![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,000
|
![]()
Boeing har lagt ut 2 340-300 (ex- SIA) maskiner for salg. Kunne disse passet inn hos SAS eller er de feil type?
http://active.boeing.com/commercial/...;pageid=m38072 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Beveger meg litt vekk fra topic, men ser på samme liste at en Embraer 120 er listet med 36843 timer og 0 cycles. Er dette en typo, eller er det mulig å "nullstille" antall cycles (trodde ikke det) gjennom å utføre en eller annen check / vedlikehold? Det står "fresh C check" i kommentarfeltet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nå skal ikke jeg late som om jeg har peiling på dette, men det er vel iallefall samme motorene som SAS har på sine maskiner. Det kan selvsagt være at 343 kun utstyres med denne motortypen og at det er en rekke andre forskjeller som gjør det uinteressant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,000
|
![]()
Nå vet jeg ikke hvilken versjon disse er men SAS har vel -313X hvis jeg ikke husker feil og det står ikke noe om disse to maskinene er "x" eller ikke
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]()
De to A343'ene er altså maskiner som etter å ha blitt levert til SIA har vært hos CAL og Mandarin (c/n 528) og Gulf Air (c/n 554). Interessant å se at Gulf Air kvitter seg med en maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]()
Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor selger Boeing Airbusfly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
De har vel taget dem ibytte for til gengæld at sælge en række nye Boeing fly
![]()
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Trenger SAS flere langdistansefly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Begge maskinene er A340-313X - som er den typen SAS har.
Hvis noen lurer på de forskjellige typebetegnelsene til Airbus, så finner dere en jukselapp her: http://www.plane-spotter.com/Aircraf...bus_codes1.pdf
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]()
A340NG og A340E er vel heller ingen offisiell betegnelse...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
A340NG er vel en samlebetegnelse på -500/600.
A340E er det siste krampetaket Airbus prøvde seg med på A340 serien, E for Enhanced, men det er ingen som har brydd seg med dette, markedet vil ikke ha ett firemotorsfly for ett segment man fint kan klare seg med to motorer. A340 ville selv i "Enhanced" utgave være tungt og drivstofftørst, og da blir 787/777 langt mer interessant. Siden har Airbus også skjønt dette og satset på A350 som ble A350 XWB. Men bland ikke inn A340-300E som er en oppgradert utgave av -300 modellen, da med ny kabininnredning og små andre endringer på flyet. Er i bunn og grunn performance messig lik en 313X.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Fin liste,men X for extended range? Jeg mener alle A340 har centertank,2 main tanks,to outer wing tanks og en tailplane tank.Hvor henter man da ekstra drivstoff til lengre rekkevidde fra?
På briefingcard i loggene på våre A330/340 står det at X'en betyr at flyet er optimert for fraktpaller og ikke bare baggasjepaller. Må ta en prat med vår tekniske pilot om dette. Og ja,SAS trenger flere fly på (Long Haul=LH).Man har vært og sett på to AC 340'er,men en anskaffelse blir ikke vedtatt før ny konsernsjef er på plass.Flere har takket nei på forespørsel fra SAS sitt styre sies det.Det finnes et par ferske rykter ang. LH ute og går,men jeg vil vente litt med å si noe foreløpig.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
Det kan foroevrig nevnes at Swiss skal lease to A340-300'er fra Austrian i tillegg til de to A332'ene de faar fra LH. Saa det er noen som faar det til ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
Med en slik ledelse trenger ikke SAS utvendig konkurranse! ![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Mr. Meum?
Quote:
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
Men som sagt,kun et rykte som så mye annet som svirrer rundt på crewrommene. Det er iallefall et tegn på at bransjen ikke er død.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Cockpit DVD A 340-300 til salg, | ATC-flyradar | Samlerhjørnet | 1 | 18-02-2015 09:01 |
Hva er drivstoffforbruk på A 340-300 | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 10 | 28-10-2010 08:50 |
SAS Airbus 340-300 (LN-RKF) På Flesland 08-08-2009 | Scanorama | Bilder & foto | 4 | 10-08-2009 23:52 |
SAS Airbus 340-300 (OY-KBI) m/Flere På Flesland 11-07-2009 | Scanorama | Bilder & foto | 0 | 12-07-2009 01:50 |
SAS Airbus 340-300 (OY-KBI) På Flesland 02-08-2008 | Scanorama | Bilder & foto | 9 | 02-06-2009 11:54 |