![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
For første gang skal en 777 til huggeren. Maskinen det er snakk om er en 777-200A som først ble levert til BA men i det siste har fløyet for Varig (og blitt mishandlet) og vært lagret siden Varig gikk konk. Maskinen er 11 år gammel og er dette første gang i historien at ett masseprodusert fly er hugget opp uten at det har vært noen write-offs av "søster" fly?
Er PP-VRD det er snakk om (Ex G-ZZZE) http://www.flightglobal.com/Articles...irst+time.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
skjønner enda ikke hvorfor en 11 år gammel maskin skal skrotes. Forklar!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
BA brukte denne og de andre 772Aene hovedsakelig på ruter til midtøsten, ruter der en ikke var avhengig av den lange rekkevidden. Men til slutt, den korte rekkevidden er grunnen til at 772Aene aldri solgte i et stort antall, de har et begrenset bruksområde, samtidig som 772ER kan fly samme rute og alle andre ruter opp til ~700nm, med en høyere payload. Mao er en 772ER mer fleksibel og ønskelig, den var bare ikke tilgjengelig på markedet så tidlig. Den korte rekkevidden og den begrensede payloaden gjør at denne maskinen har vært lite ønsket på bruktmarkedet (flertallet av 772A har PW eller RR-motorer,) også som freighter. I tillegg var maskinen i svært dårlig stand, da Varig hadde hverken rutinene eller pengene til å drive et godt vedlikehold (slik har det vært med de fleste fly som har vært via Varig...) Før flyet havnet hos Varig ble det brukt av Khalifa Airways en stund. Mao, flyet er pga lav MTOW og følgelig kort rekkevidde og payload ikke spesielt ettertraktet på bruktmarkedet, samtidig som den er én av få maskiner med denne motorversjonen. Sammen med den tekniske standen som maskinen var i, er det følgelig billigere å selge ut delene til denne maskinen. Håper det var litt oppklarende ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,589
|
![]()
Bra oppsumering her brendas , men jeg tror nok at det er en del andre faktorer ute og går også. Jeg vil anta at kjerra er er såpass skadet strukturelt etter manglene vedlikehold at det ville koste uforholdsmessig mye å sette den istand sammen med en oppgradering av f.eks. MTOW. Dette er mulig , men kostnadene med fysisk modifisering og papirarbeid av Boeing og GE er såpass store at det nok ikke har blitt lønsomt å berge kjerra.
Til sammenligning kan jeg opplyse at B737-300 sine CFM56-3B1 og CFM56-3B2 som i utgangspunktet er helt like har en prisforskjell på ca350.000USD i 1988 pr fly. Hele differansen fra -B1 til B2 går ut på en enkel justering av fuelcontrollenheten og tilhørende papirdokumentasjon. En heftig kostnad for litt papirarbeid. Vi tok denne øvelsen i Norway Airlines da -33A maskinene i utgangspunktet var med -B1 variant mens vi trengte -B2 ratingen. Ikke ukjent for Boeing at noen av selskapene i sør-amerika driver slett vedlikehold. I oktober 1987 skulle et flight crew fra Boeing hente en 747-200 hos Avianca etter endt lease. Da de kom ned for å hente kjerra i Bogota hang den såvidt sammen. Boeing pilotene snudde og forlangte at Avianca fløy kjerra opp til Everett selv. Med den erfaringen Boeing's sine piloter har så må kjerra ha vært i elendig stand. Jeg var på Everett når den kom og det er noe av det værste jeg har sett. Likevel ble section 41 modifisering foretatt og full overhaling foretatt. Maskinen var HK-2900 s/n19733. Bildene mine(slides) viser mye platearbeid på maskinen utendørs på Everett. Residual value for denne kjerra var likevel slik at det lønte seg og fikse den opp for videre drift selv om det var en 1970 modell opprinnelig levert til CO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
OJB, helt herlig denne info. Den 747-100 fra CO, med CO-reg N26861 fløy jeg på en av dens absolutt første flighter 9. juli 1970 HNL-LAX. Hadde PA 747 N-755PA ut til HNL 6. juli. Korttur......
Husker så rommelig den var med kun 9 i bredden på økonomi. Har flere souvenirer fra CO jeg fikk på turen. :lightbulb |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Gammel tråd, men Emirates har holdt lenge på sine -200A maskiner, men nå begynner det bli slutt her også og deres eldste 777-200 skal omsider i containeren for metallavfall
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Da var den tredje og siste av Emirates sine 777-200A (non-ER) sendt til huggern. LN42 så ble nesten 19 år
https://m.youtube.com/watch?v=o-VwYZ-rPFw
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
19 år er jo ingen alder for et fly som dette..... :-(
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Noen som vet Total Time ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,997
|
![]()
Flott video av EK. Trist, samtidig et flott øyeblikk i og med at flyet har klart seg utmerket i 19år og ikke vært innblandet i en ulykke (som to andre 777 i fjor).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,486
|
![]()
Ifølge en som har greie på det, mellom 50 og 70.000 timer. A6-EMF (l/n 42) skal iflg et internt skriv ha fløyet over 60 millioner km .. det skulle vel bli ca 70.000 timer hvis man regner 850km/t som snitt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Da var Scoot sin første maskin godt på vei hugget opp. 9V-OTA de siste årene, men var tidlige 9V-SQA med Singapore Airlines. LN67, levert 1997 som den første 777 til Singapore og den 19 -200ER maskinen
https://mobile.twitter.com/B16722/st...87043976986625 Last edited by Someone; 12-12-2015 at 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Første to 777-300 modeller er nå på god vei til og møte sin skjebne. Begge ex-JAL og bygget i 1998
http://www.airliners.net/photo/Japan...346/2754301/M/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Nå har også Thai begynt skrote sine eldste 777-200
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Denne 21 år gamle 777 maskinen skal ikke til huggern, men derimot sprenges av det amerikanske forsvaret som et eksperiment
http://www.thedrive.com/the-war-zone...boeing-777-jet Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Nå er disse langt fra de første og heller ikke de eneste den siste tiden, men de japanske selskapene er nå travelt opptatt med å skrape sin eldste 777 maskiner
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
|
![]()
Disse non-ER maskinene er vel ikke så mye verdt på bruktmarkedet nei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
777-200ER er ferdig hos Japan Airlines mot slutten av året
https://twitter.com/AirlineGeeks/sta...75632845680963 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Ellers begynner jo nå de eldste 777-300ER å hugges. Denne 18 år gamle maskinen har tidligere fløyet for EVA Air
https://newsroom.aviator.aero/eirtra...est-airport-2/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,156
|
![]()
Nå er det ikke sikkert denne skal hugges, men Japan Airlines har nå startet utfasingen av sine første 777-300ER maskinen. Denne er nå returnert leasingselskap og parkert i ørkenen i ROW.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Første 777 på museum | Someone | Flyforum | 1 | 18-09-2018 07:20 |
Første Emirates 777-300ER ut av flåten | Someone | Flyforum | 1 | 01-06-2017 10:06 |
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER | Someone | Flyforum | 2 | 08-11-2016 11:20 |
Første 777 for Aeromexico.. og annet.. | LN-OSS | Flyforum | 13 | 27-02-2006 23:14 |
Emirates sin første 777-300ER er her... | LN-OSS | Flyforum | 10 | 15-03-2005 18:35 |