![]() |
|
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS og reisebyråene har spilt med åpne kort om disse avtalene i alle år - Konkurransetilsynet har godkjent avtalene og praksisen. Begynner Kjos & Co. å merke at SKBU biter tilbake - det er andre utspillet på to dager fra Kjos om konkurrenten. Kanskje han heller skulle konsentrere seg om egen butikk??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
nja han belyser jo en sak her som i større grad enn for norwegian er dårlig for kundene!
"Reisebyråene er ikke objektive, og kundene stoler blindt på reisebyråene. Det har både kundene og Norwegian tapt stort på, sier salgsdirektør Lars Sande i Norwegian til avisen" Synes dette ikke er noen form for syting over hodet, men en sak som kundene absolutt burde være opplyst om!
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Din kommentar om at SAS biter Norwegian i halen og at dette er andre dag hvor Kjos har utspill synes jeg faller igjennom. "Etter en rekke prisundersøkelser hos de fire største reisbyråene i Norge, konkluderer Opinion med at enkelte reisebyråer i hele syv av ti tilfeller oppgir SAS Braathens som billigste alternativ, selv om Norwegians billetter beviselig var billigst. " Og som du ser er det gjort undersøkelser av dette i en stund.....og at dette skulle komme 2 dager etter at SAS plutselig fant ut at dem skulle selge GO-billetter på Rema 1000 er nok tilfeldig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
nå er det litt påstand mot påstand - Norwegian hevder at byråene tilbød dyrere billetter enn det som var tilgjengelig, mens byråene avviser det. At DY selger mindre gjennom byråene enn SK burde de vel bare være glade for? Og jeg tror det kan ha sin naturlige forklaring, de som bruker byråer er kanskje ute etter et litt annte produkt enn det Norwegian tibyr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Tror du tar feil når du sier SAS har ett så helt annet produkt enn Norwegian. Saken dreier seg vel om ruter hvor begge flyr. SAS har nærmet seg mer og mer et lavprisselskapkonsept, og Norwegian blitt delvis litt mer likt ordinære flyselskap med gjennomgående innsjekk på noen ruter, så forskjellen har blitt mindre og mindre. Men SAS selger få billetter over internett, mens Norwegian snart selger alle over internett...så kan en jo undres og spekulere hvor en får de billigste billettene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Det er jo fullt mulig for oppdragsgiver å bestille en slik undersøkelse , og få det svaret han ønsker . |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå er det ikke alltid det er summen på billetten som avgjør om den faktisk blir den billigste. Norwegian selv betalte jo inntil årskiftet også markedsbidrag til byråene - da var det ikke snakk om korrupsjon.
Vårt byrå selger oss mye Norwegian...de gangene vi velger SAS (stort sett til Stockholm er det ofte på grunn av antall avganger som er mye bedre enn hos Norwegian/FlyNordic) I Norge flyr vi faktisk mest Norwegian...etter anbefaling fra et av Norges største reisebyrå! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg skal vokte meg for å forsvare hverken byråene eller SAS her, men det kommer ikke fram i artikkelen om HVILKE reiser det er sjekket pris på.
Er det point to point er det EN sak. eks BGO-OSL Om det f,eks er BGO-TOS via OSL er det en helt annen sak. Det er fullt mulig at billetten hos DY er billigere der, men med manglende gjennomsjekking etc kan det være at kunder flest velger SK. Men, dette er jo igjen en god påminnelse til kunder flest at det selv bør sjekke på internett hva som faller best ut. Der blir ikke svaret filtrert av reisebyrået. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hva da med de som kun sjekker f.eks Norwegians hjemmeside fordi man tror de er billigst? Hadde vi gjort det i sommer kunne vi ha godt glipp av billige billetter med Lufthansa... Hvis man er så opptatt av passasjerenes lommebok - så burde man kanskje opplyse om dette også på egne sider?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]()
Man skal ikke glemme at reisebyraaene faktisk ogsaa er forretninger som maa tjene penger. De er saavidt jeg vet ikke forpliktet til aa tilby alt og alle som flakser rundt i luften. Hvis de ikke tjener penger paa aa selge DY, hvorfor skal de tilby dem?
Det er bare for agenten aa si 'Av de selskapene vi formidler, er saa-og-saa billigst med en pris paa ... ' |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
forbrukermyndighetene kommer etterhvert med en masse krav for å "sikre kundenes rettigheter", så det skulle ikke forunder meg om enhver tilbyder av varere og tjenester til slutt på presisere at "det kan hende det er billigere og bedre tilbud hos andre leverandøerer, som f.eks. ....."
