![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Denne uka har det vært til dels stor aktivitet i lokalavisa mi, Helgeland Arbeiderblad (HA)(sikkert flere også, men leser kun en papirutgave jeg), der flere politikere høylytt har yttret ønske om direkterute fra Helgeland (les: Brønnøysund) til Oslo.
Widerøe har fått kritikk for ikke å operere denne ruten, og Per Arne Watle har hatt en "helside" med forklaring fra WF ståsted! Bakgrunnen for dette er at Widerøe i en periode matet trafikk inn til Brønnøysund hvor passasjerene byttet fly og kunne fly direkte til Oslo. Nå er jeg ikke helt sikker på om Brønnøysund er å foretrekke forran Trondheim/Værnes om vi alikavel må bytte fly da, men det er en morro diskusjon for en flyinteressert! Personlig tenker jeg på regularitet og sånn! Blir et fly kansellert eller blir stående med teknisk, så er det litt lettere og komme seg videre ifra Værnes enn fra Brønnøysund... Ingen av lokalavisene har lagt noe av dette ut på nett desverre, men så fort jeg er hjemme igjen skal vi nok få ordnet en scan eller to! Lederen i HA er i alle fall kritisk...
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
hvorfor blir WF kritisert? Det er jo Staten v/Samferdselsdepartementet som bør få kritikken, det er jo staten som utarbeider anbudene, og dersom Helgeland-OSL blir lagt ut på anbud, kommer det rute - så enkelt er det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
WF blir kritisert pga lite innsikt og kunnskap blant politikere og journalister ... De har fått for seg at det bare er å starte opp ei rute mellom Oslo og Brønnøysund.. og peker da på Widerøe .. Det er i og for seg riktig at hvem som helst kan starte en slik rute, men økonomien i dette kan nok bli vel spennende med trafikk bare til og fra BNN.
Det de heller ikke får med seg i farta er at Widerøe har bundet opp sin flypark i henhold til anbudsregimet, som gjør at det er en trafikkplikt til og fra Trondheim og Bodø fra Helgeland. Om WF nå skulle begynne å fly OSL-BNN vil dette medføre at man måtte kjøpe inn et nytt flyindivid, samt at man drenerer det trafikkmønsteret man i dag har i henhold til anbudsregimet. Det har jo også vært ført argumentasjon for at det skulle mates passasjerer til BNN, men dette var jo noe som i sin tid skjedde med Twin Otter til Dash 7. I dag har trafikken økt så mye at dette ville vært katastrofalt, da både Mo og Mosjøen fyller opp hver sin DH8 hver ettermiddag sørover.. Det ville da blitt voldsomt trangt på på Dashen fra BNN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Som lovet har jeg nå scannet artikklene som sto på trykk i Helgeland Arbeiderblad, torsdag 16. november og fredag 17. november!
Måtte ta det i flere omganger da planscanneren min knapt tar A4 format... Edit: Grrr... Får ikke lastet opp bildene!!! Fremdeles feil på forumet eller så er bildene for store ![]() Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SunExpress åpner Oslo-Izmir (igjen) | Trdfly | Flyforum | 1 | 06-02-2014 11:17 |
Namsos kan få direktefly til Oslo | Jens W | Flyforum | 1 | 18-01-2011 14:04 |
A380 til Oslo - igjen! | Mats Danielsen | Flyforum | 1 | 01-09-2010 21:49 |
Oslo-Beijing og hjem igjen for 20.000 poeng | AirbusTrond | TripReports | 7 | 02-05-2008 23:08 |
Mo i Rana ønsker direktefly til Oslo | Desk pilot | Flyforum | 7 | 10-04-2006 10:45 |