Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2006, 20:58   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Første 777 til huggern

For første gang skal en 777 til huggeren. Maskinen det er snakk om er en 777-200A som først ble levert til BA men i det siste har fløyet for Varig (og blitt mishandlet) og vært lagret siden Varig gikk konk. Maskinen er 11 år gammel og er dette første gang i historien at ett masseprodusert fly er hugget opp uten at det har vært noen write-offs av "søster" fly?

Er PP-VRD det er snakk om (Ex G-ZZZE)

http://www.flightglobal.com/Articles...irst+time.html
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-11-2006, 04:09   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Første 777 til huggern

skjønner enda ikke hvorfor en 11 år gammel maskin skal skrotes. Forklar!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2006, 08:38   #3
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Første 777 til huggern

Quote:
Originally posted by MartinL

skjønner enda ikke hvorfor en 11 år gammel maskin skal skrotes. Forklar!
Maskinen var én av fem 777-200(A) med GE90-76B som har blitt produsert, dvs med motorer med den laveste thrust ratingen av alle GE-motorene, og følgelig den laveste MTOW (~247 tonn), og dermed ganske kort rekkevidde i forhold til en 772ER. Maskinen var den nittende 777 levert.
BA brukte denne og de andre 772Aene hovedsakelig på ruter til midtøsten, ruter der en ikke var avhengig av den lange rekkevidden. Men til slutt, den korte rekkevidden er grunnen til at 772Aene aldri solgte i et stort antall, de har et begrenset bruksområde, samtidig som 772ER kan fly samme rute og alle andre ruter opp til ~700nm, med en høyere payload. Mao er en 772ER mer fleksibel og ønskelig, den var bare ikke tilgjengelig på markedet så tidlig.

Den korte rekkevidden og den begrensede payloaden gjør at denne maskinen har vært lite ønsket på bruktmarkedet (flertallet av 772A har PW eller RR-motorer,) også som freighter. I tillegg var maskinen i svært dårlig stand, da Varig hadde hverken rutinene eller pengene til å drive et godt vedlikehold (slik har det vært med de fleste fly som har vært via Varig...)

Før flyet havnet hos Varig ble det brukt av Khalifa Airways en stund.

Mao, flyet er pga lav MTOW og følgelig kort rekkevidde og payload ikke spesielt ettertraktet på bruktmarkedet, samtidig som den er én av få maskiner med denne motorversjonen. Sammen med den tekniske standen som maskinen var i, er det følgelig billigere å selge ut delene til denne maskinen.

Håper det var litt oppklarende
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 00:15   #4
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,589
Default Re: Første 777 til huggern

Bra oppsumering her brendas , men jeg tror nok at det er en del andre faktorer ute og går også. Jeg vil anta at kjerra er er såpass skadet strukturelt etter manglene vedlikehold at det ville koste uforholdsmessig mye å sette den istand sammen med en oppgradering av f.eks. MTOW. Dette er mulig , men kostnadene med fysisk modifisering og papirarbeid av Boeing og GE er såpass store at det nok ikke har blitt lønsomt å berge kjerra.
Til sammenligning kan jeg opplyse at B737-300 sine CFM56-3B1 og CFM56-3B2 som i utgangspunktet er helt like har en prisforskjell på ca350.000USD i 1988 pr fly.
Hele differansen fra -B1 til B2 går ut på en enkel justering av fuelcontrollenheten og tilhørende papirdokumentasjon.
En heftig kostnad for litt papirarbeid. Vi tok denne øvelsen i Norway Airlines da -33A maskinene i utgangspunktet var med -B1 variant mens vi trengte -B2 ratingen.
Ikke ukjent for Boeing at noen av selskapene i sør-amerika driver slett vedlikehold.
I oktober 1987 skulle et flight crew fra Boeing hente en 747-200 hos Avianca etter endt lease.
Da de kom ned for å hente kjerra i Bogota hang den såvidt sammen. Boeing pilotene snudde og forlangte at Avianca fløy kjerra opp til Everett selv. Med den erfaringen Boeing's sine piloter har så må kjerra ha vært i elendig stand. Jeg var på Everett når den kom og det er noe av det værste jeg har sett. Likevel ble section 41 modifisering foretatt og full overhaling foretatt. Maskinen var HK-2900 s/n19733.
Bildene mine(slides) viser mye platearbeid på maskinen utendørs på Everett.
Residual value for denne kjerra var likevel slik at det lønte seg og fikse den opp for videre drift selv om det var en 1970 modell opprinnelig levert til CO.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2006, 09:10   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Første 777 til huggern

OJB, helt herlig denne info. Den 747-100 fra CO, med CO-reg N26861 fløy jeg på en av dens absolutt første flighter 9. juli 1970 HNL-LAX. Hadde PA 747 N-755PA ut til HNL 6. juli. Korttur......