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nei vi får konkludere med at SAS har alt på det tørre og at Kjos sutrer....tror det er enklest for alle.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Kjos sutrer vel ikke! Men at SAS har sitt på det tørre er vel ikke langt fra sannheten eller bransjenormen. Norwegian drev jo samme praksis inntil nylig, KLM, BA, Lufthansa, Finnair, Color Line, Radisson SAS, Choice, Rica, Avis Bilutleie, Hurtigruten m.fl. betaler vel alle for tilgang til kundebasen til de enkelte byråene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Med tanke på den negative omtalen som DY har fått i sommer tenker jeg nok dete bare er ett forsøk fra Kjos sin side til å få litt negativ PR over å¨SAS
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Jeg jobber hverken for SASBraathens eller SAS-konsernet på den ene siden eller Norwegian på den andre. Jeg flyr med det selskapet som til enhver tid har det beste produktet dit jeg skal. Det er sjelden Ryanair, men jeg har flydd dem også. Men det er en digresjon.
Det er derfor interessant å følge med i den tilstadighet tilbakevendende debatten "store-stygge-SAS" mot "stakkars-lille-Norwegian". Norwegian-leieren kommer tilbake med de samme argumentene som stort sett går på at SAS bruker markedsmakt og er ute etter stakkars lille Norwegian (og jeg mistenker at det ligger et oss her). La oss da minne om at det er nettopp markedsmakt Kjos bruker i form av billigere billetter og nedlegging av ulønnsomme ruter. Samtidig er hele selskapet tuftet på politisk innblanding i det frie markedet. Norwegian ville, i følge Kjos, ikke eksistert om det ikke hadde vært for fjerning av bonusprogrammet innenriks og en gullkantet avtale med Staten. Man kan bruke samme juridiske logikk som Kjos bruker i artikkelen og ende med samme konklusjon (dette er elementær pro aut contra/pro et contra drøfting fra philosophicum), så her mener jeg man skal trø varsomt. Når det er sagt så trenger vi Norwegian - ikke så mye som motkraft mot SASBraathens. Jeg mener det er viktigere med en motkraft mot utenlandske aktører som bare er ute etter å skumme overskuddsfløten. En lokal aktør vil alltid ta utgangspunkt i sitt hjemmemarked - bare se på Coast Air som har vært utrolig lojale mot steinrøysa på Vestlandet. SAS-siden av diskusjonen faller ofte i forsvarsfellen. Det blir litt mye skyttergravkrig og forsvar av selskapet "alltid har vært størst i Norge". Tja, det stemmer nå ikke det da. Braathens SAFE hadde ca 52% av innenriksmarkedet, men var veldig flinke til å spille på at de ble opplevd som utfordreren og "husk at SAS og Staten behandlet oss veldig dårlig i 1954". Jeg har en drøm som går ut på at vi slipper disse smålige og sutrende oppgulpene fra begge leire og konsentrer oss om luftfart ikke emsjonelle utbrudd om enkeltselskaper. Til slutt en strøtanke: Om størrelsesforholdet endrerer seg og Norwegian blir størst, hva da? Hva hvis SASBraathens blir marginalisert og Norwegian blir enerådende? Tror dere virkelig at ikke markedsmakta da slår til og minst dobler prisene til Norwegian? Det tror jeg. Jeg tror at Kjos & co (i dette tilfellet aksjonærene i Norwegian) akkurat som eierne til SASBraathens er ute etter å tjene mest mulig penger. Og intet er som å melke et marked der man er enerådende. Og der ble jeg vel stemplet som Norwegian-hater... Noe jeg langt fra er, men jeg tror bare ikke på at Norwegian er en veldig stiftelse.
![]() |
#18 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død | LN-MOW | Flyforum | 47 | 09-05-2025 15:42 |
Jeg vet ikke hvor interesserte forumbrukerne er i mote, men.... | Mchansern | Småprat | 13 | 08-06-2011 12:07 |
ikke årets meste spennende bilder, men noe er det! ;-) | Jarlabanke Vking | Bilder & foto | 5 | 07-10-2009 08:57 |
Kvinner vil, men får det ikke til... | LN-KOG | General Aviation og sjøfly | 4 | 06-11-2008 16:51 |
Det blir ikke bedre enn dette... | EB | Flyforum | 5 | 17-04-2006 16:02 |