siden......

Quote:
Originally posted by JohnnyEagle

hvilke ruter fløy den?
SVG-OSL-TRD (GJENNOMGÅENDE) V.V.
Charter fra GEN/ARN
Mil charter i norge
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 14:43   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,375
Default Re: For 22 år siden......

Uansett...vakker var den i SAFE design!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 15:16   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
Default Re: For 22 år siden......

I boken 'Mot Alle Odds' av Audun Tjomsland er det viet god plass til 767'en. Problemet var ikke bare daleren, men ogsaa at de hadde stappet for mange seter in i den, noe som gjorde at turoperatoerene ikke var overbegeistret. Men paa den annen side var de heller ikke villige til aa betale ekstra for mer plass. Saa en form for catch 22 som i bunn og grunn bunnet i at makedet ikke var stort nok til at de kunne drifte dem oekonomisk. Det hjalp heller ikke at det kun var mulig aa fylle dem innenriks paa andre tider enn fredag ettermiddag og mandag morgen ..


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 16:18   #16
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: For 22 år siden......

Jeg fløy en tur FBU-TRD-FBU. Ganske stort å fly widebody innenriks. Glad jeg fikk med meg den.

Forøvrig var jeg også ved hangaren på FBU den dagen den kom. Artig for menigmann å få slippe inn der, og se den inn- og utvendig, og få med seg en del BU-effekter.
Hvis jeg leter i gamle album, har jeg sikkert noen bilder fra den anledningen!

:wink VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 16:30   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: For 22 år siden......

Quote:
Originally posted by LN-SSL
Da jeg tok opp lån og dro på flyskole i USA i 1987 mener jeg å huske at dollarkursen var noe rundt om kring kr. 6,50.
Et par år tidligere tror jeg den var nede i rundt kr. 4,-.
I 1986 ble vel krona nedskrevet med 9,2%.
Renta i bankene for "vanlige folk" var vel rundt 14-15% på midten av 80-tallet.

Ekspertene får regne videre...
Dollarkursen fram til 1987 var veldig høy. I 1985 var den vel opp i kr 10 selv om månedskursen hos Norges Bank stopper på 9,4810. Renta i 1987 var absurd. Jeg hadde realrente på mitt billån på 24% og det var lavt Styringsrenta var på det høyeste i mai 1986 med 19,46% - så kom bankenes profitt på toppen. Det var ikke enkelt å være lånekunde på den tida.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2007, 16:45   #18
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: For 22 år siden......

Quote:
Originally posted by VC-10
Jeg fløy en tur FBU-TRD-FBU. Ganske stort å fly widebody innenriks. Glad jeg fikk med meg den.
Har det vært fløyet wide-bodies noen andre ganger innenriks for oss vanlige dødelige, og man overser mil.charter?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2007, 12:05   #19
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: For 22 år siden......

Jeg tror SAS innimellom satte inn noen store maskiner for å avvikle juletrafikken, men aldri i fast rute.
Bortsett fra BU´s 767, var vel den største faste på innenriks en DC8-63 fra Scanair som SK benyttet mellom FBU og BGO på hverdagene i en periode!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2007, 14:39   #20
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: For 22 år siden......

Quote:
Originally posted by VC-10

Jeg tror SAS innimellom satte inn noen store maskiner for å avvikle juletrafikken, men aldri i fast rute.
Bortsett fra BU´s 767, var vel den største faste på innenriks en DC8-63 fra Scanair som SK benyttet mellom FBU og BGO på hverdagene i en periode!

VC-10
Og det var på midten av 1980-tallet. Fløy med Bodil Viking BGO-FBU i november 1985. SE-DBL var forøvrig den aller siste DC-8 som ble bygd.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
11 år siden ... LN-MOW Bilder & foto 5 11-11-2015 21:41
Min første spottings siden siden Okt. 2012 sirpjalle Bilder & foto 2 28-06-2013 09:06
For 30 år siden... KennethGS Flyforum 9 28-03-2007 00:09
For 20 år siden... EB Flyforum 2 11-02-2007 13:23
OT: 10 år siden... EB Flyforum 10 29-11-2004 06:04


All times are GMT +2. The time now is 20:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.