Husker så rommelig den var med kun 9 i bredden på økonomi. Har flere souvenirer fra CO jeg fikk på turen. :lightbulb
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2014, 21:06   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

Gammel tråd, men Emirates har holdt lenge på sine -200A maskiner, men nå begynner det bli slutt her også og deres eldste 777-200 skal omsider i containeren for metallavfall

Quote:
Boeing 777 -21H 27247 30 A6-EMD Emirates ferried 04-05nov14 DXB-BOS-TUP for part-out & scrap
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 09:42   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

Da var den tredje og siste av Emirates sine 777-200A (non-ER) sendt til huggern. LN42 så ble nesten 19 år

https://m.youtube.com/watch?v=o-VwYZ-rPFw
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 14:26   #8
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
Default Re: Første 777 til huggern

19 år er jo ingen alder for et fly som dette..... :-(

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 14:35   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Første 777 til huggern

Noen som vet Total Time ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 14:59   #10
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,997
Default Re: Første 777 til huggern

Flott video av EK. Trist, samtidig et flott øyeblikk i og med at flyet har klart seg utmerket i 19år og ikke vært innblandet i en ulykke (som to andre 777 i fjor).
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2015, 15:19   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,486
Default Re: Første 777 til huggern

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Noen som vet Total Time ?
Ifølge en som har greie på det, mellom 50 og 70.000 timer. A6-EMF (l/n 42) skal iflg et internt skriv ha fløyet over 60 millioner km .. det skulle vel bli ca 70.000 timer hvis man regner 850km/t som snitt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 22:11   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Første 777 til huggern

Da var Scoot sin første maskin godt på vei hugget opp. 9V-OTA de siste årene, men var tidlige 9V-SQA med Singapore Airlines. LN67, levert 1997 som den første 777 til Singapore og den 19 -200ER maskinen

https://mobile.twitter.com/B16722/st...87043976986625
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 12-12-2015 at 22:15.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-12-2015, 18:28   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

Første to 777-300 modeller er nå på god vei til og møte sin skjebne. Begge ex-JAL og bygget i 1998

http://www.airliners.net/photo/Japan...346/2754301/M/
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 09:05   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

Nå har også Thai begynt skrote sine eldste 777-200

Quote:
Boeing 777 -2D7 27730 89 HS-TJE Thai International ferried 22-23dec16 DMK-AUH-EGBP for part-out & scrap
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 12:42   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

Denne 21 år gamle 777 maskinen skal ikke til huggern, men derimot sprenges av det amerikanske forsvaret som et eksperiment

http://www.thedrive.com/the-war-zone...boeing-777-jet

Quote:
The U.S. Army has hired a private contractor to fly an old Boeing 777 airliner from Saudi Arabia to the United States just so it can blow it apart. It may sound like a piece of the conspiracy at the center of a Hollywood spy thriller, but it’s actually part of an arrangement to help the Department of Homeland Security see how the plane might respond to a terrorist’s bomb or some other explosive incident
Og et bitte lite snev av ironi at de bruker et fly fra Saudi Arabia til dette.......
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 10:40   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

Nå er disse langt fra de første og heller ikke de eneste den siste tiden, men de japanske selskapene er nå travelt opptatt med å skrape sin eldste 777 maskiner

Quote:
Boeing 777 -381 27039 440 JA756A ANA All Nippon Airways ferried 26-27jan21 HND-ANC-MHV, for part-out & scrap
Boeing 777 -246 33394 464 JA706J Japan Airlines ferried 27jan21 NRT-VCV for part-out & scrap
Boeing 777 -281 33406 482 JA711A ANA All Nippon Airways ferried 26-27jan21 HND-ANC-MHV, for part-out & scrap
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 11:11   #17
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Re: Første 777 til huggern

Disse non-ER maskinene er vel ikke så mye verdt på bruktmarkedet nei.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2023, 08:14   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

777-200ER er ferdig hos Japan Airlines mot slutten av året

https://twitter.com/AirlineGeeks/sta...75632845680963

Quote:
Japan Airlines is planning to remove its last remaining 777-200ER aircraft from scheduled service later this year.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-07-2024, 18:48   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

Ellers begynner jo nå de eldste 777-300ER å hugges. Denne 18 år gamle maskinen har tidligere fløyet for EVA Air

https://newsroom.aviator.aero/eirtra...est-airport-2/

Quote:
EirTrade Aviation, the global aviation asset management and trading company headquartered in Dublin, has commenced the disassembly of its first B777-300ER in Knock. The aircraft, MSN 32643, will be disassembled and the harvested material repaired to support EirTrade’s B777 customer base
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-09-2024, 11:30   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
Default Re: Første 777 til huggern

Nå er det ikke sikkert denne skal hugges, men Japan Airlines har nå startet utfasingen av sine første 777-300ER maskinen. Denne er nå returnert leasingselskap og parkert i ørkenen i ROW.

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Første 777 på museum Someone Flyforum 1 18-09-2018 07:20
Første Emirates 777-300ER ut av flåten Someone Flyforum 1 01-06-2017 10:06
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER Someone Flyforum 2 08-11-2016 11:20
Første 777 for Aeromexico.. og annet.. LN-OSS Flyforum 13 27-02-2006 23:14
Emirates sin første 777-300ER er her... LN-OSS Flyforum 10 15-03-2005 18:35


All times are GMT +2. The time now is 15:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.