![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det ryktes at SAS Sverige ser potensiale i linjen ARN-TRD som Widerøe nylig har trukket seg ut av. SAS Q400 mest sannsynlig. Belegget hos Widerøe skal visstnok vært ganske bra.
Dette diskuteres på andre luftfartsfora i Sverige. Noen som har hørt noe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvorfor la WF ned ruta etter så kort tid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har hørt det samme ryktet andre steder i bransjen.
WF har vel vært prøveklut for sine eiere. Njaaaa, skeptisk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Høres merkelig ut. Tror det ikke før jeg ser det....
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvordan SAS SE skal greie det når ikke WF greide det har jeg litt problemer med å se....men nå er det sikkert andre som vet mer enn meg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det går jo ikke bare på belegg om man tjener penger, men også på hvordan ruta passer inn i forhold til utnyttelse av flyflåten. Et godt eksempel er Coast sin rute TRF-ARN som legges ned fra 1.desember. De har måttet bruke ett fly på den produksjonen for å få kabalen til å gå opp, og da tjener de ikke penger selv med okey belegg. Flyet står visstnok altfor lenge på bakken mellom avgangene.
Så derfor kan en evt. annen operatør tjene på TRD-ARN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kanskje fordi kostnadene hos SAS Sverige er lavere enn hos Widerøe.
SAS Sverige ekspanderer, Widerøe kutter. Vil anta at "SAS" er langt mer kjent ut i Sverige enn "Widerøe". Kanskje 3 daglige avganger var litt vel mye for Widerøe, selv om dem trappet ned etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Noen som vet? Lønninger etc er vel lavere i Sverige enn Norge |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() ![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Det er fryktelig mange faktorer som er bestemmende for hva som i sluttenden gir et lønnsomt produkt og ikke. Men jeg antar det er svært sannsynlig at kostnadene i alle fall for piloter og kabin i SAS SE er billigere enn i WF. For pilotene ligger etter det jeg vet lønningene litt lavere i WF enn i SAS SE. Samtidig jobber SAS' proppellpiloter 3 dager mer i måneden enn WF-pilotene, så kostnadene pr. arbeidsdag blir antakeligvis lavere. I tillegg er helt klarrt flyutnyttelse crewutnyttelse og markedsføring/salg vesentlige faktorer som det meget godt kan hende vil bli bedre i en SAS SE-produksjon enn i WF.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fint da at WF har preppet ferdig et marked for storebror som kan komme og ta over
![]() Men det er vel som noen her sier at det er hårfine kostnadsforskjeller som spiller inn. Personlig synes jeg likevel det er rart WF ikke kan skru opp prisen litt til for å gå i pluss. Tror ikke de hadde mistet så mye pax via Oslo likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tror att det kanske inte var ARN-TRD som var problemet för WF utan kostnaderna generellt som ledde till omdisponering av maskiner och därmed fanns det helt enkelt inte plats för linjen som bara var en liten bit i det stora pusslet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Snart sitter vel Kjosern der og gliser med armen godt rundt den opparbeidede passasjermassen. "Vi er skrudd sammen for detta vi vettu!"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er jo mye lettere for SAS Sverige å drive ruten ettersom den går ut i fra main hub, og det er lett å plassere inn et fly inn i slingen.
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() Her var det etter hva jeg har lest i media nettop det med at kundene ikke ville betale den prisen som ble krevd for å få ruten til å gå i pluss, og ved en ytterligere prishøyning ville nok ennå færre ha fløyet. I mange tilfeller er prisene via Oslo lavere pga mye høyere kapasitet, men nå er det nok slik at det ikke bare er konkurranse via Oslo som er utfording her. Det er vel så mye konkurranse fra andre destinasjoner og reisemåter som gjør at kunder ikke velger akkurat denne ruten hvis prisen blir for høy. Les DY som har mange andre spennende destinasjoner til virkelig lave priser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du har sikkert rett der.
Men det med andre spennende destinasjoner gjelder jo kun fritidsreisende. Trodde faktisk det var et ganske godt business-marked på denne strekningen. Har bare fløyet den et par ganger selv, men da har vi nesten utelukkende hatt med menn i dress og slips med laptop over skulderen og DI under armen. Men de er vel ganske prisbevisste de også, selv om det går med litt mer tid via OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er det ikke slik at SAS Norge produserer flygninger mellom Norge og Sverige, SAS SE som produserer flygninger fra Sverige til Danmark og SAS DK som produserer flygningene fra DK til N?
I så tilfelle måtte det være SAS N og ikke SAS S som skulle ta denne ruta? Eller er jeg på villspor? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS.no og SAS.se deler på NO-SE
SAS.dk har 100% av NO-DK SAS.se og sas.dk deler SE-DK |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
for å spisse det P.A.Viking sier - så er det OSL-STO som deles av SKS og SKO og ARN-CPH som deles mellom SKS og SKC. Annen trafikk NO-SE og SE-DK er selskapene slik jeg har forstått det frie til å drive som de vil (SKC har 100% av trafikke CPH-SE utenom CPH-ARN)
SKS - SAS Sverige SKO - SAS Braathens (O'en kommer fra Oslo) SKC - SAS Danmark (C for Copenhagen) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tre ulike flytypar og tre ulike operatørar TRD - ARN - HEL - OSL - TRD | roger | TripReports | 4 | 27-06-2013 22:13 |
Trd-Osl-Arn-Osl-Trd 19. september 2011 | hanswest | TripReports | 3 | 21-09-2011 11:38 |
TRD-ARN? | MartinL | Flyforum | 5 | 14-03-2010 19:36 |
TRD-ARN | MD11 | Flyforum | 8 | 03-12-2008 15:19 |
TRD-ARN | MD11 | Flyforum | 4 | 04-07-2007 13:51 |