Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-10-2006, 21:08   #1
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default ARN-TRD

Det ryktes at SAS Sverige ser potensiale i linjen ARN-TRD som Widerøe nylig har trukket seg ut av. SAS Q400 mest sannsynlig. Belegget hos Widerøe skal visstnok vært ganske bra.

Dette diskuteres på andre luftfartsfora i Sverige. Noen som har hørt noe?
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 21:28   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: ARN-TRD

Hvorfor la WF ned ruta etter så kort tid?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 21:49   #3
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: ARN-TRD

Har hørt det samme ryktet andre steder i bransjen.
WF har vel vært prøveklut for sine eiere.
Njaaaa, skeptisk
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 22:04   #4
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: ARN-TRD

Høres merkelig ut. Tror det ikke før jeg ser det....
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is online now   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 22:07   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,132
Default Re: ARN-TRD

Hvordan SAS SE skal greie det når ikke WF greide det har jeg litt problemer med å se....men nå er det sikkert andre som vet mer enn meg
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 22:21   #6
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: ARN-TRD

Det går jo ikke bare på belegg om man tjener penger, men også på hvordan ruta passer inn i forhold til utnyttelse av flyflåten. Et godt eksempel er Coast sin rute TRF-ARN som legges ned fra 1.desember. De har måttet bruke ett fly på den produksjonen for å få kabalen til å gå opp, og da tjener de ikke penger selv med okey belegg. Flyet står visstnok altfor lenge på bakken mellom avgangene.

Så derfor kan en evt. annen operatør tjene på TRD-ARN.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 22:24   #7
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: ARN-TRD

Kanskje fordi kostnadene hos SAS Sverige er lavere enn hos Widerøe.
SAS Sverige ekspanderer, Widerøe kutter.
Vil anta at "SAS" er langt mer kjent ut i Sverige enn "Widerøe".
Kanskje 3 daglige avganger var litt vel mye for Widerøe, selv om dem trappet ned etterhvert.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 22:30   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,132
Default Re: ARN-TRD

Quote:
Originally posted by Hurum

Kanskje fordi kostnadene hos SAS Sverige er lavere enn hos Widerøe.
.
OK, trodde det var motsatt?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 22:50   #9
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: ARN-TRD

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Hurum

Kanskje fordi kostnadene hos SAS Sverige er lavere enn hos Widerøe.
.
OK, trodde det var motsatt?
Vet ikke....skrev derfor "kanskje".....
Noen som vet? Lønninger etc er vel lavere i Sverige enn Norge
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2006, 22:53   #10
Olap
ScanFlyer Blue
 
Olap's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Klepp
Posts: 89
Default Re: ARN-TRD

Quote:
Originally posted by LN-BRK


Njaaaa, skeptisk
Hey rappa fra reklamen vår????
__________________
Olav
Olap is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 11:14   #11
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: ARN-TRD

Quote:
Originally posted by Hurum

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Hurum

Kanskje fordi kostnadene hos SAS Sverige er lavere enn hos Widerøe.
.
OK, trodde det var motsatt?
Vet ikke....skrev derfor "kanskje".....
Noen som vet? Lønninger etc er vel lavere i Sverige enn Norge
Nei. Jeg vet ikke. Men jeg kan jo spekulere litt (er det ikke det dette forumet er til for...? )

Det er fryktelig mange faktorer som er bestemmende for hva som i sluttenden gir et lønnsomt produkt og ikke. Men jeg antar det er svært sannsynlig at kostnadene i alle fall for piloter og kabin i SAS SE er billigere enn i WF. For pilotene ligger etter det jeg vet lønningene litt lavere i WF enn i SAS SE. Samtidig jobber SAS' proppellpiloter 3 dager mer i måneden enn WF-pilotene, så kostnadene pr. arbeidsdag blir antakeligvis lavere.

I tillegg er helt klarrt flyutnyttelse crewutnyttelse og markedsføring/salg vesentlige faktorer som det meget godt kan hende vil bli bedre i en SAS SE-produksjon enn i WF.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 11:41   #12
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: ARN-TRD

Fint da at WF har preppet ferdig et marked for storebror som kan komme og ta over
Men det er vel som noen her sier at det er hårfine kostnadsforskjeller som spiller inn.
Personlig synes jeg likevel det er rart WF ikke kan skru opp prisen litt til for å gå i pluss. Tror ikke de hadde mistet så mye pax via Oslo likevel.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 11:47   #13
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
Default Re: ARN-TRD

Tror att det kanske inte var ARN-TRD som var problemet för WF utan kostnaderna generellt som ledde till omdisponering av maskiner och därmed fanns det helt enkelt inte plats för linjen som bara var en liten bit i det stora pusslet.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 11:59   #14
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: ARN-TRD

Snart sitter vel Kjosern der og gliser med armen godt rundt den opparbeidede passasjermassen. "Vi er skrudd sammen for detta vi vettu!"
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 12:05   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: ARN-TRD

Det er jo mye lettere for SAS Sverige å drive ruten ettersom den går ut i fra main hub, og det er lett å plassere inn et fly inn i slingen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 13:35   #16
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: ARN-TRD

Quote:
Originally posted by F35Landing

Personlig synes jeg likevel det er rart WF ikke kan skru opp prisen litt til for å gå i pluss. Tror ikke de hadde mistet så mye pax via Oslo likevel.
Metoden med å skru opp prisen har ikke virket på mange mange år
Her var det etter hva jeg har lest i media nettop det med at kundene ikke ville betale den prisen som ble krevd for å få ruten til å gå i pluss, og ved en ytterligere prishøyning ville nok ennå færre ha fløyet.
I mange tilfeller er prisene via Oslo lavere pga mye høyere kapasitet, men nå er det nok slik at det ikke bare er konkurranse via Oslo som er utfording her. Det er vel så mye konkurranse fra andre destinasjoner og reisemåter som gjør at kunder ikke velger akkurat denne ruten hvis prisen blir for høy. Les DY som har mange andre spennende destinasjoner til virkelig lave priser.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 14:03   #17
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: ARN-TRD

Du har sikkert rett der.
Men det med andre spennende destinasjoner gjelder jo kun fritidsreisende. Trodde faktisk det var et ganske godt business-marked på denne strekningen. Har bare fløyet den et par ganger selv, men da har vi nesten utelukkende hatt med menn i dress og slips med laptop over skulderen og DI under armen.
Men de er vel ganske prisbevisste de også, selv om det går med litt mer tid via OSL.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 14:09   #18
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: ARN-TRD

Er det ikke slik at SAS Norge produserer flygninger mellom Norge og Sverige, SAS SE som produserer flygninger fra Sverige til Danmark og SAS DK som produserer flygningene fra DK til N?

I så tilfelle måtte det være SAS N og ikke SAS S som skulle ta denne ruta?

Eller er jeg på villspor?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 14:21   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: ARN-TRD

SAS.no og SAS.se deler på NO-SE
SAS.dk har 100% av NO-DK
SAS.se og sas.dk deler SE-DK
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2006, 14:59   #20
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: ARN-TRD

for å spisse det P.A.Viking sier - så er det OSL-STO som deles av SKS og SKO og ARN-CPH som deles mellom SKS og SKC. Annen trafikk NO-SE og SE-DK er selskapene slik jeg har forstått det frie til å drive som de vil (SKC har 100% av trafikke CPH-SE utenom CPH-ARN)

SKS - SAS Sverige
SKO - SAS Braathens (O'en kommer fra Oslo)
SKC - SAS Danmark (C for Copenhagen)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tre ulike flytypar og tre ulike operatørar TRD - ARN - HEL - OSL - TRD roger TripReports 4 27-06-2013 22:13
Trd-Osl-Arn-Osl-Trd 19. september 2011 hanswest TripReports 3 21-09-2011 11:38
TRD-ARN? MartinL Flyforum 5 14-03-2010 19:36
TRD-ARN MD11 Flyforum 8 03-12-2008 15:19
TRD-ARN MD11 Flyforum 4 04-07-2007 13:51


All times are GMT +2. The time now is 16:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.